Kohti Mongoliaa 2. Aloittelua.

Jutustelua asiasta ja sen vierestä.
PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Kohti Mongoliaa 2. Aloittelua.

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 30.03.2010. 21:20

......Yhteinen juttu, aika kului nopeasti, uutuuden viehätys oli todella korkealla. Sitten ajettiin aikaisin keväällä vuorilla kolme viikkoa. Loppukesästä parikuukautta yhtäkyytiä.
Kun Suomessa riittää metsää ja sen sorttista maastoajoa, niin Norjassa on vuoria. Ennen tiet kiipeilivät vuoren rinnettä kiemurrellen ylös ja toisella puolen taas alas, niin vieläkin, on vain tullut uusi lisämahdollisuus. Nyt tavallisesti pääsee myös tasaista tunnelia myöten vuoren läpi, Norjan pisin tunneli on samalla myös maailman pisin maantietunneli ':roll: n. 24-kilometriä !!!!!!. Pari kilometrtiä pitkää tunnelia ei sen kummemmin edes noteeraa, kilometrin mittaisia on yhtenään.

Jeepille hauskuus on siinä, ne ”tarpeettomiksi” muuttuneet vanhat tiet javascript:emoticon:Dovat luonnollisesti paikallaan vieläkin. Ne ovat edelleen yleisessä käytössä joskin niistä pidetään huolta hyvin vaihtelevasti, on mahdollista ettei läpi pääsekkään, koska riittävän iso kivivyöry on tukkinut tai vienyt tiestä pätkän mennessään.
Maantiekartassa joitain ei edes ole tai ne on merkitty hevos/kärryteiksi jopa poluiksi. Joka tapauksessa niitä saa ihan laillisesti käyttää, 80 % näistä teistä kyllä pystyy ajamaan millä tahansa autolla. Kunhan vaan kytkin ja renkaat kestävät.
Aikaisemmin kokeiltiin ihan pikkuisen ford conectilla ja kokeilukin jäi lyhyeksi. Kytkin haisi jo paikallisesti pikku nyppylässä, oikein näkyvä käry tuli auton alta. Myöskään kukaan ei pysty ajamaan niin varovasti ettei rengas puhkeaisi useinkin, riski siihen ainakin on melkein 100 %, tarkoitan niitä enemmistö kesärenkaita jotka ovat melkein poikkeuksetta jokaisessa vastaan tulevassa autossa.


Ihan oma juttunsa ovat ne 20 -40 vuotta käyttämättä olleet entiset tiet joita aikanaan käytettiin, rakennettaessa TV-mastoa-tekoallasta tai patoa ylös vuorille JOPA kahteen kilometriin merenpinnan yläpuolelle. Jostain se sellainen tie lähtee -ja siellä maastossa se jotenkin on, kun tarkasti katsoo. Kukaan ei enään muista, minne se lopulta menee. Tälläisellä tiellä Jeeppi on elementissään, täytyy kyllä todeta että nuo Jeepin tavalliset renkaat mietitytää ( kyljessä lukee isolla Goodyear wrangler 255 / 75 / 17 ). Tällä tiellä, ei ne oikeesti riitä, täytyy olla liian varovainen. Käy liikaa hermoon koska täytyy pysähtyä ( liian heppoisten renkaitten vuoksi ), käydä kävellen katsomassa missä ne terävimmät kivet on, osatakseen väistää ne.

Jeepissä ei kytkin heikkouskaan vaivaa, 400 nytonia 2000 r/min automaatti vaihdelaatikko kiinteällä ykkösellä tai korkeintaan kakkosella kävelyvauhtia ylös, ei moottori valita. Varmasti vetää melkein tyhjäkäynnillä sellaisen mäen ylös jota ei saisi euroopassa nykyään edes rakentaa.
Mäen jyrkkyydestä saa käsityksen kun kertoo, kerrankin sydän pompotti pirusti... ihan puhtaalla asfaltilla takapyörät suti tyhjää. 4-veto päälläkin -ja silti melkein... ei ollut kaltevuus liikennemerkkiä. Mutta oli varmasti paljon jyrkempi kuin vertailukohtana toimiva mäki jonka kaltevuus virallisen liikennemerkin varoituksen mukaan oli 15 %.

Tietenkään näillä ”teillä” ei varmasti jeepin (nyt vieläpä korotettu sellainen) maavara, ole haitaksi, ei tarvitse väistää joka ikistä melkein pään kokoista kiveä. (Joo joo ollaan tietoisia, maavara on paljon vähemmän akseleiden kohdalla. Tekemällä oppii :idea:' )

Todella mielenkiintoista kiipeillä sellaista tietä myöten, jopa yli 30 kilometrin matka -ja löytää mieletön patomuuri keskellä ei mitään, 1900 metriä merenpinnasta. Heinäkuun lopussakin on siellä täällä mahdottoman suuria lumikinoksia, pato/tekoaltaasta yli puolet vielä jäässä. Käydä ” uimassa ” kun ilmassa on lämmintä keskipäivällä 25 astetta, aamulla kun kömpii teltasta ulos on lätäköt jäässä ja ympäröivä maailma on valkoinen. Takaisin makuupussiin lukemaan kintaat kädessä kirjaa, ja niin parissa tunnissa auringon noustua korkeammalle tuli taas kesä. Elämässä on varmasti paljon erilaista mielettömän hienoa tekemistä jokaiselle jotakin, edellä kuvattu on varmasti yksi niistä, ainakin meille.
Siitä se innostus lähti ....
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 31.03.2010. 8:56

Ajatuksia:

1) Eikö nämä "kohti Mongoliaa"-tekstit voisi olla yhtenä threadina? Moderaattori yhdistellee jos on samaa mieltä?

2) Todella hienon kuuloista! Kiitos kun kirjoitit tämän. Ismo varmaan tulee kohta paikalle ehdottelemaan artikkelia Jeepsteriin... ;) Mahtaakohan sinulla olla tarkempia vinkkejä noista vanhoista teistä? Tarkoitan tällä sijaintitietoja, "vaikeustasoja" yms. Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa etenkin pohjois-Norja - Enontekiön suunnalla tuppaan kesäisin käymään joten esim. Kilpisjärven kohdaltahan pääsee näppärästi Norjan puolelle - mutta varmasti tällä foorumilla muitakin reissaajia jotka käyvät Norjan puolellakin.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 31.03.2010. 18:47

1) Joo, meni pitkän matematiikan puolelle, osaan lukea mutta en todellakaan ymmärrä yhtään mitään. Ei ole minkäänlaista käsitystä mitä tarkoittaa threadina.
Luulen sanan Moderaattori jotenkin liittyvän tietokoneeseen. Ei mitään ymmärrystä onko tekiänä, ihminen, tietokoneohjelma –tai jonkinlainen tyyppi joka tekee jotain tietokone ohjelmalla. = JOS minun pitää tehdä jotain, niin mielelläni toteutan jos pystyn = tartee vänha äijä täällä neuvoja.

Jokatapauksessa minulle sopii kaikki, miten vaan on yksinkertaisinta. Jos edes jonkinlaista kiinnostusta on (niinkuin ainakin ainakin juuri nyt näyttää olevan), niin oletan näitä juttujani tulevan aika paljon, sillä itse trans siberian reissustakin luulisi tulevan ainakin juttu päivää kohti ( luultavasti enemmän), siis ainakin 20 juttua pelkästä finaalista.


2) Sijainti tietoja ei ole kuin hämärästi vaimon muistissa ja joitakin merkkejä jonkinlaisessa paperikartassa. Eikä enään edes itse muisteta, mikä jokin koodimerkkin alkuperäinen tarkoitus oli.
Vaikeustasoja, ei olla koskaan edes ajateltu.
Ollaan vain vaimon kanssa ajettu jonnekkin, ihan yhtään mitään suunnittelematta. Tarkoittaa käytännössä, ollaa lähdetty toistakymmentä kertaa Trondheimiin, eikä olla kertaakaan elämässämme käyty siellä. Aina on tullut jokin risteys josta ollaan vaan käännytty jonnekkin ( koska on näyttännyt sillä hetkellä paremmalta, tai mielenkiintoisemmalta ) sivutielle. Siis aina on päädytty, ihan minne sattuu ja kotimatka on sujunut samalla tavalla, paitsi ollaan pidetty navigaattori päällä reittipisteenä KOTI.
Nyt tulee Toni S. , paha pettymys sinulle. Kaikki kunnon vuoret –ja erityisesti ylätasangot ( yli 1000 m merenpinnasta ) Jotunheimen ja Hardangervidda (isoimmat), sijaitsevat etelä Norjassa, reilusti Trondheimin eteläpuolella.
Suuret ikijäätikötkin ovat Ålesundin ja Bergenin välissa, siis reilusti Trondheimin eteläpuolella.
Ei olla käyty siis lähelläkään kilpisjärveä, ei siis ole meistä apua ... pohjoiseen asti.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.03.2010. 19:03

PÄSSI: Thread on tämä aihe, jossa nyt kirjoitellaan ja moderaattori on foorumin valvoja, ja webmasteri on se joka pääsee muokkaamaan ihan kaikkea (ja nykyään se olen minä :oops: , mä mitään ymmärrä myöskään tietokoneista :D )!!

Ja yritänpäs yhdistää nämä kaksi aihetta (threadia)!!

Eipäs onnistu, ei ole sellaista valikkoa, että kaksi aihetta voisi yhdistää, pystyy siirtämään eri aihealueeseen, mutta ei yhdistämään!! Sovitaanko niin että jatkat tässä juttuasi, yritän keksiä jonkun kikan vielä!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 31.03.2010. 20:09

Thread siis kai suomeksi kutakuinkin "keskustelu" - eli siis esim. Kohti Mongoliaa 1 on oma threadinsa, tämä missä jutellaan nyt omansa... Ja moderaattori siis tosiaan taho joka vastuussa foorumin ylläpidosta.

Alkuperäinen ajatukseni oli siis se että kaikki tekstit löytyisivät yhdestä paikasta - näin erillisinä säikeinä (haa!) kun ovat aina siinä järjestyksessä mihin viimeksi kirjoitettu vastaus, eli menevät lopulta ihan sikin sokin ja sekaisin muiden keskusteluaiheiden kanssa listauksessa. Toisaalta, nyt kun nämä ovat erillisiä säikeitä niin tietystä kirjoituksesta keskustelu tähän tapaan sujuu paljon paremmin, Pässin saagaa lukevan ei tarvitse välttämättä selata näitä meidän muiden kommentteja laisinkaan läpi vaan itse asia on aina selkeästi esillä - ei siis mitenkään huono ajatus pitää nämä erillisinä säikeinä, kun asiaa ajattelee. :)

Jos tämän yhden aihepiirin kirjoituksia meinaa tulla oikein paljon niin ehkä selkeyden vuoksi voisi olla hyvä perustaa erillinen foorumi tai alifoorumi näille että pysyvät yhdessä paikassa? Mutta tätähän ehtii toki harkita vielä.

Eikä mitään hätää - pelkästään tieto moisten teiden olemassaolosta auttaa jo meidät löytämään itsemme jostain mielenkiintoisesta paikasta. :)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 13.04.2010. 10:01

Hmm. Kohti Mongoliaa-kirjoitukset loppuneet? Pitää toivoa että vielä joskus inspiraatio iskee kirjoittajalle... :)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.04.2010. 10:06

Kyllä sieltä lisää tekstiä tulee... Malttia!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus