Pahvia XJ:n syylärin eteen?
Pahvia XJ:n syylärin eteen?
Onko tarvetta\järkeä käyttää talvella pahvia syylärin edessä vai lämpiääkö moottori riittävästi ilman?
Ajattelin vaan kun tuo jäähdytysropelli pyörii aina eikä vaan tarpeen mukaan. Eli kyseessä XJ ja 2.5L bensamoottori.
Ajattelin vaan kun tuo jäähdytysropelli pyörii aina eikä vaan tarpeen mukaan. Eli kyseessä XJ ja 2.5L bensamoottori.
WJ Grand Cherokee 4.0L -00
Mulla ei ole ainakaan ollut tarvetta pahville. Hyvin on aina lämmennyt. Pitäisihän siinä flektissä olla kuitenkin viskokytkin, mikä ainakin kunnossa ollessaan tuntuisi ihan toimivalta keksinnöltä. Ainakin metsässä ajaessa kuulee ihan selvästi kun se välillä ottaa kierroksia enemmän ja jonkun aikaa humistuaan taas rauhoittuu...
Velipojan Ford Sierrassa oli aikoinaan viskokytkin hirttänyt kiinni jo edellisen omistajan aikana. Se piti aikamoista mölyä ja koko auton toiminta tuntui aika tahmealta. Vaihdoin siihen omasta Taunuksesta sopivan ehjän viskon ja Sierra muuttui ralliautoksi välittömästi. Ero oli käsittämätön
Velipojan Ford Sierrassa oli aikoinaan viskokytkin hirttänyt kiinni jo edellisen omistajan aikana. Se piti aikamoista mölyä ja koko auton toiminta tuntui aika tahmealta. Vaihdoin siihen omasta Taunuksesta sopivan ehjän viskon ja Sierra muuttui ralliautoksi välittömästi. Ero oli käsittämätön

Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Pahvia?
Joo ei sitä taida tarvita laittaa ennen kun rupee pakkaset oleen yli -15 astetta viikko tolkulla.
Isäni on koko autoilu aikansa aina kyhännyt joka menopeliinsä rullaverhosta syylärin levyisen verhon jota on voinnut säätää kuljettajan paikalta??!!
t.Ismo Ämmä
Isäni on koko autoilu aikansa aina kyhännyt joka menopeliinsä rullaverhosta syylärin levyisen verhon jota on voinnut säätää kuljettajan paikalta??!!

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Visko!
Siinä heti lapojen jälkeen on yleensä alumiinistä sellainen isompi mötikkä joka on visko.kemu kirjoitti:Siis onko flektissä viskokytkin. Minulla ainakin pyörii koko ajan täysillä.
vaikka siinä olisi visko niin silmällä katsottuna näyttää että se pyörii täysillä koko ajan, mutta jos visko toimii niin se ottaa eri tavalla kiinni lämpötilan mukaan.
Sammuta moottori ja koita kädellä pyörittää lavoista, jos saat hitaasti lavat pyörimään niin siinä ompi visko.
esimerkiksi tuoolta voit noita nähdä:
http://www.jamant.fi/advanced_search_re ... n&x=28&y=5
t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: Pahvia?
Je(e)p joo, niitä oli joskus viimevuosituhannen loppupuolellea (-60 luku) jopa ihan tehdasasennuksina. Niillä pystyi tehokkaasti tuhoamaan vesipumpun laakerit koska lähes kaikissa moottoreissa tuuletin ja vesipumppu oli samalla akselilla.ImacInnes kirjoitti:Isäni on koko autoilu aikansa aina kyhännyt joka menopeliinsä rullaverhosta syylärin levyisen verhon jota on voinnut säätää kuljettajan paikalta??!!![]()
t.Ismo Ämmä
Ei muuta kuin kaihdin puoliväliin niin jo alkaa mukavasti vääntää vesipumpun akselia.
Ja kun tekee mieli vaihtaa kannentiivistettä niin sekin hoituu, kaihdin kiinni kokonaan ja unohdetaan seurata lämpömittaria.
Kokemusta on, kummastakin.
Ainoa oikea tapa säheltää on venäläistyyppinen sälekaihdin, sillä ei saa vesipumpun laakereita rikki mutta tuon kannentiivisteen käräyttämiseen sekin sopii.
Mutta asiaan, jäähdytysjärjestelmässä on termostaatti sitä varten että lämmöt pysy halutulla alueella. Varsinkin bensamoottoreissa on niin huono hyötysuhde että sellaista pakkasta ei (Suomessa) olekkaan että tarvittaisiin kunnossa olevaan autoon pahveja tai muita säpellyksiä.
M Arkku
Kunnossa tai ei mutta kyllä mulla on pahvi keulalla, tai tarkemmin sanottuna tuulensuojalevyn palanen lisäpitkien ja maskin välissä. Pysyy napakasti paikallaan ja lämmöt nousee nopeemmin.
Mulla on tosin 87 termari, kun alkuperäinen on muistaakseni 92 (korjatkaa, jos olen väärässä). Tämänikäisessä versiossa lämmöt sahaa jatkuvasti ja pahvi auttaa myös siinä ettei ne lämmöt mene liian alas kun termari aukeaa. Huomaa meinaan kabiinissa kovalla pakkasella kun se "lämmin" puhallus muuttuu välillä vielä hieman viileämmäksi.
Ja jos meno käy liian kiihkeäksi niin onhan sitten sähköflekti viilentämässä...
Mulla on tosin 87 termari, kun alkuperäinen on muistaakseni 92 (korjatkaa, jos olen väärässä). Tämänikäisessä versiossa lämmöt sahaa jatkuvasti ja pahvi auttaa myös siinä ettei ne lämmöt mene liian alas kun termari aukeaa. Huomaa meinaan kabiinissa kovalla pakkasella kun se "lämmin" puhallus muuttuu välillä vielä hieman viileämmäksi.
Ja jos meno käy liian kiihkeäksi niin onhan sitten sähköflekti viilentämässä...
Cherokee 4,0 LTD -89
No olihan siellä visko ja kun kädellä pyöritin, niin hyvin pyöri. Näyttää kyllä, että käynnissä ollessa pyörii koko ajan täysillä, mutta vaikeahan se on todeta kun ei ole oikein mihin verrata. Mutta ei minulla kyllä lämpöjen kanssa ole ollut ongelmia. 99 astetta aika tarkkaan on koko ajan moottorin lämpötila. Mutta kiitos kaikille vastauksista. Taas tuli opittua jotain uutta. 

WJ Grand Cherokee 4.0L -00
Orkkis on kyllä 88°.saatsi kirjoitti:
Mulla on tosin 87 termari, kun alkuperäinen on muistaakseni 92 (korjatkaa, jos olen väärässä).
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1