Yhteiskunta tukee pienyrittäjää monellakin tavalla ( täällä norjassa ), joista auto on vain yksi sellainen. Jos pikku firma kiistatta tarvitsee toiminnassaan autoa ( ei tarvitse olla taksi, tietenkin sekin käy ) homma menee seuraavasti.
Nyt Jeep Unlimited sport automat 2,8 CRD
Hinta autokaupassa on aika tarkka (yli 800 000 norjan kruunua ) 100 000 euroa. Sisältää aivan kaikki verot ja mitä maksuja niitä nyt onkaan. Normaali autona.
”Täsmälleen” sama auto rekisteröitynä tavara-firma-autoksi. Tarkoitaa käytännössa kaksipaikkainen = takapenkit ulos ja verkko siihen etupenkkien taakse. Rekisterikilveksi tulee vihrea kilpi, sen tavallisen sijaan. Siis siinä todellakin kaikki muutokset, ei ole nopeusrajotuksia tai jotain lisäpainoja, ajopiirtureita; noi on jäänyt mieleen -70 suomesta.
Suurin muutos käyttössä on todellinen kaksipaikkaisuus, jos poliisi pysäyttää ja kyydissä on kolmaskin henkilö, niin käytännössä ei ole mitään selittämistä; ”maksamatta jääneet” autoverot lankeavat välittömästi kokonaisuudessaan maksuun, jonkinlaisen sakon saattelemana.
- Nyt Jeerppi on varebil (tavara-auto) autokaupan hinta ostajalle ( 410 000 norjan kruunua ) 51000 euroa. Tämän verran maksoimme meidän Pässistä, autokaupan tilille rahaa.
Se kuka todellisuudessa maksaa varebilin, siis jos ostat osamaksulla niin rahoittaja saa hyödyn seuraavista kohteista, et sinä.
- Koska meidän oma firma osti / maksoi -ja firman toiminta on arvonlisäveron alaista, niin verottaja hyvittää investoinnista perimänsä 25 % firman tilille, kahdessa viikossa.
Nyt jeepin hinta on ( 307 000 norskia ) 38 000 euroa. Lisäksi tulee joitain pienempiä veroja takaisin.
Koska firma investoi, niin tuo 38 000 euroa, luonnollisesti maksetaan firman bruttorahoilla. Ilman investointia olisi siis ollut 38 000 enemmän tuloja vuodessa josta vero prosentti olisi n. 45 % = 17 000 euroa.
- Nyt jeepin todellinen hinta on ( 168 000 norskia ) 21 000 euroa. Tämä on se summa jonka minä tai kuka tahansa pienyrittäja todellisuudessa maksaa.
- Siis se sama auto on muutunut ihan oikeasti ja laillisesti, tavalla johon kenellä tahansa on mahdollisuus: 100 000 euron autosta 21 000 hintaiseksi.
- Ei ole olemassa mitään diiseli veroja tai käyttömaksuja.
- Kaikki Jeepin kulut ovat firman kuluja ihan laillisesti, jotka siis käytännössä maksetaan bruttotuloilla. Jossen sitten halua mielenhäiriössä itse itseltäni periä firmalleni jotain käyttö korvausta kun ajoin jeepillä ns. Yksityisajoja.
Yllä olevan hinnanmuodestumisen ymmärtämiseksi, tartee olla pikkuisen perusoppeja verolainsäädännöstä ja hallita osakeyhtiön toiminta ja tietenkin olla ihan oikeastikkin toimintaa ja tuloja omasta yhtiöstä.
Loppu kauneus tässä jutussa on vielä sellainen ” PIKKU ” ihanuus: kun jeeppi on NELJÄ VUOTIAS, saa takapenkit palautaa muutosrertistöröinnin tekemällä, ilman mitään veroja. Maksamalla sen muutos rekisteröinti maksun ( sama juttu kuin korotuksen aiheuttama katsastus juttu ) muutama kymppi.
- Nyt neljävuotiaana vaihtoautona, sen arvo lasketaankin alkuperäisen hankintahinnan mukaan, joka takapenkillisellä oli siis melkein satatuhatta euroa, vaikka todellinen hankintahinta ostaja-omistajalle oli alle puolet siis viiskymmentä tuhatta .
- Norjassa ei näitä takapenkillisiä jeeppejä vielä ole yhtään kappaletta, joten paljonko vaihdossa, saa on pikkuisen epävarmaa. Populi Mersujen ja Lant rovereiden kohdalla se on mennyt päikseen, vaihdossa on neljä vuotiaalla tavalisella autolla ( pien yrittäjä ), saanut uuden samanlaisen firma tavara-auton.
Korostan erityisesti ettei kysymys ole minkäänlaisesta kikkailusta, eikä pykälien kiertämisestä. Silleen, tyyliin -70 / 80 luvuilla suomessa jotkut jenkki autot sai rekistöröityä pakettiaukoksi 90 Km lätkällä persuksissa.
Ilmoitetut hinnat ja valuutanvaihto kurssit ovat pikkuisen epätarkkoja, mutta sellaisinaankin hyvin lähellä totuutta.
Kohti Mongoliaa 3. Peruskaluston hinnasta.
Kohti Mongoliaa 3. Peruskaluston hinnasta.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09
Re: Kohti Mongoliaa 3. Peruskaluston hinnasta.
PÄSSI kirjoitti: - Nyt jeepin todellinen hinta on ( 168 000 norskia ) 21 000 euroa.

Minä täällä tukehdun pullaani. Mikä on aika hyvä saavutus ottaen huomioon etten edes syö moista...
Prkl. Tahtoo kanssa! Pidempikorinen Wrangler kun houkuttelee sillai ihan lievästi vain...

(Ei, en minä silti Norjaan ajatellut muuttaa. Huonot ampuma-aselait.)
Re: Kohti Mongoliaa 3. Peruskaluston hinnasta.
Sama täällä, se olis kyllä minunkin ykkösvalinta... mutta ei näillä Suomen hinnoilla eikä aivan Ruotsinkaan.Toni S. kirjoitti: Prkl. Tahtoo kanssa! Pidempikorinen Wrangler kun houkuttelee sillai ihan lievästi vain...![]()
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242