Wj Jeepin kulutus isoilla pyörillä..

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Wj Jeepin kulutus isoilla pyörillä..

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 31.10.2012. 13:46

Onko muut havainnut saman kun laitoin 265/65-17 renkaat 225/65-17 tilalle eli aika lähelle 31" ja allterrain kuviolla. Keskikulutus pomppasi 15l/100km kun ennen oli 12.9L
1600rpm mennee 80km/h niin aika raskaan kuuloselta tuntuu ajo ja hetkellinen kulutus näyttää 12-14l
Vai onko joku anturi taas paskana... ilman suodatin on vaihdettu. jarrut ei laahaa..
Jeep Grand Cherokee -01 QD

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 31.10.2012. 14:30

Moro !
Varmasti vierintävastuksessa on eroja, mutta iso pyörä etenee yhdellä kierroksella paljon pidemmälle, ja kilometrejä tulee mittariin vähemmän.
Se omalta osaltaan sekoittaa kulutusmittaria ja saa näyttämään korkeampaa kulutusta.. :roll:
Ymmärtääköhän tästä kukaan......??
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 31.10.2012. 16:41

ZJussi kirjoitti:Moro !
Varmasti vierintävastuksessa on eroja, mutta iso pyörä etenee yhdellä kierroksella paljon pidemmälle, ja kilometrejä tulee mittariin vähemmän.
Se omalta osaltaan sekoittaa kulutusmittaria ja saa näyttämään korkeampaa kulutusta.. :roll:
Ymmärtääköhän tästä kukaan......??
aaa... Nuilla renkailla jotka alla ei oo mittarivirhettä juuri ollenkaan ja edellisillä näytti 5km/h vähemmän todellisesta.
Jeep Grand Cherokee -01 QD

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 31.10.2012. 22:11

itellä oli 235/65/17 ja alle tuli 265/70/17 ja kyllä kulutus nousi noin 10%, kyllä se karkeampi kuvio vaan suuremman vierintävastuksen antaa.
Ja 2.7diesel siis kyseessä

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.11.2012. 13:39

sili kirjoitti:itellä oli 235/65/17 ja alle tuli 265/70/17 ja kyllä kulutus nousi noin 10%, kyllä se karkeampi kuvio vaan suuremman vierintävastuksen antaa.
Ja 2.7diesel siis kyseessä
Eikä se todellakaan ole pelkkä virintävastus tai pyörivän massan lisäys mikä siinä vaikuttaa, vaan ihan yksinkertaisesti se että välitykset jää auttamattoman pitkiksi isoilla kumeilla.

Bensakone sen enempää kuin dieselikään ei lopulta toimi hyvin kovin kummoisella kierrosalueella, ja kulutus pomppaa isossa ja vääntävässäkin koneessa todella äkkiä kun ollaan väärällä kierrosalueella. Mulla tippui ZJ:n 5.9 koneessa kulutus kolme- neljä litraa sadalla kun vaihdoin välitykset alkuperäisestä 3.73 -> 4.56 vaikka nyt on olevinaan liian tiheät perät 32" renkaille. Samoiten kulkupuoli on nyt sen mitä orkkiksena.

Jos minulta kysytään, niin aivan liian monet turhaan kiusaa itseään ja autoaan sillä, että ei investoi sopiviin perien välityksiin kun rengaskoko kasvaa pari- kolme tuumaa. Jo rengaskoon kasvatus alkuperäisestä ~29.5" renkaasta 31" kokoiseen voi pompauttaa kulutusta 10-20%.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 7 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 07.11.2012. 21:14

totta, nää renkaat ovat mielestäni ihan maksimikokoiset 2,7:lle. ja vastaavat siis noin 32'':sia.
Mites WJ:hin on välityksiä saatavilla?

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.11.2012. 23:26

Ihan niinkuin muihinkin Jeeppeihin, eli hyvin. Taka- akseli tuossa dieselissäkin on lie d44a kuten v8- versioissa, siihenkin löytyy mutta vähän haastavampaa. Jos vaihdat välitykset niin tarkista että otat d44a tai d44hd:n välitykset (sama akseli, eri nimi). Rautakuorisen d44:n välitykset EI kelpaa!

Ja tämä siis siinä määrin mutu- tietoa, että en ole kurkkinut wj:n helman alle niin paljon että onko dieselissä alu- d44 vai d35..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jukke
Viestit: 19
Liittynyt: 12.12.2012. 10:37
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Jukke » 31.03.2013. 19:58

ZJussi kirjoitti:Moro !
Varmasti vierintävastuksessa on eroja, mutta iso pyörä etenee yhdellä kierroksella paljon pidemmälle, ja kilometrejä tulee mittariin vähemmän.
Se omalta osaltaan sekoittaa kulutusmittaria ja saa näyttämään korkeampaa kulutusta.. :roll:
Ymmärtääköhän tästä kukaan......??
Mä sekoitan vielä vähän lisää selittämällä, että renkaan kehä kasvaa tuolla muutoksella 7,2% ...selkokielellä kun mittari näyttää 100km/h, ajatkin oikeasti 107,2km/h

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 31.03.2013. 23:15

Terve! Varmasti nousee kulutus jos vaihtaa isompia "rattaita" alle vaan jos Jeeppi on autona niin eihän se nyt mikään pienikulutuksinen käsittääkseni ole minkäänlaisilla pyörillä tai moottorilla muutenkaan (vaan ei kyllä itse asiassa vie sen enempää kuin kaiken maailman Priukset ja muutkaan "Vokkipannut" eli ainoastaan kaiken minkä tankkaat...). Meidän viimeisimmän hankinnan eli vm.2007 bensapata-JK:n valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat ovat sitä suuruusluokkaa että liekköhän pääsee niin pieniin lukemiin edes vapaassa pudotuksessa? No, nuo kulutuslukemat tuli selvitettyä auton manuaalista kotipihassa viime loppukesästä ostamisen jälkeen eli eipä aiheuttanut isompaa pettymystä, positiivisena yllätyksenä tosin että vie himpun verran vähemmän kuin tuo vanha Cherokee, ehkä pari litraa vähemmän /100km (vaan ei kyllä murisekkaan niin hyvin kuin Cherokee). Vaan vanha Cherokee XJ-93 4.0 muuttui jo pelkästään 30" renkailla automaatin vaihtamisen suhteen selkeästi huonommaksi ajettavaksi kuin himpun verran pienemmillä vakiokumeilla eli turbiinilukko odottelee suunnilleen niitä motarivauhteja ennenkuin menee kunnolla ja ripeästi päälle. Tarkoitus on laittaa alle 31" renkaat ja välittömästi sitten suunnitella tiheämpiä perävälityksiä hakuun ihan pelkästään automaatin lämpöjen ja sitä kautta sen kestävyyden takia, polttoainetaloushan on jo kohdallaan kuten edellä mainitsinkin noiden vokkipannujen suhteen, hehheh! Siinä se veri punnitaan kun niitä välityksiä sitten tuhrataan paikalleen ja välyksiä ihan itse säädellään, vaan eikös nuo ihmisten tekemiä kuitenkin? Kilometrejä Cherokeelle tulee keskimäärin 15-18k/a vaan kun ei ole tuon ikäisessä autossa enää pääomakuluja rasitteena niin vieköön sen minkä näkee tarpeelliseksi, kunhan on tyytyväinen!

Itse en paljoa kulutuksia ihmettelisi sen ajotietokoneen avulla vaan ihan manuaalisesti eli tankki täyteen, kilometrit nollaan, jokainen välitankkaus ylös ja viimeinen tankkaus sekä kiloketrit talteen ja sen jälkeen varsin yksinkertaista matematiikkaa. Meidän JK:ssa keskikulutus oli tietokoneen mukaan parhaillaan 50dm3/100km kun odottelin rouvaa 15min auto tyhjäkäynnillä pihassa että josko viimeinkin lähdettäisiin!
MH

Kirjoita vastaus