ei TJ:stä kokemusta, mutta jousitusta ja kojelautapäivitystä huomioimatta melkolailla muuten sama auto kun YJ josta löytyy kokemusta, joten hiukan soveltaen vastailen (myös huomioiden moottorien kohdalla kokemukset XJ/MJ kopista joissa samat koneet).
El_Pepe9 kirjoitti:Elikkä himoittaisi hommata Jeep Wrangler TJ (hintaluokka 8000-11000).
Toivoisinkin apua seuraaviin askarruttaviin seikkoihin:
-Wranglerit Virosta (halpoja näyttää olevan)
todella moni virontuonti mitä vastaan on tullut Suomessa on ollut itseasiassa kolariauto Saksasta, tarkista tarkkaan... Lisäksi hinnat siellä eivät ole niin paljon halvempia että verotuksen jälkeen kannattaisi. Jos ulkomailta haet niin
www.blocket.se vois toimia paremmin.
-todellinen kulutus 2,5 L tai 4 L kaupunkiajolla
riippuu _todella_ paljon ajotavasta.
2,5L = 10-15 l/100km
4,0L = 13-20 l/100km
-Katsastusviat ja muut yleiset viat
- Kone/jakis/loota on melko kovaa käyttöä kestäviä. Takaperää kannattaa kuunnella, etenkin jos alla on isot renkaat ja perä on vakio. Jamant tossa kattoikin jo nuo alusta/jarrujutut.
- Ruostetta saattaa löytyä yllättävistäkin paikoista (takarunkopalkkien päät, turvakaaren alakiinnitys, etujalkotilojen ulkoreunat ja etu/takalokarit. Melko helppoja kaikki tarkistaa.
- Kone kannattaa kuunnella ettei tikuta ja että tyhjäkäy normaalisti. Anturit (joissa vika yleensä on) eivät ole ilmaisia.
- Tuulilasi on monessa näkynyt olevan halki
- Nestevuodot (öljyä etenkin kannattaa katella peristä ja koneen alta, stefat/tiivisteet/jne).
-2,5 L koneen riittävyys maasto/moottoritie/kaupunki
ihan OK motti käyttöajoon motari/kaupunki, maltilliselle kuskille riittänee myös maastossa. tosin ottaisin aivan 100% varmuudella 4.0L motin, joka on mielestäni yksi parhaista koskaan USAsta tulleista moottoreista. Kyyti on jokaisen lisälitran arvoista.
-manuaali vs. automaatti
2,5L automaatit on kiven takana, ei ole tullut vastaan. eli melko usein nelosen kanssa parina on manuaali. Suosittelisin ite automaattia, sillä noi manuaalit eivät ole mitään pikavaihteenvaihtoja suosivia (itellä manuaali).
tähän väliin kannattaisi mainita se, että NP231 jakolaatikossa ei ole jatkuvaa nelivetoa (eli vain osa-aikainen joka ei käy asfaltille). Jakolootan toimintaa kannattaa testata esim. soratiellä että neliveto pysyy päällä myös kunnolla kiihdyttäessä ja kurveissa. Esim Cherokee XJ Limitedissä ollut NP242 on just tosta jatkuvan nelivedon optiosta johtuen paljon parempi jakolaatikko jos autolla ajaa muuallakin kuin metsässä. Ymmärtääkseni tota NP242:sta olis myös saanut Wrangleriin / Jamant voinee vahvistaa?
-ilmastoinnin tarpeellisuus
vain idiootit ottavat avoautoon ilmastoinnin. lämppäri ainakin mulla on todellakin ylitehoinen, eli auto lämpeää nopeasti (ei kosteusongelmia talvella).
-2,4 L moottori tehokkuus/kestävyys/kulutus
ei tuttu motti mulle, paitsi 2007+ Jeepeistä joka vissiin eri kone.
-E10 bensan sopivuus
sopii kaikkiin Jeeppeihin missä 2.5L tai 4.0L motti. lievää parannusta olen perstuntumalta huomannut kaasuun reagointiin kun tankkaa 98E5:sta, mutta voi olla korvien välissä..
Nämä tosiaan ihan omia mielipiteitä, paras on koeajaa optiot ja ottaa sellanen joka miellyttää sua itseäsi (ja budjettia jos 4.0L kulutus hirvittää). Mutta sen sanon että aivan fantastinen auto Wrangler on, ei mikään tule hauskuudessa edes lähelle.
