Noniin... Olin Sunnuntaina tulossa rusakkometsältä, niin jeeppi nykäisi vauhdissa (80km/h) melko raikkaasti muutaman kerran. Ei muita oireita. Pääsin melkein kotiin asti niin syttyi moottorin kuva kojelautaan. Kiva. Kävi oudosti ja tuntui olevan lähellä stumppaamista.
Nilkutin kotio ja naksuttelin avaimella koodeja ulos: P0108. Veijo Google jeesasi sen verran, että wjjeeps.com:ista löytyi: P0108 (M) / Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input / MAP sensor input above maximum acceptable voltage.
Eli MAP anturissa jotain röpää ehkä. No, elättelin toivetta, josko tuo olisi ollut "yksittäistapaus" ja tuulettelin akunkenkää yön yli. Kenkä kiinni aamulla ja koodi oli hävinnyt, ei vikavaloa kojelaudassa. Muutama päivä lyhyttä pätkäajoa, ei ongelmia. Tänään sitten kone kerkisi kunnolla lämpimäksi ja ongelma palasi.
Otin pihassa voimalaitoksen kannen auki ja etsin minkä arvelen olevan MAP-anturin. Sieltä löytyi tällaista:

Tästä liittimestä oli noin 15cm johtoa, jonka jälkeen oli toinen liitin, vahvasti teipattuna eristysnauhalla. Tästä liittimestä lähti sitten johdot johtosarjaan.


"Mokkula" on nostettu tuohon laturin päälle näkyviin.
No, ei siinä vielä kaikki.. Alkoi kiinnostamaan, mikä moinen liitin voisi olla ja miksi siinä on normaalia sähkärin teippiä vedetty päälle paljon. Kiepitin teippiä pois, niin syykin selvisi. Liittimestä putosi kaikki 3 johtoa suoraan käteen. Ei käytännössä olleet kiinni liittimessä millään muulla kun toivolla.
No nythän se lykkäsi myrkyn. Miten h***tissä päin ne piuhat olivat siellä?

Ei värit ihan täsmää...
Kysymyksiä: a) Onko muilla tuollainen liitin tuolla anturin ja johtosarjan välissä? (Minusta haisee voimakkaasti kötöstykseltä. Mihin sitä tarvitaan jos on alkuperäinen? )
b) Jos on, niin järjestyksessä nuo johdot menee tuonne liittimeen?
c) jos ei, niin miten johtosarjalta tulevat piuhat menevät anturin liittimeen?
d) Voihan se olla että tuo itse anturikin on sökö. Anturi on kiinni yhdellä torx ruuvilla ja toisella ihan normi remonttireiskan ristipäällä. Eli joku lienee sen ainakin kerran vaihtanut jollain menestyksellä.