WJ:n lämmityslaite

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
DC
Viestit: 16
Liittynyt: 12.12.2011. 20:27
Paikkakunta: Simpele

WJ:n lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja DC » 21.12.2011. 22:04

Olikos tietoa foorumilaisilla parista asiasta...eli automaatti-ilmastointi oireilee:

Lämmityslaite saattaa lopettaa kuuman puhaltamisen yllättäen, jos lämpötilansäätimet on pyytämässä jotain astelukemaa esim. paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä tai sitten ajon aikana. Jos lämmönsäätönupit kääntää tuossa tilanteessa HI-asentoon, niin kuumaa tulee välittömästi kyllä. Sisäilman kierron napin valo ei pala nuppia painaessa ja se saattaa tietysti olla vain pimeäksi mennyt LEDi mutta vikakoodit ilmoittelee toisinaan 20, 25 ja 46 eli sisäilmankiertoon liittyvää ja sitten tuo kalibraatio virhe. Sisäkiertoläppä tuntuu kyllä toimivan ihan normaalisti. Kerran huomasin vielä sen, että se haistelija, siinä lämmönsäätönuppien välissä, oli hiton kuuma...eli, missä vika? :)

Noita vikakoodeja etsiessäni huomasin vielä sen, että kun siinä näytössä vilkkuu ne vikakoodit ja samalla kun kääntää kuskinpuolen lämmönsäätöä, niin näyttöön ilmestyy pyörityssuunnasta riippuen joko 1 tai 89 ja kaikki numerot niiden väliltä. Jonkun numeron(ei ihan kaikilla numeroilla) ollessa näytössä ja kun painaa samalla ilmastoinnin nappia, tulee näyttöön uudenlaisia numeroita ja jopa kirjaimia?? Mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa..?

Onneksi laitos puhaltaa Hi-asennossa kuumaa...
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä DC, muokattu yhteensä 22 kertaa

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 21.12.2011. 23:12

tää on niitä it's a jeep thing you wouldn't understand juttuja :lol:
Isällä oli aikoinaan WJ ja siinäkin oireili samalla tavalla.
Jotain ne merkillä pari kymmentä kertaa siihen yritti väsäillä, vaihtaa osia ja säätää...
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

DC
Viestit: 16
Liittynyt: 12.12.2011. 20:27
Paikkakunta: Simpele

Viesti Kirjoittaja DC » 28.01.2012. 15:19

Nyt kun nuo kovemmat pakkaset alkoi niin pilkkihaalari on oiva ajopukine...no joo... Mittailin eilen vähän lämpötiloja siitä keskimmäisen ilmasuulakkeen luota.

Pakkasta oli 14 astetta ja koneen lämmöt hiukan alle 100.
Jos auto on tyhjäkäynnillä ja puhallinnopeus täysillä ja lämmönsäädöt asennossa HI, niin ilmasuulakkeesta tulee 52 asteista ilmaa, jos taas puhallus on minimissä, niin suulakkeista tulee jopa 85 asteista ilmaa.
Jos puhallinnopeus on täysillä ja pitää kierroksia esim. 2000rpm tai yli, niin puhallus on taas 85 asteista...eli ei tuossa nyt tavallaan mitään vikaa ole mutta maantieajossa saisi olla kierroksia enemmän paremman lämmityksen saavuttamiseksi...pitäisikö tuohon tehdä väliseinä, niin lämpenisi se pieni koppi sitten nopeammin :)

dj_pirtu
Viestit: 58
Liittynyt: 29.07.2010. 21:11
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu » 10.02.2012. 15:21

Täällä tekee sitä että kun kabiini saavuttaa asetetun lämpötilan niin lämmittäminen loppuu kuin seinään ja alkaa viilenemään. Siinä vaiheessa täräytettävä HI-asentoon. Joskus riittää kun panee 28'C.
Grand Cherokee Limited 4.7 -00

DC
Viestit: 16
Liittynyt: 12.12.2011. 20:27
Paikkakunta: Simpele

Viesti Kirjoittaja DC » 18.04.2012. 9:00

No niin...talvipakkasista selvitty ilman amputaatioita...mutta mutta...nyt kun tuli lämpimämmät kelit, niin lämmityslaitteesta löytyi uusia ominaisuuksia...

Eli, talvella siis toimi hetken normaalisti mutta jonkun määrittelemättömän ajan tai töyssyn ym. syyn takia alkoi puhaltamaan kylmää silloin kun lämmönsäätönupit on pyytämässä jotain astelukemaa...HI-asennossa tuli kuumaa kyllä.

Nyt kun on lämpimämmät kelit, toimii lämmityslaite juuri päinvastoin...eli toimii normaalisti taas aikansa ja sitten käy puhaltamaan KUUMAA...paitsi jos säätää LO-asentoon...

Mikä avuksi...ulkoilman lämpötilan haistelijalla vaikutusta?

DC
Viestit: 16
Liittynyt: 12.12.2011. 20:27
Paikkakunta: Simpele

Viesti Kirjoittaja DC » 23.09.2012. 18:57

Tähän vaivaan löytyi ratkaisi e-bay ostoksen muodossa...eli tilasin käytetyn lämmönsäätöpanelin ameriikasta ja nyt tuntuu toimivan. Se oli sitten vain n. 130€ vika kuluineen, hyvä niin :)

kolehte
Viestit: 22
Liittynyt: 15.03.2012. 20:52
Paikkakunta: Hauho

Viesti Kirjoittaja kolehte » 03.01.2013. 13:40

Itsellä alkoi puhallinmoottori temppuilemaan, tämä oli syynä:
http://www.wjjeeps.com/blower_motor.htm

Jos epäilette,että puhaltimen moottori hajosi,niin tarkistakaa ensin lämppärin etuvastuksen liittimet ennenkuin alatte tilailemaan osia :wink:

Säädinläppien korjaussarja odottelee hyllyssä... Ainakaa vielä ei ole suuremmin reistannut
vaimon kauppakassina ja hevoskopin veturina Grand Cherokee -00 4.7 LTD (-07 motilla), itse ajan kevytkuormurilla...

Kirjoita vastaus