Kalisee, kolisee

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Kalisee, kolisee

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 25.10.2008. 18:24

Tervehdys täältä savosta! Nyt pitää kyllä kääntyä muiden Jeeppiläisten puoleen etsiessäni ratkaisua ihka uuuteen ongelmaan. -93 automaatti-Cherokee alkoi nimittäin tyhjäkäynnillä kalisemaan kuin entinen vanha Transittini josta oli kytkinlevyn vaimennusjouset kuoleutuneet täydellisesti. Kalinaa tulee välillä, välillä ei, vaan useimmiten kyllä (siis asennoilla P ja N) ja kun laittaa minkä tahansa ajovaihteen päälle niin kalina loppuu. Autoa "käskyttäessäni" ei ole mitään ongelmia, tehot on tallella eikä voimakkaassakaan kuormituksessa esiinny mitään kalinoita. Tänä viikonloppuna oli aikataulussa Jeeppi-huolto kaikkine eturistikon ja -öljynvaihtoineen eikä niistä tietenkään tämmöiseen ongelmaan mitään apua ollut. Ikäänkuin jossain olisi klappia, kaasua kun äkisti polkaisee niin kuuluu melkoinen kolaus, vaan jos kierrokset on vielä edellisen polkaisun jäljiltä himpunkaan ylempänä kuin tyhjäkäynti niin kolahdusta ei kuulu (eli siis löysät on vielä pois). Onko kellään kokemusta moisesta tai hyvää arvausta mistä lähteä ropleemaa purkamaan?

Mitä mieltä olette tuosta automaatin öljynvaihdosta? Itselläni on kolmas automaattivaihteinen auto ja olen tähän asti vaihtanut öljyt siten että eka kerralla vaihdetaan vain öljyt ja toka kerralla noin kahden viikon ajon jäljiltä öljyt ja suodatin. Esim. Jeeppiini meni vain n. 3.5dm3 öljyä entisten tilalle ja kirjan mukaan siellä kuuluu olla n.8dm3. Eli omalla systeemilläni kahden viikon kuluttua auton lootassa on uuden öljyn plandattu pitoisuus n.3/4. Tähän menetelmään päädyin kun vanha Saabbimme oli tosi nuuka jos öljyssä oli hitunenkaan kosteutta saatika vettä ja kovilla pakkasilla vaihteisto hyytyi (heitti vapaalle) kunnes parkissa tyhjäkäynnillä seisten paikat taas lämpeni ja matka jatkui.
MH

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 26.10.2008. 0:07

Terve
Automaatissahan tuo loppu öljy on turbiinissa ja siellä lienee tyhjennys proppu jonka aukaisemalla saa loput öljytkin pois.

Tuota kolinaa tutkisin autonosturilla jossa kaveri voisi paikallistaa paremmin sitä. Kannattanee löytää se kolinan syy pikinmiten niin voi välttyä isommalta remontilta.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

TJ
Viestit: 9
Liittynyt: 27.07.2008. 12:11
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja TJ » 26.10.2008. 11:37

Tsekkaa pultit jolla turbiini on vetolevyssä kiinni tiukassa. Aiheuttaa nimittäin melkoista kalinaa jos ne löystyy.

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 26.10.2008. 15:33

Terve! Tuo turbiinin kiinnityksen löystyminen kuulostaa näin maallikosta melko loogiselta diagnoosilta ja sopii oireisiin, toivon mukaan vain tästä on kyse. Tuossa juuri äsken juttelin Joensuulaisen endurokaverini kanssa motukkahommista ja sivuttiin tätäkin aihetta. Hänen yrityksensä oli äskettäin ostanut huutokaupasta viallisen trukin pilkkahinnalla ja muuta vikaa ei sitten loppujen lopuksi ollut kuin turbiini kokonaan irti vetolevystä, uudet pultit ja matka jatkui! No, keli on tänään aivan surkea ja itselläni ei ole käytössä kuin tuo "Tiaisen" korjaamo jossa tuli eilen jo ihan tarpeeksi rymyttyä, joten huomenna pitää yrittää saada tutulta korjaamolta hieman nosturiaikaa ongelman selvittämiseksi / korjaamiseksi. Kiitoksia vinkeistä!
MH

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.10.2008. 10:14

ImacInnes kirjoitti:Terve
Automaatissahan tuo loppu öljy on turbiinissa ja siellä lienee tyhjennys proppu jonka aukaisemalla saa loput öljytkin pois.
Ei ole turbiinissa proppuja!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.10.2008. 10:14

TJ kirjoitti:Tsekkaa pultit jolla turbiini on vetolevyssä kiinni tiukassa. Aiheuttaa nimittäin melkoista kalinaa jos ne löystyy.
Jep, turbiinin pultit löysällä tai pahimmassa tapauksessa vetolevy poikki (nähty, roikkuu seinällä)!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Automaatin öljyt

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 27.10.2008. 23:22

JAMANT kirjoitti:
ImacInnes kirjoitti:Terve
Automaatissahan tuo loppu öljy on turbiinissa ja siellä lienee tyhjennys proppu jonka aukaisemalla saa loput öljytkin pois.
Ei ole turbiinissa proppuja!!!
Jaa? Ihan kun oman 2,8l V6 koneen perässä olevassa askissa olis ollut? Voin kyllä muistaa väärinkin? Onhan Jamatti noita enempi ropannut että taitaa olla oikeessa.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.10.2008. 9:44

Sulla onkin Chryslerin 903 -vaihteisto, noissa 87 ja uudemmissa on AW-4 -vaihteisto!! Eri turbiinit!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 31.10.2008. 15:24

Terve! Joo, tuo diagnoosi löystyneistä turbiinin pulteista osui aivan nappiin, olivat jo tosi löysällä vaan luojan kiitos ne pahimmat aavistukset eivät sitten kuitenkaan vielä toteutuneet (vetolevy halki tai jotain muuta yhtä hilpeetä). Nyt kärsii taas painaa pedaalia normaalivolyymillä. On ne ihmeen lujaa tavaraa nuo turbiinin pultit kun eivät kuitenkaan poikki ole nasahtaneet tai jotain vastaavaa!
MH

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.10.2008. 15:38

Hienoa, että vika löytyi ja pääsee taas nauttimaan..... :D
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jansa
Viestit: 166
Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Jansa » 07.11.2008. 17:16

itel oli muutamia vuosia sit 93 ZJ 4.0 koneel
tomaattiaskista halkesi itse turbiini....
ihmettelin vaa kun ajoin halliin ja alko punasta tippaa olee lattialla et mitäs... just oli tullu 200+km hevoskärrykeikalta mut en tiiä oliko jo orastava vika vai mikä kun oli sit porsinu

Jeeppinen
Viestit: 125
Liittynyt: 27.09.2016. 21:31
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Kalisee, kolisee

Viesti Kirjoittaja Jeeppinen » 19.07.2017. 9:08

Käytän tätä otsikkoa ihan vaan informaation jakamisen mielessä. Joku saattaa törmätä samaan kalkatukseen.

XJ 4.0 -92 aloitti yhtäkkiä moottorista kolinaa/kalkatusta. Kuului tyhjäkäynnillä, vaan ei kuulunut kierroksia lisättäessä ja ajon aikana.
Rytmikäs kalkatus paikallistui moottorin etupäähän -vesipumppu. Kiitos mr. Jamantin asiantuntevien korvien.
Ongelma poistui vesipumpun vaihdolla. Samalla vaihtui tietenkin termostaatti ja hihna ja se metalliputki jota suositellaan vaihdettavaksi samalla kun osat on kerran levällään. Tehtiin yhtenä iltana etupään purku ja toisena kasaaminen, ilman hikoilua.
Lisää tietoja haku-toiminnolla, sanat vesipumppu, vesipumpun...
Cherokee XJ -90 4.0 | Jo kolmas retkeily- ja näpertely Jeep XJ :D

Kirjoita vastaus