Sivu 1/1

Parempi subbari

Lähetetty: 31.03.2016. 11:58
Kirjoittaja devilangel
Helou,

Omassa Jeep Compassissa (2012) on tehdasasenteisesti parempi äänentoisto, sisältäen takaluukussa olevan 8" Boston Acousticsin subbarin.
Onko kukaan vaihtanut tuota 8" parempaan tahi isompaan? Tietäisi vähän millaista sinne etsisi tilalle, kun tuo nykyinen on melko nuhainen kaikkeen muuhun äänentoistoon nähden... saisi potkia enemmän :)

-DA-

Re: Parempi subbari

Lähetetty: 31.03.2016. 13:50
Kirjoittaja GeneralJ
Kannattaa aloittaa siitä, että selvität paljonko soittimen esivahvistin ja mahdollinen erillinen vahvistin tuottaa jatkuvaa tehoa. Sitten tiedot muista kaiuttimista, että paljonko ne ottaa. Erotus jos on nykyisen subbarin lukemia suurempi, niin silloin on varaa pistää tehokkaampaa tilalle (ei välttämättä tuumakoossa isompi, mutta ehkä herkempi ja pidemmällä liikeradalla). Tietysti jos aktiivisubbarin pistää tilalle, niin silloinhan ei tarvitse juurikaan miettiä noita tehoja kun siinä on oma vahvistin.

Re: Parempi subbari

Lähetetty: 31.03.2016. 21:19
Kirjoittaja Timo L
Hieman hankalahan sitä on helposti mitata paljonko omalla kuunteluvoimakkuudella kaiuttimet haukkaa potkua; pitäisi melkein saada rinnankytkettyä jokaiselle elementille jännite- ja virtamittari.

Pääsääntöisesti suurin osa niin auto- kuin kotikaiuttimista on jossain 80-90dB/W herkkyysluokassa, eli watin teholla irtoaa n.80-90dB mökää. Kymmenen dB lisää = vaaditaan noin kymmenkertainen teho. 20dB lisää = tarvitaan jo noin satakertainen teho. Toisin sanoen autossa useimmilla ihmisillä riittää pääkaiuttimille jatkuvana tehona se 10-20W per kanava, subbarille toki saa sitten olla reilusti enemmän vaikka olisikin herkkä. Toki pitää myös muistaa, että mielummin aina niinpäin että vahvari tuottaa varmasti riittävästi potkua (sekä hyvä virranantokyky että kyky antaa riittävän paljon puhdasta tehoa ulos ilman että leikkaa). Liian pienellä vahvarilla tuhoaa kaiuttimet - ja äänenlaadun - huomattavan paljon helpommin kuin liian ruudikkaalla vahvarilla. Leikkautunut signaali on kaiuttimien pahin vihollinen..


Jäi nyt vähän alkuperäisen postaajan selostuksesta epäselväksi, että kaivataanko tässä nyt vain ja ainoastaan enemmän matalia bassoja, vai kaivataanko myös parempaa laatua matalien toistoon? Määrä kun ei ole sama asia kuin laatu.. Onko alkuperäinen subbari jossain omassa kotelossa, vai miten se siellä on? Jos on kotelossa, niin ei sinne oikein voi noin vain laittaa jotain muuta, vituiksi menee äänenlaadun kannalta. Kaiutinelementti ja sen kotelo on aina sovitettava keskenään; autoissa midbassot usein on vain ruuvattu ovipahviin ja eipä siinä, toimii kohtalaisesti. Kuitenkin autosubbarinkin jos ruuvaa vääränkokoiseen koteloon niin sointi on jotain aivan järkyttävää, tai vaihtoehtoisesti ei oikein irtoa ääntä ollenkaan.. :shock: