Viime vuona surffailin intternetissä, paljon on tavaraa ja vaihtoehtoja. Soittaessani ensinmäisen kerran Jari Lahtiselle Jamanti OY olin innoisani (kuin kokenein sekakäyttäjä huomatessaan olevansa lääketehtaan varaston yövartiana ), into vaihtui ihmettelyksi. Kysyin mitä tahansa: Aina tuli välittomästi vastaus, ilman miettimisiä-ja kakisteluja, -ja ennenkaikkea vastaukset, jonka höyrypäänä, keski-iän ADHD puhkeamisesta huolimatta ymmärsin.
Tilasin osat korotukseen. Totuus kylläkin on, Jari tilasi osat selittelyjeni perusteella. Minulla ei kummoista käsitystä ollut, mitä sinne alustaan lopulta tulee. Vähän yli kuukauden odotin kuin joulupukkia 40 vuotta aikaisemmin, tuotapäivää kun saan Pässin Espooseen.
Tammikuun lopussa ajoin suoraan laivalta katajanokalta espooseen, en muuten usko kenenkään helsinkiä tuntemattoman osaavan sinne alle kahdentunnin, ilman navigaattoria jossa viehkeä naisääni opastaa. Vaimo perinteisen paperikartan kanssa ei riitä, vaikka hallitsisi kaikki frekvenssit.
Jari nosti Pässin kattoon, renkaat irti ja siitä se lähti. Minulla oli omassa työssäni käyttämäni haalarit mukana, jotka varmasti käy kuinka paskaseen hommaan tahansa, olin etukäteen ajatellut olevani apuna tavalla tai toisella.
Âkkiä oli pakko huomata, on paljon parempi antaa ammattimiehen hoitaa hommansa. Ei Jari minua kieltänyt osallistumasta,ei antanut edes kierosti ymmärtää jotakin sellaista. Hänen onnekseen: tajusin ihan itse todellisuuden, onnistun ihan varmasti helpostikkin auttamaan, niin että työ kestää pari kolme tuntia kauemmin.
Työtä tehdessään Jari vastaili kaikkiin kysymyksiini Jeepistä, näin jälkeenpäin melkein hävettää sillä luulen kyselleeni koko ajan jotain.
Mistä vaikkapa minä, löytäisin sellaisen viikonloppu kurssin -tai jonkin koulutus tapahtuman jossa saisin vastaavan oppimäärän tietoa. Nyt minulla oli vielä kun yksityisopettajakin.
Minun mielestä tämä maailma on paska paikka monellakin tapaa: Aivan kaikesta pitää maksaa rahalla, eikä sittenkään ole varmaa saatko sitä mitä tilasit, (et ainakaa joka kerta ) . Nyt sain oikeat osat, monen tunnin ajan vastauksia, ehkä tyhmiinkin kysymyksiini.Mutta minulle ne olivat tärkeitä vastauksia, sillä nyt ymmärrän paljon sellaista josta aikaisemmin en ymmärtänyt mitään. Jeeppin korotus tuli ikäänkuin siinä sivussa, vaikka sen alunperin piti olla se ainoa tapahtuma.
Kun sitten lähdin Jamantilta, kuskilla oli pää taivaassa muutenkin kuin siksi että, auto tuntuu aikakin aluksi ihan mahdottoman korkealta. ihan kuin pikkupoikana puujaloilla kävellessä, ihanasti kallisteli tuplasti enemmän, siis rajoituneella aivokapasiteetilla varustettujen mielestä ajo-ominaisuudet heikkenivät.
Minun mielestä PÄSSI ( siis auto ) on taas omapäisempi ja monipuolisimmilla ominaisuuksilla varustettu kuin ennen. Kokonaisuutena niitä ajo-ominaisuuksia joita Jeepissä on alunperinkin, tuli todellakin yllättävän paljon lisää. Jollei niistä pidä, niin Jeep Wrangler on alunperinkin täysin väärä valinta. Niitä toisenlaisia ajo-ominaisuuksia arvostavalle on vaikkapa BMW 760 oikea valinta, koska se on yksi niistä Jeepin vastakohdista.
Okei viisi senttiä, todellakaan se ei ole vähän, koko auto muuttui jeepiksi. Pakkohan sitä on ollut kokeilla : Nyt sen saa sellaisen lumikasan päälle ihan helposti jonne ei aikaisemmin olisi tullut edes mieleen yrittää. Tänä talvena on lunta riittänyt, ja joka ikisessä paikassa missä on ollut mahdollista, olen aina ajanut sen pystyyn isoimpaan lumikasaan, vaikka olisi vieressä ollut vapaa sellainen normaalikin parkkiruutu.
Ulkonäöllisestikin, muuttui paljon: Olen nähnyt muutaman patriootin ja commanderinkin korotettuna. Ihan kuin ei todellakkaan kyseessä enään olisi sama auto, vaan paljon suurempi. Ihankuin koko olisi kasvanut tuplasti, omassa jeepissä (tuo kai osittain näköharha) jokatapuksessa tuottaa henkimaailmassa niin voimakkaaa positiivisen efektin, että jo pelkästään sen vuoksi kannattaa korotus toteuttaa. Haluaisin suuremman korotuksen, mutta silloin joutuisin luopumaan liian monesta parkkihallista niin työ kuin vapaa ajan käytössäkin, koska Pässi on minun ja vaimon ainoa auto.
Lyhyesti kommentoituna : Ei ollut kallista, raha / laatusuhde todella korkea. Jos vielä huomioin, ( minun mielestä pitää) monen tunin ikäänkuin pika kurssin Jamatilta. En ainakaan pysty muistamaan koko elämäni ajalta jotain toista tapausta, jossa raha –laatu – lopullinen tyytyväisyyteni lopputulokseen olisi ollut näin hemmetin korkea.