WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja motoman » 30.01.2018. 19:06

En saanut ilmausnippoja auki, tai ainakaan vielä en viitsinyt vääntää kovin lujaa, ettei hajonnut ennen katsastusta.
Meni kuitenkin jarrut läpi katsastuksesta ilman ilmausta, kun olin putken edestä taakse vaihtanut. No putki täyteen nestettä,ennen kuin kiinni takaa,niin toimi riittävästi. Mut on aika pitkä liike jarrulkimessa.

Nyt tarvitaan vinkkejä nippojen avaamiseen. CRC:llä jo yrittäny ja tuumakokoisella hylsyllä.
Lämpöä en vielä ole yrittänyt laittaa, kun on se letku aika lähellä. Sellainen cremebrule tohotin löytyy :D

Mites muut on saanu noi auki?
Entä löytyiskö uudet nipat vaikka motonetistä?

Kiitos Jamantille nopeasta toimituksesta ja hyvästä palvelusta. Putki meni hyvin sujuvasti paikoilleen. Ja oli jo maanatai aamuna matkahuollossa,kun olit perjantaina lähettäny.
WJ 4.0 2001
ZJ 4.0 1994

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4817
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.01.2018. 19:17

Hyvä että kerkes ajoissa!!

Sopiva hylsy ilmausruuviin (6-kantainen, ei 12), jos ilmausruuvi on millinen, millinen hylsy (siis 10mm silloin) ja jos on tuumanen, niin tuumanen hylsy (se on silloin 3/8") ja sillä joko aukee tai menee poikki. Mulla ei oo WJ:n takasatulasta koskaan katkennu. Ja uusia ilmausruuveja on (rummun pärinää), arvaa kellä hyllyssä!!!
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja motoman » 30.01.2018. 19:32

Juu, 3/8 tuuman hylsy näytti sopivan. Täytyy varmaan kokeilla lämpöä. No tuntui kyllä eilen siltä ettei tuu nipat kestämään.

Jotenka ostoskoria tässä täyttelen jälleen. Vasen raidetangonpää pitää vaihtaa ja koiranluut taakse sai kevyen huomautuksen. No suurin työ taitaa olla kynnysten korjaus,mut materiaalina halvin :) . Luulin että WJ:ssä oltais parannettu ZJ:n kynnyksiä, no onhan siinä muovit ulospäin :twisted:
WJ 4.0 2001
ZJ 4.0 1994

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4817
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.01.2018. 19:50

Ne helmat on sitten täynnä sitä vaahtoa, älä polta sitä autoa... Ja osaksi sen vaahdon takia ne ruostuukin, kerää kosteutta ja ruostuttaa...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja motoman » 30.01.2018. 20:25

Aikamoiset uretaanimöykyt näyttää olevan.
https://youtu.be/IQWP1JrsNks?t=1m39s

Täytyy tutkia kuinka pahasti ruostunut muovien takaa. Ja vaihdanko koko helman RHS palkkiin. Ainakin helman sisäpuoleinen pohja meni joistakin kohdin helposti läpi.
WJ 4.0 2001
ZJ 4.0 1994

Tracker
Viestit: 53
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja Tracker » 09.02.2018. 17:33

Jos ilmausruuvit katkeaa sisään ja päätät ilmata jarruputkesta ja putki meinaa kiertyä poikki, niin kätevä korjaaja (fikseri) irrottaa sylinterin ruuvit jarrukilvestä ja pyörittää sylinteriä samalla, kun pitää lukkopihdillä jarruputkea ruostuneesta liittimestä paikoillaan. Sylinterin saa ilmattua tai vaihdettua ilman jarruputken vaihtoa.
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4817
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.02.2018. 21:44

Tracker kirjoitti:Jos ilmausruuvit katkeaa sisään ja päätät ilmata jarruputkesta ja putki meinaa kiertyä poikki, niin kätevä korjaaja (fikseri) irrottaa sylinterin ruuvit jarrukilvestä ja pyörittää sylinteriä samalla, kun pitää lukkopihdillä jarruputkea ruostuneesta liittimestä paikoillaan. Sylinterin saa ilmattua tai vaihdettua ilman jarruputken vaihtoa.
Tää ohje ei sovi WJ:hin, koska satulat ja letkut on kiinni toisissaan banjopultilla, sun ohje sopii rumpujarruihin ja WJ:ssä ei ole hydraulipiirissä rumpuja, käsijarru on rummussa...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jeeppinen
Viestit: 51
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 09.06.2018. 13:05

Olen siirtynyt käyttämään kaikenlaisten ruostuneiden ruuvien kanssa sekoitusta 50/50 asetonia ja vaihteistoöljyä.
Sitä on valmiina nippakannussa ja ravistaa vaan sekaisin ennen käyttöä. Paremmin sillä ruuvit aukee kuin CRC ja WB40. Joutuubista opin tämän.
Cherokee XJ -92 4.0 hankittu retkeilyautoksi ja fiilistelyyn

Ralusa2006
Viestit: 138
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 10.06.2018. 12:55

Jeeppinen kirjoitti:Olen siirtynyt käyttämään kaikenlaisten ruostuneiden ruuvien kanssa sekoitusta 50/50 asetonia ja vaihteistoöljyä.
Sitä on valmiina nippakannussa ja ravistaa vaan sekaisin ennen käyttöä. Paremmin sillä ruuvit aukee kuin CRC ja WB40. Joutuubista opin tämän.
Kuulostaa aika eksoottiselta sekoitukselta, kertoko juutuubi mihin tuon teho perustuu? Tarttee melkein kokeilla, aika pettynyt noihin crc yms. litkuihin.

OlVi
Viestit: 45
Liittynyt: 09.09.2014. 19:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja OlVi » 10.06.2018. 13:33

Aikalailla samanlaista litkua tulee käytettyä aseiden puhdistukseen eli varmaan vois tätäkin käyttää ruosteisille pulteille :)


CONTENTS: Ed's Red Bore Cleaner

1 part Dexron II, IIe or III ATF, GM Spec. D-20265 or later.

1 part Kerosene - deodorized, K1

1 part Aliphatic Mineral Spirits, Fed. Spec. TT-T-2981F, CAS
#64741-49-9, or may substitute "Stoddard Solvent", CAS #8052-41-3, or
equivalent, (aka "Varsol")

1 part Acetone, CAS #67-64-1.

(Optional up to 1 lb. of Lanolin, Anhydrous, USP per gallon, OK to
substitute Lanolin, Modified, Topical Lubricant, from the drug store)
Jeep Grand Cherokee WJ 2,7CRD
#288

kozel
Viestit: 1273
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ takajarrujen ilmaus ja nipat jumissa

Viesti Kirjoittaja kozel » 01.09.2018. 9:41

Joskus ilmannu niin että polkee männät lähes ulos ja sitten puristaa ne ihan pohjaan niin että satulassa on letkun lähtö ylhäällä.. Mäntä tosin täytyy saada pumpattua ulos ensin.. ei optimaalinen eikä aina toimi varsinkin takajarruissa mut joskus toiminutkin.. :lol:
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus