WJ automaati-ilmastoinnin logiikka?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

WJ automaati-ilmastoinnin logiikka?

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 11.01.2015. 21:20

Kertokaas viisaammat miten tuommosen 2002 4.7 WJ:n automaatti-ilmastoinnin (AZC) pitäisi toimia?

Meikäläisellä tuo tekee niin, että kun kääntää huurteenpoistolle tai puolet lasille/ puolet jaloille asentoon, niin kompura lähtee päälle. (ihan riippumatta onko A/C napissa valo vai ei) Muilla asennoilla kompressori ei lähde pyörimään, ellei erikseen paina A/C nappia.

Puhallus on ollut manuaalilla. Sinänsähän tuo on ihan loogista että huurteen poistossa kompressori pyörii, mutta kun ulkona on 14 astetta pakkasta...

Ainakaan missään aikaisemmin omistamassani kulkineessa kompressori ei ole lähtenyt käyntiin jos on pakkasta näinkin paljon.

Eli kuuluuko tuon toimiakin noin?
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.01.2015. 11:15

Kyllä se noin toimii, mutta pitäisi käsittääkseni ilmastoinnin ymmärtää olla menemättä päälle kovemmassa pakkasessa?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.01.2015. 11:22

Ei oo kaikissa sitä lämpöanturia siellä kennon luona, joten ei se välttämättä tiedä ulkolämpötilaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 12.01.2015. 12:13

Niin jäi äsken tuossa sanomatta, että kyseessä on Overland-malli, jossa tuntuu olevan vakiona paljon kaikkea. (mm. murheita) Mistäs kohtaa tuon voi katsoa löytyykö ko. anturi?

Kyllä tuo jostain ainakin jotain lämpötilatietoja osaa kaivaa kun kattokonsolissa näyttää hyvinkin tarkasti ulkolämpötilaa.
JAMANT kirjoitti:Ei oo kaikissa sitä lämpöanturia siellä kennon luona, joten ei se välttämättä tiedä ulkolämpötilaa...
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

knowledge
Viestit: 21
Liittynyt: 22.08.2012. 12:01
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja knowledge » 12.01.2015. 13:31

sitä funtsinu olen itekkin vaikka olis kuinka kylmä ni kompura pyörii just tossa tuulilasipuhalluksessa,ite oon nypänny paineanturin päästä piuhan irti ni ei pyöri enään,tosin näillä keleillä sitä saa olla nyppimässä yhtenään... -15 ja seuraavana päivänä nollan pinnassa..tätä tää etelä suomen talvi. :evil:
WJ 4.7 -99 LMD + 2" korotus ja muuta pientä härpäkettä

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Kirkkaat lasit...

Viesti Kirjoittaja rane58 » 12.01.2015. 14:01

knowledge kirjoitti:sitä funtsinu olen itekkin vaikka olis kuinka kylmä ni kompura pyörii just tossa tuulilasipuhalluksessa,ite oon nypänny paineanturin päästä piuhan irti ni ei pyöri enään,tosin näillä keleillä sitä saa olla nyppimässä yhtenään... -15 ja seuraavana päivänä nollan pinnassa..tätä tää etelä suomen talvi. :evil:
-Miksi pitää nyppiä piuhoja irti? :shock: -Sen tarkoitushan on poistaa kosteus ettei ikkunat huurru. :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.01.2015. 14:04

Hybridi kirjoitti:Niin jäi äsken tuossa sanomatta, että kyseessä on Overland-malli, jossa tuntuu olevan vakiona paljon kaikkea. (mm. murheita) Mistäs kohtaa tuon voi katsoa löytyykö ko. anturi?

Kyllä tuo jostain ainakin jotain lämpötilatietoja osaa kaivaa kun kattokonsolissa näyttää hyvinkin tarkasti ulkolämpötilaa.
JAMANT kirjoitti:Ei oo kaikissa sitä lämpöanturia siellä kennon luona, joten ei se välttämättä tiedä ulkolämpötilaa...
Ulkolämpötila tulee maskin takaa, ulkolämpöanturilta, mutta kertooko se sen tiedon lämmityslaitteelle?? Lämmityslaitteen koteloon menee yksi johtosarja näkyvillä, kun tietää mitä etsiä, näkee kun ottaa hanskalokeron pois... Lämmityslaitteesta vois katsoa vikakoodit, jos vaikka olis lämpöanturi viallinen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 12.01.2015. 14:40

Mitä mulla oli -99 XJ, niin siinä lähti kompura päälle melkein -20°C pakkasessa, mutta pyöri kerrallaan vain n. 5 sekuntia ja sitten n. 20-30sek tauko. Ja tämä nimenomaan silloin, kun puhallus oli tuulilasille.

Sen sijaan -94 ZJ:ssä ei kompura pyörinyt ollenkaan alle +10°C lämmöissä, joissa olisi syksyllä ja ehkä talvellakin saanut pyöriä edes vähän ikkunoiden huurteenpoistoa varten.

Jos se jää päälle pidemmäksi aikaa kuin tuo 5s, niin sitten on varmaan jo vikaa ja alkaa ilmastoinnin osat ottaa jäätä pintaan.
Raha ja romut rauhottaa.

knowledge
Viestit: 21
Liittynyt: 22.08.2012. 12:01
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja knowledge » 12.01.2015. 15:23

mulla ainakin jäätyy koko systeemi putkia myöten näillä keleillä ja puhallus lakkaa kokonaan 30min ajon jälkeen jos en ota sitä piuhaa irti paineanturista,liekkö sit muutenkin vähän vajaa ku noin tekee.. pitää tutkia keväämmällä..
WJ 4.7 -99 LMD + 2" korotus ja muuta pientä härpäkettä

knowledge
Viestit: 21
Liittynyt: 22.08.2012. 12:01
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja knowledge » 12.01.2015. 15:25

ja joo,ei se koko ajan kompura pyöri,sykleittäin menee mut lyö jäähän kuitenkin.. + keleillä ei jäädy.
WJ 4.7 -99 LMD + 2" korotus ja muuta pientä härpäkettä

Hybridi
Viestit: 58
Liittynyt: 09.10.2014. 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Hybridi » 12.01.2015. 19:32

Kävin ajelemassa parinkymmenen minuutin lenkin. Lyö kyllä jäähän putkia ihan kivasti. Tällä kertaa oli pakkasta 16 astetta.

Vikakoodeja puskee seuraavasti:

20 = AI (Recirc) door travel too large
46 = AI (Recirc) motor was not responding

(jos nuo nyt oikein onnistuin googlettamaan)

Seurasin tuota äsken pihalla viitisen minuuttia lämppärin ollessa huurteenpoistolla, niin kyllä tuo kompressori pyöri ainakin koko sen ajan.
"A turbo is God's way of saying there isn't enough cylinders"

Kirjoita vastaus