WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Anssi80
Viestit: 23
Liittynyt: 09.06.2023. 7:31
Paikkakunta: Oulu

WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Anssi80 » 26.02.2024. 13:05

Aloitellaanpa tämä omakin rojekti(t) tänne, tiiä vaikka saisi hyviä vinkkejä/neuvoja tätäkin kautta

Tuossa kesällä iski joku omituinen kuume saada jeep wj ja eihän siinä kauaa mennyt semmonen löytyikin pihasta... On tässä ollut Englantilaisia, Japanilaisia ja "Ameriikan" Fordeja nelivetoisina mutta tämä jeepin tekniikka oli ihan uusi tuttavuus.

No tästä Oulun seudulta löytyikin yksi vaihteisto vikanen projekti sopivasti.

Kuva

Vaihto laatikkokin löytyi nopeasti niin laatikon vaihdolla ja perushuollolla pääsikin konttorille hakemaan leiman.

Kuva

Olihan siinä näitä perus juttuja, jarrujumppaa, moniurahihnan välirullat, tc-vaijeri rispaantunut ja pientä laatikon ohjaus vikaa(vähän vieläkin) mutta ihan hyvin on pelannut.

No sitten se WJ:n myyjä vastasi kyselyihin jota alunperin kattelinkin... eihän se sitten auttanut kun ottaa kärry perään ja lähteä Lapista hakemaan toinen aarre.

Kuva

Tässä epäilivät jakolaatikko vikaa kun ei vetänyt edestä ja lämmityslaitteen läppävikaa, kävi myös ilmi että pakki meinaa "ryntäillä" välillä. No kotona huomasin vasta että katto luukku ei ollut oikein katon kanssa linjassa mutta poistoputket oli onneksi melko ehjät. Sitten auto pukkeille ja renkaita pyörittämään, kuskin etusesta ei välittynyt veto eteenpäin josta päättelin vetari vikaa... Mutta purkaessa kävi ilmi että edellinen remppamies oli laittanut vähän liian lyhyen vetarin :lol: No varulta tuli käytettyä koko etuperä ulkona ja vaihdettua sinne laakerit, stefat, öljyt ja oikea vetari.

Kuva

Kuva

Tuo perän levitin oli kans uusi tuttavuus työkaluissa.

Seuraavaksi huomasin että etu kardaanin laatikonpään nivel oli aivan loppu. Eli koeajo tuli ajettua takavetoisena. Sisustan purku(kuivaus/puhdistus) ja tämä sai jäädä tallin taakse odottamaan vuoroaan

Kuva

Kuva

Tällä ensimmäisellä on tullut jonkin verran ajeltua eikä ole jättänyt välille vasta kun kerran.

Kuva

Kuva

Kuva

Pakosarjan vieressä menevä vesiletku oli mennyt semmoseksi "muusiksi" ja petti kun oli tuommonen 3300kg perässä. No pätkä letkua tilalle ja nesteet sisään, kovaa ajoa vaan. Toki tuolle raajärven keikalle pitä vaihtaa kaverilta disco alle kun alkoi tuo 3.1:n kannet vähän mietityttämään.

Heti nyt helmikuussa sai tuon toisenkin talliin ja huoltoa tekemään.

Pieni lämppäri jumppa aluksi

Kuva

Kuva

Sitten vähän muutakin sisustan huoltoa, katon oikomista yms.

Kuva

Kuva

Kuva

Oven johtosarja kaipasi vähän huoltoa ja saranatapit oli jo vähän väljät

Kuva

Kaiuttimet tuli päivitettyä ja mittariston valoja vaihdettua, vaihdekepin valotkin oli pimeänä mutta sattui onneksi löytymään koko vivusto ehjänä niin nekin pelaa nyt. Vänkärin penkinlämmitin oli jatkuvana päällä mutta sekin vivusto onnistui ehjätä.

Kuva

Takapyörän laakerit vaati vaihtoa, no kun sain uudet laakerit ja stefat paikoilleen niin vänkärin puolella tuntuu vieläkin Pieni välys... Oisko akseliputki jo kulunut vai voisikohan se lukkolevy jolla pultataan vetari kiinni olla vähän antautunut jo.

Kuva

Vaihteistosta kävi ilmi kun otin venttiilipöydän irti että taempi(pakin) panta on poikki.. ei muuta kun laatikko pois, eilen illalla pääsin jo vähän alottelemaan mutta ei kerennyt kuin jakolaatikon ottaa vasta irti ja valmisteltua laatikon irroitus.

(Pitää koittaa alkaa ottamaan vähän enemmän noita kuvia huolloista)
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Anssi80, muokattu yhteensä 26 kertaa

Anssi80
Viestit: 23
Liittynyt: 09.06.2023. 7:31
Paikkakunta: Oulu

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Anssi80 » 26.02.2024. 13:34

Sen verran vielä noista

1. Jeeppi on 2001 3.1td laredo ja 390tkm ajettu suomi auto(vissiin) vakio alustalla
2. Jeeppi on 2001 3.1td limited ja 270tkm ajettu, n.3" korotettu. Uitettu 2007 Italiasta Lappiin ja pysynyt siellä näihin päiviin asti.

1:een pitikin vähän helmoja korjata ja tankin suoja vaihtaa

Kuva

Tuo 2:n on täysin ruosteeton alustan ainoat ruosteeton löytyy pakoputkesta ja siinäkin vain pikkusen pinnassa.

Alkuperäinen suunnitelma oli että tuosta pienemmästä otan tarvittavat varaosat mutta sekin on sen verran hyvä ettei raski purkaa

Gils_75
Viestit: 27
Liittynyt: 25.04.2023. 0:06
Paikkakunta: Keuruu

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Gils_75 » 26.02.2024. 18:22

No siinä on komiat vehkeet👍 Tuolla tahdilla kun remontoit niin sulta loppuu tekeminen kesken ennen kesää😁 Siis noiden lämppärinLäppien takiakko pitää purkaa toi koelauta kokonaan pois? Mä tässä vasta yritän opiskella näitä autoja että vois/osais sit itekkin tehä huoltoja tähän omaan jeeppiin.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.02.2024. 18:28

Gils_75 kirjoitti:
26.02.2024. 18:22
Siis noiden lämppärinLäppien takiakko pitää purkaa toi koelauta kokonaan pois?
Joo, jos ei pilko lämppärin koteloa. Kaikki pois tuulilasin ja penkkien välistä sekä keskikonsooli... Toiset pilkkoo lämppäriään ja seuraava omistaja ihmettelee, miksi näin on menty tekemään... Mutta omalleen saa tehdä mitä haluaa... Mulla on varastossa yksi pilkkomaton lämppärinkotelo, myydään se sitten pilkotun tilalle joskus...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Anssi80
Viestit: 23
Liittynyt: 09.06.2023. 7:31
Paikkakunta: Oulu

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Anssi80 » 26.02.2024. 19:26

Gils_75 kirjoitti:
26.02.2024. 18:22
No siinä on komiat vehkeet👍 Tuolla tahdilla kun remontoit niin sulta loppuu tekeminen kesken ennen kesää😁 Siis noiden lämppärinLäppien takiakko pitää purkaa toi koelauta kokonaan pois? Mä tässä vasta yritän opiskella näitä autoja että vois/osais sit itekkin tehä huoltoja tähän omaan jeeppiin.
Loppu pelissä aika nätti homma, tältäkin foorumilta löytyy hyvät ohjeet siihen. Enskertalaiselta meni yksi ilta purkuun ja toinen kasaukseen. Oli kyllä pitkät illat mutt kummiskin.

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Macke » 26.02.2024. 19:41

Läppien takia en itse lähtisi purkamaan kojetaulua. Sit jos pitää (ja jossain vaiheessa pitää) lämppärin kenno vaihtaa ni purkuhommiksi menee. Ei se tosiaan kauheen vaikeeta ole, mutta on siinä jonnin verran ruuvattavaa :)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.02.2024. 19:45

Ja ilmastoinin hallittu tyhjenmnys ja täyttö, kylmäaineita ei saa luontoon päästää, on ympäristörikos...

Jos ei ongelmia, niin mulla menee pari päivää tehdessä, veloitus 12 h plus/minus, mitä oikeasti menee + kylmäaineet + osat ym...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Anssi80
Viestit: 23
Liittynyt: 09.06.2023. 7:31
Paikkakunta: Oulu

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Anssi80 » 26.02.2024. 20:18

Tosi on tuo aineiden tyhjennys. Mulla oli kylmäaineet karanneet jo, ei ollut painetta. Ja löytyy kylmäaineen sekä sähkölaitteiden(sf6) luvat kyllä. Mutta joo piti vaihtaa se kennokin koska vuoti hieman, pelkkä vesi ei tullut läpi mutta heti kun laittoi oikeat nesteet niin alkoi tihkuttamaan.

Anssi80
Viestit: 23
Liittynyt: 09.06.2023. 7:31
Paikkakunta: Oulu

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Anssi80 » 28.02.2024. 21:13

Kun laatikon aukaisi niin kävi ilmi että se olikin vissiin kunnostettu kun kaikki pannat yms. kulutusosat näytti niin hyviltä. Kun pumpun otti irti niin heti tuli vastaa edellisen asentajan virheet

Kuva

On vissiin momentti avain outo käsite. Oli etupannan vieressä yksi irto pultti... ja muutkin löysällä tai melkein irti. Pantojen kireydetkin oli mitä sattuu.

Samoin kun laatikon otti irti niin kopan ja turbiinin välissä oli pyörinyt 6mm kuusiokolo pultti. Vetolevyn takaa löytyi vastaavia joista yksi oli jo melkein irti ja kolme tyhjää reikää. Nyt on kireydet tarkistettu ja puuttuvat pultit lisätty.

Kuva

Tulipahan käytettyä auki ja nyt odotellaan pari päivää että solenoidit yms. saapuu postiin niin pääsee pulttaamaan laatikon nippuun.

Kuva

6PPC
Viestit: 4
Liittynyt: 17.09.2018. 10:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja 6PPC » 01.03.2024. 16:10

Tällä vaati ainakin vetoakselin lukituslevyn vaihdon uuteen, ennenkuin sai takapyörän laakerista välyksen pois

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2024. 16:18

Joo ja lukituslevyjä löytyy uutena hyllystä (ei oo nettikaupassa)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Anssi80
Viestit: 23
Liittynyt: 09.06.2023. 7:31
Paikkakunta: Oulu

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Anssi80 » 01.03.2024. 20:45

6PPC kirjoitti:
01.03.2024. 16:10
Tällä vaati ainakin vetoakselin lukituslevyn vaihdon uuteen, ennenkuin sai takapyörän laakerista välyksen pois
Pitänee jossain välissä vaihtaa uudelleen levyineen... Nämä on nyt näitä oppirahoja :D

Anssi80
Viestit: 23
Liittynyt: 09.06.2023. 7:31
Paikkakunta: Oulu

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Anssi80 » 06.03.2024. 10:15

No niin, illalla sain auton nippuun ja pääsi koeajolle. Muuten pelaa oikein hyvin mutta pakilla lähtee edelleen ryntäämään... eli ei auta muu kuin alkaa ottamaan tuosta toisesta jeepistä laatikko irti ja laittaa tähän. Kävi kyllä mielessä että testaisiko vielä tuon toisen laatikon venttiilipöydällä vai vaihteisto samalla koko laatikon. Semmonenkin tässä alkoi mietityttämään että voisiko väärä momentinmuunnin tehdä tämmöistä kun joku on joskus vaihtanut tähän senkin kun on niin kuin uusi mutta mistähän sen muuntimen tyypin löytäisi.

Kuva

Kuva

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.03.2024. 10:18

Ei se turbiini tiedä, kumman suunnan oot kepistä valinnu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Anssi80
Viestit: 23
Liittynyt: 09.06.2023. 7:31
Paikkakunta: Oulu

Re: WJ 3.1td (x2 kun yksi ei riitä)

Viesti Kirjoittaja Anssi80 » 06.03.2024. 11:18

Se on tosi, tuo turbiinin toiminta on vain vielä vähän minulle outoa. Tuleeko laatikosta sille joku paine joka ohjaa sen momenttia. Eli jos on väärä turbiini niin voiko ohjauspaine tehdä sen liian jäykäksi vai miten se nyt pelaakaan... Toki jos eteenpäin toimii oikein niin luulisi olevan oikea.

Kirjoita vastaus