Uusi jeepisti - Cherokee KJ
Uusi jeepisti - Cherokee KJ
Tervehdys kaikille! Tuli hommattua pienen miettimisajan jälkeen perheeseen Jeep Cherokee CDR 2,8 2004. Laitan muutaman viikon ajon jälken autosta muutamia huomioita.
1. Autossa on katolla neljät lisäpitkät ja muovinen kattokaukalo. Kattovalot laajentavat mukavasti näkymää pimeällä, mutteivat juurikaan lisää kantamaa. Lienevät enemmä tarkoitettu metsäteillä ajeluihin laajentamaan sivumäkymää. Kiva lisä kuiteniin.
2. Renkaina BF Goorridgen All.Terrainit normikokoisina, jotka ovat mielestäni jees-renkaat, eivätkä tuo kovin paljon lisää meteliä kabiinin puolelle.
3. Moottori on dieseli, joka kiihtyy ja kulkee sulavasti. Kulutus on jotakuinkin kuvittelemassani haarukassa - n. 10l/100 km, joka ei toivottavasti ainnakaan lisäänny. Tankkausväli on noin 550 km tankin ollessa 70 l.
4. Ajotietokonetta ei ole, joten mennään kuten ensisajan autoilla - lasketaan kulutukset käsin. Eipähän tarvitse ajella tankkia tyhjäksi.
5. Auto mukavan korkea, joten liikenteen seassa voi hieman katsella toisten ylikin. Autoon nousu ja poistuminen on helppoa.
6. Tavaratila on muunneltavissa takaselkänojia taittamalla. Hyvin mahtuu tavaraa. Koska varapyörä on ulkona ja bensatankki syö tavaratilan alla olevan tilan, ei takana ole lisäsäilytystilaa lattian alla, jota jäin kaipaamaan. Muutenkaan pienille tavaroille ei ole montaa lokeroa, vaikka tilaa olisi mm. penkkien alla.
7. Vaihteisto vaihtaa sujuvasti ja nelivetoasennot ovat luontevat.
8. Kääntösäde mukavan pieni, joka on tietenkin maastoautossa oltavakin, jos meinaa pystyä kivet kiertämään sujuvasti.
9. Maavaraa pudottaa etuakseliston kohdalla oleva "patti", mutta eiköhän maavara riitä minulle, joka pääasiassa ajelee asfaltilla ja normaaleilla mökkiteillä.
10. Näkyvyys on hyvä kaikkiin suuntiin.
11. Ilmastointi on manuaalinen, mutta siihen tottuu. Hyvin pärjäsi helteillä.
12. Polttimoiden vaihto helppoa - kuten ennen.
13. Rattikulma säädettävä.
14. Etupenkkeihin menee johdot, mutta ovatko ne lämmitystä varten, vai jotain muuta varten - tutkitaan.
15. Vakuutuksen perusvuosimaksu IFillä 992,41e
16. Mittaristo selkeä.
17. Autolla ajettu 245000 - moottori vaihdettu 50000 km:n ajon jälkeen, koska öljysuodatin oli sijoitetu paikkaan, jossa öljynkierto ei ollut kunnollinen.
Etuovien alaosissa on jotain ruostevammaa havaittavissa - korjattu nyt maalilla. Syksy ja talvi näyttää, että onko onnistunut. Kuskin oven saranatappi on kulunut - ilmeisesti jenkkiautojen perusvika? Jäähdytysnestettä joutuu lisäämään lorauksen muutaman päivän väliin, muttei syylarissa, eikä paisuntasäiliössä näy värimuutoksia. Seurataan tilannetta. Käynnistättäessä kylmänä pakoputkesta tulee valkoista savua, joka häviää ehkä kilometrin ajon jälkeen.
Renegade-varustuksessa puhutaan pohjapanssareista - ainakaan tässä mallissa ei niitä ole.
Tässä muutamia huomioita autosta, jolla toivottavasti tulen ajamaan pitkään.
1. Autossa on katolla neljät lisäpitkät ja muovinen kattokaukalo. Kattovalot laajentavat mukavasti näkymää pimeällä, mutteivat juurikaan lisää kantamaa. Lienevät enemmä tarkoitettu metsäteillä ajeluihin laajentamaan sivumäkymää. Kiva lisä kuiteniin.
2. Renkaina BF Goorridgen All.Terrainit normikokoisina, jotka ovat mielestäni jees-renkaat, eivätkä tuo kovin paljon lisää meteliä kabiinin puolelle.
3. Moottori on dieseli, joka kiihtyy ja kulkee sulavasti. Kulutus on jotakuinkin kuvittelemassani haarukassa - n. 10l/100 km, joka ei toivottavasti ainnakaan lisäänny. Tankkausväli on noin 550 km tankin ollessa 70 l.
4. Ajotietokonetta ei ole, joten mennään kuten ensisajan autoilla - lasketaan kulutukset käsin. Eipähän tarvitse ajella tankkia tyhjäksi.
5. Auto mukavan korkea, joten liikenteen seassa voi hieman katsella toisten ylikin. Autoon nousu ja poistuminen on helppoa.
6. Tavaratila on muunneltavissa takaselkänojia taittamalla. Hyvin mahtuu tavaraa. Koska varapyörä on ulkona ja bensatankki syö tavaratilan alla olevan tilan, ei takana ole lisäsäilytystilaa lattian alla, jota jäin kaipaamaan. Muutenkaan pienille tavaroille ei ole montaa lokeroa, vaikka tilaa olisi mm. penkkien alla.
7. Vaihteisto vaihtaa sujuvasti ja nelivetoasennot ovat luontevat.
8. Kääntösäde mukavan pieni, joka on tietenkin maastoautossa oltavakin, jos meinaa pystyä kivet kiertämään sujuvasti.
9. Maavaraa pudottaa etuakseliston kohdalla oleva "patti", mutta eiköhän maavara riitä minulle, joka pääasiassa ajelee asfaltilla ja normaaleilla mökkiteillä.
10. Näkyvyys on hyvä kaikkiin suuntiin.
11. Ilmastointi on manuaalinen, mutta siihen tottuu. Hyvin pärjäsi helteillä.
12. Polttimoiden vaihto helppoa - kuten ennen.
13. Rattikulma säädettävä.
14. Etupenkkeihin menee johdot, mutta ovatko ne lämmitystä varten, vai jotain muuta varten - tutkitaan.
15. Vakuutuksen perusvuosimaksu IFillä 992,41e
16. Mittaristo selkeä.
17. Autolla ajettu 245000 - moottori vaihdettu 50000 km:n ajon jälkeen, koska öljysuodatin oli sijoitetu paikkaan, jossa öljynkierto ei ollut kunnollinen.
Etuovien alaosissa on jotain ruostevammaa havaittavissa - korjattu nyt maalilla. Syksy ja talvi näyttää, että onko onnistunut. Kuskin oven saranatappi on kulunut - ilmeisesti jenkkiautojen perusvika? Jäähdytysnestettä joutuu lisäämään lorauksen muutaman päivän väliin, muttei syylarissa, eikä paisuntasäiliössä näy värimuutoksia. Seurataan tilannetta. Käynnistättäessä kylmänä pakoputkesta tulee valkoista savua, joka häviää ehkä kilometrin ajon jälkeen.
Renegade-varustuksessa puhutaan pohjapanssareista - ainakaan tässä mallissa ei niitä ole.
Tässä muutamia huomioita autosta, jolla toivottavasti tulen ajamaan pitkään.
Ja ei kun kerhoon liittymään...?
Tervetuloa! -Ja onnea uudelle autolle!
-Saranatapit ei paljoa maksa, JAMANT vaihtoi mulle odottaessa ei siinä ammattimieheltä kauaa mennyt....
-Saranatapit ei paljoa maksa, JAMANT vaihtoi mulle odottaessa ei siinä ammattimieheltä kauaa mennyt....
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Ilmeisesti käytettynä tuotu maahan? Uutena maahantuoduissa on vain 2 lamppua katolla, kun silloinen laki ei sallinut 4 lisäpitkää. Ameriikassahan näissä Renegade malleissa on kaikissa se 4 kattovaloa.
Onkohan joku ottanut pohjapanssarit pois eikä viitsinyt laittaa takaisin? Kyllähän ne vähän huoltoja hankaloittaa. Pitäisi olla koneen, jakolaatikon ja tankin alla.
14. Etupenkkien johdot: Ainakin mulla on sähkösäätöiset penkit, mutta ei lämmitystä.
Lisäksi siellä on airbagin kiihtyvyysanturit, turvavöiden tunnistimet ja esikiristimet. Siis kolaritilanteessa turvavyöt kiristyy automaattisesti hieman lisää.
Onkohan joku ottanut pohjapanssarit pois eikä viitsinyt laittaa takaisin? Kyllähän ne vähän huoltoja hankaloittaa. Pitäisi olla koneen, jakolaatikon ja tankin alla.
14. Etupenkkien johdot: Ainakin mulla on sähkösäätöiset penkit, mutta ei lämmitystä.
Lisäksi siellä on airbagin kiihtyvyysanturit, turvavöiden tunnistimet ja esikiristimet. Siis kolaritilanteessa turvavyöt kiristyy automaattisesti hieman lisää.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
Kiitos vastuksista. Hyvä on hieman kysellä/ihmetellä hankitun auton anatomiaa, ettei tule sössittyä jotain poistamalla tai muuttamalla.
Kyllä auto on Aro-yhtymän uutena maahantuoma...minua ennen on ollut "muutama" omistaja välissä (nyt 025/020), joten noista pohjapanssareiden poistoista tai poistamattomuuksista ei voi tietää.
Ohjekirjan mukaan tankin vetoisuus on 18,5 gallonaa/70 l, joka tuntuu järkevältä.
Kyllä auto on Aro-yhtymän uutena maahantuoma...minua ennen on ollut "muutama" omistaja välissä (nyt 025/020), joten noista pohjapanssareiden poistoista tai poistamattomuuksista ei voi tietää.
Ohjekirjan mukaan tankin vetoisuus on 18,5 gallonaa/70 l, joka tuntuu järkevältä.
Mielenkiintoista. Saattaa tietysti olla, että joku toimelias on lisännyt ne 2 puuttuvaa valoa katolle.
Ei näitä juuri näe 4 kattovalolla Suomessa.
Tankki pitäisi olla:
2002-2003: 18.5 gal
2004: 19.5 gal
2005- ja uudemmat 20.5 gal
Voihan ne olla käyttänyt 2004 dieselissä vielä tuota pienempää tankkia kun on pienempi kulutuskin.
Ei näitä juuri näe 4 kattovalolla Suomessa.
Tankki pitäisi olla:
2002-2003: 18.5 gal
2004: 19.5 gal
2005- ja uudemmat 20.5 gal
Voihan ne olla käyttänyt 2004 dieselissä vielä tuota pienempää tankkia kun on pienempi kulutuskin.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
Vai oliko unta?
Äsken foorumilla oli myynnissä pohjapanssari...
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Päivitystä tietoihin, jos joku niitä mielenkiinnosta lukee.
Ajoneuvovero vuodessa 899,36€ (onneksi saa maksaa pätkissä)
Pohjapanssarisaiaan sen verran, että tuskin ainakaan heti tulee hankintaan, sillä on tarkoitus ajella ihan normaaleilla suomalaisilla teillä. Metsään kantojen sekaan ei ole halu.....itseasiassa etuakselin kohdalla maavara ei nyt kuitenkaan aivan valtava ole.
Ajoneuvovero vuodessa 899,36€ (onneksi saa maksaa pätkissä)
Pohjapanssarisaiaan sen verran, että tuskin ainakaan heti tulee hankintaan, sillä on tarkoitus ajella ihan normaaleilla suomalaisilla teillä. Metsään kantojen sekaan ei ole halu.....itseasiassa etuakselin kohdalla maavara ei nyt kuitenkaan aivan valtava ole.
Onko tyhmää maksaa liikaa...?
Vakuutukset sitten kannattaa kilpailuttaa, on isoja eroja.
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Perhana....pitkästä aikaa auto, joka tuntuu omalta! Edellinen oli GMC Vandura, jolla tuli ajeltua pitkin ja poikin usean vuoden ajan...sitten iski ruoste ja pilasi pelin
Jotain miinusta kuitenkin
- kuskin puoleinen taustapeili on liian lähellä, joten ei näytä vierelle hyvin (korjattu ostamalla liimattava pikkupeili)
- poppikone/kaiuttimet mallia "normaali" - soittaa siis Radio Suomen, mutta ei mitään hifistelyä todellakaan. Silti toiminnoiltaan todella käyttäjäystävällinen. Sen saa päälle ja kiinni ilman ohjekirjaa.
Aiemmin ajelin Volvo S60 2.5T:llä, joka oli kyllä erinomaisen hyvä, mutta kuitenkin joku puuttui...nyt mennään rauhallisesti ja ylväästi. Kiire myös jäi.
Jotain miinusta kuitenkin
- kuskin puoleinen taustapeili on liian lähellä, joten ei näytä vierelle hyvin (korjattu ostamalla liimattava pikkupeili)
- poppikone/kaiuttimet mallia "normaali" - soittaa siis Radio Suomen, mutta ei mitään hifistelyä todellakaan. Silti toiminnoiltaan todella käyttäjäystävällinen. Sen saa päälle ja kiinni ilman ohjekirjaa.
Aiemmin ajelin Volvo S60 2.5T:llä, joka oli kyllä erinomaisen hyvä, mutta kuitenkin joku puuttui...nyt mennään rauhallisesti ja ylväästi. Kiire myös jäi.
Ensimmäiset lumikelit on sitten koettu Kainuussa. Muuten meni nelivedolla hyvin, mutta loiva oikeaan kaartuva alamäki meinasi heittää auton pöpelikköön. Hölläsin ensin kaasua, mutta palasin kaasutuslinjalle ja niin tästäkin selvittiin, vaikka meinasi jo välillä usko loppua. Lunta oli muutama sentti ja vauhtia 80 - renkaina ne BF Goodrichit. Toinen tapaus sattui hetken päästä, kun jouduin vastaantulijaa väistämään hieman pientareelle - ei meinannut heti tulla takaisin tielle.
Joten ei noilla renkailla ainakaan lumessa ajella...onneksi on talveksi kuitenkin nastat olemassa.
Joten ei noilla renkailla ainakaan lumessa ajella...onneksi on talveksi kuitenkin nastat olemassa.
Onhan niitä kaikenlaisia tilanteita.. Allterrainit on kyllä itsellä toimineet ihan hyvin kunnes tulee reilusti pakkasta ja tiet ovat kokonaan jäiset, sitten on parempi vaihtaa nastoja alle. Lumi tai loska ei ole haitannut ollenkaan menoa. Suosin suhteellisen varovaista ajoa olipa talvella mitkä tahansa renkaat, olen nuorempana tutustunut tarpeeksi erinäisiin ojanpohjiin ja penkkoihin.. Neliveto jos lähtee vauhdissa kuskista riippumattomaan suuntaan niin siinä sitä on taas koppi täynnä käsiä.
Itsellä nastarenkaina on Nokialaiset, niissä on vain paksussa lumessa menijälle huono kuviointi, menee tukkoon eikä pidä lumessa ollenkaan. Ehkä jossain vaiheessa nastoitan jotkut karkeakuvioiset, mutta tästä en enempää jaarittele kun aiheesta löytyy riittävästi keskustelua jo ennestään.
Itsellä nastarenkaina on Nokialaiset, niissä on vain paksussa lumessa menijälle huono kuviointi, menee tukkoon eikä pidä lumessa ollenkaan. Ehkä jossain vaiheessa nastoitan jotkut karkeakuvioiset, mutta tästä en enempää jaarittele kun aiheesta löytyy riittävästi keskustelua jo ennestään.
ZJ 4.0 -96