Compassin alusta

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
partsi
Viestit: 12
Liittynyt: 08.08.2010. 12:52
Paikkakunta:

Compassin alusta

Viesti Kirjoittaja partsi » 02.11.2011. 19:16

Käytin vm.-09 compassin aj.24000km, toisessa vuosihuollossa. Todettiin vasen etu-pallonivel rikki ja tukivarren kiinnityshelat revenneet, sekä takana jotkin säätötankojen kiinnitykset rikki. Nämä ihan normi maantie ajoa+3000km asuntovaunun vetoa. Ei oikein vakuuta compassin alustan kestävyydestä jatkossa, ja sama kait patriotissa. Onneksi rempat meni vielä takuuseen, mutta mitäköhän vikoja tässä saa odotella jatkossa ? Onko muilla kokemuksia?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.11.2011. 19:33

Joo, huonoo laatua ovat, paras mitä mulla on tullu vastaan Patriot (sama alusta kuin Compass), 2 vuotta 2 kuukautta vanhana oli alapallo paskana ja seuraavana vuonna katsastuksessa hylättiin se toinen alapallo (oli ehjä ja tiukka silloin kun sen toisen vaihdoin)!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

KariMattiFin
Viestit: 13
Liittynyt: 03.01.2012. 10:19
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja KariMattiFin » 03.01.2012. 11:16

Onkos joitain tarvikemerkkejä, jotka kestäis pitempään ?

Ostin nääs ekan käytetyn Jeepin ja se on Compass 2006:n eli varmasti kaikki lastentautiosat mukana...

Ja onkos muilla Compassin omistajilla kokemuksia sellaisesta pienestä
tyyppiominaisuudesta, että ohjausakselin kautta hönkii kylmää ilmaa
sisään ? Ihmettelin miksi kuskilla tuntuu jalkatilassa kylmää niin sehän
vetää sieltä rattiakselin rakenteista... Eli mihin kohtaan lisäeristystä ???

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 03.01.2012. 11:54

MOOG valmistaa ainakin alapalloja noihin ja on rasvattavaa mallia. Varmaan pusliakin löytyy..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2012. 11:57

kozel kirjoitti:MOOG valmistaa ainakin alapalloja noihin ja on rasvattavaa mallia. Varmaan pusliakin löytyy..
Mutta niitä ei tietääkseni saa Suomessa vaihtaa alatukivarsiin!! Pitää vaihtaa koko tukivarsi!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 03.01.2012. 14:56

kozel kirjoitti:
MOOG valmistaa ainakin alapalloja noihin ja on rasvattavaa mallia. Varmaan pusliakin löytyy..

Mutta niitä ei tietääkseni saa Suomessa vaihtaa alatukivarsiin!! Pitää vaihtaa koko tukivarsi!!
Suomessa ainakin myydään varaosana kyseistä osaa. Tuo moogin pallo lukitaan vielä prässin jälkeen seekerillä.

Onko tuosta patriot/Compass tukivarren pallonivelen vaihdosta kielto ARO yhtymän tai trafin puolesta? Ei ole tullut vielä itsellä vastaan.

Tosin silloin kun kaverilla meni alapallot niin uusia puslia ei noihin tukivarsiin saanut ja melkein samaan vaivaan vaihtaa koko tukivarren. Tiedä sitten on tullut/tuleeko ne puslat joskus tarjolle..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2012. 15:24

No se että myydään, ei tee niiden asentamisesta tai käyttämisestä laillista!! Myydäänhän mopoihinkin virityspalikkaa, niitä vaan ei saa virittää, myyminen ei ole laitonta, katukäyttö on!! Katsastusmiehet ohjeistaneet mua, peltiseen alatukivarteen kun laittaa uuden pallonivelen, pesä jää väljäksi ja sitten se varmistetaan hitsaamalla (laitonta) ja kun katsastusmies sen huomaa, ajokieltoa tulee heti...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 03.01.2012. 15:57

No se että myydään, ei tee niiden asentamisesta tai käyttämisestä laillista!! Myydäänhän mopoihinkin virityspalikkaa, niitä vaan ei saa virittää, myyminen ei ole laitonta, katukäyttö on!! Katsastusmiehet ohjeistaneet mua, peltiseen alatukivarteen kun laittaa uuden pallonivelen, pesä jää väljäksi ja sitten se varmistetaan hitsaamalla (laitonta) ja kun katsastusmies sen huomaa, ajokieltoa tulee heti...
Aina oppii uutta.. :) Ei ole moisia ohjeistuksia itselle tullu vastaan. Tosin nuo moogin pallot tuli ihan jämäkäksi ilman sitä seekeriäkin ja ei tarvinnu hitsailla. Tosin en kyllä menisikään hitsailemaankaan.
Se on kyllä melko pehmeää tavaraa se Compass/patriot mallin alatukivarsi että joskus se voi väljäksi jäädä ja samaan vaivaan vaihtaa sen koko tukivarren.

