Long Arm/Säädettävät tukivarret.

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Shortie
Viestit: 79
Liittynyt: 01.10.2012. 20:41
Paikkakunta: Texas. Lapinlääni.

Long Arm/Säädettävät tukivarret.

Viesti Kirjoittaja Shortie » 29.12.2014. 16:23

Vinkkejä mistä saisi paketteja tai osia edullisesti.
Kokemuksia eri valmistajista, malleista, mitä puslia käyttää, yms.
Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Long Arm/Säädettävät tukivarret.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.12.2014. 16:22

Shortie kirjoitti:Vinkkejä mistä saisi paketteja tai osia edullisesti.
Ei mistään. Long- arm paketit ei ole yleensä kovin halpoja. Halvimmissa on yleensä huonot puslat/ nivelet, ja tarvittavia osia puuttuu jolloin kokonaiskulut voi nousta lopulta aika korkeaksi.
Kannattaa miettiä tarkkaan mitä kaikkea tarvitsee, ja tilaa sen mukaan paketin. Yksi vaihtoehto on tilata pelkät tehdastekoiset varret, ja tehdä kiinnikkeet itse.
Kokemuksia eri valmistajista, malleista, mitä puslia käyttää, yms.
Valmistajia on hemmetin monta, parhaita ei saa välttämättä leimattua Suomessa (esim. Claytonin 3-link paketti, koska yksi ylävarsi jää pois -> saattaa olla kelpaamaton katsastukseen).

Puslina parhaat taitaisi tämän hetken tiedon mukaan olla Metalcloak:in Duroflexit, mutta niitä ei ole missään long-arm paketissa. Toiseksi paras vaihtoehto radius-arm tyyppisissä pitkissä tukivarsissa on tehtaan alkuperäiset kumipuslat + Johnny jointit alavarsissa, ja ylävarsissa kumipuslat molemmissa päissä.


Itsellä oli aikanaan XJ:ssä T&T Customsin Y-link paketti, oli varsin toimiva kaikin puolin, ja edelleen käytössä toisessa Jeepissä. Kaikki long arm- kitit tahtoo syödä puslia kun ajaa metsässä, alustat elää sen verran paljon että puslat on kovilla..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Shortie
Viestit: 79
Liittynyt: 01.10.2012. 20:41
Paikkakunta: Texas. Lapinlääni.

Viesti Kirjoittaja Shortie » 30.12.2014. 17:43

Mielessä olisi oikea long arm kuten alla olevassa kuvassa, ei y-linkki mikä on melko yleinen ratkaisu.
Varrethan saa tehdä itsekkin kunhan ei hitsaa ja materiaali on todistettavissa tarpeeksi kestäväksi.
Mikään muu ei tuota hankaluutta kuin akselin pään ylätukivarren kiinnike.
Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa akselin kiinnikkeet erilaisiksi ja rakentaa trussi samalla jolloin vaikka kaikki puslat voisi vaihtaa johny jointeiksi
Rustys offroadilla on noita builder partseja tarjolla joilla moisen muutoksen saisi tehtyä, http://www.rustysoffroad.com/builder-parts/
Opiskelujen puolesta kun on 3d-cad ohjelma niin kiinnostaisi piirtää itse nuo tarvittavat osat jotka pystyy sitten teetättään metallipajassa.
Valmiit tuotokset voisin laittaa tänne jakoon ilmatteksi kun ohjelman lisenssi kieltää rahastuksen valmiilla piirroksilla :roll:
http://www.rustysoffroad.com/media/cata ... rm_001.jpg
http://www.rustysoffroad.com/media/cata ... m_0118.jpg
Maastoon mennessä noista voi ottaa toisen ylätukivarren pois ja ajaa kolmilinkillä jos haluaa sitä ehdottomasti kokeilla.
Kuva
http://www.rustysoffroad.com/builder-pa ... ystem.html
Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.12.2014. 19:15

Shortie kirjoitti:Mielessä olisi oikea long arm kuten alla olevassa kuvassa, ei y-linkki mikä on melko yleinen ratkaisu.
Varrethan saa tehdä itsekkin kunhan ei hitsaa ja materiaali on todistettavissa tarpeeksi kestäväksi.
Periaatteessa ja teoriassa kyllä, käytännössä tukviarret tulisi määräysten mukaan olla tehdastekoiset. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakkaan :lol: Olen kyllä kuullut, että joitain itsetehtyjä tukivarsia on saatu katsastettua. Terveen järjen mukaanhan esim. joku S355- laatuinen saumaton ainesputki esim. 5-6mm seinämällä ja ~40-50mm ulkohalkaisijalla pitäisi olla riittävä - ja onkin - mutta milläs todistat sen konttorilla paperein?

Mikään muu ei tuota hankaluutta kuin akselin pään ylätukivarren kiinnike.
Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa akselin kiinnikkeet erilaisiksi ja rakentaa trussi samalla jolloin vaikka kaikki puslat voisi vaihtaa johny jointeiksi
Oikealla ja oikein suunnitellulla kolmilinkillä onnistuu "kovat" nivelet kaikkiin tukivarsiin, mutta päällekkäisillä suorilla nelilinkeillä + panhardilla ei välttämättä. Alkaa yleensä ahdistamaan jostain, jolloin joko kiinnityskorvakkeet tai itse nivet on vaarassa tuhoutua. Radius arm:eissa aina joustava pusla vähintään yhdessä päässä, nelilinkissä suosittelisin samaa. Päällekkäisillä kolmiomallisilla nelilinkeillä (ilman panhardia) akseli pääsee elämään sillä tavalla, että suunnittelun rajoissa minkään paikan ei pitäisi ahdistaa.
Isot pojat toiselta manteerelta sanovat, että Rusty's offroadin osista kannattaa enimmäkseen pysyä erossa. Toki jotain kiinnityskorvaikkeita tjsp. voi saada ihan laadukkaina, mutta itse osista kuullut enemmän ja vähemmän sanomista. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta yleensä jos tuotteista tulee paljon ristiriitaisia kommentteja, niin pysyisin erossa.

Oikeat Johnny jointit pitäisi olla hyviä, samoin Ballistic Fabricationin osat, kuten myös Metalcloak:in. Kaikilta löytyy kierrepäillä olevia flex jointteja, samoin irtonaisia pesiä mihin saa puslan/ flex jointin. Ballistic Fab:ilta saakin sitten aika laajalla skaalalla kaikensorttista, tosin hintaakin on.

Metalliosat kannattaa ehdottomasti teettää CNC/ laser- leikkauksena jos siihen kerran on mahdollisuus, tulee varmasti juuri sitä mitä on mitoittanut - ja turhaahan sitä on maksaa metallilevyn ja muutamien korvakkeiden tuontikuluja toiselta puolen maapalloa :D
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 30 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Shortie
Viestit: 79
Liittynyt: 01.10.2012. 20:41
Paikkakunta: Texas. Lapinlääni.

Viesti Kirjoittaja Shortie » 30.12.2014. 23:13

Rustysin sivuja käytin vain esimerkkinä, tiedossa on että niiden osista on sanomista tullut isonveden takana,
mutta kuvat on niillä hyviä ja osa videoistakin vaikka itseä hirvittää niiden hitsaamalla tekemät tukivarret.

Autocadin ohjelmalla pystyy kokoonpano kuvissa liikuttelemaan osia toisiinsa nähden melko luontevasti jos mallinnus on tehty oikein,
vaarana on vai että tulee sellainen kokoonpano jossa esim avainta et saa pultinpäähän mitenkään :roll: Näitähän kyllä sitten suunnittelijoilla on tullut ennenkin :wink:
Nivelethän on helpointa hankkia valmiina ja oikeassa olet että varretkin tulee olla tehdastekoiset, tässähän voitaisiin mennä tulkintojen kanssa hyvinkin pitkälle.
Jos tekisi lujarit ja muutaman sata kierteytettyä vartta niin ne olisi tehtaan tekemiä. Siihen ei katsastus inssikään periaatteessa voi sanoa mitään.
Taikasanana nimen omaan lujuuslaskelmat ja hieman isompi erä valmistajalta jolla on taito/kokemus tehdä ko: osia.
Periaatteessa katsastus aseman olisi todistettava laskelmat vääriksi etenkin jos ne on tehty standardien mukaan käyttäen materiaalin tuottajan tietoja lujuuden osalta.
Pitääpä kysyä insseiltä itseltään mitä mieltä ovat :twisted:
Mutta jos leikkimiset jätettäiisiin pois tästä keskustelusta, kuitilla saadaan vastuu muualle.
Tukivarsina voidaan kuitenkin käyttää kaikkia jotka on tarkoitettu samoille tai isommille akselimassoille esim. JK wrankleriin tarkoitettuja, pitää vain löytää sopivan mittaiset.

Akselin päähän joustavat puslat ja koriin kovat nivelet tuntuisi näin äkkiseltään fiksulta, tai toisin päin ne tuppaa olemaan yleensä millä vissiin haetaan hiljaisuutta tai jotain.

Hankalaa kun ei ole rajatonta budjettia :wink:
Jenkeissä olisi tarjolla niveliä ja varsia edullisestikkin tarjolla.
Opiskelijana mulla ei ole varaa moisiin enkä tulevaisuudessakaan ala maksamaan muutamaa tonnia sellaisesta jonka pystyn suunnittelemaan ja jonka suomessa voi teetättää.
Tehdäänhän ainesputkesta varsia ohjaukseenkin...
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Shortie, muokattu yhteensä 30 kertaa
Jeep Comanche 2.1 diesel
Tekniikan vaihto meneillään, valmistuu joskus.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.12.2014. 23:27

Juu, ainesputkesta minullakin on välivarsi ja raidetanko. Varmaan tappavan vaaralliset, kun ovat 22mm:n tiheäkierteelle kierteytettyä 32mm ulkohalkaisijaltaan olevaa, 6mm:n seinällä olevaa S355 ainesputkea :D

Olen tilaamassa noita Metalcloak:in kierteellisiä niveliä, sekä hitsattavia puslia/ puslakehiä jossain vaiheessa talvea tai alkukevättä. Jos löydät sieltä itsellesi sopivia niin kerro ihmeessä. Ovat tietenkin tuumamitoituksella mutta nuo 1 1/4 -12 UNF ja 1 -14 UNF kierteet saanee tehtyä sorvilla?

http://www.metalcloak.com/Jeep-Suspensi ... -s/235.htm


edit: Tämä on noilla T&T customsin y-link sarjalla toteutettu. Joustaa (liian) hyvin, eli vieteristä loppui veto kesken ennenkuin iskarien tai alustan liikevara :D huonoin puoli noissa radius- arm (jakari) tyyppisissä pitkissä tukivarsissa on, että ne tahtoo jyrkissä nousuissa keventää keulaa aika lailla. Eli pito karkaa, ja muutenkin tuntuu vähän siltä kuin tahtoisi keulia ympäri. Samoin jarrutuksissa tahtoo niiata. 4- linkillä brake dive/ anti-squat on tiettyyn rajaan asti kontrolloitavissa, jakarivarsilla hankalahkoa (nivelpisteiden sijainti vaikuttaa, mutta ei silläkään loputtomasti voi kikkailla).

Jos meinaat rakentaa ja suunnitella nelilinkin itse, kannattaa tutustua huolella niiden pääperiaatteisiin jos ei jo ole tuttua juttua. Ihan mielenkiintoista, ja helpottaa oleellisesti suunnittelua kun on edes vähän aavistusta mihin asiaan mikäkin vaikuttaa :) netistä pitäisi löytyä laskureita, jos ei niin minulla on koneella aikanaan Pirate4x4:stä löytynyt pirun näppärä Excel- pohjainen havainnollinen laskuri.

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus