Cherokeen latausprobleema

Tänne asiaa ja kysymyksiä Jeepin sähköistä....
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Cherokeen latausprobleema

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 21.05.2013. 23:59

Terve! Laitanpa tämän viestini tännekkin kun on vähän tulenpalava kiire selvittä tuo ongelma perjantaina alkavaa Venäjän reissua varten!

Terve! Ja voi &%"½ &%"½... Laitoin kylmälaukun Cherokeehen ja muut laturit ym. reissua varten, sitten kytkentä, niin eikös tuo jännitemittari sitten näytä juuri ja juuri yli punaisen eikä nouse mihinkään vaikka kierroksia tarjoaa. Kuormat pois (valot, puhallin, kylmälaukku) ja tulos sama. Eikä edes moottorin käynti muutu kun ottaa kuormat pois. Maalaisjärjellä tuntuisi ettei lataa vaan ei mikään auto ole niin pitkään valot päällä käynyt ja startannut täysin pirteästi useamman kerran peräkkäin kun tuossa "ressukkaa" sitten äsken yömyöhään kiusasin. Kaiken lisäksi "check engine" valo alkoi palamaan jo heti kättelyssä. No tsekkasin ohjeen mukaan ja vikakoodit ilmoitti että akku on pois kytketty viimeisten 50 käynnistyskerran välillä ja että "alternator don't switch properly". Tokihan sieltä tuli myös se vikakoodi ilmastoinnin kompurastakin vaan kun sellaista ei tuossa meidän autossa ole ikinä ollutkaan.

Lisäksi vielä MAP-sensorista ilmoitti että manifoldin paine on sama onko kone käynnissä vai ei! Irrotin letkun imusarjasta koneen käydessä ja ihan varmasti paine-ero ei ole sama. Tuskastuneena irroitin sähköliittimen MAPilta ja kyllä vaikutti koneen käyntiin liki välittömästi eli jotenkin ainakin toimii. Olisko tuo virheilmoitus sitten niiltä ajoilta kun talvella tutkin noita mahdollisia ilmavuotoja ja irroittelin letkuja vuoron perään?

Akun navoilta mitattuna jännite koneen käydesä 12.2V ja valot sekä puhallin päällä. Autolla ajettu meidän puolesta n.130k ja laturi vaihdettu jossain välissä, en muista tarkkaan milloin.

Irroittelin akun kengät niitä puhdistellen, takaisin paikoilleen ja "check engine" valo vaan palaa vaan eipä anna enää vikakoodeja? Eikä jännitekkään nouse.

Perhana että sapettaa kun odotettu reissu edessä ja vielä Lumian mokomakin tunnistaa Pietarin kartat!

Mitäpä tehdä tässä tilanteessa?
MH

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 01.06.2013. 19:41

Terve! Uusi laturi paikoilleen viime viikon torstaina ja kaikki hyvin. Sitten sunnuntaiaamuna Venäjällä ei taas ladannut. Jonkun matkaa ajoa ja alkoi lataamaan. Tätä toistuu jokaisen vähänkään pidemmän ajotauon jälkeen. Kävin tänään kaikki mahdolliset latauspiiriin liittyvät liitokset läpi eikä mitään havaittavia vikoja. Äsken lähdin sitten "rymyyttelemään" noita meidän sorateitä kun ymmärrys oli jo Venäjällä että tärinästä herää lataus henkiin (huono liitos jossain?). 15km soratietä ja u-käännös tasaisella asfaltilla ja silloin heräsi lataus taas henkiin, siis tasaisella. Ajelin kotia ja auto sammuksiin, pesu ja muuta huoltoa (13v tyttäreni putsasi auton sisältä Venäjän pölyistä kohtuullista korvausta vastaan). Sitten laite tulille, ei latausta, ja kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle. 5 min. tyhjäkäyntiä ja alkoi lataamaan kun jännite laski tosi alas (piti tosin hieman kaasua polkaista että heräsi). Onko tämä tulkittava nyt niin että se perhanan tietokone missä tuo jännitteen säätö on reistaa eli uusi ECU tai PCM vai mikä se oli...

