WJ Grandi EBERI- Auton puhaltimen releistys??????

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
Tonic
Viestit: 10
Liittynyt: 28.10.2010. 13:23
Paikkakunta:

WJ Grandi EBERI- Auton puhaltimen releistys??????

Viesti Kirjoittaja Tonic » 22.11.2010. 9:37

Doddiin... vaikea selostaa...

3.1TD ja manuaali ilmastointi.

Onko Jeepissä kaikilla puhallinnopeuksilla yksi yhteinen maapiuha? Ilmeisesti ei?


Eberin kaaviossa ohjeena katkasta puhaltimelle menevä piuha sulakkeen jälkeen ja liittää siihen väliin vaihtorele. 12V menee sitten joko eberin päreiden läpi tai auton päreiden läpi. puhaltimelle.


Jeepissä menee kuitenkin 12V AINA suoraan puhaltimen läpi nopeussäätimelle saakka. Eli siihen menoon ei relettä voi tulla.

Käsittääkseni maapiuha tulee releistää samalla vaihtoreleellä ja jättää käyttämättä eberin sulake. Eli se releen keskipuha ei menisi sulakkeelle, vaan maahan. vaihto rele vaihtaa maadotuksen auton omien päävirtojen tai tämän releen kautta.

Autossa on ollut jokus webasto ja puhaltimen kytkimellä oli piuha poikkastu ja liitetty siitä kuskin puolen liittimestä, jossa on kaks johtoa. Muistaakseni ylempi. Kun virrat oli pois ja katkaisijalle tulevan piuhanpään (näytti 12V) maadoitti, puhallin alkoi pyörimään täysiä. Jos katkaisijan puolen maadoitti, ei mitään. sitten kun maadoitteli keskimmäiseen liittimeen tulevat paksummat johdot, niin löytyi eri nopeudet.
Kokeilin pistää sen kaksijohtoisen toisen piuhan maahan, niin puhallin ei toiminut ilman virtoja. Mistä tuo LT säädinpaketti maadoittuu? Voiko se olla sen tuulilasille-keskelle-jalkatilaan systeemin mustan kautta?

Katselin myös netistä löytynyttä wj kytkentäkaaviota. Siitä ei selviä, mikä on maa tuolla puhaltimen säätimillä. kaavio tavallaan loppii tohon säätimille.



Kysymys kuuluu .. saanko maadoitettua jostain johtovälistä niin, että eri nopeudet pelaa, eli laitan puhaltimen johonkin asentoon ja se on sitten se nopeus, millä puhallin pyöriin, kun eberi lämmittää.


Autosähköliikkeessä oli sitä mieltä, että puhaltimelta tuleva kakkosnopeuden piuha poikki ja mukana tullut vaihtorele väliin. eberin oma puhallinsulake pois käytöstä ja se eberin sulakekotelolle menevä + piuha maahan. Silloin se maadoittaa joko eberin releen tai auton oman järjestelmän kautta.
Tätä ajattelin kokeilla, jos ei pikana löydy parempaa ajatusta...


:shock:

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 22.11.2010. 17:44

KJ:ssa se kytkentä meni näppärästi konehuoneen releboxiin. Ei tarvinnut viedä rintapellistä sisään muita johtoja kuin kellon piuha.


Kannattaa kurkata webaston tai eberin valmiita asennusohjeita. Itse ainakin asentelin eberin tuohon KJ cherokeehen ihan webaston ohjeiden mukaan. Poislukien polttoaineen ryöstä jonka tein omalla pillillä.

Tässä tälläinen ohje josko siitä olis apua..

Tonic
Viestit: 10
Liittynyt: 28.10.2010. 13:23
Paikkakunta:

Manual AC

Viesti Kirjoittaja Tonic » 23.11.2010. 12:35

ensinnäkin erona on tuo. eli mulla manuaali ilmastointi.

Mulla on suomalaiset as. ohjeet. ja siinä on neuvottu katkasemaan sulakkeen jälkeen ensin katkaisijalle ja sitten etuvastusten kautta puhaltimelle menevä virtajohto. sitten rele vaihtas syötön joko orkkispiuhaa pitkin -autossa virrat tai syöttö eberin sulakepaketin läpi -auton virrat pois ja eberi laukoo relettä

Grandissa järjestys on sulake, moottori, etuvastukset, katkaisija.
Autosta virrat pois ja läpi menee kokoajan 12V katkaisijalle asti
ei hyödytä vaihdella sitä auton omien ja eberin menon kautta. jos eberi on päällä ja vesi kylmää. Puhallin saa 12v. Vesi lämpenee ja eberi antaa marssikäskyn puhaltimelle, niin sama 12v vaihtuu kulkemaan eberin releen kautta...

Mistä pirusta toi katkasee sähköt siitä piiristä, jossa puhallin on. Jostain puhaltimen ja katkasijoiden jälkeen... sen pisteen jos löydän, . saan itse päätettyä puhallinnopeudet. Eli nopeusvalitsimen maapuolen ja suoraan maan välille pitäs laittaa tuo eberin rele.

En vaan saa selville, onko puhaltimilla yhteinen maa. Saan ne pelaamaan yksitellen ilman auton virtoja vaihtamalla maajohtoa eri piuhaan, mutten löydä puhallinpaneelista paikkaa, joka pitäis laittaa maahan, niin että eri nopeudet pelais ilman auton virtoja. :P :P :P

puuh.. helpotti =))
ehkä se on helpoin ottaa vaan se kakkosnopeus...

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 23.11.2010. 22:00

tuossa mun linkittämässä ohjeessa näyttäisi kuvan mukaan olevan että rele liitetään tuohon sulakkeen jälkeen. Ohjeessa on manueller klimaanlage. Ohjeessa on myös kuva että releen liitos kohta on siinä paneelin takana keskikonsolissa. Netistä vaan saksa-suomi sanakirjaa ja ohjeita selvittämään :)

mitä tuossa mun saksan taidoilla kattelin niin pitäisi olla sen lämppärin paneelin takana 11-pinninen liitin (C1) jonka 6 nastaan menevän johdon väliin tuo lisälämppärin rele laitetaan. Lisälämppärin sulakepesään joka syöttää virtaa sittten tuonne auton puhaltimelle laitetaan 10A sulake. Eberissä taitaa vakiona olla 25A sulake.

Tonic
Viestit: 10
Liittynyt: 28.10.2010. 13:23
Paikkakunta:

Vaikeeta.... =))

Viesti Kirjoittaja Tonic » 24.11.2010. 10:22

Tossa oma eberin ohje. Näyttää samalta, kun webaston. Sulakkeen jälkeen virtapiuha poikki ja rele väliin. tarkoituksena syöttää eberin releellä 12v suoraan nopeussäätimeen ja sieltä moottoriin.
Kuva


Tässä taas sitä, mitä on Grand cherokeessa. Puhallinpiirin rele täytyy olla maapuolella Käyttöpaneelin jälkeen, mutta missä?
Kuva


Eli Ko. autossa puhallinmoottori on ennen nopeuskytkintä ja etuvastusta. Eberin ohjeeseen nähden ns. "perse edellä puuhun"-kytkentä. Mittasin etuvastuksilta puhallinpaneeliin tulevat piuhat. kaikissa on 12V, kun autossa virrat pois. Ei auta mitään, jos sinne syöttää samaa kahtatoista volttia eberin releen kautta. Puhaltimet ei pyöri, jos autossa ei ole virtoja. Jeepistä oli ilmeisesti aiemman webastoasennuksen vuoksi (kaaviossa oikeanpuoleinen) piuha katkaistu etuvastuksen ja lämmönsäätimen välistä. se on kuitenkin kovin nopeus puhaltimelle, joten ei viitsi sitä releistää. Ajattelin, että samassa liittimessä oleva toinen paksu menis maahan, mutta kokeilin maadoittaa sen johdon heti paneelin jälkeen, josko puhaltimen nopeuden säädöt toimis, niin ei mitään... Toi kaavio ei näytä, miten kaapelointi jatkuu säädinpaneelista maihin. Sillä välillä kuitenkin täytyy jossain olla rele, joka maadoittaa puhallinpiirin, kun autoon kytkee virrat.

Tutkailin sen verran, että pääsisin helpoimmalla, kun asennan vaihtoreleen niin, että eberi maadoittaa veden lämmön noustessa sen kakkosnopeuden johdon paneelin takaa. Sillon, kun eberi ei ohjaa relettä, maa menee auton paneelin kautta mihin menee.

.....MUTTA Mitä käy, kun auto on käynnissä ja laitan eberin päälle? Puhallin säädin on esimerkiksi asennossa kolme ja eberi vetää veden lämmöstä releen, joka maadoittaa ennen säädintä kakkosnopeuden?

Tonic
Viestit: 10
Liittynyt: 28.10.2010. 13:23
Paikkakunta:

tutkitaan

Viesti Kirjoittaja Tonic » 24.11.2010. 20:01

Pitää tutkia tuo ehdotamasi liittimen 6 nasta, mikä se on tossa -01 cherokeessa... Liittimet näyttää samoilta. Mulla oli katkottu ilmeisesti aiemman webastohomman takia toinen noista viereiseen liittimeen tulevista.

Tonic
Viestit: 10
Liittynyt: 28.10.2010. 13:23
Paikkakunta:

Kozelille.... kozelit

Viesti Kirjoittaja Tonic » 25.11.2010. 23:16

....Kun pyörii kymessä...

Kokeilin aiemmin piuhat läpi, mutta otin virrat siitä paneeliin tulevasta. Tuo mainitsemasi piuha alkoi aiemmin naputella jotain relettä, kun puhaltimen käänsi kovalle. Nyt pistin piuhan poikki ja kokeilin ensin ottaa suoraan akulta 12V siihen. Ja homma bueno. Nyt toimii ja vieläpä kaikki nopeudet.

Summa summarum. Manuaali ilmastoinnilla oleva WJ menee noilla webaston ohjeilla ihan oikein.

Kiitos.

ja nyt varmaan aamulla akku tyhjänä :shock: :shock: :twisted:

Kirjoita vastaus