Pikkujuttun ensihavainto oli keskuslukitus, joka ei toiminut nappiapainamalla, joten ovi auki silleen hyvin vanhanaikaisesti ihan mekaanisesti avaimella.
Avain virtalukkoon ja kääntö myötäpäivään, ei tapahtunut yhtään mitään, ei sitten mitään, minkäänlaista valoa ei mittaristoon syttynyt. Kuski raapi takatukkaa, yritti muutaman kerran uudelleen, sytytti tupakan ja pikkuisen kiroili, otti tuulilasista sen kansainvälisen puhelinnumeron johon nyt sitten pitää soittaa.
Vaimo soitti, heinolan hinaus ja tiepalvelun auto tuli -ja vei lavalla Jeepin, vaimon ja minut kopissa loistavan ystävällisen kuljettajan kanssa lahteen Chrysler merkkiliikkeeseen Meca autoon.
Käytiin kahvilassa ja käppäiltiin pikkuisen, tunnissa diagnoosi oli valmis. Ei sitten mitään vikaa, olivat kytkeneet tietokoneensa kiinni ja näkivät että kaikki vikahälytykset olivat jostain mystisestä syystä lauenneet. Olivat nappia painamalla ( merkkiliikkeen tietokoneessa ) kuitanneet –ja niin kaikki toimi taas. Ammattimiehet eivät todellakaan tienneet mitä -ja miksi.
Reilu kuukausi myöhemmin kotona Oslossa Pässi ( minun ja vaimon kutsumanimi jeepillemme ) teki sen taas. Olin lähdössä kotiin töistä iltapäivällä, lämmintäkin oli jo T-paita keliin. Sama juttu kuin aikaisemmin, palvelu toimi ja Pässi oli terapiassa viikon, sain vuokra-auton käyttööni välittömästi, ison alffa romeon jos niitä nyt sitten isoja yleensä onkaan.
Viikossa homma hoitui ja Pässi toimi taas. Terapiassa selvisi. Koko hemmetin tietokonesysteemi laukesi lopullisesti tällä toisella kerralla, myös jossain virta-avaimen turvakoodi säteilytarkkailijassa oli vaihtamista edellyttävä täyshäiriö.
Positiivista on : ainakin meidän kohdalla se Chryslerin lupaama tiepalvelu-takuu todellakin toimii, korvaa kaikki kulut takseineen ja antaa vastaavan auton korjauksen ajaksi käyttöön. Kaikki ihmiset niin puhelimessa kuin muutenkin ovat olleet ihan asiallisia ei pienintäkään valittamista. Eikä ole maksanut senttiäkään minkään maan valuutta mittarin mukaan. Siis kerrankin takuut –ja vakuutukset todellakin toimivat, niinkuin auton maahantuojan ja autokaupiaitten intternet sivuilla luvataankin, ilman jotain ihmeellisiä muttia.
Pikku juttu ei sen sijaan ole : jeep wrangler on meidän unelma auto, onneksi ei pikkupoikana ihastunut johonkin ferrariin, koska nyt sai unelmansa paljon pienemmällä rahalla, tai sai yleensä ollenkaan.
jospa unemana olisi ollut vaikkapa Bentley Le Manch, koska ei meillä tuhansia kilometrejä euroja olekkaa, niin olisi jäänyt pikkupojan unelma täyttymättä, mutta jeep wrangleriin riittikin metrimitta rahaa.
Tämän palstan lukioista varmaan moni ymmärtää, kuinka sillä nimenomaan on väliä, mikä auto on kyseessä. Meille se on tämä tietty yksilö, ei se enään ole sama auto, vaikka sen vaihtaisi täysin samanlaiseen uuteen. Niin se täsmälleen samanlainen uusi, on aivan toinen auto. Niin hullulta, kuin se ensi ajattelemalta vaikuttaakin, niin se vaan lopulta on.
Mutta miten sen toteuttaa käytännössä ? : Takuut loppuu jossain vaiheessa kuitenkin, niin sitten koko edellämainitut sähköiset tietokonegelmat ( joista ainakaan minä en käsitä sitten yhtään mitään muuta kuin hinnan ) on pakko maksaa omasta lompakosta. Tässä mainitujen kahden Pässin terapia tapauksen hinta olisi kuulemma ollut YLI 10 000 euroa. Siis HEL..VE...I SENTÄÄN kymmenentuhatta euroa jostain tietokoneesta jota ei yhdessäkään autossa edes ollut, saati sitä olisi johonkin yleensä tarvinnut minun nuoruudessa, koska koko vehjettä ei oltu vielä keksittykkään, ei sitten mihinkään käytötarkoitukseen, saati sitten autoon.
Siis onkohan siihen olemassa jokin ratkaisu, miten voisin pitää nimen omaan tämän auton loppuelämäni ??.
Siis onko se todellakin niin, että on lopulta huomattavasti halvempaa ostaa uusi samanlainen ????????? (ja antaa jonkun muun tyhmemmän ja rikkaamman korjailla ikivanhaa kolmevuotiasta käytettynä hankkimaansa jeeppiä, suurella rahalla kalliisti.)
Auttakaa!!! minä haluan olla se viisas ja köyhä.