Sivu 1/1
Wrangler TJ:n latausjännitteen nosto
Lähetetty: 20.07.2011. 16:56
Kirjoittaja konikoni
Onko kellään tietoa miten järkevästi saa nostettua latausjännitettä, kun nyt näyttää olevan 14V.
Optima-akku kaipaa hieman lisää n.14,5v ja olisi tarkoitus laittaa vinssi ja toinen optima ja jakodiodit jolloin laturista tarvis tulla jo 15v.
Jännitteensäätö näyttää olevan ECU:ssa, joten perinteinen "huijaus" ei onnistu. Mastervoltilla on säädettävä systeemi mutta kun en ole aivan varma soveltuuko se muihin kuin heidän omiin latureihin.
ps. kokeilemalla pääsee jo melko pitkälle!
Lähetetty: 20.07.2011. 18:54
Kirjoittaja kozel
johdotuksen parantaminen pienentää jännitehäviöitä ja latausjännite on hyvin riippuvainen akun varaustasosta. Isompi jännite toki lataa akkua nopeammin mutta ei se laturin tehoa nosta vaan sieltä tulee samat amppeerit kun otetaan max tehot ulos. auton käydessä kun halutaan lisää amppeereita niin aina voidaan laittaa isompaa laturia tai jos tilaa on niin toinen laturi esim lisäakulle.. Mutta ensiksi laturilta akulle paremmat kaapelit myös maadotuspuolelle. Autoissa kun ei yleensä ole kovin kummoiset maadoitukset. KJ:ssa nous jännite ja latausvirta huomattavasti ihan sillä kun laitoin entisen maadoituksen lisäksi 35mm2 kaapelin. Pitäisi vielä + puolelle vaihtaa paksumpaan.+ puolelle vaihtaa paksumpaan. Ja noiden jakodiodien tilalle on myös valmiita latausreleitä. Rele lataa ensin sen akun johon laturi kytketty ja sen jälkeen toisen akun. näin saadaan parempi latausteho käynnistysakulle ja rasitetaan laturia vähemmän.
Lähetetty: 20.07.2011. 19:13
Kirjoittaja konikoni
Totta puhut kaapeleista, en meinaa että sähköt kesken loppuu, tämä on sitä loputonta rakentelua.
sitä vaan meinaan että on akkuja kolmella eri nimellisjännitteellä 12volttisiakin joista optiman akut ovat yli 12v, näin sanoi akkukauppias.
kaapelit on kyllä kunnossa ja virrat riittää mutta mitä korkeampi latausjännite on sen täydempään akku tulee ja nopeammin, optimat kestää jopa 300A pikalatauksen!
ps. savun hälvettyä tarkastamme kytkennät!
Lähetetty: 20.07.2011. 23:29
Kirjoittaja kozel
tiedä sit miten nuo lastuttajat sais ecun jännitteen ohjausta muutettua softapuolelta. Toinen on sitten jos hylkää sen ecun ohjauksen ja laittaa oman säädettävän säätimen. Jos ei onnistu alkuperäisellä laturilla niin laittaa toisenlaisen laturin. Tiedä sit heittääkö vikakoodia kun laturin poistaa. Toyotan maastureissa vanhemmat ei heittäny mutta uudemmat pamahtaa vikatilaan samantien. Uudemmatkin saa toimimaan mutta vaatii pientä muutosta sähköihin.. Näin ainakin toitsussa jossa melkolailla samanlainen systeemi tuo säädin.
Kyllä nois monesti on saanu päätä raapia kun on asiakkaille joutunu noita latausjärjestelmiä miettimään.
Paras ollu defenderi jonka mielestä lataus toimii hienosti vaikka laturi oli vieressä pöydällä.. liekkö merkkivalo niissä ohjelmoitu vaan syttymään ja sammumaan ku kone alkaa pyörimään.. tai sitten jännitteen seurannalla tms..
Lähetetty: 07.08.2011. 12:14
Kirjoittaja konikoni
Nyt on säädettävä latausjännite, Mastervoltin Alpha pro säätimellä, 13-15V.
asennukset onnistui ja laite toimii hienosti.
tuli laitettua vielä jakodiodi.
http://www.mastervolt.fi/merenkulku/tuo ... -pro-12-v/