Sivu 1/2

WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 11:15
Kirjoittaja Saha
Jatketaan näiden eri koppaisten ajonestojen ihmettelyä...

Eli Grand Cherokee 2,7CRD v. 2003 ja "avainvalo" taulussa. Vika pamahti päälle eilen kun peruutin autoa pihaan, eli sammui ja siihen jäi. Noissa muissa ketjuissa katselin, että pitäisi edes yrittää tai jopa hetken käydäkin, mutta tämä katiska on ihan mykkä. Kaikki muu näyttää normaalilta kun kääntää avaimesta, mutta startatessa ei tapahdu mitään ja avainvalo palaa. Sulakkeet olen ihmetellyt läpi ja käyttänyt virrattomana.

Onko mitään ideaa mistä lähtisi purkamaan tuota?

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 13:02
Kirjoittaja JAMANT
Ei oo vika käynninestossa (käynnistyksenesto vähän väärä nimi, kun se kumminkin antaa käynnistyä :wink: ), kun pitää lähteä käyntiin vaikka jätskitikulla, kunhan on avainpesä käännetty pois LOCK-asennosta, käynnistyy silloinkin, mutta kun ei ole jätskitikussa sitä sirua, niin sammuttaa kolmen sekunnin kuluttua!!!

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 13:37
Kirjoittaja Saha
Kiitos, tuota vähän epäilinkin, että käynnistyksenestoon oireet ei oikein sovi. Mitähän muuta tuo avainvalon palaminen voisi tässä yhteydessä tarkoittaa? Jotenkin tuntuu, että siellä palaisi moottorinvalo jos olisi joku anturi/vastaava koneen puolella.
Katselin tuota huoltomanuaalia, mutta kovasti pitäisi olla joku vehje millä lukea arvoja kun noita steppejä tekee(vaan kun ei ole). Autoon on vaihdettu vaihteiston piirilevy parikuukautta sitten ja tuossa manuaalissa yksi kohta kertoo:
Symptom:
*ENGINE WILL NOT CRANK
VERIFY PARK/NEUTRAL SIGNAL
Turn the ignition on.
With the DRBIIIt in Engine, Inputs/Outputs, read the P/N Switch state while
moving the gear selector between Park and reverse.
Does the P/N Switch state change when moving the gear selector?


Voisiko tuossa olla jotain vaihteistoon/vaihteen tunnistukseen liittyvää, koska auto kyykähti kun vaihdoin pakille?

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 14:27
Kirjoittaja JAMANT
Saha kirjoitti: Symptom:
*ENGINE WILL NOT CRANK
VERIFY PARK/NEUTRAL SIGNAL

Toi tarkoittaa että ei startti pyöri. Silloin tutkitaan NSS-kytkintä, mutta kai sulla se startti pyörii, eli ENGINE DOES CRANK?

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 16:29
Kirjoittaja Saha
Kyllä se on WILL NOT CRANK -tilanne. Eli kun avaimesta vääntää virrat päälle kaikki varoitusvalot sammuu odotetulla tavalla(pl. avainvalo) ja muuten vaikuttaa normaalilta, mutta kun starttaa mitään ei tapahdu(pois lukien virrat katoaa), ei pyöritä starttia ja kun päästää avaimen se avainvalo(jossa avaimen kuva yli vedettynä) oikeassa yläkulmassa jää palamaan.

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 16:56
Kirjoittaja JAMANT
Saha kirjoitti:Kyllä se on WILL NOT CRANK -tilanne. Eli kun avaimesta vääntää virrat päälle kaikki varoitusvalot sammuu odotetulla tavalla(pl. avainvalo) ja muuten vaikuttaa normaalilta, mutta kun starttaa mitään ei tapahdu(pois lukien virrat katoaa), ei pyöritä starttia ja kun päästää avaimen se avainvalo(jossa avaimen kuva yli vedettynä) oikeassa yläkulmassa jää palamaan.
Aaa. Mä ymmärsin että se starttaa, mutta ei lähde käyntiin!! Sitten on joko virtalukonpohjavika, NSS-kytkinvika tai startti rikki! Helpoiten selviää ainakin se starttivika, ota sopiva sähköjohto ja paat sen hauenleualla yms kiinni startin herätejohdon liittimeen (se on se ohuin startin johto) ja sitten toisen pään aina kun paat akun + napaan kiinni, pitäis startin pyöriä, riippumatta virta-avaimesta. Jos ei pyöri, on startti entinen. Toinen vaihtoehto on se että yleismittarilla mittaat sen startin herätejohdon liittimestä, että kun apuri kääntää virta-avaimen start -asentoon, tuleeko startille heräte. Jos tulee, starttivika, jos ei tule, joku muu syy...

