Pyörän lukkomutteri auki

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
hammer_man
Viestit: 25
Liittynyt: 16.01.2013. 4:17
Paikkakunta:

Pyörän lukkomutteri auki

Viesti Kirjoittaja hammer_man » 04.06.2013. 19:24

Iski ongelma.

Puoli vuotta tullut ajeltua WJ:llä (onneksi) ilman rengashuolia. Nyt täytysi leimaa varten saada vanteita käytettyä pois paikoiltaan...

Ongelmana vain, jotta joku aikaisemmista omistajista on vaihtanut hienot siniset mutterit alkuperäisten tilalle. Näissä tietysti seassa lukkomutterit joka nurkassa. Auto pengottu moneen kertaan lävitse, mutta hylsyä ei löydy mistään.

Mikä siis avuksi, jotta saisi lukkomutterit auki ja remonttia etenemään??

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.06.2013. 19:48

Vastakierrehylsyllä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.06.2013. 22:50

riippuen mutterista tai pultista niin joskus noita on tullu irroteltua siten että oon hitsannu toisen pultin kantaan kiinni ja siitä vääntämään auki.
kozel@ircnet

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 05.06.2013. 7:34

Rengasliikkeessä tuommonen homma hoituu helposti. :lol:
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

ZAU
Viestit: 31
Liittynyt: 10.09.2010. 14:13
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja ZAU » 05.06.2013. 9:52

Lyöt tiukan putken mutterin päälle ja pyöräytät auki,turbohylsät ei toimi oikein noissa muttereissa jos on täysin pyöreä varsinkin jos on tiukassa.

hammer_man
Viestit: 25
Liittynyt: 16.01.2013. 4:17
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja hammer_man » 08.06.2013. 8:29

Biltemasta hain 55e maksavan vastakierrehylsy-sarjan. Yhden mutterin jo väänsin testiksi auki, kolme vielä jäljellä.

Alkuun koitin tavallista hylsyä hakata lekalla mutteriin:
19mm meni liian helposti, pyöri tyhjää kun yritti vääntää
18mm jo liian pieni, ei mennyt kunnolla loppuun saakka ja nuljahti aina irti

Hitsaus olisi ollut vasta äärimmäinen vaihtoehto, koska olisi jäänyt niin hirveät palojäljet alumiinivanteeseen. Peltivanteella olisin varmaan suoraan ottanut kempin käteen ilman kyselyitä

Yksi pieni miinus tuossa bilteman sarjassa kyllä on. Hylsyt ovat 3/8" vääntimelle, mikä mielestäni vähän turhan pieni jos kireitä muttereita/pultteja joutuu avaamaan :roll: 8)

pikkujussi
Viestit: 121
Liittynyt: 25.01.2012. 23:02
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi » 25.09.2013. 20:34

Olipahan tätäkin murhetta. Hommasin joskus kolmenastaiset lukkomutterit omaan wj:hin ja aloin irrottaa vannetta, niin korkkaspa yks lukkomutterin pää. Ei saanu hitsattua toista mutteria niin kovaan, että ois kestäny vääntää. (16v. Hitsaus hommia, jos joku epäilee). Makitan akkukoneella poraamalla pikkuhiljaa terää isompaan vaihtamalla navan pultti pois. Heitin loput lukkomutterit MEHTÄÄN! Elkää laittako nuita kolmenastaisia!

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 26.09.2013. 10:17

Sama tilanne, jos mutteri umpiruosteessa ja aluvanne, eli ei ole tilaa hitsailla yms. ja mutteri nyplähtänyt pyöreäksi.

Ei auta kuin porata mutteri ja pultti läpi ja toivoa ettei vahingoita pahasti vannetta. Sitten varaosanavasta tai -autosta uusi pultti ja mutteri tilalle.
Raha ja romut rauhottaa.

Kirjoita vastaus