Wrankkujen neliveto

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Wrankkujen neliveto

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 10.10.2008. 15:25

Tämä on tietenkin sarjassamme kovin tyhmiä kysymyksiä, mutta koittakaa kestää... :oops:

Minua on jo jonkin aikaa askarruttanut se että miksi missään Wranglereissa ei ole full time-nelivetoa laisinkaan? Onko Wranglereissa käytetty neliveto luotettavampi/kestävämpi kuin muut Jeepin nelivetojärjestelmät, pidetäänkö nelivedon ja tasauspyörästön yhdistelmää vaan turhana vai mikä tässä on?
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

MakeTT
Viestit: 40
Liittynyt: 09.04.2008. 17:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MakeTT » 11.10.2008. 1:13

Kiintoisa kysymys.

Olen 6 kk: n jeeppiurani aikana jo useita kertoja joutunut tilanteeseen, jossa olisin kaivannut jatkuvaa nelivetoa +-2000kg: n klapikärryä vetäessäni . Kuitenkin Jeeppi lienee jonkinlaisen nelivetoikonin asemassa. Ainakin sellainen käsitys helposti syntyy. Mikäli näin on, niin selittäisikö Jeepin nelivedon luonnetta sitten se, ettei Ameriikassa ole vielä kukaan joutunut tilanteeseen, jossa painavan kärryn kanssa vekslattaisiin jyrkässä asfaltoidussa rinteessä tai muuten ahtaissa paikoissa?? :wink: Silloinhan hitaan maastovaihteiston tarve olisi ilmeinen, vaikkei osa-aikaista nelivetoa tarvita. Eihän sitä edes saa käyttää pitävällä pinnalla!! Miksi piti tai kuka käski sitoa nelivedon ja alennusvaihteiston toiminta kiinteästi toisiinsa??!!

Ehkäpä tuo Command Track tuleekin tulkita halpisratkaisuksi. Siitä olen kuitenkin tyytyväinen, että voimansiirto sinänsä vaikuttaa kokolailla jämäkältä citymaasturin jälkeen :!:
KJ 2.4 -06

KJ
Viestit: 44
Liittynyt: 27.03.2008. 1:32
Paikkakunta:
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja KJ » 11.10.2008. 6:49

http://www.jeep.com/en/4x4/how_systems_work/rock_trac/
entiedä mutta kaikki on varmaan selaillu tuon mutta jollekkin voi olla kiinnostavaa

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 13.10.2008. 9:31

Rock-Trackihan on vastaava kuin Command-Trackikin, vain alemmalla alennusvaiheella? Eli sama vaiva siinäkin, ei jatkuvan nelivedon mahdollisuutta.

Maken pohdinta halpisratkaisusta voisi pitää paikkaansa? Vaikka tässä maassa uudet Wranglerit ovatkin hervottoman kalliita, eivät ne tuolla jenkkilässä ole ollenkaan niin hinnoissaan.

Oma ihmettelyni koski tosin ylipäätänsä tuota logiikkaa "jos tarvitset nelivetoa, ei sinun tarvinne ajaa kuin suoraan" oli neliveto sitten 4H- tai 4L-asennossa. Huomattiinhan se Kesätreffeilläkin taitoajoradalla kun Wrangleristit pohtivat että ajaako tämä nyt takavedolla vai nelivedolla - toisella tavalla vaarana että pito loppuu, toisen kanssa taas ei pääse kääntymään. :) Ylipäätänsäkin, neliveto on ihku asia jo ihan asfaltilla kun keli on tarpeeksi liukas - osa-aikaista nelivetoa ei vain välttämättä kovin mielellään laita kestopäällysteellä päälle jos liukkaus on vain paikoittaista.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Kirjoita vastaus