Cherokee valovikaa

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
vilperi
Viestit: 14
Liittynyt: 12.01.2012. 23:03
Paikkakunta: Kokkola

Cherokee valovikaa

Viesti Kirjoittaja vilperi » 31.07.2012. 21:44

Vm. -94 Jeep Cherokeen (2.5 bensa) uutena omistajana ja uutena Jeepistinä olisi kysymys havaittuun valo-ongelmaan: auton etupäässä ei enää pala kuin parkit. Ostopäivänä kaikki pelasi ok. Sulakkeet ja polttimot on ok, ajovalopolttimon pistokkeessa lievää hapettumaa, mutta ei niin paljon, että pitäisi toimintaa haitata. Autoon on asennettu lisävaloja edellisen omistajan toimesta (lisäpitkät puskurille ja katolle lisävalot, molemmille omat erilliset kytkimet kojelaudassa). Katolla olevat lisävalot toimii, mutta ajovalot, pitkät ja lisäpitkät ei... Auto on ollut itselläni vasta n. viikon, enkä ole vielä kaikkia kytkentöjä ehtinyt tarkistamaan, mutta voiko auton omassa ajovalokytkimessä tai viiksessä olla joku (tyyppi)vika, koska pistokkeisiin ei tule jännitettä?
Mistähän kannattaisi jatkaa vianmetsästystä..?

Kiitos jo etukäteen!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.08.2012. 10:15

Tyyppivika, valokatkaisija sulaa, kun orkkis valoumpiot on USA:ssa Sealed Beam -tyyppiä, ja niiden teho on pienempi kuin H4-polttimon, ja ei releitä!! Tai valonvaihtokatkaisija voi myös olla sulanut, samasta syystä!!

Uutta kytkintä löytyy hyllystä: http://www.jamant.fi/valokatkaisija-929 ... -1164.html , olettaen että on oikeasti valmistenumeron mukaisesti -92 uudempi, jos vanhempi, valokatkaisja on tuo: http://www.jamant.fi/valokatkaisija-849 ... p-793.html , tarkista valmistenumeron 10. merkki ja vertaa tuohon: http://www.jamant.fi/tunnista-jeepin-vu ... -i-13.html , valonvaihtajaa löytyy myös: http://www.jamant.fi/valonvaihtokatkais ... -1127.html ja jos on valokatkaisjasta liitin sulanut, siihen ei ole korjausliitintä saatavilla!! Ja huom!! LAITA RELEET UMPIOIDEN TAAKSE, VALOTEHO PARANEE JA KATKAISIJAT ON SEN JÄLKEEN IKUISIA!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 01.08.2012. 10:50

Mulla katosi pitkät paluumatkalla Luumäeltä. Tietenkin heti kun aurinko laski ja alkoi sataa...

On muuten sellainen rytö rakenneltu noihin valoihin että hohhoijaa. Olen poistanut parikymmentä metriä piuhaa ja 5 lisävalorelettä eikä vielä ole löytynyt sellaista mikä olisi ollut kytkettynä nykyisiin valoihin ainakaan minun tuntemallani tavalla.
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

Avatar
A-V
Viestit: 105
Liittynyt: 04.05.2009. 14:22
Paikkakunta: Pori
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja A-V » 01.08.2012. 14:54

pistä releet etuvaloille. Mulla myös pitkät/lyhyet pätki ja välillä häipyi valot kokonaan, lopputuloksena pistin releet Cheroon ja ongelma häipyi kokonaan lopulta kun vaihdoin valokatkaisimen. Saman suoritin Wrangleriin, jossa vanhat katkaisijat heräsivät toimintaan releiden asennuksen jälkeen.

Lisätiedot valoprojektista:
http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1278269296/255
2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid

vilperi
Viestit: 14
Liittynyt: 12.01.2012. 23:03
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vilperi » 05.08.2012. 21:06

Ok, kiitos vinkeistä, täytyy tarkistaa tuo katkaisija ja laittaa tilaukseen.

vilperi
Viestit: 14
Liittynyt: 12.01.2012. 23:03
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vilperi » 11.08.2012. 19:49

No niin, katkaisija vaihdettu (kiitokset Jamantille tiedoista ja pikaisesta toimituksesta). Etupäässä on nyt ajovalot ja pitkät, mutta edestä hävisi parkit, takaa samoin... Muutama palanut 15A sulake löytyi kuskin jalkatilan boksista, mutta uusien vaihdolla ei ollut vaikutusta... Onko muilla tämmöisiä oireita?

vilperi
Viestit: 14
Liittynyt: 12.01.2012. 23:03
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vilperi » 22.08.2012. 19:58

Uudessa katkaisjassa oli valmistusvirhe, yksi liitin puuttui. Nyt korvaava osa saatu ja asennettu paikoilleen, valot toimii! Seuraavaksi suunnittelemaan releistystä, niin saadaan valot järkevälle mallille. Kiitos vielä neuvoista!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.08.2012. 20:03

vilperi kirjoitti:Uudessa katkaisjassa oli valmistusvirhe, yksi liitin puuttui. Nyt korvaava osa saatu ja asennettu paikoilleen, valot toimii! Seuraavaksi suunnittelemaan releistystä, niin saadaan valot järkevälle mallille. Kiitos vielä neuvoista!
Hienoa! Edelleen pahoitteluni, valmistevika, vaikka on Moparin leimat päällä!!! Siitä sen näkee, että merkkiosakin voi olla viallinen!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

vilperi
Viestit: 14
Liittynyt: 12.01.2012. 23:03
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vilperi » 18.11.2012. 18:45

Päivitystä valoprobleemaan... Pimeiden tullessa huomasin, että edelleen ongelmaa valojen kanssa, tosin työkiireiden ansiosta ehdin asiaa tutkailemaan ja palstalle kirjoittelemaan vasta nyt... Katkaisijan ollessa parkkivaloasennossa, palaa edessä ja takana parkit, rekkarivalot ja mittarivalot. Katkaisija ei pysy tässä asennossa, jos vähänkin hipaisee tai ajaa kuopasta tms. ja on muutekin vaikea löytää katkaisijasta oikeaa asentoa. Katkaisijan ollessa ajovaloasennossa (vedetty täysin taakse), palaa edessä ajovalot, takana ei mitään eikä mittarivaloja. Onko siis vika edelleen katkaisijassa, kai etu/taka- ja mittarivalojen pitäisi jäädä palamaan kun katkaisija vedetään ääriasentoon?

Löytyisikö vihjeitä, kiitos taas jo etukäteen?

Avatar
A-V
Viestit: 105
Liittynyt: 04.05.2009. 14:22
Paikkakunta: Pori
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja A-V » 19.11.2012. 8:18

joko autossa on ne releet ajovaloille?
2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid

vilperi
Viestit: 14
Liittynyt: 12.01.2012. 23:03
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vilperi » 19.11.2012. 17:12

Ei ole vielä releitä, onko releistys ainoa tapa saada nuo valot toimimaan??

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.11.2012. 19:12

Se katkaisija on joko viallinen tai sitten se on jo saanut sitä lämpöä.... Kyllä parkit pitää toimia ajovalojen(kin) kanssa!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

FXRP
Viestit: 3
Liittynyt: 31.08.2012. 11:38
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja FXRP » 21.11.2012. 9:03

Biltemalta löytyy valmista sarjaa 19.99€. Laitoin omaan XJ:hin
valotehokin parani huomattavasti, kun ei tule jännite häviöitä,
eikä rasita enään valokatkaisijaa.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rja-42680/

vilperi
Viestit: 14
Liittynyt: 12.01.2012. 23:03
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vilperi » 21.11.2012. 18:41

No niin, nyt vaihdettu uusi katkaisija, mutta tilanne edelleen sama! Ensimmäiseen pykälään vedettäessä ei tapahdu mitään, pikku nytkäys taakse johonkin epämääriseen väliasentoon jolloin syttyy parkit ja mittarivalot. Taka-asentoon vedettäessä parkit ym. sammuu ja ajovalot syttyy eteen. Se valokatkaisijan vastakappale on ulkomuodosta päätellen saanut joskus lämpöä, mutta tuskin sekään on tähän syynä? Toki olisi kai fiksua vaihtaa sekin... Jotenkin vaan tuntuu, että nuo valot pitäisi saada ensin toimimaan omalla katkaisijalla, ennenkuin parannetaan tilannetta relesarjalla. Kiitos FXRP:lle linkistä, pidetään mielessä!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.11.2012. 18:44

No höh, nyt täytyy olla asennuksessa jotain pielessä!!! Onko se nupin akseli varmasti oikeassa paikassa tai ettei asennuskohdan läpivienti jotenkin ahdista??

Mun täytyy tarkistaa kyllä myös noi mulla olevat katkaisijat, eilen lähetin kaksi noita ja ei se nyt voi olla niin että sä saat aina viallisen, mutta katsotaan, mitä varastossa oleville kuuluu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus