Jäähyttäjän sähköpuhallin WJ 3,1 diesel
Jäähyttäjän sähköpuhallin WJ 3,1 diesel
Kävin korjaamolla laitattamassa ilmastointiin uudet mehut sisälle kun ei autotallissa kokeillessa puhaltanut kylmää. No nyt puhaltaa, mutta keulassa oleva sähköpuhallin ei lähde käyntiin. Käytimme ilmastointia n. 5 min,mutta flekti ei käynnistynyt , eli pitääkö flektin aina käynnistyä , kun AC on päällä vai lähteekö se paineen tai lämpötilan perusteella? Hallissa oli ehkä 15 astetta lämmintä. Huoltomies sanoi että vähän liikaa on painetta , taisi olla peräti 25 bar. Ei ollut aikaa korjata enempää, mutta nyt kotona katsoin sulakkeen , se oli ehjä. Yritin avata puhaltimelle menevän töpselin , että voisi katsoa tuleeko siihen sähkö ja voisi kokeilla sähköllä , pyöriikö puhallin silloinkaan. Mutta en saanut töpseliä auki, ei meinaa kädet sinne mahtua ilmaletkun alle.
Yritin avata tuota liitintä ensin painamalla oikeassa reunassa olevaa joustavaa kohtaa ja toisella yrityksellä puristamalla pihdeillä punaisista kohdista. EI aukea, siinä ei oikein mahdu samalla vetämään liitintä auki päin. Jos ei asia selviä ,täytyy tosiaan ennen kesää käydä luettamassa vikakoodit. Katsoin joku aika sitten vikakoodit virtalukkoa vekslaamalla, mutta mitään ei ollut, vaikka se tapahtui ennen kuin kylmäainetta lisättiin.Silloin ei edes kompura lähtenyt pyörimään, ilmeisesti kylmäaineen vähyyden takia. Liittimen kuva:
https://plus.google.com/u/0/photos/1174 ... 0986991441
https://plus.google.com/u/0/photos/1174 ... 0986991441
Se punainen plommi pitää ensin siirtää sivuun (siihen suuntaan jossa on korkeempi se kaulus, taitaa tuossa kuvissas olla ylöspäin), kun se on siirretty, sitten painamalla tuosta kuvassa oikealla olevasta napista se vapautuu!! Se punainen osa estää sen vasemman pään sitä nappia nousemasta ylös sen kynnen takaa!!! Joko pihdeillä puristaa vinosti sitä punaista osaa kuvasta katsoan alhaalta tai ruuvarin kärki sen kuvassa ylhäällä olevan korkeemman kauluksen ja musta osan väliin...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kyllä vain. Napsaisin sen punaisen kiilan pois sieltä ja sen jälkeen liitin aukesi kun painoi sitä oikealla olevaa "juttua" ja veti erilleen samanaikaisesti. Laitoin siihen 12 v ja iloisesti lähti pyörimään. Eli koska ei lähde ilmastoinnin käynnistyessä pyörimään , vian täytyy olla tuulettimen releessä, josta tulee sähkökuvien mukaan FAN ille sekä + että miinus. tai johdoissa. Relettähän näyttää ohjaavan PCM (powertrain control module) , joka taas saa tietoa A/C High pressure ja A/C low pressure -rajakytkimien kautta. Eli vika voi olla myös noissa ylä - ja alapainekytkimissä. Toivottavasti ei PCM :ssä , koska sehän ohjaa kaikkea muutakin ja taitaa olla kallis. Missähän mahtaa sijaita tuo FAN rele ja kytkimet? Toisen kytkimen taisin löytää, siinä ilmastoinnin pöntön kyljessä on joku mokkula josta lähtee johdot.
Soitas mulle, niin kerron missä se ohjainrele sijaitsee, paitsi jos tuosta saat hahmotettuu: http://www.jamant.fi/nopeussaatorele-mo ... -2708.html , se relehän ei ole rele, vaan se ohjaa flektin toimintaa portaattomasti, nopeusalueella 0-100%
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Onneksi pidin pään kylmänä ja tsekkailin tarpeeksi kauan. Nimittäin. Eilen kun oli suht lämmintä ja olin ½h aiemmin tullut ostosreissulta, piti vähän ajella pihassa. Yhtäkkiä kuulin keulilta tarmokasta puhinaa. Piti oikein avata pelti ja katsoa taskulampun kanssa, kyllä se puhallin sielä pyöri. Eli nyt vain täytyy seurailla, pyöriikö se järkeväsi, elikkä luulisi kun kelit lämpiää, että se pyörii aina vaan tiheämmin. Katsellaan.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 16.01.2013. 4:17
- Paikkakunta:
Jatketaan aihetta, koneena 4.0 kutonen. Lämmöt nousee hiukan keskikohdan ylitse. Kuinkas pääsisi toteamaan mahdollista vikakohdetta? Minkälaisia arvoj a esimerkiksi yleismittarin pitäis näyttää erilaisilla lämpötiloilla anturista/releestä.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä hammer_man, muokattu yhteensä 26 kertaa
Ei mitään tietoa!! Ja todennäköisesti on CAN-väyläohjattu, eli ei edes pääse mitään mittaamaan... Mutta ei siitäkään mitään varmuutta, pahimmassa tapauksessa rikot lisää, jos alat umpimähkään yleismittarilla sohimaan...hammer_man kirjoitti: Kuinkas pääsisi toteamaan mahdollista vikakohdetta? Minkälaisia arvoja esimerkiksi yleismittarin pitäis näyttää erilaisilla lämpötiloilla anturista/releestä.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 16.01.2013. 4:17
- Paikkakunta:
Jep, niin se on noissa nykyautoissa, kun ne on väylässä ja pukkaa jotain vikakoodia, niin ei välttämättä ole vikakoodi oikea, mutta ei oikein muutakaan mahdollisuutta ole, kuin vaihtaa osia, kunnes vika poistuu... tai jos on jo aikaisemmin asiaan perehtynyt ja kokemuksesta tietää, missä vika on, mutta vähän on noista kokemusta tullut... Mutta monta tarinaa olis noistakin himmeleistä kerrottavana!!hammer_man kirjoitti:Tuon perusteella täytyy vissiin vain alkaa vaihtamaan osia umpimähkään, aloittaen halvimmasta eli releestä.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 16.01.2013. 4:17
- Paikkakunta:
Eihän tuolle erikseen enään ole muita sulakkeita/releitä?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä hammer_man, muokattu yhteensä 26 kertaa
Ainakin vanhemmissa Jeepeissä on noita lämpöantureita enemmänkin.. omansa löytyy ainakin lämpömittarille, imuilmalle ja jäähdytysnesteen lämmölle PCM:ää varten erikseen, useimmissa taitaa olla vielä sähköflektille oma lämpöanturi. En tosin tiedä mikä on tilanne WJ 3,1 dieselin kohdalla..hammer_man kirjoitti:Päässäni pohtinut flektin toimimattomuutta. Jotenkin tuntuu että vika ei voisi olla lämpöanturissa, koska lämpömittari kuitenkin toimii täysin loogisesti.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
3.1TD -koneessa on kaksi lämpöanturia, molemmat on samoja, ne on noi: http://www.jamant.fi/lampoanturi-v8l6-x ... -1968.html
4.0L6 -koneessa on vain yksi anturi -97 lähtien, ja se on termarikopassa, vanhemmissa on kaksi, joista se kannen takaosassa pystyssä oleva on vain mittarille, termarikopassa (ja 87-90 lohkossa) oleva on PCM:lle, vuosimallieroja löytyy monta anturin töpselin mukaan, tuossa ryhmässä ne on: http://www.jamant.fi/sahkoosat-lampoanturit-c-370.html , en alkanut niitä erittelemään tähän, verratkaa itse malleja!!
4.0L6 -koneessa on vain yksi anturi -97 lähtien, ja se on termarikopassa, vanhemmissa on kaksi, joista se kannen takaosassa pystyssä oleva on vain mittarille, termarikopassa (ja 87-90 lohkossa) oleva on PCM:lle, vuosimallieroja löytyy monta anturin töpselin mukaan, tuossa ryhmässä ne on: http://www.jamant.fi/sahkoosat-lampoanturit-c-370.html , en alkanut niitä erittelemään tähän, verratkaa itse malleja!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 16.01.2013. 4:17
- Paikkakunta:
Nyt on autoa käytetty testerissä, kaikki kunnossa.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä hammer_man, muokattu yhteensä 26 kertaa