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja kuinka niistä on selvitty?
MH

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 01.06.2013. 20:03

Terve taas! Ja pirulauta on jäänyt mainitsematta että auto on "old faithfull" Cherokee 4.0 kutvosella ja automaatilla, vm. 1993.
MH

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 01.06.2013. 20:56

Melekeen kannattaas kokeella tosiaan PCM:ää toisesta vastaavanlaisesta..
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 14.06.2013. 16:59

Terve! Latausprobleema toistaiseksi ratkaistu. Tourusen Jukka (Jmax) solidaarisesti otti omaan Grand Cherokeehensa samanlaisen vian ja ongelmaa on puolin ja toisin tutkittu ja tietoa vaihdettu. Jukka purki laturinsa tänä aamuna ja taaempi hiili jumissa. Irroitteli hiilen ja nyt lataa. Minä juuri äsken perässä tein samat kuviot ja nyt lataa. Ja oli muuten aikuisten oikeasti hiili jumissa!

Omituista tässä on se että minulla on uusi laturi, ajettu vain tuo Venäjän reissu ja Jukalla n. puoli vuotta vanha laturi. Yhdistävänä tekijänä kuitenkin saman merkkinen laturi molemmilla : WPS! Tämmöisiäkö nämä nykyrojut on jo uutena?
MH

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.06.2013. 18:53

mikkotapani kirjoitti: Yhdistävänä tekijänä kuitenkin saman merkkinen laturi molemmilla : WPS! Tämmöisiäkö nämä nykyrojut on jo uutena?
Oli pakko tarkistaa, kun mullekin tuli yksi takuulaturi tänään, että kenen tekele :( :( :( WPS tietenkin, voi kettu....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 14.06.2013. 20:14

Terve! Mikähän valmistaja tuo "WPS" oikein on? Yritin googlettaa vaan en löytänyt juurikaan mitään latureihin liittyvää eli maalaisjärkeä käyttäen sehän tulee jotakuinkin sanoista "Wokpan-Peking-Shalalama"! Taitaa kuitenkin Italiassa olla tuon niminen (siis WPS) vannevalmistaja ja kun tietää italialaisten autojen sähköt (mm. kaverin ex-Alfa-Romeo) niin ei paljoa naurata.
MH

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.06.2013. 20:36

mikkotapani kirjoitti:Mikähän valmistaja tuo "WPS" oikein on?
Täytyy huomenna katsoa laatikon päältä, mistä sanoista tuo lyhenne tulee.... Täytyy huomenna mennä töihin, muuten jää rouvan/Ilpon Sitruuna leimaamatta, pitää ne hemmetin etuiskareiden ylälaakerit vaihtaa :? :?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jooseppi
Viestit: 41
Liittynyt: 19.01.2013. 23:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jooseppi » 14.06.2013. 21:30

Löyty tommonen kuin, World Power Systems. www.wpsparts.com
WJ Grand cherokee 4.7 limited 99
ex. WH Grand cherokee 07 laredo crd
ex. Kj Cherokee 04 Limited crd

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 14.06.2013. 22:39

Terve! Kiitos, tuosta päästään taas eteenpäin (jos se nyt mitään auttaa kun tuntuu olevan varsin heikkolaatuisia latureita). Itse olen sen verran tumpelo näiden nettijuttujen kanssa että ei usko Erkkikään, oikealla lailla googlettaminenkin voi olla oikeasti vaikeaa! Vaan enpä tuosta linkistä vielä löytänyt ainakaan minun kyvyillä missä päin Kiinaa ja Kantonia tuo firma sijaitsee vaan varsin mahtipontinen on tuo nimi?
MH

Avatar
Jooseppi
Viestit: 41
Liittynyt: 19.01.2013. 23:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jooseppi » 14.06.2013. 23:39

mikkotapani kirjoitti:Terve! Kiitos, tuosta päästään taas eteenpäin (jos se nyt mitään auttaa kun tuntuu olevan varsin heikkolaatuisia latureita). Itse olen sen verran tumpelo näiden nettijuttujen kanssa että ei usko Erkkikään, oikealla lailla googlettaminenkin voi olla oikeasti vaikeaa! Vaan enpä tuosta linkistä vielä löytänyt ainakaan minun kyvyillä missä päin Kiinaa ja Kantonia tuo firma sijaitsee vaan varsin mahtipontinen on tuo nimi?
www.waiglobal.com
WJ Grand cherokee 4.7 limited 99
ex. WH Grand cherokee 07 laredo crd
ex. Kj Cherokee 04 Limited crd

