Jarru kuumenee

Tänne tarinaa ja kysymyksiä jarruihin liittyen...
Kal.ju
Viestit: 18
Liittynyt: 27.01.2013. 9:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kal.ju » 19.04.2013. 22:01

Tänään tuli tutkittua noi jarrut. Levyn kun irroitti niin mustaa jarrupölyä oli jokapaikassa. Eli käsijaru on syyllinen tuohon lämpenemiseen.

Säädin nyt käsijarrukengät sen verran etäälle ettei varmasti ota kiinni ja vältän käsijarrun käyttöä, kunnes sinne saan hommattua uudet kenkienasennus kamat.

dbltrbl
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2013. 21:56
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja dbltrbl » 19.11.2013. 23:20

Kirjoitellaan tännekin lämpimikseen omia kokemuksia. Vanhoissa 02 KJ:ssa on takana rumpujarrut sekä erillinen pyöränlaakeri eli ei pyöri suoraan vetarin pinnalla. 03 mallisessa takaa löytynee jo levyjarrut takaa ja laakeri kuten Jamant kertoo.

Käsijarrukenkiä saattaa olla kahta mittaa, kannattaa tarkistaa halkaisija ennen tilausta. Käsijarrulle löytyy automaattikiristin keskikonsolin tavaralokeron pohjalta muutaman ristipääruuvin alta. Jos säätelee pyörien päästä kenkiä kannattaa löysäillä vaijeria yläpäästä. Omastakin irtosi käsijarrukengästä pinta ja näppäränä miehenä poistin koko kengät levyn sisältä rahisemasta. En sitten ottanut huomioon että kenkien välitanko ei ole kiinni vaijerissa ja se tietenkin putosi rumpuun kovan paukkeen saattelemana ja vääntyi solmulle.

Kerran sain myös takalevyn punahehkuiseksi ilmeisesti jumiutuneen satulan takia, vaikka herkistelin kaikki mielestäni hyvin, ei mäntä kuitenkaan ollut riittävän herkkä satulassa, no irroitin männän ja totesin sen olevan muovia tms bakeliittia, ilmeisesti kuumuus ja jarrupaine olivat turvottaneet sitä eikä välys satulaan ollut enää riittävä ja aiheutti jumituksen. Santapareilla hieman pois halkaisijasta ja sen jälkeen on toiminut vuosia moitteetta.

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Re: Jarru kuumenee

Viesti Kirjoittaja Renegade » 07.05.2015. 14:45

Nyt idioottivarmat vinkit jarrujen vaihtoon?
KJ takajarrulevyt ja palat on aivan loppu. Eli kun survaisen ne paskaiset ja turvonneet männät sisään sylinteriin niin onko takuuvarma että rupeaa laahaamaan? Auttaako mitään jos sitä männän näkyvää ulkopuolista osaa hioo ennen sisääntyöntöä, vai pitäisikö ottaa kokonaan auki? Ei millään viitsisi päästää nesteitä karkuun kun sitten on ilmaushommat...
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6300
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jarru kuumenee

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 07.05.2015. 17:26

Renegade kirjoitti:Nyt idioottivarmat vinkit jarrujen vaihtoon?
KJ takajarrulevyt ja palat on aivan loppu. Eli kun survaisen ne paskaiset ja turvonneet männät sisään sylinteriin niin onko takuuvarma että rupeaa laahaamaan? Auttaako mitään jos sitä männän näkyvää ulkopuolista osaa hioo ennen sisääntyöntöä, vai pitäisikö ottaa kokonaan auki? Ei millään viitsisi päästää nesteitä karkuun kun sitten on ilmaushommat...
Ei se oo paha ilmattava, laitat puristimen letkuun, ei mene järjestelmä tyhjäksi... Satula sitten pois ja mäntä ulos ja uudet kumit ja uusi mäntä paikoilleen ja satula kiinni ja puristin irti ja letku ilmausruuvista pulloon ja ilmausruuvi auki ja viisi polkaisua rauhallisesti ja on ilmattu.....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Re: Jarru kuumenee

Viesti Kirjoittaja Renegade » 08.05.2015. 9:35

Eihän se mäntä mennyt edes sisään. Oli niin juntturassa. Autonjousen puristimella väänsin niin paljon kun jakoavaimesta lähti.
Ei ihme että on jarru vähän laahannut. Taidan laittaa koko uudet satulat. Jamantilla lienee niitä hyllyt notkallaan?
Lisäksi käsijarrukengistä tippui pinnat mukana kun vedin jarrulevyn pois.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6300
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jarru kuumenee

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.05.2015. 10:12

Renegade kirjoitti:Eihän se mäntä mennyt edes sisään. Oli niin juntturassa. Autonjousen puristimella väänsin niin paljon kun jakoavaimesta lähti.
Ei ihme että on jarru vähän laahannut. Taidan laittaa koko uudet satulat. Jamantilla lienee niitä hyllyt notkallaan?
Lisäksi käsijarrukengistä tippui pinnat mukana kun vedin jarrulevyn pois.
No ei niitä nyt hyllyt notkollaan ole, mutta on niitä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Lundersson
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2010. 16:19
Paikkakunta: Inkoo

Re: Jarru kuumenee

Viesti Kirjoittaja Lundersson » 24.11.2015. 18:35

Palaisisin vielä tähän turpoavaan kestomuoviseen jarrumäntään. Onko tosiaan niin että metallinen ja muovinen mäntä ovat erikokoisia? Jenkkifoorumilla kehuivat vaihtaneensa "keraamisen" metalliseen samalla satulalla. Itse harkitsin pyöröhiontaa mutta siinä on riskinä että mäntä alkaa vuotamaan. Entäs köyhän miehen patentti - eli onko joku koittanut uunittaa turvonnutta mäntää yli sadassa asteessa?

Nimimerkki uudet levyt, palat & nesteet ja etupää alkoi laahaamaan sopivasti testilenkin jälkeisellä reissulla...

Kirjoita vastaus