Lisäpitkät JK-Wrangleriin

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Lisäpitkät JK-Wrangleriin

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 17.02.2013. 17:07

Terve! Lisäpitkät on jo Wranglerin keulalla ja kytkennät vähän mietityttävät. Näiden nykyautojen sähköt kun ei ole ihan niin yksioikoisia kuin ennen vanhaan. Googlettelin noita valoreleen liittimien tunnuksia ja osuin vanhaan offipalstan keskusteluketjuun kun Suzukiin viriteltiin lisäpitkiä. On muuten vähintäänkin mielenkiintoista tuo kielenkäyttö mitä asianosainen Suzuki-kuski käytti eli siis lopulta haukkui vastauksia antaneet ja ilmoitti kytkennän minkä ammattitaitoinen sähkömies oli neuvonut (ja ihan päin P...tä se kytkentä, "perinteinen" rinnankytkentä ja kela vetäneenä koko ajan). No itse järkeilin maalaisjärjellä että oli tietokoneohjattu systeemi mikä hyvänsä niin jos tuosta pitkien valojen lampun kannasta ottaa plussan ja miinuksen sinne apureleen kelalle eli liittimiin 85 ja 86 niin pitäisi toimia. Suora syöttö akulta sulakkeen kera ja maadoitus liittimiin 30 ja 87. Tuon kelan ei mielestäni pitäisi ottaa virtaa sen vertaa että tietokone käsittäisi jonkin olevan pielessä, menisikö se todellisuudessa näin?
MH

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 23.02.2013. 17:09

Terve! Itse itselleni vastaten, ei mene maalaisjärjellä nuo JK:n lisäpitkien kytkennät. Maski irti ja mitaten jännitteitä lampun piuhoista maahan : lyhyet päällä 12V molemmissa plussakarvoissa (siis pitkät ja lyhyet) ja pitkät päällä sama juttu. Sitten toinen sormi suuhun ja toinen... no ei sentään kuitenkaan! Sähköstä yhtään mitään muuta ymmärtävänä kuin että se on vaarallista ja toimii savulla olen kyllä ymmälläni. No, valoreleen laitoin paikalleen ja syötön akulta sulakeboksin kera vaan jätinpä homman sitten siihen ettei tule tehtyä ylimääräistä vahinkoa eli tarvitsee hieman perehtyä lisää mistä sen herätevirran kaivaa esiin. Pikkuisen turhan monimutkaisia nämä nykyautojen sähköt! Vinkkejä herätevirran kytkennästä otetaan kiitollisena vastaan!
MH

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 26.02.2013. 22:13

Greegah bundolo! Tuntuu aika Kurkolta kun sain ratkaistua tuon valokytkentäongelman vaikkakin yksipuheluksihan tämä menee tällä forumilla, so what, niinkuin Lontoon murteella sanotaan kas kun sieltä Setä Samulin suunnalta ne vinkitkin löytyivät. Kirjauduin paikalliseen JK-foorumiin ja selvisi että JK:ssa lienee sitten tuommoinen CANBUS- tai jotain sinnepäin -väylä millä noita valoja ohjataan eli käytännössä jonkin sortin vaihtovirtaa (=pulssiohjaus). No, diodi herätevirran +piuhaan ja elektrolyyttikondensaattori (miksi ihmeessä lukemani ja sitä kautta ymmärrykseni mukaan se huonoin tai ainakin käsittääkseni heikoin vaihtoehto?) valoreleen kelan yli niin johan toimii (ainakin toistaiseksi). En kerennyt varsinaisia lisävalon piuhoja vielä vetämään vaan riittää että kela toimii ja vetää ja Wranglerin tietokonetta on toistaiseksi onnistuttu "kusettamaan" eikä mitään vikakoodeja seuraa kytkennöistä. Onnistuin sitten vielä googlettamaan kotimaisilta tukkureiltakin valmiita relesarjoja tuommoisiin nykysysteemeihin vaan kun olin jo tilannut Partcolta romppeet eli diodin ja kondensaattorin niin en voinut olla vastustamatta kokeilla ns."rutiköyhää ja upporikasta"! Osat maksoivat : kotelo 1.20, kondensaattori 0.44 ja diodi 0.04, ja hinnat siis euroja (pakkohan niitä oli sitten tilata se 5kpl kutakin jos onnistun vaikka "ryssimään" kytkennät ja savun hälvettyä joutuu niitä muuttamaan). Toki valmiin sarjan olisi saanut halvimmillaan 53 euroa ja samalta toimittajalta toinen vastaava 98 euroa. No, soitin ja kyselin aiheesta vaan toimittaja Lapualta ei osannut sanoa mitä muuta eroa noilla kahdella sarjalla on kuin hinta joten ei vaikuttanut sen enempää lupaavalta. Joka tapauksessa, Partcolta tilasin tarpeet eilen ja rojut olivat tänään kotona niin ainakin kyseisellä yrityksellä toimitukset pelaavat. On se vaan hienoa kun joskus onnistuu... tai sitten ei... tai sitten joo...
MH

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 26.02.2013. 23:31

hyvä että onnistu!
Saattaa täällä johtua tuo yksin puhelu JK-Wrankkujen vähyydestä?
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 27.02.2013. 0:55

Greegah Bundolo edelleen! Joo, vähissä nuo JK:t toistaiseksi lienevät vaan eiköhän samaa "hölmöä" tietokonetekniikkaa ole käytetty muissakin uudemmissa Jeepeissä mallista välittämättä (kuvittelin että vinkkejä olisi löytynyt ongelmaani siltäkin suunnalta)? Vaan ei se mitään, kysyvä löytää.
MH

Kirjoita vastaus