Ohjaustehostin ongelma, XJ -93

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ohjaustehostin ongelma, XJ -93

Viesti Kirjoittaja keltsi » 20.10.2013. 21:40

Nyt rupeaa omat keinot ja ideat (sekä hermot) olemaan lopussa. Ei toi Cherokeen ohjustehostin vieläkään toimi :evil: Kerrataas vähän historiaa tuon tehostimen kanssa painimisista:

Useampi vuosi takaperin lisäsin tehostimen öljylle jäähdyttimen sekä vaihdoin uudet öljyt (Gulf Power Steering Fluid). Ohjaus toimi tämän jälkeen nornaalisti, kunnes kerran tallilta lähtiessäni ohjaus meni "jumiin" pyörät sai juuri kääntymään, kun roikkui kaksin käsin ratista ja tehostimen pumppu piti melkoista meteliä. Tutkin öljynkiertoa irroittelemalla öljyletkuja simpukasta ja pumpusta. Jostain syystä paineistettu öljy ei päässyt tehostimeen, vaan pumpun paineenrajoitusventtiili kierrätti öljyä pumpusta suoraan säiliöön ja pumppu sekä öljy lämpenivät rajusti. Hommasin käytetyn Chevrolet S10:n simpukan ja sillä ohjaus lähti heti toimimaan.

Tänä keväänä katsastuksen jälkeen säätelin ohjausvarren pituutta tallinpihalla ja kääntelin renkaita laidasta laitaan moottori sammutettuna ja renkaat ilmassa. Tästähän se ei tykännyt, vaan jällen tehostus katosi. Tällä kertaa vain osittain, eli tehostus toimi osittain, mutta pumppu piti jälleen kovaa ääntä ja kävi kuumana. Nyt päätin ostaa uudet pumpun + simpukan ja siten päästä viimein näistä ongelmista eroon.

Nyt sitten sain nuo uudet osat vihdoin kiinni ja ilmattua. Kaikki toimi jälleen hienosti kunnes tuli ajaa pieni testilenkki ja n. viiden minuutin jälkeen tehostin häipyi jälleen :evil: Auto tallin ja jälleen letkuja irroitteleman. Lopputuloksena taas sama, ettei simpukka ota öljyä vastaan pumpulta, öljy kiertää jälleen paineenrajoitusventtiilin kautta säiliöön ja lämpenee todella kuumaksi...

Nykyinen setuppi on: hi-flow pumppu, Durangon simpukka, hydrauliikkaliikkeessä teetetty paine letku, paluuletkuna öljynkestävää kumiletkua ja öljynä Gulf PSF:ää

Löytyykö arvon raadilta ideoita mistä tuota kadonnutta ohjaustehostusta pitäisi lähteä hakemaan???

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 21.10.2013. 10:48

Asiasta en mitään tiedä saati ymmärrä, mutta onko ylimääräinen jäähdytin vielä kiinni? Olisiko se tukossa? Onko jäähdyttimen korkeus "oikea", ettei ota sieltä ilmaa tms...? Kokeilisin piruuttani järjestelmää ilman syyläriä.

GZJ:ssä vain vähän sama tilanne, että jos etuakselin ottaa tunkilla ylös ja kääntelee renkaita ilman että on kone käynnissä, niin tehostajan öljyntäyttökorkista tulee pian kaikki nesteet pihalle; kone käynnissä ei. Mutta ei se silti toimimasta lakkaa.

Jeeppi toisaalta suosittelee VAIN omaa MS-5931 öljyään (jota saa Motonetistä http://www.motonet.fi/fi/tuote/590030/R ... oljy-946ml) muttei Gulfin PSF:n nyt luulisi mekaniikkaa hajottavan. Aika omituinen vika, jos uudetkin kalikat leviää...
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.10.2013. 12:21

Juu, tuo lisäjäähdytin pitää olla sellaisella korkeudella että systeemissä öljyt kiertää. Muuten voi tulla erilaisia ongelmia, kuten mainitsemasi tyyppisiä.

Toinen juttu on sitten nuo simpukat, tehdaskorjatut ei aina ole ollenkaan kunnollisia, niistä on jenkkifoorumeilta ainakin saanut lukea aika lailla kauhukokemuksia. Ne voi olla mitä vain väliltä huonompi kuin vanha alkuperäinen kulunut, tai sitten käytännössä uutta vastaava. Sinänsä simpukan huolto ei ole mitään rakettitiedettä, rockautosta saa Jeepin simpukkaan täydellinen korjaussatsi parilla kympillä + toimituskulut. Luonnollisesti sillä ei korjata mekaanisesti kulunutta simpukkaa, eli jos on akselit tai hampaat pilalla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 21.10.2013. 14:49

Mikäs se "oikea" korkeus sitten on? Mulla on meinaan yks syyläri odottamassa tarvetta asentaa se ohjaustehostimelle...

Entä mikä on oikea öljynkiertosuunta, alhaalta ylös? Jos pumppu käy jossain tilanteessa kuivana, niin voisi kuvitella tulevan just tollasia ropleemia...? Voiko liian korkealla oleva syyläri varastoida öljyä, jottei se kerkeä valua takaisin tankkiin ja pumpulle...?
Raha ja romut rauhottaa.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 21.10.2013. 19:42

Ootko letkuja tarkastellu? ettei ole letkussa ole sisäpinnassa vikaa joka sitten välistä blokkaa öljyn kiertoa? eikai tuossa oikein muuta mahdollisuutta ole kuin pumpussa vikaa, rajoituventtiili tai sitten se paineletku pumpulta simpukalle.
kozel@ircnet

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 21.10.2013. 22:02

Terve!

Oireet on samat, jopa auton malli ja vuosikin täsmää vaan veikkaan että eri syy itselläni.

Viime talvena kun auto seisoi ja otin sitä sitten pakkasilla käyttöön niin heitti öljyt pihalle ohjaustehostimesta. Kun auto oli sitten enempi käytössä ja paikat putsattu niin homma rupesi pelaamaan paitsi että piti antaa koneen aina käydä jonkin aikaa ennenkuin alkoi ohjaustehostin toimimaan.

Menneenä kesänä ei mitään ongelmia ja kun ensimmäiset pakkaset nyt sitten tulivat niin sama juttu : ratti jumissa ennenkuin kerkiää paikat lämpenemään. Oma maalaisjärkeilty diagnoosi on että vettä tiivistynyt öljyn sekaan ja pakkasella sitten aihuttaa noita ongelmia. Eli edessä järjestelmän "huuhtelu" vaan tosiaankin kumpi letkuista on simpukalle meno ja kumpi paluu?

Täytyy kokeilla sillälailla että tulppaa säilöstä sen paluuliitoksen jahka se selviää kumpi se on ja jatkaa sitä paluuletkua siten että saa sotkematta liemet jäteastiaan ja eikun uutta samaa tahtia säilöön kun vanhaa poistuu säiliöstä ja simpukasta, parilla litralla pitäisi selvitä?
MH

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 22.10.2013. 9:09

No niin, eilinen päivä tuli sitten vietettyä tiiviisti tallilla kädet kyynärpäitä myöten tehostinöljyssä ja ihmeteltyä simpukan toimintaa. Jäi tosiaan kirjoittamatta, että jäähdytin oli jätetty pois kierrosta jo sunnuntai iltana...

Ensin ilmailin tehostajan uudestaan (moottori ei käynyt) ja tässä huomio kiinnittyi öljynpinnan korkeuden erikoiseen käytökseen. Aina äärilaitoja lähestyttäessä öljy meinasi tulla yli säiliöstä, mutta keskivaiheilla säiliö oli lähes tyhjä. Kääntelin rattia edestakaisin useita kymmeniä kertoja, mutta tilanne ei muuttunut miksikään. Käynnistettäessä moottori tehostin oli kokonaan pois pelistä ja alle minuutin käyttämisen jälkeen pumppu rupesi ääntämään.

Tässä vaiheessa loppui oma ymmärrys simpukan toiminnasta, joten kylälle hommaamaan tarvikkeita joilla saisi edes hieman tuota toimintaa tutkittua. Eli hydrauliikkaliikkeestä simpukkaan sopivat nipat 8mm letkukke sekä pätkä letkua, vielä apteekin kautta hakemaan pari "huuhteluruiskua" ja takaisin tallille.

Sitten autosta irroittamani Chevyn simpukka ruuvipenkkiin, nipat kiinni simpukkaan, molempiin nippoihin pätkä letkua, niiden päihin avonaiset injektioruiskut läpinäkyviksi säiliöiksi ja säiliöihin PSF:ää. Sitten hissukseen pyörittämään "rattiakselia" edes takaisin. Melko nopeasti tuo simpukka ilmaantui tuolla tapaa. Tämän jälkeen huomasin, että simpukka toimii ikään kuin pumppuna pumpaten paineliitännässä olleesta säiliöstä öljyä paluulinjan säiliöön. Tätähän ei näe mitenkään auton oman säiliön kanssa;)Samalla kokeilin painaa injektioruiskulla öljyä molempiin suuntiin simpukan läpi ja se myös virtasin molempiin suuntiin.

Sitten siirsin säiliöt autossa olevaan peruskorjattuun Durangon simpukkaan ja toistin samat testit. Tällä kertaa painelinjan säiliön öljynpinta pysyi kokoajan samassa tasossa, kun taas paluulinjan säiliössä öljy virtasi edestakaisin rattia käänneltäessä. Sitten koitin vielä painaa ruiskulla öljyä molemmista nipoista ja se pääsi virtaamaan vain paluulinjasta painelinjaan päin!

Tällä perusteella vaihdoin Chevyn simpukan takaisin, ilmasin sen ja koneet käymään, nyt oli vihdoin tehostin mukana pelissä :D Kävin pyörittelemässä Jeepillä tallinpihalla ja nyt se todellakin toimii. Pumppu on hiljainen, eikä pumpulta lähtevän letkun nippa lämpene.

Niin, nyt siellä on käytössä tuo jäähdytin, sama vanha Chevyn simpukka sekä samat vanhat letkut mitkä aikaisemminkin ja nesteinä yhä edelleen Gulfin PSF:t. Ainoastaan pumppu on nyt uusi, eli se vanha oli syyllinen edelliseen tehostuksen katoamiseen...

Jokin tuolla Durangon simpukassa nyt estää öljynvirtauksen oikeaan suuntaan, eli Timo L:n kommentti peruskorjattujen simpukoiden luotettavuudesta pitää paikkansa :evil: Pitää tässä kirjoitella RockAutoon pieni reklamaatio, saas nähdä mitä vastaavat...

Joka tapauksessa tilaan korjaussarjan tuohon simmpukkaan, se tulee näppärästi kaverini mukana, kun tulee jälleen suomeen lomalle ensi kuun lopussa :wink:

Niin, kiitokset kaikille vikkejä antaneille!

Kirjoita vastaus