Tosin katsastusmiehistä o montaa eri versiota.. Esim. Golffin kanssa piti soitella maahantuojat läpi ennen kun meni leimasta läpi. Inssin mielestä siellä olisi pitänyt olla jarrupaineen säädin takana vaikka on ABS jarrut. Vasta merkkiliikkeen kanssa juteltuaan inssi ymmärsi että ne on ihan tehtaalla jättäneet sen pois sieltä. Auto oli vuosimallia -96

pihkoo
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2012. 8:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pihkoo » 07.01.2012. 9:51

Itse ostin vasta -07 vuoden Jeep Patriotin. Ajettu 55 000km ja ollut yhdellä omistajalla. Edellinen omistaja oli ajellut pääsääntöisesti kotoa töihin ja takaisin. Ei mitään revittelyä.
Lähempänä 30 000kilometriä autosta jouduttiin uusimaan molemmat ulommat raidetangonpäät. Osat tilattiin ja asennettiin jeepin merkki huollossa.
Vein nytten siis noin 55 000 kilometrissä auton 60 000 kilometrin huoltoon ja samalla minulle sanottiin, että molemmat ulommat raidetangonpäät ja alapallonivelet ovat aivan väljät. Eli olisi pakko vaihtaa mitä pikinmiten.
Noh onneksi ostin auton liikkeestä niin liike lupasi tilata osat ja ilmoittaa mihin huoltoon auton vien, että uudet osat saadaan vaihdettua.

Mutta nyt iski jonkin näköinen epävarmuus tuosta autosta.
Hitsi 55 000 ajettu ja toistamiseen mennyt jo ulommat raidetangonpäät ja nyt lisänä vielä siis alapallonivelet.
Mitäköhän tuosta seuraavaksi menee ja uskaltaako tuota autoa pitää vai pitäiskö se vaihtaa taasen kerran johonkii toiseen.
Itselläni ei ole koskaan ennen ollut jeeppiä ja tuolla olisi kyllä hyvä ajaa.
Toinen asia minkä huomasin nii tuohon ei saa varaosia niinsanotusti tavallisesta varaosapuodista vaan ne joutuu tilaamaan aina jostakin.

Merkkiliike meinaan ilmoitti minulle, että molemmat alatukivarret ja nuo ulommat raidetangonpäät maksavat yhteensä noin 980 euroa ja siihen päälle asennus jonka arvioidaan kestävän noin 3 tuntia.

Minusta tuo hinta on aivan päätä huimaava.

Esimerkiksi vaimoni passatissa nuo samat osat merkkiliikkeessä maksaa noin puolet tuosta hinnasta joka minulle sanottiin noista jeepin osista.

Onneksi sentää tuonremontin maksaa vielä autoliike mutta mitäköhän seuraavaksi menee ?? Vai meneekö seuraavaksi samat osat taas kerran.
Hän ei tiennyt, että sitä ei pystyisi kukaan tekemään. Niinpä hän meni ja teki sen.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 07.01.2012. 10:40

Kyllä jeeppiin saa osaa tarvikkeenakin. Täytyy vaan tutkiskella. Moog tekee paljon osaa alustaan esim.

Tarvikeliikkeitä on esim.
-Jamant
-US-parts
-UScenter www.uscenter.fi
-Googlella löytyy lisää

Sen olen huomannut että merkkiliike kyllä rahastaa ja kovasti. Itse olen sieltä vain varaosat hakenu mitä ei muualta saa. Raittarin kotelonkin modasin että saa ihan tarvikesuodattimet menee sinne.

Esim. hintoja merkkiliikkeeltä.
eteen levyt ja palat uusiks 1100e (550 työt ja 550 osat) Itse tein 220e osat ja yhteensä tunti töitä.
4kpl hehkuja uusika 1400e. (sis. 10h töitä) muualla 30e/4 kpl hehkuja ja 45min töitä.

Itsellä 2002 KJ mutta on tuossa muihinkin jeeppeihin osia joutunut etsimään. Esim. kaverin Patriottiin.

