Huollatko vai huollatatko?
Huollatko vai huollatatko?
Monet sanovat huoltavan Jeeppiänsä itse, mutta mitä te oikeasti huollatte itse ja mitä jätätte sitten huoltoliikkeen tehtäväksi? Yllä olevissa vaihtoehdoissa on muutamia yleisimpiä kohteita lueteltuna, joten ruksikaa siitä mitä itse teette ja kertokaa sitten kommentein mitä jätätte suosiolla huoltoliikkeille hommaksi.
Re: Huollatko vai huollatatko?
Lähinnä mihin ei oo laitteita kotona eikä töissä. Viimeksi emännän fordista teetätin automaatin öljynvaihdon öljynvaihtofirmalla sillä automaatilla joka pumppas käydessä vanhat pois ja uudet sisälle. Fordissa kun ei ole erillistä suodatintakaan. Siinä oli sellanen näyttöputki joka oli ihan musta aluksi ja koneen käydessä muuttui kirkkaaksi kuin olisi kontrastinapista painanu.
kozel@ircnet
Terve.
Aina on autoni olleet niin vanhoja että ei niitä mihkään korjaamoon ole raaskinut viedä ja nykyjään koulutuksen myötä tulee kaikki tehtyä jo uudempiinkin autoihin.
Automaatin korjaukset jätän suosiolla sen osaaville ammattilaisille.
t. Ismo Ämmä
Aina on autoni olleet niin vanhoja että ei niitä mihkään korjaamoon ole raaskinut viedä ja nykyjään koulutuksen myötä tulee kaikki tehtyä jo uudempiinkin autoihin.
Automaatin korjaukset jätän suosiolla sen osaaville ammattilaisille.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Yleensä olen käynyt kiusaamassa JAMANTTIA kysymyksillä ja korjauksilla/huolloilla....
-Ite en pystykykenemään enkä osaisikaan, parempi antaa ammattilaisten tehdä.
Kesärenkaatkin vaihdatin rengashotellissa, ala nyt itteesä telomaan....
No, tankkaus onnistuu ja öljyjen tarkistus mittatikuista....

-Ite en pystykykenemään enkä osaisikaan, parempi antaa ammattilaisten tehdä.

Kesärenkaatkin vaihdatin rengashotellissa, ala nyt itteesä telomaan....

No, tankkaus onnistuu ja öljyjen tarkistus mittatikuista....

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Luetelluista huoltokohteista jättäisin ammattilaiselle mieluiten jakohihnan vaihdon. Omassa kulkineessa sellaista tosin edes ole.. Vaikka eikai sekään mitään tähtitiedettä ole, kunhan on oikeat työkalut eli varsinkin jotain millä ne hammaspyörät lukitsee..
Automaatin öljynvaihdon saattaisin myös teettää, kun eihän tuossa ole öljypohjassa ollenkaan tyhjennysproppua. Ensinnäkin tietää sotkua tai sitten pitäis olla värkit imemällä tyhjentämiseksi ja toiseksi pihalla vähän arvelluttaisi avata öljypohja ettei mene roskia eikä työskentelyolosuhteetkaan ole kovin ergonomiset..
Ja tunnustettakoon, että äänestyksessä väitin itse vaihtavani jakolaatikon öljyt mutta lyhyen yhteisen elomme aikana kerran vaihdettu ja senkin teetin JAMANTilla, ihan vain koska auto oli jo valmiiksi siellä ja sitä varmasti oikeaa öljyä myös.
Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu, moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto jo tehtynä. Jumiva oikea takajarru tällä hetkellä levällään, odottelee vielä uusia paloja (jotka taitavat olla jo matkahuollossa odottamassa eilen tilattuani) ja jarrunesteen vaihdan samalla. Samaten ohjaustehostimen nesteenvaihto työlistalla (tihkuu punaista läpi, ei tietoa mitä litkua sinne on laitettu joten yritetään jos vielä pystyisi pelastamaan vaihtamalla PSFää sisälle). Eli melkein kaikki äänestyslistan kohdat saa jo ruksia
Taisi unohtua ruksata sytytystulppien vaihto. Toki itse vaihtaisin, jos tuossa sellaiset olisi.
Harrasteauto ja sen ajokunnossa pitäminen on vahvasti osa sitä harrastusta. Ja nimenomaan harrastusta, kun en ole mikään mekaanikko.
Automaatin öljynvaihdon saattaisin myös teettää, kun eihän tuossa ole öljypohjassa ollenkaan tyhjennysproppua. Ensinnäkin tietää sotkua tai sitten pitäis olla värkit imemällä tyhjentämiseksi ja toiseksi pihalla vähän arvelluttaisi avata öljypohja ettei mene roskia eikä työskentelyolosuhteetkaan ole kovin ergonomiset..
Ja tunnustettakoon, että äänestyksessä väitin itse vaihtavani jakolaatikon öljyt mutta lyhyen yhteisen elomme aikana kerran vaihdettu ja senkin teetin JAMANTilla, ihan vain koska auto oli jo valmiiksi siellä ja sitä varmasti oikeaa öljyä myös.
Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu, moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihto jo tehtynä. Jumiva oikea takajarru tällä hetkellä levällään, odottelee vielä uusia paloja (jotka taitavat olla jo matkahuollossa odottamassa eilen tilattuani) ja jarrunesteen vaihdan samalla. Samaten ohjaustehostimen nesteenvaihto työlistalla (tihkuu punaista läpi, ei tietoa mitä litkua sinne on laitettu joten yritetään jos vielä pystyisi pelastamaan vaihtamalla PSFää sisälle). Eli melkein kaikki äänestyslistan kohdat saa jo ruksia

Taisi unohtua ruksata sytytystulppien vaihto. Toki itse vaihtaisin, jos tuossa sellaiset olisi.
Harrasteauto ja sen ajokunnossa pitäminen on vahvasti osa sitä harrastusta. Ja nimenomaan harrastusta, kun en ole mikään mekaanikko.
Jeepitön Jeeppi-intoilija
Ei edes kauheasti hävetä, mutta renkaitten alle/alta asentamista lukuunottamatta annan hommat ammattilaisten haltuun. Ennen vaihdoin tulpat, jarrupalat, öljyt/suodattimet ja paikkailin ruostuneita äänenvaimentimia. Nykyisin ei ole paikkaa missä tehdä, ei edes kunnon vehkeitä. Suurin syy on lienee se, että en yksinkertaisesti osaa, en ole koskaan opetellut edes tavallisia remonttihommia. Pidän autoistani yleensä hyvää huolta, vien ne ammattilaisten hoitoon kerran vuodessa ja yhdellä sellaisella reissulla hoituu yleensä monta asiaa.
Itse tulee tehtyä kaikki mitä osaa tai edes kuvittelee osaavansa. Koneistukset ja verhoilutyöt jätän suosiolla ammattilaisille, niihin ei ole laitteita eikä taitoa
Edellinen oman tallin ulkopuolella teetetty homma oli XJ:n etupään ylä- ja alapallonivelien vaihto Jerkulla, kun ei ollut sopivia työkaluja eikä kiinnostusta ruveta edes hommaamaan. Sitä edellinen oli silloisen käyttöauton kytkimen vaihto joulun ja vuodenvaihteen välissä, kun olisi pitänyt itse tehdä pihalla pakkasessa ja tämä taisi olla joku kymmenen vuotta sitten
Mulla kun kaikista autoista tulee enemmän tai vähemmän harrasteautoja, niin aika paljon niiden kanssa on tullut puuhasteltua. Nytkin on tallissa käyttöautoksi hommatun Alfan täydellinen koneremontti sekä korin siistiminen... Siinä sivussa pitäisi Jeeppiä vähän askarrella sekä autella kavereita heidän autojen kanssa

Edellinen oman tallin ulkopuolella teetetty homma oli XJ:n etupään ylä- ja alapallonivelien vaihto Jerkulla, kun ei ollut sopivia työkaluja eikä kiinnostusta ruveta edes hommaamaan. Sitä edellinen oli silloisen käyttöauton kytkimen vaihto joulun ja vuodenvaihteen välissä, kun olisi pitänyt itse tehdä pihalla pakkasessa ja tämä taisi olla joku kymmenen vuotta sitten

Mulla kun kaikista autoista tulee enemmän tai vähemmän harrasteautoja, niin aika paljon niiden kanssa on tullut puuhasteltua. Nytkin on tallissa käyttöautoksi hommatun Alfan täydellinen koneremontti sekä korin siistiminen... Siinä sivussa pitäisi Jeeppiä vähän askarrella sekä autella kavereita heidän autojen kanssa

Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
Kaikki pitää yrittää nykyisn itte tehdä mihin löytyy työkalut.
Jakohihnaa en ole koskaan vaihtanut ja sen jättäisin tässä vaiheessa tekemättä.
En mää mitään osaa, mutta opetellaan
Jakohihnaa en ole koskaan vaihtanut ja sen jättäisin tässä vaiheessa tekemättä.
En mää mitään osaa, mutta opetellaan

Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Jakopäähän en ole missään autossani vielä koskenut ja ohjaustehostimen nesteitä ei ole tullut vaihdettua. Jälkimmäisen varmaan tekisin itse, jos ajankohtaiseksi osoittautuu.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.
Ei se siitä.
Eipä löytynyt suoraan mitään järkevää huoltokirjaa / -lomaketta WJ:tä varten johon noita töitä merkkaisi ylös, joten tein oheisen lomakkeen. Näköjään tuosta versiosta puuttuu jarrunesteen kiehumispisteen mittaustuloksen viiva, mutta varmaan aika harva niitä mittailee.
http://i172.photobucket.com/albums/w24/ ... u65hhj.jpg
Löytyy sama versio xlsx-muodossa, jos joku kokee tarvetta sellaisen saada itselleen.
http://i172.photobucket.com/albums/w24/ ... u65hhj.jpg
Löytyy sama versio xlsx-muodossa, jos joku kokee tarvetta sellaisen saada itselleen.
Kaikki mahollinen tehää itte. Jos jotain en ole tehny, ni sit opetellaa 

Heikki
Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2
ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac
Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2
ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac