Vinssi?
Vinssi?
No niin, vinssistä kyselisin kun ei täällä moisesta ole viellä kyselty ja hinnatkin on pikkuhiljaa laskenut joten jos ittekkin laittais ehkä taljan myyntiin ja hankkis vinssin?
Kertokaapas hyvät ja huonot puolet seuraaviin asioihin:
-vaijjeri vai naru?
-avo vai koteloitu vinssi?
-kiinteä asennus vai irroitettavalla vinssipedillä?
-halpa vai kallis?
-hyvä ja huono vinssi?
Keksikää ite lisää kun noilla ootta pelannut.
Sitten muutama mieleen juolahtava kysymys:
-Mikäs noissa vinsseissä "poikii" ja minkä takia, korvaakos takuu yleensä moisen?
-Kuinkas vinssit tykkää uittamisesta?
t.Ismo Ämmä
Kertokaapas hyvät ja huonot puolet seuraaviin asioihin:
-vaijjeri vai naru?
-avo vai koteloitu vinssi?
-kiinteä asennus vai irroitettavalla vinssipedillä?
-halpa vai kallis?
-hyvä ja huono vinssi?
Keksikää ite lisää kun noilla ootta pelannut.
Sitten muutama mieleen juolahtava kysymys:
-Mikäs noissa vinsseissä "poikii" ja minkä takia, korvaakos takuu yleensä moisen?
-Kuinkas vinssit tykkää uittamisesta?
t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
liian vähäinen virta hajoittaa vinssin moottorin (kuulemma)
Viikon loppuna kävin uittamassa jeeppiä joessa (konepeltiä myöten). tietenkin virranjakaja vetivettä sisään ja auto pääti sammua, no siinä mietittiin kun edessä päin ei ollut puita, että olispa takana vinssi tai irroitettava etuvinssi jonka voisi siirtää taakse
no saatiin se auto ylös sieltä rapakosta ketjutaljan avulla
pienen kuivattelemisen jälkeen auto lähti käyntiin, mutta kävi 4-5 pytyllä, pääsin noin puolikilometriä jonka jälkeen cherokee sammu eikä lähtenyt enään käyntiin
päätettiin jättää romu siihen ja lähteä nukkumaan.
Aamulla lähettiin testaamaan jospa cherokee kännistyisi, mutta ei.
vinssin akku oli täynnä, joten päätettiin vinssata auto suon yli metsä auto-tielle, josta romu olisi helppo hakea pois, MUTTA vaijeri oli edellis kertana jumittanut rummulle eikä tullut ulos kuin 10 metriä.
onneksi paikalle saapu toinen maasturi jossa oli vinssi. kummastakin vaijerit niin ulos kun saatiin ja liinoja väliin ekun vinssaamaan , kunnes oma vinssi hyyty (arvelin että moottori hajosi).
saatiin kuin saatiin se romu pois sieltä metsästä ja kotia.
siinä kun autoa kuivattelin ihmettelin että mikä täällä haisee ja menin auto etupuolelle huomasin että vinssin relepoksista nousee savu(ilmeisesti solenoidit ei tykkää vedestä) meinas tulla kiire repiä akun-kenkä pois(pitäs varmaan laittaa päävirtakytkin myös vinssi akulle)
on muuten #&%! nuo huonot vaijeri,
kun semmonen vaijerin säije uppoaa käteen meinaa.....
eli varmaan paras minun käytössä olis naru vinssi joka on siirettävää mallia tai kaksi kiinteää
Viikon loppuna kävin uittamassa jeeppiä joessa (konepeltiä myöten). tietenkin virranjakaja vetivettä sisään ja auto pääti sammua, no siinä mietittiin kun edessä päin ei ollut puita, että olispa takana vinssi tai irroitettava etuvinssi jonka voisi siirtää taakse
no saatiin se auto ylös sieltä rapakosta ketjutaljan avulla

pienen kuivattelemisen jälkeen auto lähti käyntiin, mutta kävi 4-5 pytyllä, pääsin noin puolikilometriä jonka jälkeen cherokee sammu eikä lähtenyt enään käyntiin

