Tunkki petti

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
PunisherFIN
Viestit: 27
Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja PunisherFIN » 09.02.2016. 20:03

se bilteman korkeelle nostava on halpa ja kerrankin siedettävän hyvä. mutta AINA pukit alle ainakin sen kanssa, mutta ite laitan varmuudeksi jo ihan kun irrottaa 33" mutikkaa huoltoa varten, tai vaihtaa rengastusta. menee kuitenkin hetki nostella niitä edestakas ja siinä ajassa ehtii sattua kaikenmoista..

tämä siis: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000021706/
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja keltsi » 10.02.2016. 11:01

Itse sijoitin tallikaverin kanssa tuollaiseen Bahcoon: http://www.virtasenkauppa.fi/bahco-hall ... atala-7709

Meitin tallilla kun tuo mataluus ja ulottuvuus on tärkeimpiä kriteerejä :wink: Hyvällä omallatunnolla voi tuota kehua, eikä yhtään harmita siihen käytetyt eurot 8)

Motonetissakin on noita Bahcoja, mutta mielestäni ei juuri tuota versiota...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

PunisherFIN
Viestit: 27
Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja PunisherFIN » 10.02.2016. 19:29

vähän mihin tuota tunkkia käyttää, käyttikselle riittäs kevyestikin tuo 610mm nostokorkeus, että saa nostettua myös akselin vapaalle, mutta suunnistusvehkeeseen se ei yllä peräpäässä edes pohjaan kiinni :D harmittanu ku Bahcolla ei oo sellasta ultrakorkeeta mallia, ku nuo on ollu aika laadukkaita työkaluja aina, eikä kolome sattaa oo kunnon hallitunkistä mikään hinta edes..
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 10.02.2016. 19:56

Eikös suunistus vehettä pysty nostelemaan maastotunkilla?
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja Machist » 10.02.2016. 22:34

Tunkista kun on puhetta, niin miten tunkkaatte autojanne?
- perämurikasta ylös nii että molemmat renkaat nousee?
- akseliputkesta rengas kerrallaan?
- Rungosta?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 10.02.2016. 22:58

Jos on halli tunkki niin etu ja perämurikasta jos tarvii kummatkin pyörät ilmaan saada.
Pikku tunkilla tietty akseliputkesta pyörä kerrallaan ilmaan. Tai iskarin korvan alta.

Aina pukit alle jos enemmän tekee kuin pyörät vaan vaihtaa.

Minulla on lisäksi maasturille sopivat kestävät ajosillat joiden päälle toisenpään ajamalla mahtuu hyvin alla työskentelemään.
Vajaa vetoisia varten olen tehnyt lankusta loiventavat lisäsillat lukituskoukuilla jotta ei puskurit ota kiinni.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

PunisherFIN
Viestit: 27
Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja PunisherFIN » 11.02.2016. 3:45

ImacInnes kirjoitti:Eikös suunistus vehettä pysty nostelemaan maastotunkilla?
t. Ismo Ämmä
hidas ja lifti on betonilattiallaki vähän "tilapäisratkasu" miusta. helmasta nostamalla kallistuu niin pirusti, että pyrkii luistamaan lifti karkuun, ku tarttee saada niin pirusti ylöspäin et kevenee edes rengas.. tuo lifti on miulla lähinnä sen takia, että kun mettässä onnistuu saamaan jonkun kiven/kannon sopivasti pänninkiin alustan alle, niin liftilla sit keventää ja "ajaa ylite" (myös siitä liftistä).. pitäs tilata Jerkulta oikee Hi-Lift, nytte tuommone kiinan rimpula ni se on aikalailla ihan paska :D
Machist kirjoitti:Tunkista kun on puhetta, niin miten tunkkaatte autojanne?
- perämurikasta ylös nii että molemmat renkaat nousee?
- akseliputkesta rengas kerrallaan?
- Rungosta?
riippuu ihan mitä tekee, sillon ku tarttee saada pyörittäneen renkaita remontin aikana, niin takamurikasta ylös ja pukit akseliputkien alle, etupäässähän siihen murikan ihan viereen käy normi hallitunkin nostopeti kun heittää jackpadit &%¤%&(, ni nousee aika tasaseen ja sama homma et pukit putkien alle. renkaat vaihdan tosiaan akseli kerrallaan ku kaiken nopein tykittää sit pyssyn kanssa mutterit auki ja kiinni. tukariremppaan en nosta ollenkaan, vaan vedän räikkäliinalla akselin paikalleen/"heppiin" ja sit irrottaa tukivarren kerrallaan, mitä onki korjaamassa, sinne alle kun sopii pyörimään ihan hyvin ilman nosteluakin. :D jousiremppaa vartenhan akseli pitää saada vapaalle, niin steeringin/tankin panssarista tai helmapalkista. nykyään kun tuli nostettua tankki konttiin, niin ei ole tosiaan persepäässä enää mitään kiinnekohtaa pl vinssipedin alus ja se on 75cm korkeudella lattiasta, niin tuossa bilitsunkaan tunkissa ei piisaa nostovara, niin sitten kelkkoo rottelon nosturille, saatiin syssyllä 2-pilari halliin, ni helpottuna aika ratkasevasti nuo remontit mitä ennen teki tunkin kanssa.. tuon käyttiksen ajan aina nosturille suoraan, on niin perse pyöriä vakiokorkusen alla, et pakko saada lattiasta irti reilusti, että sopii jotain tekemään :P pakko korottaa se auto, et helpottuu huollot :D
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 11.02.2016. 9:46

Kaikkia tunkkejahan käytetään tilapisesti ja laitetaan ne pukit sitten alle.

Maastotunkin jalkaan kannattaa ruuvata 4 pulttia ja mutteria piikeiksi niin, johan rupeaa pysymään paremmin paikallaan maaston liukkaissa juurakoissa, jäässä ja asfaltillakin.
Eikä se mihinkään luista kun katsoo että tulee tarpeeksi pystyyn ja jos kovalla pinalla epäilyttää niin lankku tai levy jakaa painoa isomalle alueelle ja luo lisää kitkaa.
Itselläni on vielä pieni kiristyshihna varren yläpäässä jolla saan lukittua kahvan varmasti paikoilleen niin kuljetiuksen ajaksi kuin nostovaihen lopuksi.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 16.02.2016. 17:32

Motonet on näköjään kaikessa hiljaisuudessa tuonut markkinoille oman tuotemerkin hallitunkit. Esim. 3 tonnin tunkki 500mm nostokorkeuteen 99 eur.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/807651/M ... -pikanosto

hitsaa
Viestit: 51
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 26.10.2016. 15:13

ImacInnes kirjoitti:Hyvä Hyvä.
Tarjous hyväksytty.
2.5.2015 on kulmassa ajopäivä, tarjoan makkaraa + lipparia ja jos et sinne pysty tuomaan niin tulen kyllä hakemaan.
t. Ismo Ämmä
hitsaa kirjoitti:
ImacInnes kirjoitti:Diesel ZJ:stä se jopa puuttuu, teline on tyhjä. Tarvis jostain saada moinen.

t. Ismo Ämmä
Tuon joskus sulle kulmaan tullessani tommosen. Tai laita YV ja tule hakemaan :)
Löyty vielä tähän semmoinen jännä L-kirjaimen muotoinen "pultti" jolla tuon saa takapenkin pohjaan kiinni, tarvitsetko? :shock:

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 26.10.2016. 21:50

Moro.
Ei oo tarvis, kun kiinitysosat oli tallella.
t. Ismo Ämmä
hitsaa kirjoitti:
ImacInnes kirjoitti:Hyvä Hyvä.
Tarjous hyväksytty.
2.5.2015 on kulmassa ajopäivä, tarjoan makkaraa + lipparia ja jos et sinne pysty tuomaan niin tulen kyllä hakemaan.
t. Ismo Ämmä
hitsaa kirjoitti:
ImacInnes kirjoitti:Diesel ZJ:stä se jopa puuttuu, teline on tyhjä. Tarvis jostain saada moinen.

t. Ismo Ämmä
Tuon joskus sulle kulmaan tullessani tommosen. Tai laita YV ja tule hakemaan :)
Löyty vielä tähän semmoinen jännä L-kirjaimen muotoinen "pultti" jolla tuon saa takapenkin pohjaan kiinni, tarvitsetko? :shock:
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja Machist » 04.02.2017. 23:13

Miten nuo pukit kannattaa laittaa kun akseli pitäisi saada "vapaaksi"?
Eli siis molemmat pyörät irti ja niin että akselilla ei ole kuormaa.

Onko tuossa tukivarren kiinnikeen takana sellainen paikka että kestää?
Pitäisi saada panhardi paikoilleen ja ei taida muuten onnistua kuin vapauttamalla akselin?

Kuva
Kuva
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 04.02.2017. 23:33

Siinäpä juuri, runkopalkin alla.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.02.2017. 23:57

Machist kirjoitti:Pitäisi saada panhardi paikoilleen ja ei taida muuten onnistua kuin vapauttamalla akselin?
Jos etupanhard, niin renkaat maahan ja apulainen kääntämään rattia. Ratin kääntö siirtää koria sivusuunnassa ja akseli pysyy paikallaan -> panhardin kiinnityspultin saa paikalleen sormivoimin.
Jos takapanhard, niin joko liina korista akseliin ja vetää sopivaan suuntaan, tai sitten apulainen vähän tönimään auton kylkeä..


Akselin roikottamisesta vapaana ei ole kuin haittaa, akseli on mitä suurimmalla todennäköisyydellä aivan vinksallaan auton alla vs. auton paino renkaiden päällä ajokorkeudessa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Tunkki petti

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 05.02.2017. 11:23

Epäilisin jopa, että panhardi irti ja akseli täysin joustot ulkona panhardi ei mene edes paikoilleen.
Kesällä jousia vaihtaessa näytti ainakin vapaana roikkuessaan ottavan akselin puolen kiinnikkeen reunaan panhardi kiinni ja sen irroittamalla akseli tuli vielä muutaman sentin alaspäin..

Edit. Näin siis taka-akselissa ja uudelleen kuvia katsottuani näyttäisi kyseessä olevan etuakseli.. Siinä taisi ottaa kiinni tukivarsien korvalliset ennen panhardia.. Itsellä ei käynyt mielessäkään tuo Timon ehdottama ratin kääntely, vaan käytin etupanhardissakin kuormaliinaa pukkien ollessa akselin alla. Ylätukivarren kinnikkeestä runkopalkissa olevaan reikään muistaakseni sai liinan hyvin
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Kirjoita vastaus