Vakaajan puslat + koiranluut

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 25.04.2016. 9:22

Ralusa2006 kirjoitti:Vaikuttiko kuinka paljon ajettavuuteen/käytökseen toi remppa?

Omassa tiettyä levottomuutta ja tarttee kesällä paneutua tarkemmin noihinkin....

Hyvä ja selkeä rapsa. Kiitos siitä!
En nyt tiedä onko suurta vaikutusta ajettavuuteen, mutta kyllä se hieman vaikutti kun ei ne vakaajan tangot siellä resonoi enää.
Psykologinen vaikutus oli sitten huomattavasti suurempi, eli kun ei kolise niin tuntuu paljon paremmalta koko auto :mrgreen:

Mulla on asteittain se levottomuus vähentynyt. iskarit ja panhardit on olleet suurimmat vaikuttajat.
Varmaan tukivarsien puslat on vielä hieman väljiä tms kun edelleen on aavistuksen vetelä/levoton tuo alusta.

Vai liekkö ominaisuus?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.04.2016. 12:58

Machist kirjoitti:
Ralusa2006 kirjoitti:Vaikuttiko kuinka paljon ajettavuuteen/käytökseen toi remppa?

Omassa tiettyä levottomuutta ja tarttee kesällä paneutua tarkemmin noihinkin....

Hyvä ja selkeä rapsa. Kiitos siitä!
En nyt tiedä onko suurta vaikutusta ajettavuuteen, mutta kyllä se hieman vaikutti kun ei ne vakaajan tangot siellä resonoi enää.
Psykologinen vaikutus oli sitten huomattavasti suurempi, eli kun ei kolise niin tuntuu paljon paremmalta koko auto :mrgreen:

Mulla on asteittain se levottomuus vähentynyt. iskarit ja panhardit on olleet suurimmat vaikuttajat.
Varmaan tukivarsien puslat on vielä hieman väljiä tms kun edelleen on aavistuksen vetelä/levoton tuo alusta.

Vai liekkö ominaisuus?

Tukivarsien ja panhardien puslat on oleellisimmat mitkä vaikuttaa levottomuuteen ja vaelteluun - olettaen että kaikki raidetangonpäät ja simpukka on kuosissa. ZJ:n vetely tai hakeminen ei ole ominaisuus, se on merkki siitä että alustassa/ ohjauksessa on kuluneita osia, tai ohjauskulmat on viturallaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 25.04.2016. 21:40

Timo L kirjoitti:
Machist kirjoitti:
Ralusa2006 kirjoitti:Vaikuttiko kuinka paljon ajettavuuteen/käytökseen toi remppa?

Omassa tiettyä levottomuutta ja tarttee kesällä paneutua tarkemmin noihinkin....

Hyvä ja selkeä rapsa. Kiitos siitä!
En nyt tiedä onko suurta vaikutusta ajettavuuteen, mutta kyllä se hieman vaikutti kun ei ne vakaajan tangot siellä resonoi enää.
Psykologinen vaikutus oli sitten huomattavasti suurempi, eli kun ei kolise niin tuntuu paljon paremmalta koko auto :mrgreen:

Mulla on asteittain se levottomuus vähentynyt. iskarit ja panhardit on olleet suurimmat vaikuttajat.
Varmaan tukivarsien puslat on vielä hieman väljiä tms kun edelleen on aavistuksen vetelä/levoton tuo alusta.

Vai liekkö ominaisuus?

Tukivarsien ja panhardien puslat on oleellisimmat mitkä vaikuttaa levottomuuteen ja vaelteluun - olettaen että kaikki raidetangonpäät ja simpukka on kuosissa. ZJ:n vetely tai hakeminen ei ole ominaisuus, se on merkki siitä että alustassa/ ohjauksessa on kuluneita osia, tai ohjauskulmat on viturallaan.
Pikkuhiljaa laitetaan kun budjetti sallii ja kerkee..
Jos nyt leiman sais niin olis taas aikaa katella. raidetangon päät on melko vanhan näköiset ja ne tukivarren puslat myös. niistä täytyy seuraavaksi väljää etsiä.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
ZJ-Uivelo
Viestit: 39
Liittynyt: 01.09.2015. 21:58
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja ZJ-Uivelo » 12.05.2016. 0:31

Jos vaihdoit joku aika sitten takapanhardiin puslat, niin jälkikiristäppä ne pultit. Mulla ne oli löystyneet ja jeepistä tuli tavallista pahempi laiva.
Akselinpuoleinen oli aika löysällä, mutta kiristämisen jälkeen "hakeminen" rauhoittui kummasti.

Onkohan noista etupään koiranluista olemassa jotain heavy-duty mallia? Tuntuu aikamoista kulutustavaraa olevan tuo pallonivel malli.
ZJ -96 4.0, Np242, panssarit, korotus
Suzuki Baleno 1.6

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.05.2016. 8:21

ZJ-Uivelo kirjoitti: Onkohan noista etupään koiranluista olemassa jotain heavy-duty mallia? Tuntuu aikamoista kulutustavaraa olevan tuo pallonivel malli.
Ei tietääkseni ole, jopa noi nipalliset on kulutustavaraa, taas on pihalla yksi katsastuksessa hylätty ZJ, jossa yksi hylkäyksen syy on koiranluun yläpää ja nipallinen kyseessä... Se vaan oon huonosti suunniteltu ja rasva ei auta... (niin tai tavallaanhan se on hyvin suunniteltu, varaosakauppiaat kiittää). Jos olis helppo tuote (eli tukkureilla olis), ottaisin irroitettavat, ne kun on melko ikuiset, kun niissä ei oo tuota rakennetta....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.05.2016. 8:52

ZJ-Uivelo kirjoitti:Onkohan noista etupään koiranluista olemassa jotain heavy-duty mallia? Tuntuu aikamoista kulutustavaraa olevan tuo pallonivel malli.
On, laitat sinne vanhemman mallin mistä puuttuu pallonivel ja yläpäässä on kumipuslat. Niissä on paljon vähemmän ongelmia.. en nyt muista ihan suoraan pitikö kallistuksenvakaajaa hieman muuttaa (reiän suurennus tjsp.) sen takia, mutta sillä ainakin pääsee ongelmasta eroon.
Voit myös hommata XJ:stä etuvakaajan, niissähän on aina kumipuslat. Järein XJ:n malli pitäisi olla identtinen ZJ:n vakaajan kanssa. Mulla olisi tallin lattialla varaosana, en vain ole muistanut koskaan verrata.. :lol:

Tai sitten kuten Jamant totesi, irrotettavat koiranluut. Ne kestää huomattavasti pidempään; esim. itsellä on nyt ollut JKS:n quick disconnectit viitisen vuotta ja hyvin toimii. Niissä on pallomainen kumipusla ala- ja yläpäässä, eli akselin kiertyessä pusla ei edes juurikaan rasitu. Jos Rubicon expressillä on edelleen sama design kuin ennen (= uniballit alhaalla ja ylhäällä) niin älä osta niitä.. tahtoo kulua väljäksi ja alkaa kitistä/ kolista Suomen suolaisilla teillä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
ZJ-Uivelo
Viestit: 39
Liittynyt: 01.09.2015. 21:58
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja ZJ-Uivelo » 19.05.2016. 22:59

Pystysköhä joku mittaamaan 95 koiranluun pään paksuuden, että tietäs mitä tilais. Vissii ZJ:ssä on ollu aikanaa 3 eri paksusta vakaajaa, nii että menisköhän se 95:sen luu ilman poraamista. Ainakin rockauton luettelon mukaan tälläne puslalline vakaaja kävis 96 http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php ... 81&jsn=382

Ja mullaha on kaks tuumaa korotettu ni vaikuttaakaakoha tuo vakaajan kulma ajo-ominaisuuksiin.
Tuossa kuva omasta.



Kuva
ZJ -96 4.0, Np242, panssarit, korotus
Suzuki Baleno 1.6

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 07.09.2016. 22:11

Mukava on ollut ajella kun ei kolise, mutta noin 3-4 viikkoa sitten alkoi pieni naputus, joka paheni kauheaksi kolinaksi.
Laiskuuttani en katsonut ja tottapuhuen en kerennyt kun oli muuta rojektia.

Nyt kun sain selvitettyä kolinan syyn, niin koiranluun alapultti oli pelkääjän puolelta auki.
Kiristys ja vaseliinia nippoihin. Taas on hiljaista kyytiä.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Jorma » 07.01.2017. 10:25

Käykö TJ : n etupään välitangot XJ : hin? (..jos niillä saisi sopivasti lisää pituutta alkuperäiseen verrattuna).
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Kirjoita vastaus