Jeep KJ Cherokee/Liberty Sport 2002
Lähetetty: 13.08.2021. 13:58
Tuli tarvetta nelivetoautolle satunnaiseen mutta jatkuvaan käyttöön pohjoisen olosuhteisiin. Nettiauton hakukriteerit 4x4, bensa, vetokoukku, 1500-4000€. Sieltä tulee sitten kaikkea mahdollista ja mahdotonta herkkua. Jonkun verran painoarvoa oli valikoidessa esim luotettavuudessa ja siellä esim Honda CRV on esimerkki 15-20 vuotta palvelleesta autosta joita näkyy edelleen reilusti liikenteessä.
Joku aivoverenkiertohäiriö siinä kuitenkin tuli ja ostin 2002 Jeep Cherokee Sportin. Sport on englantia ja tarkoittaa "karvalakki". Pellin alla jytisee kaikki 2.4 litraa raakaa inline 4 bensakonetta
Ulkoa ja sisältä tosi siisti peli. Historiasta löytyy mm vaatimaton 5500€ koneremppa ja jotain sekoilua savutuksesta käynnistyksen yhteydessä. Koeajolla kaikki toimi ja ei varoituvaloja näytöllä. Tää vuosimallihan on se eka tuota koppaa ja taisi olla laadultaan siellä "jokainen yksilö on lemon" kategoriassa. Mut ihan siistinä on pysynyt ja edelleen se, ainakin jollain tavalla, kulkee omin voimin tieliikennekelpoisena.
Parin viikon omistamisen jälkeen kylmäkäynnistyssavut, varoitusvalot ja vihrekoodit tuli opittua. Samoin random öljynpainevalon syttyminen. Auto kulki kuitenkin, kulutus on kyllä ihan taianomaista. Samalla päätään nosti uusi ystävä, huono startti kuumalla koneella. Olen ATK-insinööri ja tietenkin google lauloi kuumana kun diagnosoin potilasta. P0118 Engine Coolant Temp Sensor Circuit - High Input ja ja P0523 the oil pressure sensor circuit or an actual excursion, to the high side. Turhankin innokkaasti tilasin "halvat ja hyvät osat" netistä. Sitten kun tämä KJ tarpeeksi sekoili niin se löysi itsensä Jamantin odotushuoneesta. Sieltä huollosta tultiinkin kotiin uusien sensorien kanssa ja ilman em. ongelmia, kaikki hyvin siis. Autoon laitettiin Jamantin hyllystä sensorit, noi tilatut oli mitä sattuu.
Tuollainen tämä yksilö nyt on. Ei taida olla kauheasti korotuksia tai muita tuunauksia. Jos joulupukki olisi olemassa niin se toisi jonkun laadukkaan korotussarjan, uudet vanteet ja renkaat sekä safariräkin katolle. Mutta jotenkin mulla on sellainen olo, että toi ei mene noin niin olisi kiva jos löydän halvalla (lähes ilmaiseksi) uudet etupenkit, koska kuskin jakkaran säätövipu rikki ja penkki kulahtanut.

Samaan haaveiden koppaan taitaa mennä unelma siitä, että vanha jeep olisi ihan mintissä. Kävin eilen kevyesti offaamassa ja nyt on taas ilokseni jouluvalot päällä kojelaudassa ja moottorikin sekoili samaa P0118 sekoilua kotimatkalla. Uutena ystänä minulla on "viihdykkeenä leikki jossa PART TIME -valo näytöllä vaikka valitsin on 2wd asetuksessa ja valon saa pois päältä, kun laittaa nelivedon eli "PART TIMEn" päälle
Epämääräisellä valitsimen liikuttelulla tuon sain korjattua. Tämä(kin) taitaa olla tunnettu ominaisuus jonka saa muutettua taikuuteen verrattavalla Jeep-tempulla eli sensorin vaihdolla. Nyt katotaan onko se lämpötilasensori-ongelma pysyvä tila vai joku Jeepin Libertyn henkinen loukkaantuminen koska se vietiin hiekkaan möyrimään. Voi olla joku 19-vuotta vanhoihin johtoihin liittyvä ominaisuus.
Tästä analogiasta ei varmaan täällä saa lisäpisteitä mutta mulla oli Ducatin prätkä ja se oli omalla tavallaan ihan samanlainen. Joku aamu ei vaan inahtanutkaan ja seuraavana mentiin normaalisti. Kaikki valot vilkkui, sekä ajovalot että mittariston.
Kiva jeep kuitenkin ja luottoa löytyy vielä, että tosta saan hyvä kaverin. Ellei niin sit joku saa varaosia. Katotaan milloin poiketaan taas omalääkärillä eli Jamantilla.
Joku aivoverenkiertohäiriö siinä kuitenkin tuli ja ostin 2002 Jeep Cherokee Sportin. Sport on englantia ja tarkoittaa "karvalakki". Pellin alla jytisee kaikki 2.4 litraa raakaa inline 4 bensakonetta

Parin viikon omistamisen jälkeen kylmäkäynnistyssavut, varoitusvalot ja vihrekoodit tuli opittua. Samoin random öljynpainevalon syttyminen. Auto kulki kuitenkin, kulutus on kyllä ihan taianomaista. Samalla päätään nosti uusi ystävä, huono startti kuumalla koneella. Olen ATK-insinööri ja tietenkin google lauloi kuumana kun diagnosoin potilasta. P0118 Engine Coolant Temp Sensor Circuit - High Input ja ja P0523 the oil pressure sensor circuit or an actual excursion, to the high side. Turhankin innokkaasti tilasin "halvat ja hyvät osat" netistä. Sitten kun tämä KJ tarpeeksi sekoili niin se löysi itsensä Jamantin odotushuoneesta. Sieltä huollosta tultiinkin kotiin uusien sensorien kanssa ja ilman em. ongelmia, kaikki hyvin siis. Autoon laitettiin Jamantin hyllystä sensorit, noi tilatut oli mitä sattuu.
Tuollainen tämä yksilö nyt on. Ei taida olla kauheasti korotuksia tai muita tuunauksia. Jos joulupukki olisi olemassa niin se toisi jonkun laadukkaan korotussarjan, uudet vanteet ja renkaat sekä safariräkin katolle. Mutta jotenkin mulla on sellainen olo, että toi ei mene noin niin olisi kiva jos löydän halvalla (lähes ilmaiseksi) uudet etupenkit, koska kuskin jakkaran säätövipu rikki ja penkki kulahtanut.

Samaan haaveiden koppaan taitaa mennä unelma siitä, että vanha jeep olisi ihan mintissä. Kävin eilen kevyesti offaamassa ja nyt on taas ilokseni jouluvalot päällä kojelaudassa ja moottorikin sekoili samaa P0118 sekoilua kotimatkalla. Uutena ystänä minulla on "viihdykkeenä leikki jossa PART TIME -valo näytöllä vaikka valitsin on 2wd asetuksessa ja valon saa pois päältä, kun laittaa nelivedon eli "PART TIMEn" päälle

Tästä analogiasta ei varmaan täällä saa lisäpisteitä mutta mulla oli Ducatin prätkä ja se oli omalla tavallaan ihan samanlainen. Joku aamu ei vaan inahtanutkaan ja seuraavana mentiin normaalisti. Kaikki valot vilkkui, sekä ajovalot että mittariston.
Kiva jeep kuitenkin ja luottoa löytyy vielä, että tosta saan hyvä kaverin. Ellei niin sit joku saa varaosia. Katotaan milloin poiketaan taas omalääkärillä eli Jamantilla.