Tunkki petti
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tunkki petti
se bilteman korkeelle nostava on halpa ja kerrankin siedettävän hyvä. mutta AINA pukit alle ainakin sen kanssa, mutta ite laitan varmuudeksi jo ihan kun irrottaa 33" mutikkaa huoltoa varten, tai vaihtaa rengastusta. menee kuitenkin hetki nostella niitä edestakas ja siinä ajassa ehtii sattua kaikenmoista..
tämä siis: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000021706/
tämä siis: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000021706/
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Re: Tunkki petti
Itse sijoitin tallikaverin kanssa tuollaiseen Bahcoon: http://www.virtasenkauppa.fi/bahco-hall ... atala-7709
Meitin tallilla kun tuo mataluus ja ulottuvuus on tärkeimpiä kriteerejä
Hyvällä omallatunnolla voi tuota kehua, eikä yhtään harmita siihen käytetyt eurot
Motonetissakin on noita Bahcoja, mutta mielestäni ei juuri tuota versiota...
Meitin tallilla kun tuo mataluus ja ulottuvuus on tärkeimpiä kriteerejä


Motonetissakin on noita Bahcoja, mutta mielestäni ei juuri tuota versiota...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tunkki petti
vähän mihin tuota tunkkia käyttää, käyttikselle riittäs kevyestikin tuo 610mm nostokorkeus, että saa nostettua myös akselin vapaalle, mutta suunnistusvehkeeseen se ei yllä peräpäässä edes pohjaan kiinni
harmittanu ku Bahcolla ei oo sellasta ultrakorkeeta mallia, ku nuo on ollu aika laadukkaita työkaluja aina, eikä kolome sattaa oo kunnon hallitunkistä mikään hinta edes..

Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Re: Tunkki petti
Eikös suunistus vehettä pysty nostelemaan maastotunkilla?
t. Ismo Ämmä
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Tunkki petti
Tunkista kun on puhetta, niin miten tunkkaatte autojanne?
- perämurikasta ylös nii että molemmat renkaat nousee?
- akseliputkesta rengas kerrallaan?
- Rungosta?
- perämurikasta ylös nii että molemmat renkaat nousee?
- akseliputkesta rengas kerrallaan?
- Rungosta?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Tunkki petti
Jos on halli tunkki niin etu ja perämurikasta jos tarvii kummatkin pyörät ilmaan saada.
Pikku tunkilla tietty akseliputkesta pyörä kerrallaan ilmaan. Tai iskarin korvan alta.
Aina pukit alle jos enemmän tekee kuin pyörät vaan vaihtaa.
Minulla on lisäksi maasturille sopivat kestävät ajosillat joiden päälle toisenpään ajamalla mahtuu hyvin alla työskentelemään.
Vajaa vetoisia varten olen tehnyt lankusta loiventavat lisäsillat lukituskoukuilla jotta ei puskurit ota kiinni.
t. Ismo Ämmä
Pikku tunkilla tietty akseliputkesta pyörä kerrallaan ilmaan. Tai iskarin korvan alta.
Aina pukit alle jos enemmän tekee kuin pyörät vaan vaihtaa.
Minulla on lisäksi maasturille sopivat kestävät ajosillat joiden päälle toisenpään ajamalla mahtuu hyvin alla työskentelemään.
Vajaa vetoisia varten olen tehnyt lankusta loiventavat lisäsillat lukituskoukuilla jotta ei puskurit ota kiinni.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tunkki petti
hidas ja lifti on betonilattiallaki vähän "tilapäisratkasu" miusta. helmasta nostamalla kallistuu niin pirusti, että pyrkii luistamaan lifti karkuun, ku tarttee saada niin pirusti ylöspäin et kevenee edes rengas.. tuo lifti on miulla lähinnä sen takia, että kun mettässä onnistuu saamaan jonkun kiven/kannon sopivasti pänninkiin alustan alle, niin liftilla sit keventää ja "ajaa ylite" (myös siitä liftistä).. pitäs tilata Jerkulta oikee Hi-Lift, nytte tuommone kiinan rimpula ni se on aikalailla ihan paskaImacInnes kirjoitti:Eikös suunistus vehettä pysty nostelemaan maastotunkilla?
t. Ismo Ämmä

riippuu ihan mitä tekee, sillon ku tarttee saada pyörittäneen renkaita remontin aikana, niin takamurikasta ylös ja pukit akseliputkien alle, etupäässähän siihen murikan ihan viereen käy normi hallitunkin nostopeti kun heittää jackpadit &%¤%&(, ni nousee aika tasaseen ja sama homma et pukit putkien alle. renkaat vaihdan tosiaan akseli kerrallaan ku kaiken nopein tykittää sit pyssyn kanssa mutterit auki ja kiinni. tukariremppaan en nosta ollenkaan, vaan vedän räikkäliinalla akselin paikalleen/"heppiin" ja sit irrottaa tukivarren kerrallaan, mitä onki korjaamassa, sinne alle kun sopii pyörimään ihan hyvin ilman nosteluakin.Machist kirjoitti:Tunkista kun on puhetta, niin miten tunkkaatte autojanne?
- perämurikasta ylös nii että molemmat renkaat nousee?
- akseliputkesta rengas kerrallaan?
- Rungosta?



Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Re: Tunkki petti
Kaikkia tunkkejahan käytetään tilapisesti ja laitetaan ne pukit sitten alle.
Maastotunkin jalkaan kannattaa ruuvata 4 pulttia ja mutteria piikeiksi niin, johan rupeaa pysymään paremmin paikallaan maaston liukkaissa juurakoissa, jäässä ja asfaltillakin.
Eikä se mihinkään luista kun katsoo että tulee tarpeeksi pystyyn ja jos kovalla pinalla epäilyttää niin lankku tai levy jakaa painoa isomalle alueelle ja luo lisää kitkaa.
Itselläni on vielä pieni kiristyshihna varren yläpäässä jolla saan lukittua kahvan varmasti paikoilleen niin kuljetiuksen ajaksi kuin nostovaihen lopuksi.
t. Ismo Ämmä
Maastotunkin jalkaan kannattaa ruuvata 4 pulttia ja mutteria piikeiksi niin, johan rupeaa pysymään paremmin paikallaan maaston liukkaissa juurakoissa, jäässä ja asfaltillakin.
Eikä se mihinkään luista kun katsoo että tulee tarpeeksi pystyyn ja jos kovalla pinalla epäilyttää niin lankku tai levy jakaa painoa isomalle alueelle ja luo lisää kitkaa.
Itselläni on vielä pieni kiristyshihna varren yläpäässä jolla saan lukittua kahvan varmasti paikoilleen niin kuljetiuksen ajaksi kuin nostovaihen lopuksi.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Tunkki petti
Motonet on näköjään kaikessa hiljaisuudessa tuonut markkinoille oman tuotemerkin hallitunkit. Esim. 3 tonnin tunkki 500mm nostokorkeuteen 99 eur.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/807651/M ... -pikanosto
http://www.motonet.fi/fi/tuote/807651/M ... -pikanosto
Re: Tunkki petti
Löyty vielä tähän semmoinen jännä L-kirjaimen muotoinen "pultti" jolla tuon saa takapenkin pohjaan kiinni, tarvitsetko?ImacInnes kirjoitti:Hyvä Hyvä.
Tarjous hyväksytty.
2.5.2015 on kulmassa ajopäivä, tarjoan makkaraa + lipparia ja jos et sinne pysty tuomaan niin tulen kyllä hakemaan.
t. Ismo Ämmä
hitsaa kirjoitti:Tuon joskus sulle kulmaan tullessani tommosen. Tai laita YV ja tule hakemaanImacInnes kirjoitti:Diesel ZJ:stä se jopa puuttuu, teline on tyhjä. Tarvis jostain saada moinen.
t. Ismo Ämmä

Re: Tunkki petti
Moro.
Ei oo tarvis, kun kiinitysosat oli tallella.
t. Ismo Ämmä
Ei oo tarvis, kun kiinitysosat oli tallella.
t. Ismo Ämmä
hitsaa kirjoitti:Löyty vielä tähän semmoinen jännä L-kirjaimen muotoinen "pultti" jolla tuon saa takapenkin pohjaan kiinni, tarvitsetko?ImacInnes kirjoitti:Hyvä Hyvä.
Tarjous hyväksytty.
2.5.2015 on kulmassa ajopäivä, tarjoan makkaraa + lipparia ja jos et sinne pysty tuomaan niin tulen kyllä hakemaan.
t. Ismo Ämmä
hitsaa kirjoitti:Tuon joskus sulle kulmaan tullessani tommosen. Tai laita YV ja tule hakemaanImacInnes kirjoitti:Diesel ZJ:stä se jopa puuttuu, teline on tyhjä. Tarvis jostain saada moinen.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Tunkki petti
Miten nuo pukit kannattaa laittaa kun akseli pitäisi saada "vapaaksi"?
Eli siis molemmat pyörät irti ja niin että akselilla ei ole kuormaa.
Onko tuossa tukivarren kiinnikeen takana sellainen paikka että kestää?
Pitäisi saada panhardi paikoilleen ja ei taida muuten onnistua kuin vapauttamalla akselin?


Eli siis molemmat pyörät irti ja niin että akselilla ei ole kuormaa.
Onko tuossa tukivarren kiinnikeen takana sellainen paikka että kestää?
Pitäisi saada panhardi paikoilleen ja ei taida muuten onnistua kuin vapauttamalla akselin?


Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Tunkki petti
Siinäpä juuri, runkopalkin alla.
t. Ismo Ämmä
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Tunkki petti
Jos etupanhard, niin renkaat maahan ja apulainen kääntämään rattia. Ratin kääntö siirtää koria sivusuunnassa ja akseli pysyy paikallaan -> panhardin kiinnityspultin saa paikalleen sormivoimin.Machist kirjoitti:Pitäisi saada panhardi paikoilleen ja ei taida muuten onnistua kuin vapauttamalla akselin?
Jos takapanhard, niin joko liina korista akseliin ja vetää sopivaan suuntaan, tai sitten apulainen vähän tönimään auton kylkeä..
Akselin roikottamisesta vapaana ei ole kuin haittaa, akseli on mitä suurimmalla todennäköisyydellä aivan vinksallaan auton alla vs. auton paino renkaiden päällä ajokorkeudessa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Tunkki petti
Epäilisin jopa, että panhardi irti ja akseli täysin joustot ulkona panhardi ei mene edes paikoilleen.
Kesällä jousia vaihtaessa näytti ainakin vapaana roikkuessaan ottavan akselin puolen kiinnikkeen reunaan panhardi kiinni ja sen irroittamalla akseli tuli vielä muutaman sentin alaspäin..
Edit. Näin siis taka-akselissa ja uudelleen kuvia katsottuani näyttäisi kyseessä olevan etuakseli.. Siinä taisi ottaa kiinni tukivarsien korvalliset ennen panhardia.. Itsellä ei käynyt mielessäkään tuo Timon ehdottama ratin kääntely, vaan käytin etupanhardissakin kuormaliinaa pukkien ollessa akselin alla. Ylätukivarren kinnikkeestä runkopalkissa olevaan reikään muistaakseni sai liinan hyvin
Kesällä jousia vaihtaessa näytti ainakin vapaana roikkuessaan ottavan akselin puolen kiinnikkeen reunaan panhardi kiinni ja sen irroittamalla akseli tuli vielä muutaman sentin alaspäin..
Edit. Näin siis taka-akselissa ja uudelleen kuvia katsottuani näyttäisi kyseessä olevan etuakseli.. Siinä taisi ottaa kiinni tukivarsien korvalliset ennen panhardia.. Itsellä ei käynyt mielessäkään tuo Timon ehdottama ratin kääntely, vaan käytin etupanhardissakin kuormaliinaa pukkien ollessa akselin alla. Ylätukivarren kinnikkeestä runkopalkissa olevaan reikään muistaakseni sai liinan hyvin
Grand Cherokee 5.9 Ltd