akseleissa eroa?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Jansa
Viestit: 166
Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
Paikkakunta: Hollola

akseleissa eroa?

Viesti Kirjoittaja Jansa » 15.05.2013. 19:19

kun on dana30 hipinion niin mitenkäs se eroaa tollasesta vm.89 dana 30sestä jossa on toi disconnecti? sama myös taka-akselin kanssa, mitä tuo hi-pinion maininta merkkaa?
tyhmäkysymys ehkä mut selvitettävä enne ku alkaa ostelee mitää
Wrangler -89 4.2L AT

latex
Viestit: 182
Liittynyt: 24.05.2008. 0:55
Paikkakunta: Konnunsuo

Viesti Kirjoittaja latex » 15.05.2013. 19:43

kartaanin lähtö on vaa ylempänä. > high pinion.

helpottaa metsikön puolella ku ei nii helposti kolise jortaanit kiville. :)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.05.2013. 19:45

Hi-pinionissa on pinioni ylempänä kuin tavallisessa ja tais olla itse pinioni pidempi myös, se kun sen ylösnoston takia tulee edemmäs (siis lähemmäs lautaspyörän keskiötä pituussuunnassa, jos ymmärrät mitä tarkoitan)... Jos on kaksi autoa veirekkäin joissa toisessa on hi-pinion ja toisessa normaali, eron näkee heti!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jansa
Viestit: 166
Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Jansa » 15.05.2013. 20:27

eli välityksien laitto hi-pinion akselista normaaliin ei onnistu kun on eri roinaa?
Wrangler -89 4.2L AT

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.05.2013. 21:46

Jansa kirjoitti:eli välityksien laitto hi-pinion akselista normaaliin ei onnistu kun on eri roinaa?
Just niin.
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.05.2013. 13:42

Jansa kirjoitti:eli välityksien laitto hi-pinion akselista normaaliin ei onnistu kun on eri roinaa?
Ei onnistu ei, ja vaikka olisi pinioni saman pituinen niin ei se homma siltikään toimisi koska etuakselilla olevassa hi-pinion akselissa on reverse- cut välitys. Tuosta samaisesta syystä etuakselilla hi- pinion on aika lailla vahvempi kuin low-pinion - eli siis eteenpäin ajettaessa hi pinion akselissa hammaskosketus on "drive-side" puolella mikä on vahvempi kuin tuo "coast side" puolen hammaskosketus. Takana taas tilanne päinvastoin, eli low pinion standard cut välityksellä on vahvempi kuin hi pinion.

Joskus jeepforumilla Jeepin insinöörien "nettihaastattelussa" totesivat hi pinion välityksen olevan n.30% low pinionia vahvempi kun puhutaan D30 akselista.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 18.05.2013. 23:24

No miksi niitä low pinion etuakseleita sitten yleensä on tehty jos ne on heikompia ja kardaanikin on arempi osumille?
Joo asiaan, olen ihmetellytkin miksi maastureihin aina tehdään perinteisiä hypoidi-taka-akseleita, eikö olisi ollut järkevämpää tehdä kardaani keskitasoon tai peräti korkeammalle sen sijaan että tehdään se henkilöautotyyliin vetoakseleiden alapuolelle. Henkilöautoissa sen ymmärtää tilansäästösyistä mutta että maastureissa. Eli perä olisi siis kestävyyden takia sellainen henkilöautotyylinen.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 19.05.2013. 13:35

Jorma kirjoitti:No miksi niitä low pinion etuakseleita sitten yleensä on tehty jos ne on heikompia ja kardaanikin on arempi osumille?
Joo asiaan, olen ihmetellytkin miksi maastureihin aina tehdään perinteisiä hypoidi-taka-akseleita, eikö olisi ollut järkevämpää tehdä kardaani keskitasoon tai peräti korkeammalle sen sijaan että tehdään se henkilöautotyyliin vetoakseleiden alapuolelle. Henkilöautoissa sen ymmärtää tilansäästösyistä mutta että maastureissa. Eli perä olisi siis kestävyyden takia sellainen henkilöautotyylinen.

High pinion akseleissa on ainakin öljynkierron kanssa pientä ongelman mahdollisuutta, ja toisaalta monissa maastureissa hyvin yksinkertainen syy on tilanpuute. High pinionissa kun on tuo pinionin murikka reilusti ylempänä kuin low pinionissa niin edessä on monta kertaa todella ahdasta saada mahtumaan high pinionia runkopalkkien, moottorin, pakosarjan yms. väliin niin että auto olisi saatu pidettyä kohtuullisen korkuisena.

Esmes. vakiokorkuisessa ZJ- mallin V8 grand cherokeessa jos tunkee XJ:n high pinion akselin alkuperäisen low pinionin tilalle niin ahdasta on.. korotetussakin joutuu vähän ihmettelemään asioita. Itsellä piti mm. muuttaa kuskin puolen pakosarjalta alas tulevaa putkea ja rajoittaa vähän sisäänjoustoa, nyt jää lähimmillään sentin verran rakoa tietyissä etuakselin asennoissa pelivaraa :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 19.05.2013. 21:29

OK, niinhän se tietysti on. Ja vois takanakin kyllä tulla pohja kardaania vastaan joustojen ääriasennossa jos olis high pinion takaperä. Olis se silti kiva että taaksekin olis olemassa semmonen vaihtoehto.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.05.2013. 10:53

Eihän mikään estä laittamasta taakse hi pinion akselia, tosin valmiit sellaiset on aika harvassa. Se vaan sitten että on tietysti vastaavaa low pinionia heikompi taka- akselilla.

Ainakin Fordin 9" perään saa sekä low- että high pinion murikoita, ja onhan noita sitten muitakin missä on akselista irrotettava murikka (useimmat japsiakselit esimerkiksi) ja löytyy molempia murikoita niihin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus