Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Huomasin tänään, että matkamittarin lukema alkoi kesken ajon yhtäkkiä vilkkua eli hävisi ja ilmestyi taas näkyviin. Aina, kun se hävisi, niin kässärin merkkivalo syttyi. En tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntui kuin veto olisi aina aavistuksen hyytynyt, kun lukema hävisi näkyvistä.
ABS-valo on viime talvesta asti loistanut mittaristossa kuin papin elin yössä. Mietin vain, että mahtaakohan tällä olla yhteyttä matkamittarin temppuiluun. Eli mistäpä hakea tuotakin vikaa?
ABS-valo on viime talvesta asti loistanut mittaristossa kuin papin elin yössä. Mietin vain, että mahtaakohan tällä olla yhteyttä matkamittarin temppuiluun. Eli mistäpä hakea tuotakin vikaa?
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
LUkisin ne mittariston vikakoodit ekana ja ABS-puolen vikakoodit myös, joku vikahan siellä on kun ABS-valo palaa....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
ABSin aion hoidella pois kuviosta ennen katsastusta, niin että valo syttyy ja sammuu leimamaakaria tyydyttävällä tavalla, mutta itse tuon turhan järjestelmän kanssa sillä ei sen jälkeen ole enää mitään tekemistä. Näin tein Chrysler Sebringin kanssakin ja hienosti toimii, vaikka ABSeista ei ole enää tietoakaan. Lähinnä minua kiinnostaa tietää onko tuolla matkamittarin lukeman vilkkumisella yhteys palavaan ABS-valoon, kässärinvalolla ainakin on. Luultavasti mittariston irroitus ja sen taustan piirien nuuskiminen kertoo tilanteen ilman koodien lukuakin. Ei huvittaisi maksaa 70 ekeä koodien luvusta Lahnuksen autohuollolle (lähin paikka, missä koodit saa luetettua), koska ABSin vikoja en koskaan, ikinä, milloinkaan aio korjata (turhaa rahan menoa), vaan haluan päästä niistä ja muista vika-alttiista turhakkeista eroon.
Ymmärtääkseni Grand Cherokeessa, kuten Sebringissä, on kaksi tietokonetta, joista toinen hoitelee sytkää ja ruiskutusta ja toinen näitä joutavanpäiväisiä apseja, epsejä sipsejä ja pepsejä. Onko tästä tarpeettomasta tietokoneesta mahdollista hankkiutua eroon, tai kytkeä sieltä piirejä pois, niin, etteivät ne ole jokapäiväisessä ajossa jatkuvana riesana? Tiedän, että ABS-valolta lähtee "sähköpolku" kässärin valolle (ainakin Sebringissä, todennäköisesti myös Jeepissä). Jos tuollainen polku menee myös matkamittarille, niin yksinkertainen ajatus on tietysti katkaista se, vai tapahtuuko sen jälkeen mahdollisesti jotain muuta kivaa?
Ymmärtääkseni Grand Cherokeessa, kuten Sebringissä, on kaksi tietokonetta, joista toinen hoitelee sytkää ja ruiskutusta ja toinen näitä joutavanpäiväisiä apseja, epsejä sipsejä ja pepsejä. Onko tästä tarpeettomasta tietokoneesta mahdollista hankkiutua eroon, tai kytkeä sieltä piirejä pois, niin, etteivät ne ole jokapäiväisessä ajossa jatkuvana riesana? Tiedän, että ABS-valolta lähtee "sähköpolku" kässärin valolle (ainakin Sebringissä, todennäköisesti myös Jeepissä). Jos tuollainen polku menee myös matkamittarille, niin yksinkertainen ajatus on tietysti katkaista se, vai tapahtuuko sen jälkeen mahdollisesti jotain muuta kivaa?
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Nyt olen sanaton!!!




Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Niin, ymmärrän kyllä. Jos kysymyksessä olisi auton ja kuljettajan kannalta elintärkeä järjestelmä, olisi lähtökohtainen suhtautumiseni varmasti toisenlainen. Ymmärtääkseni ABSin osat, hammaskehät, anturit etc. ovat kohtuullisen arvokasta tavaraa ja kuitenkin luvattoman helposti hajoavia eli minun mielestäni kustannusten ja hyödyn välinen epäsuhta vain on liian suuri. Ongelmalliseksi asia tulee siksi, että katsastuksessa tuon tarpeettoman systeemin tulee olla kunnossa tai ainakin siltä pitää näyttää (riittää minulle). Varsinkin kun on yli neljäkymmentä vuotta ajanut apsittomilla, tyynyttömillä, turvavöittömillä ja talvirenkaattomilla (eivät olleet pakollisia 70-luvulla, kuten eivät turvavyötkään) autoilla, niin nuo apsit epsit ja muut turvahärpäkkeet tuntuvat vähän samalta kuin jos istuisi mato-ongella rantalaiturilla kypärä päässä ja kellukkeet ympärillä siltä varalta, että voi pudota 20 cm veden pinnasta olevalta laiturilta 50cm syvään veteen. Mutta kyllä tämä harrastuksesta käy, kun etsii ja pähkäilee, miten nuo systeemit parhaiten saa kierrettyä.
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Kannattaisi varmaan sitten ostaa se vanha auto.
WJ:ssä nopeustieto käsittääkseni tulee pääasiassa abs- järjestelmän kautta, toissijaisena vaihdelaatikon pyörintänopeusanturilta jos ko. tiedoissa on epäsuhtaa keskenään. Ehkä vaan kannattaisi korjata viat jos meinaat ajaa tuon ikäisellä autolla, eikä pelleillä.
Youtube muuten on täynnä esimerkkejä venäjältä, miten &%¤%&( hienosti abs:ille suunniteltu auto toimii absittomana maantienopeuksista jarruttaessa. Tai miten hienosti kuskit osaa hallita jarruja äkkitilanteissa ilman absien apua. Siihen ei pysty aina formulakuskit tai rallikuskit, joten et pysty sinäkään. Mut eipä siinä, kunhan et muita tapa.
WJ:ssä nopeustieto käsittääkseni tulee pääasiassa abs- järjestelmän kautta, toissijaisena vaihdelaatikon pyörintänopeusanturilta jos ko. tiedoissa on epäsuhtaa keskenään. Ehkä vaan kannattaisi korjata viat jos meinaat ajaa tuon ikäisellä autolla, eikä pelleillä.
Youtube muuten on täynnä esimerkkejä venäjältä, miten &%¤%&( hienosti abs:ille suunniteltu auto toimii absittomana maantienopeuksista jarruttaessa. Tai miten hienosti kuskit osaa hallita jarruja äkkitilanteissa ilman absien apua. Siihen ei pysty aina formulakuskit tai rallikuskit, joten et pysty sinäkään. Mut eipä siinä, kunhan et muita tapa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Formula- ja rallikuskien ihailu kuuluu toki nuoruuteen ja ei siinä mitään. Minä nyt vain en kovin paljon painoa noille peruskoulupudokkaille pane. ABS toimii tietääkseni VAIN liukkailla tai mahdollisesti irtosoralla, ei muuten, eli eivät ne mitään autuaaksi tekeviä taikakaluja ole.
Mitä Venäjään tulee, niin siellä onnettomuuksiin vaikuttavat tolkuttomat nopeudet, piittaamattomuus liikennesäännöistä, jarruttomat tai erittäin huonojarruiset ja muutenkin huonokuntoiset autot ja yleinen liikennejuoppous.
Vanhaan hyvään aikaan kehotettiin liukkailla käyttämään ns. höyhenjarrutusta, jolla pyrittiin siihen, etteivät pyörät lukkiinnu liukkailla, koska pyörien lukkiutuessa myös ohjaus on mahdotonta. Se toimi ihan hyvin, joskin jo tuolloin myönnettiin, että lukkojarrutus on aina tehokkain tapa pysäyttää auto. Se vain täytyy tehdä niin, että jarru välillä vapautetaan, jotta ohjaustuntuma säilyy. Eräs tapa huonontaa jarruja (ABSin ohella) on myös takapyöriin vaikuttavan paineenrajoitinventtiilin asentaminen järjestelmään. Omista autoistani (niissä joissa se on) olen ne poistanut ja jarrutusteho on parantunut huomattavasti. Tämänkin idioottiventtiilin takana on pelko, että liukkailla on odotettavissa yllätyksiä, jos sitä ei ole. Roskaa! Olen vuosikausia ajanut ilman niitä ja hyvin on mennyt; auto pysähtyy kelillä kuin kelillä hyvin nopeasti eikä ole kertaakaan lähtenyt epämääräiseen luisuun - ei edes jo luonnostaan takajarrupainoinen, vanha, lehtijousitettu Dodge Aspen, Ford Taunus tai Granada. Silti näitäkin turhakkeita jotkut autoihin vaativat!
ABSien ja rajoittimien nimiin vannovia kehoittaisin opettelemaan ajamaan - talviset jääradat (ainakin jossakin) tarjonnevat siihen hyvät mahdollisuudet.
Mitä Venäjään tulee, niin siellä onnettomuuksiin vaikuttavat tolkuttomat nopeudet, piittaamattomuus liikennesäännöistä, jarruttomat tai erittäin huonojarruiset ja muutenkin huonokuntoiset autot ja yleinen liikennejuoppous.
Vanhaan hyvään aikaan kehotettiin liukkailla käyttämään ns. höyhenjarrutusta, jolla pyrittiin siihen, etteivät pyörät lukkiinnu liukkailla, koska pyörien lukkiutuessa myös ohjaus on mahdotonta. Se toimi ihan hyvin, joskin jo tuolloin myönnettiin, että lukkojarrutus on aina tehokkain tapa pysäyttää auto. Se vain täytyy tehdä niin, että jarru välillä vapautetaan, jotta ohjaustuntuma säilyy. Eräs tapa huonontaa jarruja (ABSin ohella) on myös takapyöriin vaikuttavan paineenrajoitinventtiilin asentaminen järjestelmään. Omista autoistani (niissä joissa se on) olen ne poistanut ja jarrutusteho on parantunut huomattavasti. Tämänkin idioottiventtiilin takana on pelko, että liukkailla on odotettavissa yllätyksiä, jos sitä ei ole. Roskaa! Olen vuosikausia ajanut ilman niitä ja hyvin on mennyt; auto pysähtyy kelillä kuin kelillä hyvin nopeasti eikä ole kertaakaan lähtenyt epämääräiseen luisuun - ei edes jo luonnostaan takajarrupainoinen, vanha, lehtijousitettu Dodge Aspen, Ford Taunus tai Granada. Silti näitäkin turhakkeita jotkut autoihin vaativat!
ABSien ja rajoittimien nimiin vannovia kehoittaisin opettelemaan ajamaan - talviset jääradat (ainakin jossakin) tarjonnevat siihen hyvät mahdollisuudet.
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee



Et ilmeisesti muuten ole huomannut, että vanha hyvä aika on mennyt jo, ja monet 60-70- lukulaiset ajo-opit on moneen otteeseen ehditty kumota.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Fysiikan lait (ei o-le yh-dys-sa-na); niihin vetoavat yleensä ne, jotka eivät niistä mitään ymmärrä. Siinä olet oikeassa, että vanhat hyvät ajat ovat menneet ja niuhotusta ja totalitarismia on saatu tilalle - autoiluunkin. Mutta ne 60- ja 70-lukujen ajo-opit ovat täysin relevantteja tänä päivänäkin. Siitä minulla on todisteena 44 kolaritonta vuotta auton ratissa. Tai itse asiassa kahdessa suhteellisen rajussa kolarissa olen ollut, mutta kumpaankaan en ollut syyllinen. Ensimmäisessä roska-auto ajoi liikennevaloissa kahdeksankympin nopeudella perääni, toisessa STOP-merkin takaa suoraan eteeni ajoi henkilöauto. Kummassakaan kolarissa minulla ei ollut turvavyötä, joka mielestäni on aina ollutkin turha vyö enkä myöskään loukkaantunut - siitä kiitos amerikkalaiselle autotekniikalle. Nykyaikaisten muovirimpuloiden ja nakkikattiloiden kanssa olisi voinut käydä huonommin.
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Kuten totesin, en ala tästä vänkäämään. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, ja on minullakin abs- sulake irti offia harrastaessa kun on siellä lähinnä vaaraksi. Mutta jos ajat autolla jossa on absit ja esp:t, niiden on toimittava. Etenkin siinä vaiheessa, jos myyt auton tai lainaat jollekin ja unohtuu kertoa että mitä on tullut tehtyä.
Mutta tämäpä tässä.
Mutta tämäpä tässä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 matkamittari sekoilee
Joo, ymmärrän hyvin, että myyntitilanteessa ohitetuista turhakkeista on mainittava. Toisaalta en yleensä myy autojani kokonaisina, vaan puran ne ja myyn varaosina tai varaosiksi/projektiksi. ABS mulla on neljässä autossa Grand Cherokeessa, Chryslerissa, MB 300 CE:ssä ja MB 300 SEL:ssä. Kaikissa näissä ABS on jossain vaiheessa syttynyt palamaan. Mersuissa ohitus oli helppoa (80-luvun lopun vehkeitä). Pahin tapaus oli Jeep Compass vm. -06. Siinä syttyi ensin ABS, sitten nelivedon merkkivalo, sitten ESP ja lopuksi kässärin valo. Mutta ei tässä vielä kaikki, eipä vainenkaan. Viimeisenä vitsauksena se alkoi aina silloin tällöin sytytellä sähköisen kaasupolkimen merkkivaloa, jolloin meno tietysti asiaankuuluvasti hyytyi kävelyvauhdiksi.Se poltti hermoni lopullisesti ja myin auton ensimmäiseen vastaantulleeseen linttaliiteriin; siinä kaupassa kyllä hävisin, mutta lieveni sentään veetutus, kun pääsin mokomasta joulukuusesta eroon.
Jos viidessä autossa viidestä on ongelmia tuon "uuden, uljaan" tekniikan kanssa, niin ei se kovin varmalta tunnu eikä missään tapauksessa ainakaan luottamusta herätä. Tuntuu vähän siltä, että se on autonvalmistajien yhteisesti sopima kupru, jolla saadaan ihan kivasti rahaa kassaan vielä vuosia senkin jälkeen, kun ko. malli on poistunut markkinoilta. Turvallisuuteen vetoamalla kun saadaan ihmisille menemään läpi mitä tahansa skeidaa.
Jos viidessä autossa viidestä on ongelmia tuon "uuden, uljaan" tekniikan kanssa, niin ei se kovin varmalta tunnu eikä missään tapauksessa ainakaan luottamusta herätä. Tuntuu vähän siltä, että se on autonvalmistajien yhteisesti sopima kupru, jolla saadaan ihan kivasti rahaa kassaan vielä vuosia senkin jälkeen, kun ko. malli on poistunut markkinoilta. Turvallisuuteen vetoamalla kun saadaan ihmisille menemään läpi mitä tahansa skeidaa.