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 15.06.2013. 0:29

Terve! Kiitos Jooseppi. Jos nyt oikein ymmärsin niin manufacturer eli valmistaja sijaitsee Shanghai, China. Ihan kuten ameriikoissa myydään AEV Savegre vanteet Wrangleriin (eli siis American Expedition Vehicles) ja pahoittelevat vielä sivuillaan että valitettavasti noi vanteet pitää sitten kuitenkin valmistuttaa Kiinassa kun Ameriikassa ei vaan onnistu! Vähintäänkin huvittavaa, alkaa oikeasti näyttämään siltä että kaikki romppeet tehdään nykyään Kiinassa oli merkki mikä hyvänsä.

Enduropuolelta esimerkkinä pyörän satula : pelkkä kunnon päällinen maksaa min. 50e ja SDG U.S.A. satulan saa n. 100e hintaan mikä sisältää täydellisen satulan pohjineen, pehmusteineen ja päällisineen. Ongelmana vaan että esim. vm. 2006 CR 250R-Hondaan tuon merkki- ja mallikohtaisen satulan sovittaminen vei aikaa puoli päivää kun kiinnikkeet eivät "aivan" täsmänneet ja lopputulema oli se että satula oli niin pehmeä että kun päälle istui niin hetken kuului ihan oikeasti suhinaa kun ilma poistui ja satula aivan "läjässä". Ja satulan piti olla siis normaalia korkeampi (ja olihan se vapaasti asennetuna, vaan ei käytännössä). No, satulan pohjamuovissa luki sitten tietenkin että "made in China".

Seuraavan laturin kun tuohon Cherokeehen hankin (ja veikkaanpa että ei mene yhtä kauan kuin edellisestä laturin uusimisesta, n. 130k sitten) niin aivan varmasti selvitttelen hieman etukäteen mistä se on peräisin / missä tehty, ym. Omassa tapauksessani siihen ei ollut mahdollisuuksia ajan puutteen vuoksi ja josko olisin muutenkaan ymmärtänyt asian päälle sen enempää vaan tulipahan taas kokemusta, joka päivä oppii jotain uutta! Pääsia että laturi löytyi ja nopeasti!
MH

Jake Hammer
Viestit: 3
Liittynyt: 23.06.2013. 12:39
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Jake Hammer » 01.07.2013. 13:44

Jatketaan hiukan latauspuolella.

Eli: Cherokeen mittari on siinä 14 ja edellisen viivan puolivälissä. Aika alhaalla kuitenkin. Joskus nousee ylemmäksi, joskus alemmaksi. Äsken kuitenkin mittasin yleismittatirilla, ja 13,9V oli lataus. Eli ei vissiin syytä huoleen? Mitäs tolle vois tehdä, että mittarikin näyttäs oikein?

Toinen kysymys on:
Mitä tarkoittaa ajovalojen merkkivalon oikealla puolella oleva punainen kolmio? Siis merkkivalo? Joskus palaa hyvin himmeänä, ei aina.

Jmax
Viestit: 71
Liittynyt: 15.04.2012. 10:19
Paikkakunta:

Lataus probleema

Viesti Kirjoittaja Jmax » 01.07.2013. 17:33

Minulla Grandissa mittari tekee juuri samallalailla.Voltitkin mitattuna samat. Eiköhän tuo jännite ole riittävä, minä ainakin ajelen niin pitkään kunnes hiilet taas jumittuu. Seuraavassa laturin korjauksessa meinasin vaikka kynsiviilalla hieman viilata hiiliä,jos vaikka liikkuisivat herkemmin.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.07.2013. 17:40

Jake Hammer kirjoitti: Mitä tarkoittaa ajovalojen merkkivalon oikealla puolella oleva punainen kolmio? Siis merkkivalo? Joskus palaa hyvin himmeänä, ei aina.
Se on hätävilkkujen merkkivalo, sulla on pieni maadoitusvika jossain vilkussa, jos se valo palaa himmeesti...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus