eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Lähetetty: 06.06.2022. 15:29
Heips,
Tämä rakennusprojekti on oletettavasti himpun erilainen, kuin totuttu. Kyseessä on konevikaisen Jeep Patriotin moottorin korvaaminen sähkötekniikalla.
Ensin pari sanaa itsestäni. Olen teeseitseharrastelija, mutten niinkään autotekniikan osaaja, enemmänkin elektroniikan ja tietotekniikan. Cad-suunnitteluakin osaan välttävästi. Eli enemmän nörttiosastoa. Varsinaisesta auton ruuvaamisesta olen melkoisen pihalla. Onneksi maailma on täynnä osaajia.
Nyt tähän mielenkiintoisempaan, eli rakennusprojektiin. Tämä onkin varsin ajankohtainen, kun klubin jäsenlehdessä (ja tietty yleisesti joka paikassa) taivastellaan polttoaineiden hintoja. Homma sai alkunsa viime syksynä, kun ostin Jamantilta moottorivikaisen 2011 Patriotin. Siitä oli jo moottori irroitettu ja hyvä aihio muunnokseen. Teen tätä yhdessä parin kaverini kanssa Jyväskylässä. Nyt kun olemme päässeet pisteeseen, että auto kulkee sähköllä (siirtokilvillä), uskallan puhua asiasta ääneen.
Kävin muutama päivä sitten ajelulla ja samalla kokeilemassa julkista latauspistettä. Hienosti latasi. Samalla uudet stereot pääsivät kokeiluun. Olen tehnyt asiasta lyhyen videon, ja se löytyy täältä:
https://vimeo.com/716881947/fd3caefa4e
Tekniikkaa lyhyesti alla:
Alkuperäinen tekniikka:
JEEP PATRIOT (MK74) 2.2 CRD 4WD 2011 163hv
Sähkötekniikka:
Nissan Leaf 110kW moottori, vääntö 230nm, maksimi pyörimisnopeus n. 12000 r/min.
VW ID.3 akkupaketti, 62kWh
Toteutus on tehty siten, että alkuperäinen vaihdelaatikko ja ptu-yksikkö ovat paikallaan. Sähkömoottori on sovitettu vaihdelaatikkoon alumiinista työstetyllä sovitinlaipalla. Reilu puolet akuista on sijoitettu taakse ja sitä varten vararenkaan syvennystä syvennettiin ja muotoiltiin kantikkaaksi. Akut menevät käytännössä kokonaan alkuperäisen tavaratilan pohjan alle. Toinen akkulaatikko on etupäässä, moottorin päällä.
Vaihdelaatikossa vaihde on lukittu kakkoselle ja tällä sähkömoottorin korkea pyörimisnopeus laskee sopivaksi ja parantaa vääntöä kummasti. Rakentelin autoon myös sähköisen alennusvaihteen, joka kääntää kakkosvaihteen ykköselle (semmoinen wannabe maasturiratkaisu). Tuskin tuolla autosta mitään offroad-hirmua tulee, mutta on ehkäpä venetrailerin peruutteluissa kätevä. Allaolevassa videossa näkyy tuota alennusvaihteen liikettä:
https://vimeo.com/706828215/874e1ee297
Mukaan vielä kolmas video, jossa paljon kaikkea sälää ja joka huipentuu ensimmäiseen koeajoon:
https://vimeo.com/702532107/4e74f60566
Auto ei ole vielä valmis, vaan vielä vaiheessa. Ehkä merkittävimpiä asioita on se, että mittaristo näyttää kaikkia maailman värejä kaikilla mahdollisilla merkkivaloilla. Irvileuat ovat neuvoneet hankkimaan mustaa tussia tai sivuleikkurit. Yritetään ensin jotain muuta kuitenkin.
Yksi syy, miksi tämän viestin kirjoitin, on se haluaisin nauhoittaa vastaavasta (toimivasta) autosta CAN-liikennettä "purkkiin". Tuota liikennettä tutkimalla ja sitä sopivasti "soittamalla" tuonne omaani, valot toivon mukaan saadaan kuitattua. Eli jos tämmöinen facelift Patriot samalla moottorilla löytyisi, niin olisi superia. Itse CAN-nauhoitus on simppeliä eikä riko autoa mitenkään. Laitamma tietokoneen piuhat kiinni ja painamme "äänitä"-nappia. Sitten auto käyntiin ja parin minuutin päästä homma on ohi.
Olisi mahtavaa saada tämä kulkine leimattua heinäkuun klubitapaamiseen, jonne tulen ilman muuta, jos auto on jo ajokunnossa. Mutta taitaa tulla liian nopeasti. Seuraavalla kertaa sitten.
Tämä rakennusprojekti on oletettavasti himpun erilainen, kuin totuttu. Kyseessä on konevikaisen Jeep Patriotin moottorin korvaaminen sähkötekniikalla.
Ensin pari sanaa itsestäni. Olen teeseitseharrastelija, mutten niinkään autotekniikan osaaja, enemmänkin elektroniikan ja tietotekniikan. Cad-suunnitteluakin osaan välttävästi. Eli enemmän nörttiosastoa. Varsinaisesta auton ruuvaamisesta olen melkoisen pihalla. Onneksi maailma on täynnä osaajia.
Nyt tähän mielenkiintoisempaan, eli rakennusprojektiin. Tämä onkin varsin ajankohtainen, kun klubin jäsenlehdessä (ja tietty yleisesti joka paikassa) taivastellaan polttoaineiden hintoja. Homma sai alkunsa viime syksynä, kun ostin Jamantilta moottorivikaisen 2011 Patriotin. Siitä oli jo moottori irroitettu ja hyvä aihio muunnokseen. Teen tätä yhdessä parin kaverini kanssa Jyväskylässä. Nyt kun olemme päässeet pisteeseen, että auto kulkee sähköllä (siirtokilvillä), uskallan puhua asiasta ääneen.
Kävin muutama päivä sitten ajelulla ja samalla kokeilemassa julkista latauspistettä. Hienosti latasi. Samalla uudet stereot pääsivät kokeiluun. Olen tehnyt asiasta lyhyen videon, ja se löytyy täältä:
https://vimeo.com/716881947/fd3caefa4e
Tekniikkaa lyhyesti alla:
Alkuperäinen tekniikka:
JEEP PATRIOT (MK74) 2.2 CRD 4WD 2011 163hv
Sähkötekniikka:
Nissan Leaf 110kW moottori, vääntö 230nm, maksimi pyörimisnopeus n. 12000 r/min.
VW ID.3 akkupaketti, 62kWh
Toteutus on tehty siten, että alkuperäinen vaihdelaatikko ja ptu-yksikkö ovat paikallaan. Sähkömoottori on sovitettu vaihdelaatikkoon alumiinista työstetyllä sovitinlaipalla. Reilu puolet akuista on sijoitettu taakse ja sitä varten vararenkaan syvennystä syvennettiin ja muotoiltiin kantikkaaksi. Akut menevät käytännössä kokonaan alkuperäisen tavaratilan pohjan alle. Toinen akkulaatikko on etupäässä, moottorin päällä.
Vaihdelaatikossa vaihde on lukittu kakkoselle ja tällä sähkömoottorin korkea pyörimisnopeus laskee sopivaksi ja parantaa vääntöä kummasti. Rakentelin autoon myös sähköisen alennusvaihteen, joka kääntää kakkosvaihteen ykköselle (semmoinen wannabe maasturiratkaisu). Tuskin tuolla autosta mitään offroad-hirmua tulee, mutta on ehkäpä venetrailerin peruutteluissa kätevä. Allaolevassa videossa näkyy tuota alennusvaihteen liikettä:
https://vimeo.com/706828215/874e1ee297
Mukaan vielä kolmas video, jossa paljon kaikkea sälää ja joka huipentuu ensimmäiseen koeajoon:
https://vimeo.com/702532107/4e74f60566
Auto ei ole vielä valmis, vaan vielä vaiheessa. Ehkä merkittävimpiä asioita on se, että mittaristo näyttää kaikkia maailman värejä kaikilla mahdollisilla merkkivaloilla. Irvileuat ovat neuvoneet hankkimaan mustaa tussia tai sivuleikkurit. Yritetään ensin jotain muuta kuitenkin.
Yksi syy, miksi tämän viestin kirjoitin, on se haluaisin nauhoittaa vastaavasta (toimivasta) autosta CAN-liikennettä "purkkiin". Tuota liikennettä tutkimalla ja sitä sopivasti "soittamalla" tuonne omaani, valot toivon mukaan saadaan kuitattua. Eli jos tämmöinen facelift Patriot samalla moottorilla löytyisi, niin olisi superia. Itse CAN-nauhoitus on simppeliä eikä riko autoa mitenkään. Laitamma tietokoneen piuhat kiinni ja painamme "äänitä"-nappia. Sitten auto käyntiin ja parin minuutin päästä homma on ohi.
Olisi mahtavaa saada tämä kulkine leimattua heinäkuun klubitapaamiseen, jonne tulen ilman muuta, jos auto on jo ajokunnossa. Mutta taitaa tulla liian nopeasti. Seuraavalla kertaa sitten.