Sellainen löytyy ja ei tietenkään toimi. Sen verran mittaultu että jännite tulee. Viiksikytkin toimii.
Nopeussignaali otettu laturista (sininen johto). Laturin sinisen johdon ja aktuaattorin välissä on musta mokkula jonka kautta signaali kulkee. Myös ns. Maajohto kulkee sen mustan mokkulan läpi. Siinä mokkulassa ei lue mitään. Yleismittarilla Mittasin niin en saanut mitään lukemia sen/ sinisen johdon läpi.
Mikähän se mokkula on? Joku häiriönpoistaja? Löysin säätimen kytkentäkaavion ja siinä ei tuota mokkulaa ollut.
Tietääkö joku näistä SCS Frigette vakkarisäätimistä? Olis jonkunlaine kiusaus ihan vaan ohittaa se mokkula tuon nopeussignaali osalta.
XJ vakkarisäädin SCS Frigette
Re: XJ vakkarisäädin SCS Frigette
Laturin johdossa se musta mokkula?? Se on vain värinänpoistaja, passiivin sellainen ja pitää johdot järjestyksessä... Nopeustieto pitää ottaa takakardaanilta, laturin kierrokset muuttuu koneen kierrosten mukaan liikaa suhteessa nopeuteen...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: XJ vakkarisäädin SCS Frigette
Tässä linkissä samanlaisen laitteen vian etsinnästä tietoa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=18024
Selaamalla alaspäin näette kytkentäkaavion ja sen perusteella nopeussignaali otettaisiin SCS Frigettessä yhdestä lähteestä. Minun autossa se sininen johto menee "mokkulan" kautta laturille. Tämän linkin kaavion mukaan olen tehnyt mittailuja ja siinä ei ole sitä "mokkulaa" lainkaan. Voiko tuo nyt noin toimia että nopeus signaali otettaisiin vain laturista?
Autoni on manuaalimallia joten siinä mielessä ajateltuna voisi toimi koska kytkinpolkimen painaminen poistaa aina tilapäisesti käytöstä vakionopeussäätimen.
Tässä vielä toinen linkki samaisen aparaatin Tanskan kieliseen asennusohjeeseen, jossa sama juttu, vauhtitieto otettu siinä sytytyspuolasta tai jostain muusta yhdestä lähteestä: https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... dersen-a-s
Ei tämä mitenkään pakollinen laite ole saada kuntoon. Olen lukenut useista lähteistä että vika on todennäköisesti pääohjausyksikössä. Monissa autoissa tämä on ollu 20 vuotta sitten suosittu värkki ja jos tulee jostain vastaan toinen yksikkö niin kokeilen sillä. Jos menee liian vaikeaksi niin heivaan pois koko systeemin. Ompahan selkeämpi konehuone.
Selaamalla alaspäin näette kytkentäkaavion ja sen perusteella nopeussignaali otettaisiin SCS Frigettessä yhdestä lähteestä. Minun autossa se sininen johto menee "mokkulan" kautta laturille. Tämän linkin kaavion mukaan olen tehnyt mittailuja ja siinä ei ole sitä "mokkulaa" lainkaan. Voiko tuo nyt noin toimia että nopeus signaali otettaisiin vain laturista?
Autoni on manuaalimallia joten siinä mielessä ajateltuna voisi toimi koska kytkinpolkimen painaminen poistaa aina tilapäisesti käytöstä vakionopeussäätimen.
Tässä vielä toinen linkki samaisen aparaatin Tanskan kieliseen asennusohjeeseen, jossa sama juttu, vauhtitieto otettu siinä sytytyspuolasta tai jostain muusta yhdestä lähteestä: https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... dersen-a-s
Ei tämä mitenkään pakollinen laite ole saada kuntoon. Olen lukenut useista lähteistä että vika on todennäköisesti pääohjausyksikössä. Monissa autoissa tämä on ollu 20 vuotta sitten suosittu värkki ja jos tulee jostain vastaan toinen yksikkö niin kokeilen sillä. Jos menee liian vaikeaksi niin heivaan pois koko systeemin. Ompahan selkeämpi konehuone.
Re: XJ vakkarisäädin SCS Frigette
Paikalliselta romu ukolta sain lainaan toisen Frigeten yksikön mikä kuulema toimii. Pitää dip ohjelmointi kytkimet muistaa kääntää jeepille sopivaan asentoon ennen kokeilua.
Re: XJ vakkarisäädin SCS Frigette
Frigeten toimimattomuuden selvittelyä on jälleen kerra jatkettu. Luin noita ohjeita ja niistä dip kytkimien säätöohjeita. Sieltä paljastui että Frigette ymmärtää maks noin 250 Hz pulssitusta silloin kun on täydet kierrokset moottorissa jos tämä tieto on laturista, jos nopeusmittarista niin suositeltu maks vauhti vakkariajo päällä olisi maks 140 km/h.
Päätin mitata tämän pulssituksen taajuuden koska muistin että yleismittarissani on Hz mittaus. Laturin (johon tämän minun Frigeten) pulssitus oli mittauksessa tyhjäkäynnillä 275 Hz ja täysyllä kierroksilla 1300 Hz. Joten ei ole ihmekkää että siihen väliin on joku kytkenyt "mustan mokkulan" ilmeisesti moduloimaan hertsit Frigeten ymmärtämään muotoon. Tämän Jeepin laturin nopeuslöhdön hertsit vaikuttavat poikkeavan useimmista muista autoista. Jatkoin mittauksia nii selvisi että sen "mustan mokkulan" jälkee ei yleismittarin näyttöön sitte vastaavasti tullut mitään lukemia.
Siinä helkutin mokkulassa kun ei mitään lue ja nettikin on kaikessa tietämyksessään ihan mykkä niin olen päätynyt tämän toimimattoman jälkiasennussarjan repimään irti. Vaihtuu kaljaan erään tois merkkisen autoharrastajan kanssa.
Päätin mitata tämän pulssituksen taajuuden koska muistin että yleismittarissani on Hz mittaus. Laturin (johon tämän minun Frigeten) pulssitus oli mittauksessa tyhjäkäynnillä 275 Hz ja täysyllä kierroksilla 1300 Hz. Joten ei ole ihmekkää että siihen väliin on joku kytkenyt "mustan mokkulan" ilmeisesti moduloimaan hertsit Frigeten ymmärtämään muotoon. Tämän Jeepin laturin nopeuslöhdön hertsit vaikuttavat poikkeavan useimmista muista autoista. Jatkoin mittauksia nii selvisi että sen "mustan mokkulan" jälkee ei yleismittarin näyttöön sitte vastaavasti tullut mitään lukemia.
Siinä helkutin mokkulassa kun ei mitään lue ja nettikin on kaikessa tietämyksessään ihan mykkä niin olen päätynyt tämän toimimattoman jälkiasennussarjan repimään irti. Vaihtuu kaljaan erään tois merkkisen autoharrastajan kanssa.