Sivu 1/1

Uusi auto, viat jo valmiina...

Lähetetty: 19.02.2012. 14:32
Kirjoittaja rane58
Ei hyvältä näytä, hylky% katsastuksessa... :o -Jeep Patriot... :-?

Hurja katsastustilasto: Joka neljäs auto hylätään - katso, kuinka autosi menestyi!

http://www.iltasanomat.fi/autot/hurja-k ... 36127.html

Onhan asemia ja asemia... ::)

Trafi paljasti tiukat ja lepsut katsastusasemat.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/inde ... _info=true

Lähetetty: 19.02.2012. 18:41
Kirjoittaja KariMattiFin
Joo... Eka katsastus on kolmen vuoden ajojen jälkeen ja jos
raidetangot/vetonivelet ovat väljät 30k kilometrin jälkeen niin
melko moni on ajanut yli 10 tuhatta per vuosi.

Lähetetty: 20.02.2012. 12:25
Kirjoittaja pihkoo
itse ostin joulukuunlopulla Jeep Patriotin vuosimallia 2007 jolla oli ajettu 55 000kilometriä.
Auto ei ollut mennyt ensinmäisestä katsastuksesta ensinmäisellä omistajalaa ensinmäisellä kerralla läpi.
Vika oli edestä kuskinpuolelta ulompi raidetangonpää.
Tuosta 3 kuukautta eteenpäin nii oli mennyt toisenpuolen raidetangon ulompipää.
Ostin auton siis 55 000kilometriä ajettuna jossa oli vaihdettu molemmat ulommat raidetangonpäät edestä.
Vein auton heti kun olin ostanut 60 000 kilometrin huoltoon vaikka oli ajettu vasta 55 000 kilometriä.
Huollossa löytyi seuraavaa :
Edestä molemmaltapuolelta alapallonivelet aivan loppu.
Edestä molemmaltapuolelta ulommat raidetangonpäät aivan loppu.

Nytten auto on kunnossa ja toivottavasti nuo ei enää hajoa niin helposti.
Raidetangon ulommatpäät ovat tarvikeosat ja niissä on rasvanipat.
Sitten autoon vaihdettiin siis nuo alapallonivelet sillee et vaihdettiin kerralla koko alatukivarsi.
Nuo alatukivarret on kummiskin ainakin myyjän mukaan alkuperäiset eli saas nähä miten ne kestää sit.

Olen kummiskin autoon todella tyytyväinen ja jeeppillä ajo on kyllä todella paljon mukavampaa ja paremmantuntuista kuin minun edellisellä autolla eli Nissan X-trail.
En kyllä vaihtaisi takaisin autoa. Kyllä se harppaus on niin iso x-trailista Patriottiin.

Lähetetty: 20.02.2012. 18:42
Kirjoittaja silva
"Raidetangon ulommatpäät ovat tarvikeosat ja niissä on rasvanipat." Eli jos rasvaat,ovat ns.ikuiset. Kunpa nykykinnereissä olisi nipat niin varaosamyynti
hyytyisi.Tietenkin vaatii sen prässin puristuksen,että "ikuisuus"toteutuu.

Camarossani vm-82 on vieläkin alkuperäiset nipalliset kalut,poikkeuksena
apusimpukka,jonka jouduin vaihtamaan. Se oli jäänyt joiltain entisiltä omistajilta rasvaamatta.

Lähetetty: 21.02.2012. 8:40
Kirjoittaja pihkoo
Itse kun en ole koskaan ennen käyttänyt rasvanipallisia varaosia, niin mistä sitä tietää, että kuinka useasti ja kuinka paljon uskaltaa rasvaa sinne puristella ?

Lähetetty: 21.02.2012. 10:11
Kirjoittaja JAMANT
pihkoo kirjoitti:Itse kun en ole koskaan ennen käyttänyt rasvanipallisia varaosia, niin mistä sitä tietää, että kuinka useasti ja kuinka paljon uskaltaa rasvaa sinne puristella ?
Mitä useammin, sen parempi, mieluummin vaikka 5000 km:n välein tai vaikka öljynvaihdon yhteydessä tai aina kun käy metsässä (siis sillä autolla :wink: )!! Tai voihan sitä olla rasvaamatta, mutta mitä hyötyä on nipoista sitten?? Ja toisaalta ainakin useimmat korjaamot, kun kysyt rasvaprässiä, ne kysyy, mikä se on, näin nykyään!! Mulla on rasvaprässi ja aina kun on auto nosturilla, pyydettäessä rasvataan, patruunoita kuluu useampi kymmenen vuodessa (prässejäkin taitaa mennä yksi per vuosi :shock: ) ...

Lähetetty: 21.02.2012. 13:28
Kirjoittaja pihkoo
No hyvä tietää.
Mitäs kuinka monta kertaa sitä uskaltaa painaa sinne sitä rasvaa rasvaprässillä ettei paina liikaa ?
Jos painaa liikaa nii pursuaako se sitten jostakin välistä pois vai mitä se tekee jos liikaa laittaa ?

Lähetetty: 21.02.2012. 13:49
Kirjoittaja JAMANT
pihkoo kirjoitti:No hyvä tietää.
Mitäs kuinka monta kertaa sitä uskaltaa painaa sinne sitä rasvaa rasvaprässillä ettei paina liikaa ?
Jos painaa liikaa nii pursuaako se sitten jostakin välistä pois vai mitä se tekee jos liikaa laittaa ?
Just sen verran laitat, että purskahtaa ulos, eikä siitä haittaa ole vaikka laittas liikaa, purskahtaa kyllä ulos ylimääräinen...

Lähetetty: 21.02.2012. 14:32
Kirjoittaja KariMattiFin
Kiitos hyvästä säikeestä :D

Mulla menee Compass -06 ekaan mun omistuksen öljynvaihtoon maanantaina
n. 108 000 km kohdalla ja pyysin niitä tarkastamaan kaikki etutukivarret
ja pistään rasvaa joka nippaan. Ja katotaan selviääkö pelkällä öljyn
ja ilmanputsarin filtterin vaihdolla :roll:

Lähetetty: 02.03.2012. 13:52
Kirjoittaja KariMattiFin
KariMattiFin kirjoitti:Kiitos hyvästä säikeestä :D

Mulla menee Compass -06 ekaan mun omistuksen öljynvaihtoon maanantaina
n. 108 000 km kohdalla ja pyysin niitä tarkastamaan kaikki etutukivarret
ja pistään rasvaa joka nippaan. Ja katotaan selviääkö pelkällä öljyn
ja ilmanputsarin filtterin vaihdolla :roll:
Selvisin pelkällä perushuollolla. (kopkop).

Lähetetty: 02.03.2012. 14:04
Kirjoittaja JAMANT
KariMattiFin kirjoitti:pistään rasvaa joka nippaan.
Mihin nippaan, ei siellä ole alunperin yhtään!!

Lähetetty: 02.03.2012. 14:26
Kirjoittaja KariMattiFin
JAMANT kirjoitti:
KariMattiFin kirjoitti:pistään rasvaa joka nippaan.
Mihin nippaan, ei siellä ole alunperin yhtään!!
Ei ne löytänykkään niitä. En vain päivittänyt sitä tähän kun
ne autoa palauttaessa naureskeli niistä :wink:

Lähetetty: 02.03.2012. 14:27
Kirjoittaja JAMANT
KariMattiFin kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
KariMattiFin kirjoitti:pistään rasvaa joka nippaan.
Mihin nippaan, ei siellä ole alunperin yhtään!!
Ei ne löytänykkään niitä. En vain päivittänyt sitä tähän kun
ne autoa palauttaessa naureskeli niistä :wink:
:lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 02.03.2012. 16:18
Kirjoittaja rane58
:!: -Vanhan Grand Cherokeen tilastoa hilasin ylöspäin; -Katsastettu. 8) -Ei vikoja! :mrgreen:

Lähetetty: 25.04.2012. 11:37
Kirjoittaja pihkoo
Kävin katsastamassa Jeep Patriotin eileen eli 24.04.2012 ja samalla parantelin patriotin surkeita katastuslukuja.

Eli auto meni heittämällä läpi ja ei ollut katsastus miehellä mitään nipotettavaan vaan totesi, että onpa auto hyvässä kunnossa ja jopa rasvanipalliset raidetangon ulommatpäät nii saa rasvailtua niitä aina tarvittaessa.
Sanoin katsastusmiehelle, että kun jos tuosta hajoaa jossakinvälissä nuo alapallot uudestaan niin niidenkin tilalle olen ajatellut vaihtaa rasvanipalliset alapallonivelet.
Katsuri siihen et pysyypähän sit alapallonivel paremmassa kunnossa kunhan niitä muistaa rasvailla.
Eli ainakaan kotkassa katsastusmies ei käy kiukuttelemaan rasvanipoista vaan jopa suositteli niitä itse.

Jarruja ei testattu jarrutesterissä kun katsastusmies sanoi ettei kuulemma tuo kestä pientäkää jarrutesteri testiä ja heille on siitä ilmoitettu ja muistutettu et jeepin jarrut testataan ehdottomasti ajamalla eikä missään tapauksessa jarrutesterissä. Kuulemma hajoaa tosi helposti.
Ei ole kuulemma muilla merkeillä noin tarkkaa kuin jeepillä tuo.

Se pitää sanoa, että oli kyllä minun katsastamiskerroista tarkin katsastus autolle ikinä.
Katsastusmies käänteli ja väänteli ja tarkasti joka paikan perusteellisesti ja mitään pientäkään hän ei löytänyt.
Sanoin siihen, että jos autoa on yhtää paremmin pitänyt nii ei kyllä noilla kilometreillä vielä mitään suurta pitäisikään löytyä.
Eli autoni on vuosimallia 2007 ja katsastukseen täyttyi juuri kilometrilukemaksi 58 000 kilometriä.

Nyt saa taas ajella naama hymyssä seuraavat 16 kuukautta tarvittaessa :D koska kävin katsastamassa auton katsastusajan alkupuolella.

Yhtä pitää kyllä ihmetellä...Meinaan katsastuksen hintaa.
Maksoi kaikkineen päivineen 100 euroa :shock:
Eikä siinä katsastuksessa mennyt kuin parikymmentä minuuttia vaikka katsastusmies tutki auton läpikotasin todella tarkasti.

Ai nii jos joku on viemässä jeep patriottia tai kompassia katsastukseen nii katsastusmiehet eivät välttämättä löydä autosta kovinhelposti rungon numeroita, ja se etuikkunasta näkyvä siinä kuskinpuolella alakulmassa oleva ei kelpaa.
Se rungon numero on repsikanpenkin alla siinä etummaisessa poikkitolpassa pohjaa suojaavan maton alla. Ja voipi olla et pitää joku reuna repästä tai kiinnike ottaa jos siinä kohtaa on et sen rungon numeron näkee siinä.
Sanoi mullekkin, että ensivuonna kun tulet katsastamaan nii yritä muistaa sanoa katsastusmiehelle missä se rungon numero on nii katsastus sujuu vähän joutusammin eikä katsastusmies joudu käydä koneelta etsimässä missä se rungon numero oikeen sijaitsee.