Tietääkseni ajonesto on koodattu niin että BCM, Skim-moduli ja avain täytyy pitää pareina, eli sen kojetaulun alla olevan moottorinohjausboksin voi vaihtaa ilman mitään koodauksia. Voin toki olla tässä väärässäkin, mutta muistelen joskun moisen vaihtaneeni, sitä en enää muista mitä kaikkea muuta ko yksilöön silloin vuosia sitten samassa yhteydessä vaihdettiin
-Timppa
Cherokee 98 2.5td ajonesto
Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto
Jep. Vaihdoin toisen vastaavan 2.5d (xj) ECM yksikön ajopeliin ( espanjan tuontia). Ei herjannut siitä sinällään mitään. ECM elinsiirtokaan ei johtanut vielä ongelmassa vikalähteen löytämiseen ja sen läpimurtoratkaisuun. Edelleen vikaluennassa tulee esille ainoastaan P0622 faultycode. ASD-releen ohjaus nasta C6 on wiring diagramin mukaan ECM -yksikön C1/pin 33 ja ASD releen C8 nasta output ECM C1/pin2 väylän piuhoilla yhdistettynä. Tästä ASD outputin linjan piste 137 yhdistää sitten PCM komentoyhteyden. PCM konrolloi edelleen mm. U C3/25 kautta generaattorin source 1 nastaa ja C2/10 kautta generator field driveriän 2 nastaa. Täytyynee jatkaa näiden piuhalinjojen jatkuvuusmittauksia.
Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto
Kieltättä oli työläs selvittää chero xj 2.5d käynnistymisen estyminen. Tutkimuskohtausten ajan käyttö oli ailahtelevaa vapaa-ajan määrästä riippuen. Koska kyse on harrastuksesta niin se myös terapeuttista, kun pääsee kynätöistä ja martasta hieman välistä luolaan tauolle. Aikaa meni arviolta 80-100 h , kun opiskeli ja pähkäili xj 2.5d sähköjä. Tosi opettavaa
.
Tutkinta pyöri varsin pitkään faulty cooderin koodin P0622 netissä yleisesti esitettyjen ratkaisujen laturi, PCM ja näiden välipihojen DG/OR ja DG katkoksissa. Tähän liittyen tutkin wiring diagrammin mukaiset PCM-ECM ja ASD- rele väiset DG/OR ja DG piuhat sekä niiden virtajakopisteet S137, S156. Näihin sivusta kytkeytyvät virtajohdot S148, S149, S130 ,S153. Sekä näihin liittyvät maadoituspistee G102, G106. Lisäksi purin mittariston johdotukset ja kokeilin toista xj 2.5d mittaristoa. Mittariston vaihto tekee ilmon (no bus) ja vaatisi merkkikorjaamon sopeutuksen (arvio).
Kävin ohmipuolella läpi ECM ja PCM pinien väliset yhteydet sekä kuormituksen virtakynällä. Erittäin työläsvaihe kun molemmissa on yli 30 yhteyspiniä eri toimintojen kautta ( kaikkiaan taitaa olla 80 paikkaa, mutta osa on tyhjiä). Tässä kohtaa menin tarkkanakin vipuun. Ohmit löytyivät ok ja virtapiirit kestivät kuormaa. Saman tein ECM-ASD rele ja ECM - Junction block. Piuhakatkoksia löytyi 3 kpl, mutta eivät ratkaisseet ongelmaa.
Xj 2.5 D alkeisväyläkin toimi, mutta hehkureleelle tuleva jännite putosi ( hypytetystä ASD - releestä huolimatta) kuomitusmittauksessa 12+ jännittestä aina 7,2v tasolle. Check engine valo vilahti joskus, mutta hehku- ja water in fuel valo ei milloinkaan. Käynnistyminen estyy ja kektainen ruksivalo palaa.
ASD- rele ketuttaa välissä ja tekis mieli riipoo kokonaan veks, mutta se on suoja, joka estää oikosulun PCM tai ECM moduleissa tämmöisissä tilanteissa. Ei siis järkeä rikkoa, mitä ei heti ymmärrä.
Soittelin Jamantilta konsultaatioutelun, kun vastaan tuli kytkentään kuulumattomia releitä ( 2 kpl), sen perusteella rupesin raivaamaan 18 piuhan kytkentää penkalle ja kolvailin johtoja värien perusteella nippuun. Kyseessä oli jälkiasennettu Star varkaudenestojärjestelmä. Oli hymyssä pitämistä, kun oli tajunnut jo tämän xj: olevan mahdollista varastaa vain nosturilla, hinaamalla tai ajamalla vain saamalla auton omat avaimet käsiin. Muutoin en näe sitä mahdolliseksi. Varashälyttimen toiminta perustui useisiin virtapiirejä maadottaviin releisiin ja on siten ammattimiehellekin hidas ohitettava. Ei rarkennut vielä tälläkään.
Kuten yleensäkin tein vielä varmistusmittauksia ja huomasin yhden ECM lähtevän virtapiirin toimivan +12v, mutta se toimi väärinpäin, eli Junction blockin DB/WT piuhaa pitkin olisi pitänyt tulla virta, mutta se maadotti kun otin virtayhteyden ECM B+ linjasta. Se oli nyt oikea linja lähteä tutkimaan. Oscilloskooppi värähteli signaalitaajuuden muutosta kun pääsin heiluttamaan mittariston takaa etenevää n, 50 johdon piuhanippua.
Pitkäaikaisessa n, 10 v ulkosäilytyksessä omenapuun alla oli vuotanut vettä mittariston takana lämmityslaitteen yläpuolella kulkevaan pihastoon. Olisko jännite sitten auttanut johdonmurtumakohdassa vielä kuparin korroosiota ja piuha piikki ja katkos yhdisti puristuksessa maihin. Ei ollut polttanut kuitenkaan 20A sulaketta, joten vikaa ei pystynyt mitenkään päättelemään ilman xj 2,5D wiring diagrammia.
Opetuksena itselleni, että kannattaa katsoa tarkkaan mistä ja mitenpäin molemmat virtapiirin päät kytkeytyvät. Tämä oli läpimurto ASD - rele kytkytyi ja xj 2,5d tärähti heti tulille. Vielä on sevittämättä mistä tämä permanentti faulty code P0622 johtuu, koska se ei poistunut, mutta ei näy eikä vaikuta havaittavasti nitenkään. On voinut olla jo itse asiassa pitkään taustalla. Jotakin se varmasti aiheuttaa. Se selviää jatkossa.

Tutkinta pyöri varsin pitkään faulty cooderin koodin P0622 netissä yleisesti esitettyjen ratkaisujen laturi, PCM ja näiden välipihojen DG/OR ja DG katkoksissa. Tähän liittyen tutkin wiring diagrammin mukaiset PCM-ECM ja ASD- rele väiset DG/OR ja DG piuhat sekä niiden virtajakopisteet S137, S156. Näihin sivusta kytkeytyvät virtajohdot S148, S149, S130 ,S153. Sekä näihin liittyvät maadoituspistee G102, G106. Lisäksi purin mittariston johdotukset ja kokeilin toista xj 2.5d mittaristoa. Mittariston vaihto tekee ilmon (no bus) ja vaatisi merkkikorjaamon sopeutuksen (arvio).
Kävin ohmipuolella läpi ECM ja PCM pinien väliset yhteydet sekä kuormituksen virtakynällä. Erittäin työläsvaihe kun molemmissa on yli 30 yhteyspiniä eri toimintojen kautta ( kaikkiaan taitaa olla 80 paikkaa, mutta osa on tyhjiä). Tässä kohtaa menin tarkkanakin vipuun. Ohmit löytyivät ok ja virtapiirit kestivät kuormaa. Saman tein ECM-ASD rele ja ECM - Junction block. Piuhakatkoksia löytyi 3 kpl, mutta eivät ratkaisseet ongelmaa.
Xj 2.5 D alkeisväyläkin toimi, mutta hehkureleelle tuleva jännite putosi ( hypytetystä ASD - releestä huolimatta) kuomitusmittauksessa 12+ jännittestä aina 7,2v tasolle. Check engine valo vilahti joskus, mutta hehku- ja water in fuel valo ei milloinkaan. Käynnistyminen estyy ja kektainen ruksivalo palaa.
ASD- rele ketuttaa välissä ja tekis mieli riipoo kokonaan veks, mutta se on suoja, joka estää oikosulun PCM tai ECM moduleissa tämmöisissä tilanteissa. Ei siis järkeä rikkoa, mitä ei heti ymmärrä.
Soittelin Jamantilta konsultaatioutelun, kun vastaan tuli kytkentään kuulumattomia releitä ( 2 kpl), sen perusteella rupesin raivaamaan 18 piuhan kytkentää penkalle ja kolvailin johtoja värien perusteella nippuun. Kyseessä oli jälkiasennettu Star varkaudenestojärjestelmä. Oli hymyssä pitämistä, kun oli tajunnut jo tämän xj: olevan mahdollista varastaa vain nosturilla, hinaamalla tai ajamalla vain saamalla auton omat avaimet käsiin. Muutoin en näe sitä mahdolliseksi. Varashälyttimen toiminta perustui useisiin virtapiirejä maadottaviin releisiin ja on siten ammattimiehellekin hidas ohitettava. Ei rarkennut vielä tälläkään.
Kuten yleensäkin tein vielä varmistusmittauksia ja huomasin yhden ECM lähtevän virtapiirin toimivan +12v, mutta se toimi väärinpäin, eli Junction blockin DB/WT piuhaa pitkin olisi pitänyt tulla virta, mutta se maadotti kun otin virtayhteyden ECM B+ linjasta. Se oli nyt oikea linja lähteä tutkimaan. Oscilloskooppi värähteli signaalitaajuuden muutosta kun pääsin heiluttamaan mittariston takaa etenevää n, 50 johdon piuhanippua.
Pitkäaikaisessa n, 10 v ulkosäilytyksessä omenapuun alla oli vuotanut vettä mittariston takana lämmityslaitteen yläpuolella kulkevaan pihastoon. Olisko jännite sitten auttanut johdonmurtumakohdassa vielä kuparin korroosiota ja piuha piikki ja katkos yhdisti puristuksessa maihin. Ei ollut polttanut kuitenkaan 20A sulaketta, joten vikaa ei pystynyt mitenkään päättelemään ilman xj 2,5D wiring diagrammia.
Opetuksena itselleni, että kannattaa katsoa tarkkaan mistä ja mitenpäin molemmat virtapiirin päät kytkeytyvät. Tämä oli läpimurto ASD - rele kytkytyi ja xj 2,5d tärähti heti tulille. Vielä on sevittämättä mistä tämä permanentti faulty code P0622 johtuu, koska se ei poistunut, mutta ei näy eikä vaikuta havaittavasti nitenkään. On voinut olla jo itse asiassa pitkään taustalla. Jotakin se varmasti aiheuttaa. Se selviää jatkossa.
Re: Cherokee 98 2.5td ajonesto
Tarkennuksena vielä että tässä casessa siis ratkaiseva piuhalinja oli ECM C1 pin 47 lähtevän piuhan katkos välillä S130-Junction block C2 pin 5 joka tulee Fuse 11 (20 A) takaa.
Juu ja kiitoksia jeep-heimolle aikaisemmassa vaiheessa saamiini tietoihin ja ratkaisevaan ajatukseen niistä hankkia xj 2.5D work shop manual ja siihen sisltyvät wiring diagrammit. Omalla päättelykyvylläni ja kokemuksellani ei olisi onnistunut ratkaisevan läpimurron tekeminen.
geomanno kiittää
Juu ja kiitoksia jeep-heimolle aikaisemmassa vaiheessa saamiini tietoihin ja ratkaisevaan ajatukseen niistä hankkia xj 2.5D work shop manual ja siihen sisltyvät wiring diagrammit. Omalla päättelykyvylläni ja kokemuksellani ei olisi onnistunut ratkaisevan läpimurron tekeminen.
geomanno kiittää