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 17:11
Kirjoittaja Saha
Kiitoksia taas, täytyy huomenna valoisalla katsoa tuo startti.
Kerroppa vielä yksinkertaiselle pojalle mikä on NSS-kytkin? :shock:

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 17:59
Kirjoittaja JAMANT
Saha kirjoitti:Kiitoksia taas, täytyy huomenna valoisalla katsoa tuo startti.
Kerroppa vielä yksinkertaiselle pojalle mikä on NSS-kytkin? :shock:
Neutral Safety Switch, eli sallii startin pyörimisen vain P- ja N asennoissa, ettei esim R -päällä aja lasten yms yli kun auto hyökkää. Samalla NSS-kytkin hoitaa peruutusvalojen kytkennän, kun on R -asento kepissä. Tuon Mesen koneen yhteydessä ei välttämättä ole erillistä NSS-kytkintä, vaan se on hoidettu siinä shifterin (vaihteenvalitsimen) piirikortissa....

XJ:ssä se on tuonnäköinen: http://www.jamant.fi/katkaisija-xjmjzj- ... -2662.html
muissa malleissa se on myös tuonnäköinen: http://www.jamant.fi/katkaisija-cjyjtjf ... -1698.html tai uudempi versio: http://www.jamant.fi/katkaisija-zjwjtj- ... -2791.html
Nämä ylläolevat löytyy vaihteiston kyljestä. Uudemmissa se on integroitu shifteriin...

Sama systeemi löytyy sitten myös jo uudemmissa manuaalivaihteisissa, ei suostu starttaamaan, jos ei kytkinpoljin ole painettu pohjaan, muistelisin että noin vuosimallista -97 lähtien löytyy tämä ja se katkaisija on kytkinpolkimen ja kytkinpääsylinterin välisessä käyttötangossa.

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 18:25
Kirjoittaja Saha
Ok, tämä selvä.
Jotenkin tuntuu, että jotain sähköhässäkkää tuossa voisi olla koska auto sammui peruuttaessa ja sen jälkeen meni hiljaiseksi. Startin tai tuon NSS kytkimen ongelma ei liene kuitenkaan sammuta autoa?
Ja sitten vielä tuo hel**tin avainvalo taulussa, service manual ei antanut sen elämästä juurikaan mitään tietoa, ainoastaan viittaavat käynnistyksenestoon ja hälyttimiin.
Täytyy vielä tarkastaa, että maadoitukset on kunnossa eikä missään näy nuhrautuneita piuhoja, mutta se nyt olisi tuon koslan tuntien ihan liian helppo ratkaisu...

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 19:22
Kirjoittaja JAMANT
Saha kirjoitti: Jotenkin tuntuu, että jotain sähköhässäkkää tuossa voisi olla koska auto sammui peruuttaessa ja sen jälkeen meni hiljaiseksi. Startin tai tuon NSS kytkimen ongelma ei liene kuitenkaan sammuta autoa?
Joo, startti tai NSS ei konetta sammuta. Joku muu syy miksi kone sammui, ja onko sillä yhteyttä sitten starttaamattomuuteen, en osaa ATK:n välityksellä sanoa, kun ei pääse tutkimaan tätä yksilöä...
Saha kirjoitti: Ja sitten vielä tuo hel**tin avainvalo taulussa
Joo, sen elämä on joskus erittäin epälooginen. Mullakin välillä semmoisia autoja, jotka ei lähde edes käyntiin vian takia ja kun tarpeeksi sahaa, syttyy tuo valo. Ja sitten kun taas saa käyntikuntoiseksi, niin ei mitään ongelmaa tuon valon kanssa. Vois muuten viitata alijännitteisyyteen jossain modulissa (esim jos mittaristo menee alijännitteiseksi, se saattaa sytyttää tuon valon)... Onkos muuten akussa tarpeeksi sähköä, tietokone ei välttämättä anna edes startata jos ei sähkö riitä?

