Jeeppiä hankkimassa

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
habaza

Jeeppiä hankkimassa

Viesti Kirjoittaja habaza » 15.08.2017. 19:37

Morjens, eli kakkosauton laitto olisi ja jeeppejä lähinnä katsellut.
hintahaarukka 1000-12000€. Käyttö olis maantie/metsätiet/lumiset metsätiet. Ei varmastikkaan kovin vaativia offroad suorituksia tiedossa.
Luotettavuus tärkeää, hyvät tilat olisi kiva.
Katsellut jonkin verran KJ Cherokeeta 3,7 koneella, näitä saisi kohtuu hinnalla. Mielipiteitä? Paljonko näissä on ajoneuvovero?
Enemmän kiinnostusta herättää WK grandcherokee, tämä 3,0crd koneella. Hinnat näillä ylärajoilla. Tässä korkea dieselvero, nyt jo maksan yhdestä autosta :twisted:

Bensakoneet taitaa kuluttaa jo aika kovasti, toki usein mahdollisuus tankata venäjän puolella, tällöin tankin koko olisi hyvä olla tilava. Myös RE85 tankkaus mahdollisuus.
Ei aikaisempaa kokemusta jeepeistä, saa valistaa ja opastaa :D

Axu

Re: Jeeppiä hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Axu » 29.10.2017. 20:33

Morjes!
Tulee varmaan vähän myöhässä, en tiedä oletko jo Jeeppiä ostanut, mutta mitä itse suosittelisin on Wrangler omien kokemuksien perusteella. Itsellä on vuoden 89 Wrangler YJ Laredo 2.5L Bensa.

Kun perushuollot muistaa pitää niin todella luotettava auto ja varaosia löytyy edullisesti ja kaikkia osia löytyy kun hakee vaan Ebaystä. Haynesin manuaalin omistajana pystyy kaiken jopa korjaamaan itse mitä ei uusimmissa autoissa pysty tekemään lainkaan.

Wrangleri YJ kannattaa ajatella harrasteautona sillä se on vuosilta 87-95, joten se on periaattessa vanha peli, mutta omista kokemuksista, mitä tähän asti kertynyt, niin siitä ei paljoa työkalu parane. Harrastan aktiivisesti metsästystä ja pahojakin metsäteitä tulee ajettua. Jo pelkkä maavara tehdas asetuksilla, eli ei korotuspaloja isompituumasia Mudterrain renkaita tms. riittää useampien metsäteiden onnistuneeseen läpäisyyn jo pelkällä takavedolla, nelivedosta puhumattakaan. Kesällä autosta ei paljoa nätimpää kesäautoa löydä. Rättikatto tai täysin avona painelee rantateitä niin ai että :) Laredo varustesarjassa on jopa kromia jenkkityyliin.

Kaikki YJ:t eli 87-95 Wranglerit ovat bensakoneella, mutta ei mielestäni vie liikaa bensaa, etenkään jos se on kakkosauto. Itsellä on ihan jokapäiväisessä ajossa. Noin. 9 litraa kulutus riippuen renkaista ja ajotavasta (kaupunki aikalai enempi noin 15+. Itsellä on 2.5L koneella, mutta kulutus ei Wrangler foorumien mukaan kasva kovinkaan paljoa 4 litrasella, jolloin saa kyllä enemmän vääntöä. Tosin itse en ole kuin koeajanut 4.0L Wrangleria. Oma 2.5L on riittäny erittäin hyvin kyllä ratkaisemaan luontoteiden aiheuttamat päänvaivat ja tähän asti ei ole tarvinnut kiertää mistään vaan olen ajanut suoraan sieltä, mistä olen halunnut.

Tilavuus on suhteellinen käsite. Kun takapenkit laskee alas eli auto on 4 paikkainen, niin ei mukaan paljoa muuta mahdu, kun ostoskassit, krammari, oluet, rantakamat ja kattoauki Yyterin hiekkarannalle. Takapenkin kun nostaa tai ottaa kokonaan pois tilaa on jo runsaasti. Kun hain Jeeppini Jyväskylästä minulla oli takapenkki nostettu ylös. 4x Talvirenkaat, rättikatto ja kaikki muut Jeeppi tarvikkeet mukana ja kaikkimahtui. Syksyn jahtireissuille 2 hengen tavarat ja teltat ja kaikki mahtuu todella näppärästi autoon ja tilaa on runsaasti.

Diesel verot/käyttövoimaverot on sen vertaa kovat jeepeissä, lähinnä ne,jotka eivät mene pakettiauto rekkariin, ei se bensakone välttämättä suhteessa tunnu pahalta. Jokainen ajokilometri on kuitenkin niin mukava nautinto, ettei muutama lisä euro tunnu pahalta.

Elikkä Wrangler YJ ostoksille mars! Suosittelen vuosimalleja 88-95. 87 mallissa on ilmeisesti vanhmepi jakolaatikko NP207, joka ei ole niin luotettava kuin 231. Kone koko omasta mielestä mikä vaan. 2.5L on pienin ja en ole kyllä metsästysreissuilla enempää tarvinnut koskaan. 95-vuoden taitaa olla järkevin, joskin yleensä kallein. Kori on käsitelty sillai ettei ruostu niin helposti, mutta pikkuasioita. Jos ite ostaisin uutta Jeeppiä niin ostaisin uudemman Wranglerin. Tahtoo olee vaan aika kalliita.

Muista Jeeppilöistä en sano mittä, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Hienoja vehkeitä ne o kaikki :)
Axu
Jeep Wrangler YJ Laredo
2.5l vm.89
Kuva

Kirjoita vastaus