Sivu 1/1
Akun automaattinen verkkolataus
Lähetetty: 20.10.2021. 15:17
Kirjoittaja Tracker
Taas talvi saapuu ja lumi peittää aurinkokennolatausyksikön ja valokin on vähissä. Jeeppini on 2.5 TDi XJ ja akku on ainakin kolmevuotias 85 Ah Banner, kun isompaa ei mahdu. Ajoittain ajo on start/stop ajoa talven pakkasilla ja haluan pitää akun mahdollisimman täytenä 2h tolppavirran avulla moottorilämmityksen yhteydessä. Onko vaihtoehtoa Defa/Calix latausyksiköille halvemmassa hintaluokassa? Laturin pitää tietysti käynnistyä virran kytkeytyessä ilman erillistä käynnistysnapin painelua aamuyöstä.
Näillä naftanhinnoilla ei kannata tyhjää akkua latailla auton omalla laturilla, eli onko kokemusta asiasta?
Re: Akun automaattinen verkkolataus
Lähetetty: 20.10.2021. 17:49
Kirjoittaja henu
Laita sisäpistokkeelle haara ja toinen pistoke ja asenna laturi kabiiniin ni rupee hinnat halpenemaan.
Kylmä akku ei kumminkaan määräänsä enempää ota virtaa vastaan joten mitään monenkymmen amppeerin laturia sinne ei toinna asennella.
Re: Akun automaattinen verkkolataus
Lähetetty: 22.10.2021. 10:23
Kirjoittaja rane58
Ei taida olla valmiina tuollaisia "turvallisia" johdotuksia....?
Itse kun virittelee niin savujen hälvettyä tarkista kytkennät kun olet ensin soittanut palokunnan sammuttamaan mitä autosta on jäjellä...
-Ylläpitolaturit ctek tai Black & Decker (jotka omistan) ei käy..? Ne kun nähtävästi pitää aina erikseen käynnistää..?
-Eli joku akkulaturi täytyisi virittää....?
Ps. Oldsiin ajattelin tuollaista talvisäilytyksen ajaksi, tallissa kun on sellainen kahden tunnin ajastin...
Tai sitten roudaan akkua edestakaisin kodin ja parkkihallin väliä kuten tähän asti....?

Re: Akun automaattinen verkkolataus
Lähetetty: 22.10.2021. 14:48
Kirjoittaja Keimo
rane58 kirjoitti: ↑22.10.2021. 10:23
Ei taida olla valmiina tuollaisia "turvallisia" johdotuksia....?
Itse kun virittelee niin savujen hälvettyä tarkista kytkennät kun olet ensin soittanut palokunnan sammuttamaan mitä autosta on jäjellä...
-Ylläpitolaturit ctek tai Black & Decker (jotka omistan) ei käy..? Ne kun nähtävästi pitää aina erikseen käynnistää..?
-Eli joku akkulaturi täytyisi virittää....?
Ps. Oldsiin ajattelin tuollaista talvisäilytyksen ajaksi, tallissa kun on sellainen kahden tunnin ajastin...
Tai sitten roudaan akkua edestakaisin kodin ja parkkihallin väliä kuten tähän asti....?
Onhan niitä, siis täysin samanlainen haaroitus kuin lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen välillä laitetaan vain ennen sitä sisäpistoketta ja perään kaksi erillistä pistorasiaa. Eikä vaadi edes sähköammattilaista, edellyttäen tietysti että asentaja ymmärtää ja tietää mitä on tekemässä.
Minulla näistä latureista sen verran kokemusta, että Ctekissä on muisti -> jatkaa lataamista automaattisesti kun saa taas sähköä. Ainakin jos on ollut koko ajan akussa kiinni. Benton puolestaan vaati joka kerta erikseen käynnistyksen nappulasta. Eli näissä on eroja ja tähän tarpeeseen soveltuviakin löytyy.

Jos tarpeen ja kiinnostaa niin voin toki kaivella mallit jostain. Ei ihan äskettäin ostettuja joten liekö samoja enää kaupan.
Mulla on Ctekiin vielä se pistoke, että saa suoraan tupakansytytinpaikkaan kiinni ja WJ:ssa ainakin se 12V ulosotoksi merkitty on "virroissa" myös vaikka autosta on sytytysvirrat pois. Eli lataus on onnistunut ihan suoraan kytkemällä johtoa keulan defa-liittimeen.

Lohkolämppäri oli haaroituksesta irti.. Lähinnä siitä syystä, että ilmeisesti joku edellisistä omistajista sisähaaraa laittaessa/laitattaessa ei sitten osannut suunnitella työtä niin, että molemmat ylettäis samaan aikaan siihen haaraan.. Lohkikselle menevä johto ei siis ylety siihen haaroituskohtaan asti

Kaikenlaisia asentajia sitä onkin..
Itse moottoritilaan tavallisen ylläpitolaturin virittely pysyvästi puolestaan ei ole sääntöjen valossa sallittua, siis siten että laittaa vaikka sen sisälämppäripistorasian sinne ja siihen kytkee. Vaatimukset mm. johtojen suhteen on jonkinlaiset (ei ne defalla ja calixilla huvikseen talosähköjohdoille panssaroitua kaapelia laita..). Mutta tulipellin turvallisemmalla puolella se on ihan ok.
Oldsin ylläpitolataus varmaan onnistuis ihan sopivalla Ctekillä ja suoraan akkuun kytkettynä, kun laturi kuitenkin irrotetaan ennen ajoon lähtöä

Re: Akun automaattinen verkkolataus
Lähetetty: 22.10.2021. 15:58
Kirjoittaja henu
Tosiaan joo ihan laillisia ja yksinkertasia haaroja löytyy.
Omat positiiviset kokemukset löytyy victronin latureista jotka älyää lähtee latamaan myös täysin kuollutta akkua toisin kun esim defan laturit jotka vaatii että akussa on jonkin verran jännitettä.
Esim tämä ei tarvii mitään nappien painelua, kunha töpseliin tulee virta niin laturi lähtee lataamaan
https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-la ... p/0212187/
Re: Akun automaattinen verkkolataus
Lähetetty: 25.10.2021. 6:41
Kirjoittaja rane58
Kiitos vastauksista...
-Mutta riittääkö se kaksi tuntia lataamaan sitä kylmää akkua yhtään....?
"Oldsin ylläpitolataus varmaan onnistuis ihan sopivalla Ctekillä ja suoraan akkuun kytkettynä, kun laturi kuitenkin irrotetaan ennen ajoon lähtöä."
-Tämä on varmaan paras ja helpoin tapa kun moottorissa ei ole lohkolämminintä...?

Re: Akun automaattinen verkkolataus
Lähetetty: 30.01.2023. 18:15
Kirjoittaja Tracker
Terve, kaikille edullisemmasta eli taloudellisemmasta pätkäajosta kiinnostuneille kerron seuraavaa tämän päivän päivityksen mukaan:
Löysin vihdoin Älylaturin joka älyää itse käynnistyä kun kellokytkin ajastaa siihen virran. Tuote on Akkulaturi IP68, 12 V, 8 A
Tuotenro. 37-758 Biltemasta ja hintakin on okei ”säästön hakemiseen järkevällä aikajaksolla”; eli 65€ vuoden takuulla. Jeeppikuskit huom: suojausluokka on ip68. Eli kävisi myös snorkkelointiin =[} asennan itse sen penkin alle ja haaroitan sen ”maasähköstä” sisatilapuhaltimen sukosta.
2 h tolppaa = 2 h lämpöä koneeseen ja 8A atomaattivirtaa akulle (saa unohtua jatkuvalle virrallekin, kunhan selvittää saako autossasi olla akunkaapelin navat kiinni ladatessa). Itsellä vasta koekäytössä joten johtojen vaihtoliittimet vielä tekemättä hauenleuka / tupsyt urospuoli.
Re: Akun automaattinen verkkolataus
Lähetetty: 30.01.2023. 18:33
Kirjoittaja JAMANT
Ainakin C-Tek käynnistää latauksen, kun verkkojännite käynnistyy ajastimella, mikäs järki ylläpitolaturissa olis, jos se ei käynnistyis...