Commanderin käsijarru

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Commanderin käsijarru

Viesti Kirjoittaja brohu » 14.04.2021. 21:44

Commanderin käsijarrun kahva nousee vähän turhan ylös. Pitää kyllä hyvin. En ole tuosta mitään säätökohtaa löytänyt enkä edes kohtaa missä käsikahvan mekanismi liittyy rummuille meneviin kaapeleihin. Missä nuo oikein sijaitsevat.

Maastis
Viestit: 140
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Commanderin käsijarru

Viesti Kirjoittaja Maastis » 15.04.2021. 0:02

Onkos tämmöses käsijarru levyn sisään tehdyllä rummulla kuten mersuissa? Säädetään kengät lähemmäs rumpua "norputtämällä" säätöpyörää pultinreijästä... niin että ottaa vähä kiinni ja napsu-pari takaasin.

TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...

Ex. KJ Cherokee 3,7

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5969
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Commanderin käsijarru

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.04.2021. 8:22

Vaijerille ei ole säätöä, rumpujen sisältä kengät lähelle, niin että ei rengas käsin käänny ja kolme napsua takas... Oikea ohje löytyy Jeepsteristä (en ulkoa muista numeroa, se tosin koskettaa Grand Cherokeeta, mutta ainoa ero on takapenkin istunosan irroitus)...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Keimo
Viestit: 194
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Commanderin käsijarru

Viesti Kirjoittaja Keimo » 15.04.2021. 11:42

JAMANT kirjoitti:
15.04.2021. 8:22
Oikea ohje löytyy Jeepsteristä (en ulkoa muista numeroa, se tosin koskettaa Grand Cherokeeta, mutta ainoa ero on takapenkin istunosan irroitus)...
Ainakin 1/2018 oli WK/XK käsijarrun säätöohje.
Grand Cherokee 4.7 Limited -00 vakio (vielä toistaiseksi?)

brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Re: Commanderin käsijarru

Viesti Kirjoittaja brohu » 15.04.2021. 19:18

Tuon rummun säätörattaan mekanismin tiesin. Kahvaa vetämällä tuntuu siltä kuin vaijerissa olisi löysää eli aivan kuin kengät eivät liikkuisi ennen kuin löysän on vetänyt pois. Eikö tässäkin yhdisty takapyöriltä tulevat kaksi vaijeria kahvan yhteen vaijeriin?
http://www.euro4x4parts.com/parts/bhd10 ... 029AA.html
Jos nuo vajerit täytyy vaihtaa, niin mistä tuo T-kappale löytyy. Ei kai se vaan vaadi takapenkkien irtipurkamista. Kääntelin noita penkkejä, mutten keksinyt kuinka keskipenkin saa kääntymään, jotta sen alle näkisi. Onko "pultit irti" ainoa vaihtoehto. kaikki tuntuu kulkevan muutenkin mattojen ym. sisäverhoilujen alla eikä alustassa näy mitään.

brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Re: Commanderin käsijarru

Viesti Kirjoittaja brohu » 15.04.2021. 19:38

No huh huh, jos kaapeleita haluaa räplätä. Ei ihan pieni projekti.
https://www.jeepcommander.com/threads/p ... ent.20193/
Täytyy toivoa, että kengät saa säädettyä niin lähelle, että kahvan välyksen saa pienemmäksi.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5969
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Commanderin käsijarru

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.04.2021. 20:19

Siellä se on joo, keskipenkin alla, Commanderissa hankalampi päästä käsiksi... Voi se säätyä ihan sieltä rummustakin säätämmällä, joskus säätyy, joskus ei... Ihan paska rakenne tuokin.

Just oli 2015 Renegade huollossa, siinä onkin sitten jo sähköinen käsijarru ja ne servomoottorit on suoraan kiinni satuloissa, no problems (ennen kuin tarvii jarrupalat vaihtaa, jännä nähdä, miten sekin sitten tehdään, joutuu senkin ennemmin kuin myöhemmin opettelemaan, toivottavasti myöhemmin, varmaan testerillä käskytettävä että nyt se käsijarrun automatiikka pois päältä, hassu laite, avaat oven-->kässäri menee päälle, sammutat auton-->kässäri menee päälle, vaikea testata takapyörän laakeri, kun aina on kässäri päällä).

Nyt tarpeeksi hankaluutta yhden ZJ:n kässärin kanssa, joku asentanu talvirenkaat niin kovaa kiinni, ettei lähtenyt edes kahden metrin jatkovarrella auki, toiselta puolen jo kaksi studia snurrasin pois, että lähti mutterit irti, onneks on uusia studeja hyllyssä...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Re: Commanderin käsijarru

Viesti Kirjoittaja brohu » 13.06.2022. 22:48

Vaihdoin uudet levyt/rummut ja jarrupalat sekä kengät. Käsijarru säätyi nyt hyvin eikä jarrukahva nouse kuin muutamia naksuja. Vaijereita ei tarvinnut vaihtaa lainkaan.

Kirjoita vastaus