Ensiapupakkauksista

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Toni S.

Ensiapupakkauksista

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 17.11.2008. 12:43

Laitetaanpa tällainenkin keskustelu pystyyn. :)

Ensiapupakkaushan kuuluu pakolliseen safarivarustukseen, ja on tottakai muutenkin asioita mitä pitäisi vähintään jokaisesta autosta löytyä. Mitä te pidätte tarpeellisena sisältönä ajoneuvon EA-laukussa? Mistä te hankitte EA-pakkauksenne?

Itse olen ottanut tavakseni kasata itse omat EA-pakkaukseni sen sijaan että ostaisin valmiita kaupasta. Tähän on syinä se, että ensinnäkin yleensä kaupan pakkaukset tuntuvat olevan enemmänkin "boo-boo kittejä" kuin isompaan haveriin soveltuvia pakkauksia, eli sisältö tuppaa olemaan aika köykäistä - ja usein epäilen myös tavaran toimivuutta tositilanteessa. (Hyvänä esimerkkinä ne "turvavyöleikkurit" mitä tuntuu jokaisessa valmiissa pakkauksessa olevan - meillä oli kotona sellaisia joskus kun olin pieni. Silloin kulkivat paperiveitsen nimellä. Eivätkä leikanneet paperiakaan kauaa kovin hyvin... Voi toki olla että sellaisella saa yhden vyön leikattua auki, mutta kokeilematta en moiseen suostu luottamaan ollenkaan. Mieluummin lisään teräasekokoelmaani Benchmaden turvaleikkureilla. :) ) Ja toisekseen, kun kasaa itse pakettinsa niin tietää paremmin mitä se sisältää - tämän merkityksen opin erään kerran kun pysähdyin onnettomuuspaikalle ja tajusin vasta siinä paikan päällä arpoessani ettei minulla ollutkaan loppujen lopuksi kovin hyvää käsitystä siitä mitä oma EA-pakkaukseni sisälsi. Olinhan minä toki joskus katsonut sen sisällön läpi mutta siitä oli kummasti päässyt kulumaan aikaa kun viimeksi sitä olin vilkaissut.

Huonona puolena tässä lähestymistavassa on toki se että tämäkin homma karkaa äkkiä käsistä mikäli on yhtään geardon vikaa. :lol: Ja aikaakin saa kulumaan halutessaan aika hyvin. Minun EA-koulutuksellani sisällöstäkään ei pääse kamalan monimutkaista tulemaan, mutta tätä en olisi valmis sanomaan välttämättä negatiiviseksi asiaksi - tarvitseeko EA-pakkaus sellaisia tavaroita mitä sen todennäköisin käyttäjä ei osaa käyttää? Kun keskittyy asioihin mitä osaa käyttää on pakkauksen käyttö tositilanteessa helpompaa kuin mikäköhän-tämäkin-muka-on sälän läpi kaivaminen.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Tero

Viesti Kirjoittaja Tero » 17.11.2008. 18:41

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe! Hyvä, Toni!

Mulla on semmoinen vakio kaupanhyllytä hankittu EA-pakkaus, jota olen päivittänyt pikkuhiljaa. Hankin mm. lisää ja vähän paremmin erilaisiin tilanteisiin soveltuvia paikkaustarpeita -niin pienempiin, kuin jo vähän reilumpiinkin verenvuotoihin soveltuvia taitoksia yms. Lisäksi pakkasin kädenlämmittäjiä (niitä pusseja, jotka hapen kanssa hetken reagoidessaan tuottaa kivasti lämmintä), heijastinliivin (itselle), ideal-siteen, teippiä, pienen taskulampun (mallia Retki, 6V Xenon, SureFire 6P:n tyylinen, kirkas) ja sakset.
Lisääkin ajattelin settiin hankkia, sitä ennen pitää tosin hankkia isompi laukku. :D
Jeep Wrangler YJ 2.5 -89

Jeep. Because roadside assistance requires, well, a road..

4x4
Viesti Kirjoittaja 4x4 » 18.11.2008. 9:04

Kyllä mielestäni autossa on hyvä olla edes jonkinlaiset EA välineet. Se on sitten täysin eri juttu tekeekö niillä sitten tosi pahassa paikassa yhtään mitään :(

Itselläni ja luonnollisesti muillakin on sattunut tässä vuosien varrella kaikenlaista pientä damagea. Yleesä on perin hyvin selvitty laastari-tasoisella ensiavulla. Juuri siihen tuollainen EA pakkaus on oikein pätevä.

Lääkkeistä kannattaa muistaa se, että useimmat niistä eivät säily autossa (eivät kestä pakkasta). Lisäksi onnettomuustilanteessa saa antaa perus ensiapua (laastari/side), mutta ei mitään lääkkeitä.

Jos EA varusteita aikoo viilata, en näe oikeastaan muuta kuin kaksi ääripäätä. Perusvarustuksena halpa pieni EA laukku/paketti jolla tehdään juuri nuo laastaroinnit. Sitten jos meinaa varustautua "tällä_pystyy_hoitamaan_jo_kunnon_katastrofin" pakkauksella, suosittelen EVA pakin hommaamista.

Yleensähän pienet vammat olisi jo oman uskottavuuden kannalta hyvä hoitaa omin toimin ja suuremmissa sitten se 112 auttaa kummasti. Autossa on aika turhaa kantaa mukanaan "leikkaussali -tasoista" varustusta jos osaajia ei sitten ole aina paikalla.

Täysin eri juttu on sitten ne huomioliivit ja mahdollisesti pieni keltainen magneettivilkkukin. Näitähän tarvitsee maantiellä jo ilman mitään onnettomuuttakin, kun esimekiksi maastoautoletka pysähtyy tien varteen neuvotteluun ja tarvitaan konsultaatiota uudesta suunnasta :roll:

Toni S.

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 18.11.2008. 15:33

4x4 kirjoitti:Kyllä mielestäni autossa on hyvä olla edes jonkinlaiset EA välineet. Se on sitten täysin eri juttu tekeekö niillä sitten tosi pahassa paikassa yhtään mitään :(
Eiköhän se riipu todella paljon omasta tietotaitotasosta, ja ehkä hivenen välineistä. Lähinnä kuitenkin niistä omista taidoistaan. :)
4x4 kirjoitti:Jos EA varusteita aikoo viilata, en näe oikeastaan muuta kuin kaksi ääripäätä. Perusvarustuksena halpa pieni EA laukku/paketti jolla tehdään juuri nuo laastaroinnit. Sitten jos meinaa varustautua "tällä_pystyy_hoitamaan_jo_kunnon_katastrofin" pakkauksella, suosittelen EVA pakin hommaamista.

Yleensähän pienet vammat olisi jo oman uskottavuuden kannalta hyvä hoitaa omin toimin ja suuremmissa sitten se 112 auttaa kummasti. Autossa on aika turhaa kantaa mukanaan "leikkaussali -tasoista" varustusta jos osaajia ei sitten ole aina paikalla.
Minun mielestäni kyseessä ei suinkaan ole joko-tai asia. On erikseen se "boo-boo kit" missä on pikkuvahinkoja varten laastareita, pinsetit sun muuta, ja sitten on vakavia vahinkoja varten oma settinsä tarvikkeita. Ja vakavalla vahingolla en tarkoita sitä että pitäisi ryhtyä kenttäkirurgiaan, mutta laastarilla on vaikeampi esim. tyrehdyttää vakavaa verenvuotoa. Se 112 minun mielestäni ei ole mikään ihmeitä tekevä numero, etenkään Kehä III:n ulkopuolella eikä aina sen sisäpuolellakaan. Suomessa on isot etäisyydet ja terveydenhuollon resurssit ajettu todella alas - ambulanssia voi joutua odottelemaan aika kauan vakavissakin tilanteissa. Tällöin olisi ihan kiva mikäli potilaan saisi pysymään hengissä sen avun tuloon asti...

(Ainakin ulkomailla "taktisen ensiavun" puolella ainakin kehoittavat pitämään ne pikkuhaaveritarvikkeet tosiaan ihan erillisenä pakkauksena. Mikä minusta on ihan järkevä ajatus yleisemmässäkin ensiaputoiminnassa. Missään vakavammassa ensiaputapauksessa tuskin haluaa tonkia laastaripakettien läpi etsien sitä ensisidettä... Helpompaa kun tavarat löytyvät "kriittisyysjärjestyksessä".)

Oma ensiapukoulutukseni kun ei ole mitenkään erityisen kovatasoista niin oma "vakavien vammojen varustukseni" koostuu lähinnä parista israelilaisesta taistelusiteestä. (Jaa miksikö? Sattuvat olemaan aika kehuttuja tapauksia, millä kunnollisen painesiteen väsäämisen pitäisi olla hivenen helpompaa kuin perinteisemmillä välineillä. Tunaroimisriskin minimointia siis. Ja sitäpaitsi noita on helppo tilata netistä - tästä maasta ensiaputarvikkeiden löytäminen on huomattavasti vaikeampi operaatio kuin parin TST-siteen lisääminen tilaukseen kun tarviketilausta nettikaupasta tekee. :) ) Elvytysmaskikin löytyy, ja muutamat hansikkaat. Eli mitään kirurgista sairaalaa en ole tosiaankaan pystyttämässä tien varteen vaan ihan perusteissa olisi tarkoitus pysyä - se punainen juttu pyritään pitämään potilaan sisäpuolella ja hengitys kulkemassa. Lisäksi autosta löytyy pieni läjä monikäyttöisempää tavaraa joille voi tarpeen vaatiessa visioida käyttöä onnettomuustilanteessakin - esim. sadeviitan vuorella voi pitää potilasta lämpimänä (mikäli mäyräkoira ei närkästy peittonsa varastamisesta liikaa :lol: ), valotikuilla ja teipillä voi merkitä potilaan pimeässäkin näkyvällä tavalla ja näin.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Urkki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 18.12.2008. 10:38

Kaupallisten ensiapupakkauksien heikko kohta on minusta yleensä mekaaninen ja kosteuden kestävyys. Nyt löysin pääkaupunkiseudun retkeilyliikkeestä Ortliebin pakkauksen, joka on oikeasti vedenpitävä ja mekaanisesti vahvakin. Suosittelen!

Urkki

Kirjoita vastaus