XJ TD 2.1 käynnistyy kylmänä vain kaasun avulla

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
jeepzen

XJ TD 2.1 käynnistyy kylmänä vain kaasun avulla

Viesti Kirjoittaja jeepzen » 14.09.2020. 14:01

Terve,

Mites on kun XJ Turbo Diesel 2.1 käynnistyy kylmänä - vaikka vain yhden yön jälkeen ajosta - vain kaasuttamalla? Kun avaimesta kääntää, niin meinaa kyllä käynnistyä, mutta ei ihan riitä. Avuksi pitää painaa kaasupoljinta. Sitten kun on ajanut ja auton sammuttanut, niin uudelleen käynnistyksessä (saman päivän sisällä) avainkäynnistys riittää.

Käynnistyksen yhteydessä pakoputki tuottaa ilmoille kunnioitettavan määrän valkoista savua.

Autoista enemmän ymmärtävä tuttuni sanoi, että voi olla kannentiivisteessä vika. Tämä analyysi perustui siihen, että jäähdytinnestettä on kulunut...eli josko se voisi vuotaa kansipahvin läpi koneeseen? Pelotteli kaikenlaisella ja minä säikähdin tietenkin, herkkänä sieluna.

Muuten auto pelaa ihanasti ja ajaminen on kivaa kuin karkinsyönti lapsosella.

JP
Jeep Cherokee 1992 2.1 Turbo Diesel

ZJeep

Re: XJ TD 2.1 käynnistyy kylmänä vain kaasun avulla

Viesti Kirjoittaja ZJeep » 18.09.2020. 20:56

Itse kokisin tuon lähinnä ominaisuudeksi.
Itse en ole niinkään perehtynyt dieseleihin mutta yritetään.
Olisko kyseessä vuotava suutin, siitä vois johtua paineen lasku yön aikana löpö linjassa ja pölläytys kylmällä koneella.
Onko syyläri nesteen pinta tarkistettu aina kylmällä koneella? Joutuuko usein lisäämään nestettä koneeseen?

jeepzen

Re: XJ TD 2.1 käynnistyy kylmänä vain kaasun avulla

Viesti Kirjoittaja jeepzen » 21.09.2020. 15:04

Moi,

ja kiitos vastauksesta. Ostin auton kesällä, ja kerran olen sen jälkeen kerran lisännyt nestettä. Olen tarkastanut nesteet koneen ollessa kylmänä.

Sitten aloittelijan kysymys: "vuotava suutin" eli onko se polttoainesuutin?

Laitoin STP:n kylmäkäynnistystä helpottavaa mönjää tankkiin, mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta noin sadan kilsan ajon jälkeen. Mutta juu, jos se on ominaisuus, niin mieluummin semmoinen kuin että olisi kohtalokas vika.

JP
Jeep Cherokee 1992 2.1 Turbo Diesel

Kirjoita vastaus