WH 3,0 crd Limited kytkinten valaistus

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
jeeplaplander
Viestit: 30
Liittynyt: 20.05.2011. 22:45
Paikkakunta: Rovaniemi

WH 3,0 crd Limited kytkinten valaistus

Viesti Kirjoittaja jeeplaplander » 15.12.2011. 19:55

osaisiko kohtalotoverit neuvoa WH:n keskipaneelissa olevien kytkimien(EVIC,lämppärin säätimet ym) taustavalojen vaihto operaatiossa.Paneelin olen kyllä saanut irti ja irroitinpa jopa yhden piirikortinkin jossa oli siniset pienet lamput(tai ledit).Onkohan vaihdettavissa ollenkaan kun näyttivät niin pieniltä.kortissa oli kyllä pieni keraaminen kanta jossa lamppu kiinni.Jos joku on vaihtanut niitä niin otettais vastaan vinkkejä..

Care
Viestit: 101
Liittynyt: 18.12.2011. 1:24
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Care » 19.12.2011. 14:05

Olen vaihtanut omastani kaikki A/C-paneelin viisi lamppua kahdesti; ensimmäisen yrityksen jäljiltä valaistus jäi hieman alkuperäistä himmeämmäksi, joka korjaantui hieman tehokkaammilla lampuilla.

Olet tehnyt oikeastaan jo koko homman suurimman osuuden, ja jäljellä on enää juotostyöt. Tarvitset suhteellisen kapeakärkisen kolvin, jolla lämmität ensin keraamisen kannan juuresta (ne kaksi kiinnityskohtaa ovat aika itsestään selviä) samalla hennosti toisella kädellä lamppua kohottaen. Kun juotos sulaa auki, lamppu kohoaa hieman ylöspäin, jolloin teet saman tempun toiselle puolelle. Tätä joutuu toistamaan mahdollisesti pari kertaa juotoksen jähmettyessä uudelleen aina kiinni. Sinänsä tämä ei ole vaikeaa, koska keskimmästä lamppua lukuun ottamatta tilaa on runsaasti ympärillä. Keraaminen kanta käytetään kuitenkin uudelleen, joten sitä kannattaa vältellä mahdollisuuksien mukaan kohdistaen kolvin kärki liitospädiin.

Kun lamppu irtoaa kantoineen, käännä lampun johtimet suoraan alaspäin ja vedä lamppu irti kannasta. Seuraavaksi lampun päältä pitää irrottaa sininen huppu. Itse tein tämän ensin pyörittämällä pikkuhiljaa hammastikkua pidemmälle hupun ja lampun välissä, jolloin kiinniliimautunut huppu oli irrotettavissa. Huppu lähtee vähän kerrassaan pohjasta "löysäämällä" ja sen jälkeen päältä vetämällä.

Nyt on aika laittaa uusi lamppu paikoilleen. Suosittelen mallia #2162 (14V, 100mA), jokä näyttää silmälle samalta kuin alkuperäinen (esim. eBaysta). 80mA:nen jäi liian himmeäksi; tosin alkuperäisen resistanssi on vielä tätäkin pienempi, joten ilmeisesti oikea olisi hieman tuotakin tehokkaampi. Ennen lampun johtimien vetämistä kannan reikien läpi laita se irrottamasi huppu paikoilleen. Tässä auttaa yleensä hyvin vähäinen määrä reilusti vedellä laimennettua astianpesuainetta. Johtimet vedetään tiukaksi reunoista ylös ja katkaistaan kannan yläreunaan (paina vaikka pöytää vasten, niin pohjaan ei jää ylimääräistä). Tämän jälkeen juotat paketin takaisin levylle. Huomaa, että liitospädit eivät juurikaan yllä kannan ulkopuolelle, joten ensimmäistä juotosta ei pidä tehdä liian helpoksi, että toinenkin olisi vielä mahdollinen.

Olen siinä uskossa, että EVICissä homma menee täysin samoin, vaikken noita olekaan avannut. Tarvittaessa voin myydä ylijääneitä lamppuja ja tarvittaessa myös huppuja, jos niiden hankkiminen tuntuu vaikealta. Tosin hupuissa on hieman sävyeroa tummempaan suuntaan, mutta on se silti valkoista parempi.

jeeplaplander
Viestit: 30
Liittynyt: 20.05.2011. 22:45
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jeeplaplander » 20.12.2011. 20:36

Tosi hyvä ohjeistus!!Tein juuri noin lämmityslaitteen säätimien kanssa;ja lamput(14V/1,4W) ja huput löysin Motonetista.Helppo homma hyvän ohjeen avulla.EVIC-ja muut kytkimet ovat juuri samalla tekniikalla mutta PALJON pienemmällä lampulla,halkaisija noin 3 mm ja pituus n.4 mm hupun kanssa.Myös kanta oli pienempi.Ei ollut yhtään ehjää lamppua joista olisi voinut mitata resistanssin niinpä kysyisin asiaa tuntevilta noiden lamppujen tehoa.Itse veikkaisin 0,5-0.8W.Mistähän noita lamppuja saa?

Care
Viestit: 101
Liittynyt: 18.12.2011. 1:24
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Care » 20.12.2011. 23:40

Veikkaisin oikeaksi #8111:stä. Nämä ovat tosin kyllä luokkaa 6-7mm korkeita. Halkaisija viittaa kokoon T1. Löytyy esim. eBaysta. Hieman vastaavia myös Suomesta hakusanoilla pienoislamppu ja joko T1 tai 3mm.

Jos haluat kokeilla (jos vain tuo korkeus ei ole ongelma), minulta löytyy T1 12V 70mA:ia - kuvittelin ensin käyttäväni nämä HVACiin. Näihin on varastossa myös sinisiä huppuja. Hintaluokka n. 60c per lamppu ja huppu.

Blues guitar
Viestit: 38
Liittynyt: 21.06.2012. 22:52
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: WH 3,0 crd Limited kytkinten valaistus

Viesti Kirjoittaja Blues guitar » 06.12.2012. 9:47

jeeplaplander kirjoitti:osaisiko kohtalotoverit neuvoa WH:n keskipaneelissa olevien kytkimien(EVIC,lämppärin säätimet ym) taustavalojen vaihto operaatiossa.Paneelin olen kyllä saanut irti ja irroitinpa jopa yhden piirikortinkin jossa oli siniset pienet lamput(tai ledit).Onkohan vaihdettavissa ollenkaan kun näyttivät niin pieniltä.kortissa oli kyllä pieni keraaminen kanta jossa lamppu kiinni.Jos joku on vaihtanut niitä niin otettais vastaan vinkkejä..
Itselläni myös noita valoja pimeänä. Millainen homma se paneelin irroitus on?

jeeplaplander
Viestit: 30
Liittynyt: 20.05.2011. 22:45
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jeeplaplander » 07.12.2012. 18:02

paneeli on helppo irroittaa,ei tarvi kuin ristipäämeisselin ja pitkät kynnet.Paneelin irroituksesta hyviä kuvia youtubessa!!

codemk
Viestit: 81
Liittynyt: 06.08.2012. 10:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja codemk » 26.01.2014. 16:49

Onko kellään heittää arviota tai kokemusta, kuinka usein polttimot palavat? Useita GC koeajaneena ja muutaman kanssa yhteiselämää viettäneenä, olen huomannut ettei yhdessäkään ole ollut kaikki polttimot ehjänä...

Haen sitä, että onko turha projekti alkaa vaihtamaan polttimoja jos kesto on mitä on.

Care
Viestit: 101
Liittynyt: 18.12.2011. 1:24
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Care » 26.01.2014. 17:35

Muistaakseni n. 50 tkm meni ensimmäinen lämmityslaitteen lamppu, jolloin vaihdoin samalla kaikki viisi. Elinikää saa jatkettua joko säätämällä mittarivalaistusta himmeämmälle tai sitten olemalla kytkemättä ajovaloja päälle (ts. asentaa päivävalot).

CRD 3.0
Viestit: 43
Liittynyt: 08.05.2011. 22:00
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja CRD 3.0 » 28.01.2014. 20:21

Polttimot taitavat olla langallisia? löytyisiköhän niiden tilalle käypäsiä Ledejä?
Vai menetetäänkö silloin säädettävyys?

Care
Viestit: 101
Liittynyt: 18.12.2011. 1:24
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Care » 30.01.2014. 14:24

LEDien suurin ongelma on, että ne ovat valolähteenä hyvin suuntaavia. Vaikka siellä säätimessä se muovilevy onkin hajottamassa valoa, LEDeillä valaistuksesta tulee pistemäinen. Hurjimmat ovatkin vetäneet tuonne sinistä LED-ketjua korvaamaan viittä polttimoa, mutta ehdottomasti helpoimmalla pääset, jos vaihdat tilalle uudet lamput.

Kirjoita vastaus