Ja jos sulla joku etu-/takavalon poltin menee pimeäksi ja uuden vaihto ei auta. Siellä on luultavasti vikakoodi viallisesta polttimosta. Siellä on luultavasti vikakoodi viallisesta polttimosta ja näin ei anna virtaa sinne.
Nämäkin saa hyvin nollailtua ihan monella yleismallin testerillä.

pihkoo
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2012. 8:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pihkoo » 07.01.2012. 12:02

Nytte kun tuli testereistä puhetta niin missäköhän on se can tai obdII liitin patriotissa ja käyköhän siihen tollanen ihan normi testeri eli vaikka U581. Joka käy useaan eri auto malliin jollainen minulla sattuisi olemaan vai pitääkö siinä olla ihan jenkkiautojen oma testeri ??

Juu pitää käydä katselemaan jo valmiiksi eri liikkeitä mistä tarvittaessa saa varaosia tuohon Patriottiin.

Etin itse myös netistä noita alatukivarsia nii halvimmillaa ne on olleet vähän yli 80 dollaria ja keskihinta on jossakin 110 dollarin paikkeilla.
Eli hurjan hintasina tuo merkki korjaus liike noita pitää.

Olen itse käynyt kyselemässä kotkassa motonetistä, rämältä, ad varaosaliikkeestä ja muutamasta muusta liikkeestä ja siellä on sanottu ei ole ja ei tule saamaan osia.
Ei saa kuulemma oikein mihinkää jenkkiautoon osia ja sen takia useat on sanoneet, että tein vika oston kun ostin jenkki auton.
Eli jos jotakin hajoaa joutuu maksamaan enemmän ja autoa ei saa kuntoon muutamaan päivään ainakaan kun joutuu tilailla varaosia ties mistä ja jos ei itse osaa korjata niin varaosat kun on tulleet niin senjälkeen joutuu käydä varaamaan aikaa johonkin korjaamoon joka jenkkiautoa korjaisi.
Täällä kotkassa ei kaikki korjaamot ota vastaan edes jenkkejä.
Joten ihmetyttää, että kiinan ja korean ihmeisiinkin saa helpommin osia ja halvemmalla kuin jeeppiin ja niitä myös korjaillaa vois sanoa et kaikkialla toisin kuin jenkkejä.

Olen myös lueskellut et comassien ja patriotien cvt vaihdelaatikoissa on kaikennäköisiä vikoja esim jonkin näköisiä vuotoja ja niitä ei saa korjattuun helposti tai halvalla. On kuulemma maksanut yli 4000 dollaria korjaukset.

Eli pitää vaa toivoa ettei oman auton vaihdelaatikolle tule mitään tuollaisia ongelmia ja, että nyt kun vaihdetaan uudet raidetangonpäät ja alatukivarret nii ne kans tulis kestämään ja ettei mitään muitakaan vikoja tulisi koska itse en oikein osaa mitään korjailla ja ei ole edes tallia jossa vois jotakin pienempää edes tehdä.
Hän ei tiennyt, että sitä ei pystyisi kukaan tekemään. Niinpä hän meni ja teki sen.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 07.01.2012. 13:50

Alkuun Testereistä:

Ainakin Bosch KTS toimii hyvin noiden kanssa. Toinen on Snap-on testeri joka kuulemma pelaa hyvin. ei ole kokemusta itsellä. Nämä tietty arvokkaita yksityiskäyttöön.

Yleistesterit joita myydään niin kokeilemalla selviää. Bensat -01 ja uudemmat ja dieselit -03 ja uudemmat pitäisi olla OBD standartin mukaiset ja yleistesterit pitäisi sopia. Nämä kuitenkin juttelevat pääasiassa moottorin kanssa ja esim. Nämä polttimon vikakoodin lukemiset/nollaukset ei tule hyvin todennäköisesti onnistumaan.

