ECM/PCM korjaajia??

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
siffo
Viestit: 170
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja siffo » 09.08.2017. 9:42

Ei taida olla ihan helppo homma noinkaan. Eikös Jeepissä ECU hoida paljon muutakin kuin pelkän moottorin ohjauksen? Jos saisikin jollain erillisellä ohjaimella moottorin ja automaatin toimimaan niin ilman toimivaa alkuperäistä ECUa kaikki elektroniikka olisi ilmeisesti edelleen pimeänä?
En nyt ole kauheasti etsinyt mutta eipä ole paljon kyllä netissäkään tullut vastaan tälläisiä projekteja, luulisi että jenkeissä olisivat näitä enemmänkin tehneet jos olisi kohtuu vaivalla tehtävissä?

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja kozel » 09.08.2017. 12:40

Ainaki Chevyn automaatteihin on saatavilla purkkia joka ohjaa automaattia riippumatta siitä mikä moottori on. Vaikka siellä olisi joku moottori kaasarilla ilman moottorin ohjainlaitetta. Tuota Megasquirttia on asenneltu muihinki kuin ameriikan autoihin. Mitä tuossa lueskelin niin joku oli jeeppiin sitä laittamassa ja automaatti kaipaa TPS tiedon ja nopeuden.

Ei se mikään plug and play homma ole mutta jos joku haluaa harrastaa niin siitä saa samalla ohjelmoitavan moottorinohjauksen..

Helpoin tietty jos löytää jonkun joka on moisen projektin toteuttanu..
kozel@ircnet

siffo
Viestit: 170
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja siffo » 09.08.2017. 13:32

Veikkaan että jos joku on toteuttanut tämän niin joko on korvattu kaikki auton sähköt uusilla - ei oikein järkeä lähteä tekemään pelkästään rikkoutuneen ECUn korvaamiseksi tai sitten alkuperäisen boxin kaveriksi on lisätty uusi boxi joka hoitaa vain moottorin ohjauksen - ei auta jos se alkuperäinen ECU on täysin risa :)
Mutta jos edes löytyisi toteutus tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon niin tuollainen ohjelmoita moottorinohjaus voisi kyllä olla aika kiva projekti :roll:

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja Timo L » 09.08.2017. 14:42

kozel kirjoitti:Mitä tuossa lueskelin niin joku oli jeeppiin sitä laittamassa ja automaatti kaipaa TPS tiedon ja nopeuden.
Tosin automaatti myös keskustelee jonkin verran PCM:n kanssa mm. siitä mikä on laatikon hännässä pyörintänopeustieto (nimenomaan siis TSS:n tieto, ei jakikselta tuleva VSS- tieto) - vaihtaa sen mukaan mm. governorin toimintaa ja vaihtopisteitä onko jakoaski hitaalla vai nopealla. Taisi olla jotain muutakin pientä ainakin 4xRE- sarjan laatikoissa.
Mutta periaatteessa sähköohjattu automaatti ei tosiaan tartte hirveästi tietoa moottorinohjaukselta/ auton antureilta toimiakseen, sille vain pitäisi saada se oma ohjelmoitava purkki kaveriksi, ja ne osittain keskustelemaan keskenään moottorinohjauksen kanssa. Näin siis jos on tarkoitus tehdä suhteellisen orkkiksena toimiva kapistus.
Tuolleenhan sitten pystyisikin sovittelemaan teoriassa vaikkapa 545RFE:n vanhemman kasikoneen perään, olisi aika hyvä paketti välitysten osalta verrattuna 44/46RE- laatikoihin :D


Mitä tulee muuten tuohon älyboksien väliseen liikenteeseen, niin esim. XJ/TJ- moottoriswapeissä missä on laitettu älyohjattu GM:n tekniikka pellin alle (monipisteruisku + sähköohjattu laatikko) OBDII- vehkeissä, niin orkkis PCM on pitänyt säilyttää jos haluaa että kaikki toimii kohtalaisen helposti oikein.
Jonkun verranhan OBDII- Jeepeissä menee dataa mm. PCM:n, BCM:n, mittariston, VIC:in (ZJ) ja kattokonsolin näyttöjen välillä. Lisäksi taitaa myös oviboksi (ajoneston vastaanotin) vaikuttaa jonkin verran. Näissäkin varmasti jonkin verran eroa onko OBDII- XJ/ZJ, verrattuna esim. WJ/ uudemmat TJ:t.
Jännitteensäätö laturille on kohtalaisen helppo tehdä ulkoisesti omana yksikkönään, alunperinhän sekin on PCM:n sisällä.


Toteutettavissahan megaruutta varmasti on, mutta jos on kilpipeli ja tarkoitus saada kaikki oleellinen toimimaan niin pelkällä megaruutalla ei ole ihan läpihuutojuttu. Mittariston ja laatikon ohjaus nyt pääasiallisesti tulee mieleen, mutta BCM:llä on yllättävän paljon toimintoja mitkä käsitteeksini voi seota jossain määrin jos se ei saa mitään dataa PCM:n ja muuten auton kautta.
Offipelissä mikä ei näe katukäyttöä niin tilanne varmasti ihan eri, ja toisaalta en tiedä kuinka paljon simppelimpi olisi toteuttaa OBDI- aikakauden Jeeppiin niin että kaikki toimii? Uskoisin että huomattavasti mukavempi proggis.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja kozel » 09.08.2017. 17:38

http://www.ebay.com/itm/TCI-EZ-TCU-TRAN ... 2200391191

Tuollaisiakin on noille GM:n laatikoille. Mut joo.. kukin saa päättää ne miten paljon sitä jaksaa ropata.
Tai sitten paalata vaikka koko autonsa :D Heitin vaan vaihtoehdoksi jos nuo PCM:t menee kovin vaikeasti saatavaksi,. :roll:
kozel@ircnet

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja Timo L » 09.08.2017. 19:28

GM:n vehkeet on helpompia tehdä sekä niin softan että muunkin osalta.. tai ainakin niiden jälkimarkkinat on niin paljon isommat että sekä ECU/TCU- ohjelmoijia että aftermarket- palikkaa on paljon paremmin (ja halvemmalla) saatavilla verrattuna Moparin vehkeisiin, ja etenkin näihin JTEC- pohjaisiin bokseihin.

Mulla nyt oli lähinnä kyse tuossa edellisessä postauksessa siitä, että jos haluaa OBDII- aikakauden automaattivaihteisen Jeepin - tai Dodgen pick-upin - toimimaan suunnilleen tarkoitetulla tavalla niin se ei ole ihan niin simppeli juttu.
Mutta varmasti saa vörkkimään, ja varmasti saa myös toimimaan kokonaan ilman alkuperäistä PCM:ää ja BCM:ää sun muita moduuleita kun tarpeeksi tekee töitä :D
Se myös helpottaa, mitä enemmän ns. turhakkeita autosta raapii pois eikä tarvitse/ halua niitä toimimaan. Samoin manuaali tai hydrauliohjattu automaatti on helpompi kuin sähköohjattu automaatti.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Liba
Viestit: 10
Liittynyt: 25.07.2017. 21:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja Liba » 04.10.2017. 22:33

Saisiko noita ECMiä tilattua jostain? Autokeskuksen kautta oon nyt odotellut yli kuukauden ja vielä ei oo mitään tietoa, koska saavat osan.

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja rane58 » 05.10.2017. 2:10

Naapurin Jeep Grand Cherokee V8 -93 seisoo kun ei lähde käyntiin, pyörittää kyllä iloisesti muttei käynnisty. :?
-Olisiko siinäkin se ECM-vika, ei löydy 56027430 numerolla osaa....? :|
-Eikä ymmärretä mikä lähin numero kävisi.... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ECM/PCM korjaajia??

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.10.2017. 10:05

rane58 kirjoitti:Naapurin Jeep Grand Cherokee V8 -93 seisoo kun ei lähde käyntiin, pyörittää kyllä iloisesti muttei käynnisty. :?
-Olisiko siinäkin se ECM-vika, ei löydy 56027430 numerolla osaa....? :|
-Eikä ymmärretä mikä lähin numero kävisi.... :oops:
Eikös jo oireista niin päätelty, että ECM-vikaa. Oireet samat kuin muissa ECM-vikaisissa... Kuntoon saadaan, mutta kuten sanoin, auto tarvii saada tänne...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus