Uusi jeepisti - Cherokee KJ
Lähetetty: 12.08.2014. 22:53
Tervehdys kaikille! Tuli hommattua pienen miettimisajan jälkeen perheeseen Jeep Cherokee CDR 2,8 2004. Laitan muutaman viikon ajon jälken autosta muutamia huomioita.
1. Autossa on katolla neljät lisäpitkät ja muovinen kattokaukalo. Kattovalot laajentavat mukavasti näkymää pimeällä, mutteivat juurikaan lisää kantamaa. Lienevät enemmä tarkoitettu metsäteillä ajeluihin laajentamaan sivumäkymää. Kiva lisä kuiteniin.
2. Renkaina BF Goorridgen All.Terrainit normikokoisina, jotka ovat mielestäni jees-renkaat, eivätkä tuo kovin paljon lisää meteliä kabiinin puolelle.
3. Moottori on dieseli, joka kiihtyy ja kulkee sulavasti. Kulutus on jotakuinkin kuvittelemassani haarukassa - n. 10l/100 km, joka ei toivottavasti ainnakaan lisäänny. Tankkausväli on noin 550 km tankin ollessa 70 l.
4. Ajotietokonetta ei ole, joten mennään kuten ensisajan autoilla - lasketaan kulutukset käsin. Eipähän tarvitse ajella tankkia tyhjäksi.
5. Auto mukavan korkea, joten liikenteen seassa voi hieman katsella toisten ylikin. Autoon nousu ja poistuminen on helppoa.
6. Tavaratila on muunneltavissa takaselkänojia taittamalla. Hyvin mahtuu tavaraa. Koska varapyörä on ulkona ja bensatankki syö tavaratilan alla olevan tilan, ei takana ole lisäsäilytystilaa lattian alla, jota jäin kaipaamaan. Muutenkaan pienille tavaroille ei ole montaa lokeroa, vaikka tilaa olisi mm. penkkien alla.
7. Vaihteisto vaihtaa sujuvasti ja nelivetoasennot ovat luontevat.
8. Kääntösäde mukavan pieni, joka on tietenkin maastoautossa oltavakin, jos meinaa pystyä kivet kiertämään sujuvasti.
9. Maavaraa pudottaa etuakseliston kohdalla oleva "patti", mutta eiköhän maavara riitä minulle, joka pääasiassa ajelee asfaltilla ja normaaleilla mökkiteillä.
10. Näkyvyys on hyvä kaikkiin suuntiin.
11. Ilmastointi on manuaalinen, mutta siihen tottuu. Hyvin pärjäsi helteillä.
12. Polttimoiden vaihto helppoa - kuten ennen.
13. Rattikulma säädettävä.
14. Etupenkkeihin menee johdot, mutta ovatko ne lämmitystä varten, vai jotain muuta varten - tutkitaan.
15. Vakuutuksen perusvuosimaksu IFillä 992,41e
16. Mittaristo selkeä.
17. Autolla ajettu 245000 - moottori vaihdettu 50000 km:n ajon jälkeen, koska öljysuodatin oli sijoitetu paikkaan, jossa öljynkierto ei ollut kunnollinen.
Etuovien alaosissa on jotain ruostevammaa havaittavissa - korjattu nyt maalilla. Syksy ja talvi näyttää, että onko onnistunut. Kuskin oven saranatappi on kulunut - ilmeisesti jenkkiautojen perusvika? Jäähdytysnestettä joutuu lisäämään lorauksen muutaman päivän väliin, muttei syylarissa, eikä paisuntasäiliössä näy värimuutoksia. Seurataan tilannetta. Käynnistättäessä kylmänä pakoputkesta tulee valkoista savua, joka häviää ehkä kilometrin ajon jälkeen.
Renegade-varustuksessa puhutaan pohjapanssareista - ainakaan tässä mallissa ei niitä ole.
Tässä muutamia huomioita autosta, jolla toivottavasti tulen ajamaan pitkään.
1. Autossa on katolla neljät lisäpitkät ja muovinen kattokaukalo. Kattovalot laajentavat mukavasti näkymää pimeällä, mutteivat juurikaan lisää kantamaa. Lienevät enemmä tarkoitettu metsäteillä ajeluihin laajentamaan sivumäkymää. Kiva lisä kuiteniin.
2. Renkaina BF Goorridgen All.Terrainit normikokoisina, jotka ovat mielestäni jees-renkaat, eivätkä tuo kovin paljon lisää meteliä kabiinin puolelle.
3. Moottori on dieseli, joka kiihtyy ja kulkee sulavasti. Kulutus on jotakuinkin kuvittelemassani haarukassa - n. 10l/100 km, joka ei toivottavasti ainnakaan lisäänny. Tankkausväli on noin 550 km tankin ollessa 70 l.
4. Ajotietokonetta ei ole, joten mennään kuten ensisajan autoilla - lasketaan kulutukset käsin. Eipähän tarvitse ajella tankkia tyhjäksi.
5. Auto mukavan korkea, joten liikenteen seassa voi hieman katsella toisten ylikin. Autoon nousu ja poistuminen on helppoa.
6. Tavaratila on muunneltavissa takaselkänojia taittamalla. Hyvin mahtuu tavaraa. Koska varapyörä on ulkona ja bensatankki syö tavaratilan alla olevan tilan, ei takana ole lisäsäilytystilaa lattian alla, jota jäin kaipaamaan. Muutenkaan pienille tavaroille ei ole montaa lokeroa, vaikka tilaa olisi mm. penkkien alla.
7. Vaihteisto vaihtaa sujuvasti ja nelivetoasennot ovat luontevat.
8. Kääntösäde mukavan pieni, joka on tietenkin maastoautossa oltavakin, jos meinaa pystyä kivet kiertämään sujuvasti.
9. Maavaraa pudottaa etuakseliston kohdalla oleva "patti", mutta eiköhän maavara riitä minulle, joka pääasiassa ajelee asfaltilla ja normaaleilla mökkiteillä.
10. Näkyvyys on hyvä kaikkiin suuntiin.
11. Ilmastointi on manuaalinen, mutta siihen tottuu. Hyvin pärjäsi helteillä.
12. Polttimoiden vaihto helppoa - kuten ennen.
13. Rattikulma säädettävä.
14. Etupenkkeihin menee johdot, mutta ovatko ne lämmitystä varten, vai jotain muuta varten - tutkitaan.
15. Vakuutuksen perusvuosimaksu IFillä 992,41e
16. Mittaristo selkeä.
17. Autolla ajettu 245000 - moottori vaihdettu 50000 km:n ajon jälkeen, koska öljysuodatin oli sijoitetu paikkaan, jossa öljynkierto ei ollut kunnollinen.
Etuovien alaosissa on jotain ruostevammaa havaittavissa - korjattu nyt maalilla. Syksy ja talvi näyttää, että onko onnistunut. Kuskin oven saranatappi on kulunut - ilmeisesti jenkkiautojen perusvika? Jäähdytysnestettä joutuu lisäämään lorauksen muutaman päivän väliin, muttei syylarissa, eikä paisuntasäiliössä näy värimuutoksia. Seurataan tilannetta. Käynnistättäessä kylmänä pakoputkesta tulee valkoista savua, joka häviää ehkä kilometrin ajon jälkeen.
Renegade-varustuksessa puhutaan pohjapanssareista - ainakaan tässä mallissa ei niitä ole.
Tässä muutamia huomioita autosta, jolla toivottavasti tulen ajamaan pitkään.