Omaani ei Bosch KTS päässy moottorin puolelle kunnolla. Onneks lastutuksen yhteydessä kaveri heitti mulle moottorin ohjauksen ohjelman ja laittelin sen boschille niin korjasivat siellä bugin ja nyt Bosch testerit pääsee KJ -02 moottoriinkin käsiksi :) Tuli jopa kiitos kirje boschilta :DD
Olen itse käynyt kyselemässä kotkassa motonetistä, rämältä, ad varaosaliikkeestä ja muutamasta muusta liikkeestä ja siellä on sanottu ei ole ja ei tule saamaan osia.
Ei saa kuulemma oikein mihinkää jenkkiautoon osia ja sen takia useat on sanoneet, että tein vika oston kun ostin jenkki auton.
Aika osaamatonta sakkia. Tosin on vaikeampaa saada ja kaikkea ei nii helposti saa. Mutta kyllä saa tarvikkeena. Pitää vaan olla oikeat osaluettelot ja joskus joutuu osanumeron kaivamaan rikkonaisesta osasta.
Osaan jenkeistä saa hyvinkin osia. Esim yks Chrysler niin sai kaikki etupään puslat, nivelet, tangot, yms ohjausosat tarvikkeena ja seuraavana aamuna ketju toimitti osat ovelle.

Joidenkin jenkkien kohdalla olen kyllä otteeseen on saanut itse etsiä netistä varaosanumeron jolla sitten yllättäen on löytynyt varaosaa tarvikkeenakin ja huomattavasti halvempana.
Varaosaliikkeissäkin tuntuu joillakin myyjillä olevan ongelmia näiden jenkkien luetteloiden kanssa. Itselle oli jopa tilattu uudet liukutapit hyllyyn ja olivat saapuneet mutta tunti meni tiskillä ihmetellessä että löysivät ne osat sieltä omasta varastostaan. Tuli jopa välillä kommentti "ei niitä meiltä saa joten parempi varmaan kääntyä merkkiliikkeen puoleen"

Myös hyvin mieleen painunu tuo että merkkiliike myy KJ:n rattiakselin koko pakettina yhden virtalukon tapin takia jotain 600e/kpl kun tappia autokeskukselta ei saa erikseen. Kuitenkin jamantilta tämä kyseinen osa löytyy eikä tartte koko akselin vaihtoon alkaa.

Tuohon että joutuu aina tilailemaan yms. eikä aikaa odottaa. Silloin suosittelen Jamantin puoleen kääntymistä. Siellä on hyvin tietoa ja osat on ollut yleensä varastossa ja homma toimii.

Alkuun oli samat ajatukset kuin sinullakin muutta varmaan jenkillä tulee itse jatkettua tulevaisuudessakin. Korkeintaan vaihtuu seuraava jeeppi sitten bensakoneella olevaan versioon.. Kaikilla on omat ajatuksensa ja mielipiteensä mutta itse olen tullut siihen tulokseen että en ARO yhtymän puoleen käänny kuin pakon edessä. Viimeinen tikki oli että möivät bensan vakionopeussäätimen 250e kun dieseliin olisi riittäny 2 nappia ja johdon pätkä 100e (eikä kuulemma voi palauttaa kun). Onneksi sopivat osat löyty bensan sarjastakin ja itse asensin kun olisivat ottaneet 9min hommastakin yli 200e velotusta.

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 08.01.2012. 9:18

Kannattaa unohtaa kaikki motonetit ja Ad:t . Pihkoo näyttäs asustavan Kotkassa niin www.tradeparts.info Haminassa on ihan lähellä. kannattaa tsekata
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

Jeppis
Viestit: 8
Liittynyt: 12.01.2012. 19:36
Paikkakunta:

Moi

Viesti Kirjoittaja Jeppis » 13.01.2012. 20:30

Mulla ei ole viellä jeeppiä vaan katselen juuri minkä meinaan hankkia.
Sen verran näihin alapallo sun muihin vetareihin voin kertoa että lähes tulkoon kaikkiin uusiin eli 3-7vuotta vanhoihin autoihin joutuu vaihtamaan parin vuoden välein vastaavia osia, vaikka nämä olisikin pelkkiä sedaneita ja farmareita.
Neliveto=Ylivoima

pihkoo
Viestit: 19
Liittynyt: 06.01.2012. 8:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja pihkoo » 14.01.2012. 9:46

Meidän suvussa on ollut useita nissaneita ja toyotia mutta mistään niistä ei ole mennyt ainakaan 6 vuoteen ensinmäistäkään alatukivartta tai raidetangonpäätä.
Sitten taas meillä olleista foordista ja passatista on nuo mennyt vain yhden kerran ensinmäisten 4 vuoden aikana.
Muista autoista ei ole kokemusta.

Virosta saa muuten patriotiin alatukivarren 89 euroon kappale ja ulomman raidetangonpään 35 euroon kappale.
Hän ei tiennyt, että sitä ei pystyisi kukaan tekemään. Niinpä hän meni ja teki sen.

Kirjoita vastaus