Aamulla lähettiin testaamaan jospa cherokee kännistyisi, mutta ei.
vinssin akku oli täynnä, joten päätettiin vinssata auto suon yli metsä auto-tielle, josta romu olisi helppo hakea pois, MUTTA vaijeri oli edellis kertana jumittanut rummulle eikä tullut ulos kuin 10 metriä.
onneksi paikalle saapu toinen maasturi jossa oli vinssi. kummastakin vaijerit niin ulos kun saatiin ja liinoja väliin ekun vinssaamaan , kunnes oma vinssi hyyty (arvelin että moottori hajosi).
saatiin kuin saatiin se romu pois sieltä metsästä ja kotia.
siinä kun autoa kuivattelin ihmettelin että mikä täällä haisee ja menin auto etupuolelle huomasin että vinssin relepoksista nousee savu(ilmeisesti solenoidit ei tykkää vedestä) meinas tulla kiire repiä akun-kenkä pois(pitäs varmaan laittaa päävirtakytkin myös vinssi akulle)
on muuten #&%! nuo huonot vaijeri,

eli varmaan paras minun käytössä olis naru vinssi joka on siirettävää mallia tai kaksi kiinteää
Vinssi - miksei hydräulinenkin?
4x4 magazinessa (meidän perheessä pidetään maasturipornona...) oli mielenkiinotinen kuvallinen artikkeli hydraulisesta vinssistä. Kehuttiin kovasti. Ajatukena että aina kun vain kone käy, on voimaa hydrauliikkaan, oli akku iskussaan tai ei. Jos nyt laittaisin, voisin hyvinkin kokeilla tätä versiota.
Urkki
Urkki
Warn M8000 on mulla ollut vuodesta 2003 Cj:n ja Mj:n keulalla.
Se on ollut yllättävän kestävä, kaks relettä on palanut virran vähyyteen.
Kumma juttu kun ei virta riitänyt yhdella keltaisella optimalla ja 70A laturilla lumisuon ylitykseen
suurin osa tuostakin reitistä vedettiin läpi vinssillä kytkimen hajottua.
Kaikki Venäjän reissut on samalla vinssillä ajettu, ja varmaan ajetaan edelleen. kun ihan hyvin vielä palvelee (uuden moottorin vaihdoin kun vanha oli jo aika kulunut)
Nykyään kaks keltaista optimaa + kunnon johdoitukset ja 170A laturi.
Riittävän nopea, tais kelata n. 12m/min. ja luulen että vetovoimaa on enemmän kuin tehtaan 8000lbs
Ainakin mulla on riittänyt 2000kg:n keijukaisen+safarikuorman vinssaukseen.
Vähän ylihintainen tuo taitaa Suomessa olla (jenkeissä n. 600$)
Itse ainakin tykkään narua käyttää, kevyempi vetää perässä ja ei kelalla leikkaa itseään. ja ei tarvi säikeitä varoa
kannattaa silti laittaa suoja naruun hydrauliletkun suojasukasta, se säästää narua pahimmilta nirhauksilta.
Se on ollut yllättävän kestävä, kaks relettä on palanut virran vähyyteen.
Kumma juttu kun ei virta riitänyt yhdella keltaisella optimalla ja 70A laturilla lumisuon ylitykseen

Kaikki Venäjän reissut on samalla vinssillä ajettu, ja varmaan ajetaan edelleen. kun ihan hyvin vielä palvelee (uuden moottorin vaihdoin kun vanha oli jo aika kulunut)
Nykyään kaks keltaista optimaa + kunnon johdoitukset ja 170A laturi.
Riittävän nopea, tais kelata n. 12m/min. ja luulen että vetovoimaa on enemmän kuin tehtaan 8000lbs
Ainakin mulla on riittänyt 2000kg:n keijukaisen+safarikuorman vinssaukseen.
Vähän ylihintainen tuo taitaa Suomessa olla (jenkeissä n. 600$)
Itse ainakin tykkään narua käyttää, kevyempi vetää perässä ja ei kelalla leikkaa itseään. ja ei tarvi säikeitä varoa

kannattaa silti laittaa suoja naruun hydrauliletkun suojasukasta, se säästää narua pahimmilta nirhauksilta.
Irroitettava vinssi
Mulla on nyt irroitettava sähkövinssi eräänlaisessa korissa. Autoon kiinni kulmaputkella ja vahvalla sokalla, sähköt trukkiliittimellä ja erillisellä signaalikaapelilla. Käy eteen ja taakse, eikä ruostu tai lähde vorojen matkaan kun ei oo näkyvissä. Painava se kyllä on, ja siksi naru olis parempi.
Urkki
Urkki
Vinssikö?
Halpa ja hyvä tulee harvoin samassa paketissa, näin se vain valitettavasti on. Ihan halvinta en välttämättä lähtisi ostamaan, vaan katsoisin enemmänkin sellaisia ominaisuuksia mitä itse kaipaa.No niin, vinssistä kyselisin kun ei täällä moisesta ole viellä kyselty ja hinnatkin on pikkuhiljaa laskenut joten jos ittekkin laittais ehkä taljan myyntiin ja hankkis vinssin?
Riippuu täysin käytöstä. Pääasiallinen jako on käsittääkseni niin, että vaijeri yksityis- ja safarikäyttöön - köysi taasen "kisakäyttöön"Kertokaapas hyvät ja huonot puolet seuraaviin asioihin:
-vaijjeri vai naru?
Vaijeri on äärimmäisen kestävä (muutakin kuin pelkkä vetolujuus), mutta toisinaan hirvittävän hankala käsitellä. Köysi on taasen kevyt ja notkea, mutta herkkä kulutukselle.
En tiedä mitä tarkoitat oikeastaan avo-vinssillä mutta arvataan vähän. Mitä paremmin vinssi on avoinna/näkösällä, sen helpompi se on pitää puhtaana (toimintakuntoisena). Jos vaijeri menee rummulla "sotkuun" niin avonaisuudesta on vain hyötyä. Pahimmissa tapauksissa on jouduttu purkamaan lähes koko vinssi, ennen kun sotkut on saatu selviksi.-avo vai koteloitu vinssi?
Edelleen riippuu täysin autosta, sen käytöstä ja luonteesta. Kiinteä vinssi olisi hyvä suojata jollakin tapaa "käyttöautossa" jotta ei kerää kaikkea loskaa ja suolaa sisäänsä (ruostuu, kontaktihäiriöitä,...). Kisa-autossahan vinssi on jatkuvassa käytössä, ettei ehdi pahemmin ruostua-kiinteä asennus vai irroitettavalla vinssipedillä?

Kova hinta ei välttämättä takaa vinssin kestoa keulalla. Ihan yhtälailla saa Warnin rikki kun Kinkinkin. Enemmän merkitsee vinssin kaikenpuolinen sopivuus kulkupelin keulalle. Tämä onkin jo sitten monimutkaisempi juttu. Mekaaninen sopivuus ja suojaus, sähköinen sopivuus ja ennen kaikkea riittävä vetolujuus sekä järjen käyttö vie jo pitkälle.-halpa vai kallis?
Huono vinssi hajoaa juuri silloin kun sitä tarvittaisiin. Jokaisessa vinssissä on omat hyvät ja huonot puolensa, joista useimmiten pääsee perille käyttäjiä haastattelemalla. Vähän vaatimattomampikin vinssi riittää jos aivojen massa on suurempi kuin lompakon.-hyvä ja huono vinssi?
Yleisin vika taitaa olla moottorin polttaminen - takuu ei korvaa, olet ylikuormittanut vinssiä-Mikäs noissa vinsseissä "poikii" ja minkä takia, korvaakos takuu yleensä moisen?
Joskus on tietyissä malleissa ongelmana vaihteen (vapauttimen) "hyppääminen pois päältä" kovassa vedossa joka luonnollisesti voi rikkoa vaihteiston - ominaisuus ei vika - takuu ei korvaa
Ylikeveän vinssi ostaminen - vähemmän painoa, vähemmän rautaa - joku paikka pettää - takuu ei korvaa, olet ylikuormittanut vinssiä
Pääsääntöisesti hyvin huonosti. Mielestäni yhtään ei ole tehty oikeasti upotettavksi. Rehellisesti puhuttuna, lähinnä roiskevedenpitävyys saavutetaan, ei upotettavuus. Eihän siinä upotuksessakaan ole mitään pahaa jos vinssin sitten jokaisen upotuksen jälkeen purkaa ja kuivaa ennen käyttöä.-Kuinkas vinssit tykkää uittamisesta?
Re: Irroitettava vinssi
Irroitettavassa vinssissä kannattaa miettiä tarkkaan tuo virran kulkutie. Rittävän jykevä trukkiliitin tai vastaava pitää olla, jotta jännitehäviöt pysyy minimissään. Lisäksi pääkytkin vinssille tai jopa pääsulake, eivät ole yhtään liioteltuja. Niidenkin pitää luonnollisesti kestää vinssin maksimivirta jatkuvasti. Tämä tahtoo sanoa, että "motonet" kama harvemmin kestää.Urkki kirjoitti:Sähköt trukkiliittimellä ja erillisellä signaalikaapelilla.
Pääsulakkeesta ollaan montaa eri mieltä. Kuitenkin katson itse sen paremmaksi, että sulake palaa kun moottori. Kummastakin selviää vaihdolla, itse voi päätellä kumpi on helpompaa tai halvempaa.
Yhden vinssin käyttö edessä ja takana on hyvä juttuKäy eteen ja taakse, eikä ruostu tai lähde vorojen matkaan kun ei oo näkyvissä.

Vinssejä on jonkinverran varasteltu, mutta eikai nyt ihan niin hirveästi? Hitsaustäppä sielä sun täällä lannistaa kummasti kotitarve varkaan etenemistä.
Naru on varmaan keveämpi, mutta tulee harrastelijalla ajanoloon huomattavasti kalliimmaksi kuin vaijeri. Kyllä harrastelijalle mielestäni vaijerin on riitettävä, eri juttu on ne jotka tosissaan...Painava se kyllä on, ja siksi naru olis parempi.