4x4Parts

Jamant Oy

Ohjauksen keveys/ jäykkyys WJ

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
jokander
Ohjauksen keveys/ jäykkyys WJ

ViestiKirjoittaja jokander » 31.12.2017. 20:03

Kuinkahan kevyt ohjaus Grand Cherokee vm. 2000 diesel pitäisi olla.
Olen alkanut epäillä onkohan tehostimessa vikaa, kun on suht raskas , en yksinkertaisesti
jaksa vääntää rattia tarpeeksi nopeasti, että pysyisi kärry peruutettaessa suorassa. Talossa olevalla
ranskalaisella jaksaa rattia pyörittää yhdellä sormellakin , mutta Jeepillä ei puhettakaan.
Perinteisestihän jenkkiautoissa on ollut kevyt ohjaus.

Tracker

Re: Ohjauksen keveys/ jäykkyys WJ

ViestiKirjoittaja Tracker » 09.02.2018. 17:24

Terve, tehostimen pumppu kaipaa huomiota. Cherokee TD.ssä on vähän samaa vikaa, mutta öljyn "huuhteluvaihto" helpotti tilannetta. Litralla Atf.ää (tarkista täyttökorkista sopivuus) selviää siitä.

Yhdysvaltalaisvalmisteesta ei voida tehostimen osalta dieselissä puhua, kun voimakone on apulaitteineen VM Motorin italialaisvalmiste. Ohjaussimpukka liene kuitenkin made in USA? Vaihdoin F150 pickuppiin nuorena miehenä japsidieselin automaatillaan ja ohjaus säilyi kevyenä. Joten tiedä häntä mitkä komponenttimitoitukset milloinkin vaikuttavat eniten lopputulokseen?

Jos joku osaa kertoa tehostajan pumpun huollosta dieselistä, niin se auttaisi eniten. F150 Cedrikin tehostajan korjasin purkaamon pihalla omistajien ihmeeksi muutaman markan laakerilla ja stefalla.
Jeep on aito jeeppi.

D_Bar

ViestiKirjoittaja D_Bar » 09.02.2018. 19:44

Ohjaustehostimeen en laittaisi ATF:ää vaan PSF on oikea aine Jeeppiin.
Ite laitoin ensimmäisellä kerralla paikallisen tarvikeliikkeen ohjeistuksesta ATF:ää ja ei tarvi toista kertaa kokeilla kun alkoi vuotamaan vähän joka puolelta ainetta...
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Jorma

ViestiKirjoittaja Jorma » 09.02.2018. 21:31

Öljykeskustelua:
viewtopic.php?f=7&t=2893
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Timo L

ViestiKirjoittaja Timo L » 10.02.2018. 13:49

Juu, ohjaukseen EI LAITETA (!!!) ATF:ää, vaan sinne laitetaan sitä PSF:ää mitä valmistaja suosittelee - piste. Toki jos haluaa että alkaa stefat ja letkut puskemaan lientä ulos, niin laittaa vaikka rypsiöljyä jos siltä tuntuu :shock:

Ja todellakin asia on myös niin, että kaikki PSF:t ei ole samaa ainetta. Mulla oli Gatesin tehdasuudet letkut tehostimelta simpukalle, laitoin jotain täyssynteettistä PSF:ää missä ei ollut hyväksyntöjä Jeepin ohjaukseen, meni muutama päivä ja molemmat letkut oli märkiä. Ei pysynyt enää edes se oikea PSF sisällä, joten letkut meni toistamiseen vaihtoon.

Mitä tulee itse ongelmaan, niin vika on joko simpukassa tai tehostimen pumpussa. Molemmissa on hajoavia osia, mutta yleisemmin tehostajan pumppu on se mikä leipoo ensin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

jokander

ViestiKirjoittaja jokander » 18.02.2018. 17:27

Kyllä tuo tehostajan pumppu ihan perinteiseltä amerikkalaiselta näyttää. Itse olen sinne lisäillyt Moparin tehostajaöljyä , mutta tottakai edellinen omistaja on laittanut sinne ATF:ää. Voi kai se olla niinkin , että tarkoituksella on mitoitettu niin , ettei ole ihan kevyt kääntää. Säästää kai se niveliä. Siksi kyselin , millainen tuntuma muilla olisi ohjaukseen kyseisellä automallilla.

Timo L

ViestiKirjoittaja Timo L » 19.02.2018. 11:25

Ei se mikään yhdensormen ihme pitäisi olla, mutta kevyt kuitenkin niinkuin missä tahansa tehostetulla ohjauksella olevassa autossa. Jos rattia ei jaksa/ ehdi kääntää kärryä peruuttaessa, niin sit on joko tehostuksessa/ simpukassa vikaa, liikaa vauhtia, tai osaamaton peruuttaja :shock: :D minun veikkaus ongelmakuvauksen perusteella on, että vika on tehostajan pumpussa ja/tai simpukassa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Paluu