Snorkkelia Cherokeehen

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Snorkkelia Cherokeehen

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 30.09.2013. 21:14

Terve!
Tarkoitus on hommata / rakentaa snorkkeli vm.-93 4.0 Cherokeehen ja kaipailen vinkkejä ilmanputsarin modaamiseen. Paljon on puhuttu ns. vapaavirtaussuodattimista jne. Mikä olisi fiksuin ratkaisu? ARB:n snorkkeli makssa maltaita vaan Juukasta löytyy varsin edullisesti Cherokeehen snorkkeli vaan tuskin kattaa tuon ilmanpuhdistimen. Asiaa konehuoneen puolella tutkailtuani tuota alkuperäistäkin putsaria voisi hyödyntää "vähäsen" modaamalla vaan taas kerran ollaan siinä tilanteessa että kannattaako "ruutia keksiä uudestaan" kun näitä varmasti porukat on jo rakennelleet pilvin pimein. Vinkkejä ja neuvoja otetaan kiitollisena vastaan!
MH

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 01.10.2013. 12:37

Suurin osa tehdassnorkkeleista on sellaisia, että alkuperäinen ilmanputsarikotelo muokataan snorkkelille sopivaksi. Vapaavirtaussuodattimet on vähän niin ja näin, useimmiten noi alkuperäiset suodattaa paremmin ja hengittääkin käytännössä ihan yhtä hyvin.

Jos haluat kohtuu halvalla ja lähes ikkunaryömintäsyvyyteen toimivan ilmanoton, niin laita googleen hakusanaksi Xj cowl air intake. On paljon siistimmän näköinenkin kuin snorkkeli, ja ei XJ:llä kuitenkaan ilman sähkölaitteiden kunnon suojausta syviä ja pitkäaikaisia suoupotuksia oikein harrasteta..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 08.10.2013. 23:11

Terve!

Ei tosiaankaan ole tarkoitus ryömiä missään ikkunasyvyyksissä vaan toukokuisesta Venäjän safarista viisastuneena näyttäisi kuitenkin olevan niin että pienikin hetkellinen yllättävä keulan "sukeltaminen" voi aiheuttaa jonkimoista viivästystä matkantekoon putsarin, koneen ja tulppien kuivattelun muodossa jne (tosin ei onneksi sattunut itselle vaan tiedustelupartiolle / letkan vetäjälle). Ja sehän nyt ei haittaa että viivästyy vaan huonolla tuurilla se voi matkanteko jopa katketa.

Joo, snorkkelin ulkonäöstä voi olla montaa mieltä vaan googlettamisen kautta löytyi kyllä hyviä vinkkejä ja vaihtoehtoja snorkkelille ja ne on todella siistin näköisiä kun eivät käytännössä näy ollenkaan ellei konepelti ole auki eli kiitoksia neuvoista!

p.s todennäköisesti homma tulee menemään niin että originaali putsarinkotelosta alkuperäinen ilmanotto tulpaten ja vähän levitysoppia harrastaen putsarikotelon takaosasta muutoskappale ja putki suoraan sinne "cowliin" kuskin puolelle, pientä tarkastelua ja muokkausta ettei vesi ja lumi pääse suoraan ilmanottoon niin sehän on siinä! Onneksi on vähän "uudempi" malli eli -93 niin reitti on aika lailla vapaa tuolle ilmaputkelle, ei ole mitään pissapojan säiliöitä tietä tukkimassa.
MH

Kirjoita vastaus