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 19:39
Kirjoittaja kozel
Jos nyt ei oo vikakoodien lukulaitteita niin kokeile josko sais pcm koodit mittaristosta..

Tuossa on myös starttirele jonka ohjaus tulee virtalukolta ja sille tulee jatkuva virta ja se antaa herätteen startille.
Se varmaan löytyy sieltä konehuoneen sähkötaulusta ja sieltä voi mitata kanssa sen virtalukon herätteen. ECU maadottaa tuon releen sitten.
Samalla sieltä voi antaa herätteen sille startille.

Toimiiko kaikki merkkivalot normaalisti? Esim. hehkun merkkivalo on sellainen että sen kuoleminen viittaa moottorin ohjainlaitteen vikaan, mykistymiseen tms. VW puolella esim. Transportterissa on tyyppivika että päävirtareleessä juotos pettää ja auto saattaa sammahtaa yllättäen tai sitten vaan pyörittää moottoria mutta ei starttaa. Kaikki merkkivalot toimii normaalisti mutta hehkun merkkivalo on pimeenä.

Tässä jeepissä voi myös mykistää starttimoottorin koska ohjainlaite maadottaa starttireleen.

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 20:01
Kirjoittaja Saha
Onkos muuten akussa tarpeeksi sähköä
11V pinnassa on tuo jännite eikä akun kanssa ole ollut aikaisemmin ongelmia.
Jos nyt ei oo vikakoodien lukulaitteita niin kokeile josko sais pcm koodit mittaristosta..
Olen joskus aikaisemminkin kokeillut saada koodit mittaristoon, mutta ei ole onnistunut. Voin sitäkin vielä viikonloppuna katsella uudestaan muiden ihmettelyjen lisäksi.

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 05.11.2015. 20:14
Kirjoittaja kozel
Starttirele on korjaamokirjan mukaan siellä konehuoneessa sulaketaulussa.

Niin ja lisätääs sekin vielä tähän että avainkuvan syttyminenkin voi johtua PCM/ECU kuolemasta koska se valo syttyy myös siitä että mittaristo/ajonesto ei enää pääse juttelemaan PCM/ECU/moottorinohjaimen kanssa.

Eli moottorin ohjaimen virransyöttöä tutkimaan ja tsekkaamaan nämä hehkun valon toiminnat yms..

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 06.11.2015. 8:36
Kirjoittaja Saha
Toimiiko kaikki merkkivalot normaalisti?
Kaikki toimii normaalisti, hehkuttaa kuten ennenkin.
Tuossa on myös starttirele jonka ohjaus tulee virtalukolta ja sille tulee jatkuva virta ja se antaa herätteen startille.
Sen verran eilen mittasin, että jatkuva virta tuli releelle, mutta herätevirta täytyy tänään mitata.
Niin ja lisätääs sekin vielä tähän että avainkuvan syttyminenkin voi johtua PCM/ECU kuolemasta
Ok, täytyy ottaa tuokin listalle, niitä liittimiä ehdin jo ihmetellä, mutta mitään mittailua en tehnyt. Multa taitaa jopa löytyä kytkentäkuvat tuolle boksille, joten eiköhän onnistu.

Re: WJ ajonesto tai jotain...

Lähetetty: 06.11.2015. 18:29
Kirjoittaja Saha
Väliaikatietoja.
Startti pyörii ryöstökaapelilla ok ja startin releelle tulee jatkuva sekä herätevirta, kokeilin myös vaihtorelettä, mutta ei auttanut. Moottoriohjaimen virta jäi vielä keskeytyksen takia mittaamatta.
Kävin myös piuhoja läpi, mitä nyt tuolla lampun kanssa viitsi, eikä mitään omituista tullut vastaan. Ainoa löytö oli, että etuperän tiiviste vuotaa, hyvä, hyvä!
Yksi jantteri kävi parinkin vikakoodinlukijan kanssa pihassa, mutta toinen ei löytänyt mitään koodeja ja toinen ei löytänyt moottorinohjainta.

Eli tilanne on stabiili, auto ei inahdakaan. No huomenna saa taas lisää tuota herkkua.