MK irroitettava vetokoukku - "pelkkä rauta"?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Toni S.

MK irroitettava vetokoukku - "pelkkä rauta"?

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 04.07.2009. 0:04

Minulla ei ole peräkärryä. Minulla ei ole myöskään mitään pakottavaa hinkua hommata sellainen. Irroitettava vetokoukku oli silti Patriotia hankkiessa "nice to have"-listalla koska minulla oli yleinen käsitys siitä että sellainen saattaisi joskus olla ihan kätevä. Ikävä kyllä vain budjetin katto tuli vastaan ja vetokoukku piti karsia varustelistalta pois kun autoani hankin. Nyt sen puute rupeaa lievästi sanottuna ärsyttämään.

Itse vetokoukulla voisin vieläkin heittää vaikka vesilintua. Minua kiinnostaa vain se tukeva kiinnityspiste autossa. Sellaiseenhan saa vaikkapa vetopisteen kiinni, sellaiseen voisi kiinnittää varapyörätelineen tai vaikkapa expeditioantennin! Kovin näppärä siis. Vaan jos minulla olisi ollut käytettävissä se tonni minkä irroitettava vetokoukku ja sen asennus Autokeskuksella maksaa, minulla todennäköisesti olisi nyt joko FN FAL tai Mossberg 590. Eli tilanne normaali, krooninen rahapula vaivaa.

Tästäpä minä sitten suihkussa käydessäni rupesinkin kehittelemään sellaista kieroa ajatusta että paljonkohan mahtaisi kustantaa pelkkä irroitettavan vetokoukun ajoneuvonpuoleinen rauta ja sen kiinnitys autoon? :) Peräkärryn vetämiseen vaadittavat palikat voisi lisätä sitten aikoinaan jos sille päälle tulee, mutta sillä välin pääsisi jo tunturin laelle kokeilemaan kuusimetrisellä antennilla että miten pitkälle kuuluu sun muuta hassua.

Tämä oli sitten ihan puhdas brainstorming-idea että en tiedä yhtään onko tässä mitään järkeä koko ajatuksessa... Mutta ei kai se maksa mitään kysyä. :)
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

jussi_r

Viesti Kirjoittaja jussi_r » 04.07.2009. 12:01

Tee-se-itse-mies ostaa romikselta kyseisen irroittettavan vetokoukkusysteemin, kiinnittää sen autoon ja kustannus on ehkä yhden tankkauksen tasoa.

Teetä-se-muilla-mies saa parhaan arvion kustannustasosta kysymällä merkkiliikkeestä. Epäilen, että merkkiliikkeestä pelkkä rautaosa kiinnitettynä maksaa liki sen mitä koko systeemikin.
BMW

KJ

Viesti Kirjoittaja KJ » 05.07.2009. 7:47

jussi_r kirjoitti:Tee-se-itse-mies ostaa romikselta kyseisen irroittettavan vetokoukkusysteemin, kiinnittää sen autoon ja kustannus on ehkä yhden tankkauksen tasoa.

Teetä-se-muilla-mies saa parhaan arvion kustannustasosta kysymällä merkkiliikkeestä. Epäilen, että merkkiliikkeestä pelkkä rautaosa kiinnitettynä maksaa liki sen mitä koko systeemikin.
Kyllä jos vetokoukku maksaa asennuksineen 1000€ .
Itse joudun maksamaan noin 400€ koukusta ja 100€ johto hässsäkästä.
Ja irroitettavissa koukuissa on se paha tapa että ne jossain vaiheessa muuttuu kiinteäksi .

ImacInnes
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 05.07.2009. 12:19

KJ kirjoitti:
jussi_r kirjoitti:Tee-se-itse-mies ostaa romikselta kyseisen irroittettavan vetokoukkusysteemin, kiinnittää sen autoon ja kustannus on ehkä yhden tankkauksen tasoa.

Kyllä jos vetokoukku maksaa asennuksineen 1000€ .
Itse joudun maksamaan noin 400€ koukusta ja 100€ johto hässsäkästä.
Ja irroitettavissa koukuissa on se paha tapa että ne jossain vaiheessa muuttuu kiinteäksi .
Rekisteri otteisiin on ruvennut tulemaan maininta että irrroitettava veto koukku saa olla kiinni vain sitä käytettäessä.
Muutamassa uudemman auton oteessa olen ko. tekstin nähnynnä. Ei tule niin nopeasti kiinteä koukku.

En kyllä tietä onko tuo laki pykälä vai valmistajan ohje?

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

kuningaskulkuri

Viesti Kirjoittaja kuningaskulkuri » 05.07.2009. 13:52

Ismo on oikeassa, että irroitettava koukku ei saa olla kiinni muuten kuin käytettäessä. Kaveri leimasi henkilöautoaan ja siinä tuli maininta vikalistaan kun oli koukku jäminyt kiinni. Eihän se ruostu niin helposti kun muistaa joskus heittää vaikka rasvaa siihen. Minulla XJ:ssä oli irroitettava koukku ja toimi hyvin vaikka oli vanha, mutta säännöllisesti rasvailtu... Nykyään sekin palvelee jo ihan muualla kuin minulla...

anton_nokelainen

Re: MK irroitettava vetokoukku - "pelkkä rauta"?

Viesti Kirjoittaja anton_nokelainen » 05.07.2009. 15:11

[quote="Toni S."][/quote]
Terve,
mulla autossa on irroitettava vetokoukku, mutta se itse irotettava kuokku puutuu ( ostin auton sellaisena).
Jos kiinitys sopii niin voidaan tehdä kaupat.
Asun Espoossa, niin voidaan sopia tapaamisesta.
EX. Jeep Cherokee -98 4,0 242, dana30, Chrysler Corporate 8.25"

Toni S.

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 07.07.2009. 9:50

Veikkaisin että XJ:n rauta ei ihan sellaisenaan käyne MK:hon?
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

rikkoar

Viesti Kirjoittaja rikkoar » 04.04.2016. 18:48

Käykö muuten vuoden 2011 Compassiin vuoden 2007 vetokoukku?
Onko kiinnitykset muuttuneet tuossa välissä?

kozel

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.04.2016. 21:02

Eikö noita oo ebay pullollaan. Pikasella vilkaisulla alle 150e koukku ja sähkösarja yhteensä.

Kaverin passattiin suomessa reilusti +1ke ja saksasta muutama satanen..
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus